Might and Magic VI: The Mandate of Heaven

Hellrampage 1998, dungeon, fantasy, Might and Magic, open-world, RPG, sci-fi, tahova, Windows Leave a Comment

Povinnosť pre všetkých fanúšikov starých RPGčiek!

Ach, ten Might and Magic. Dodnes si pamätám, ako som slintal nad časťou v Leveli, s názvom „Příští plná hra“, v ktorej ukazovali obrázky z Might and Magic VI. Povedal som si: „Túto hru nesmiem prepásnuť!“, a už som netrpezlivo čakal dlhý, predlhý mesiac a robil oči na svojich rodičov, pretože som ako malý sopliak ešte nemal žiadne peniaze a Level v tej dobe stál nehorázne prachy. Po inštalácii sme sa s bratom do hry pustili – ja som pohyboval hrdinami, on strieľal/sekal Áčkom a takto sme dokázali presedieť aj celé dni. Spolu sme sa radili, aké brnčo kúpiť, či dať paladinovi krúžkovú alebo plátovú zbroj a hádali sme sa, kde sa trénuje lukostrelba. Ja som si vytvoril dvoch hrdinov (väčšinou som bral paladina a kúzelníka) a brat dvoch (bojovník a kňaz) a museli sme si vyčleniť, aké zbrane kto bude mať. Začiatočná lokácia v Novom Sorpigale je nezabudnuteľná rovnako ako začiatok Doomu. Preto je moje hodnotenie absolútne, pretože je to moja srdcovka. U tejto hry som strávil nespočet hodín. A stále ju dodnes hrám.

Šiesty diel vystupuje z radu série krokovacích dungeonov a ponúka plynulý pohyb po krajine a v dungeonoch. MM6 sa vymanil z moci DOSu a postúpil na Windows, takže dostal do vienku aj nový 3D engine. Svet je obrovský, je čo objavovať a tým myslím aj exteriéry, aj interiéry. V každej jednej lokácii nájdete veľké množstvo nepriateľov, na ktorých sa dá expiť a ešte viac bodov záujmu – napríklad dungeonov, hradov, miest, svätýň, chrámov. Ak sa nebudete s hrou ponáhľať a budete si ju vychutnávať, vydrží vám aj na 100 hodín čistého herného času. Jeden hardcore maniak zvládol hru v speedrune za 42 minút!

Svet Might and Magic sa odohráva v Enrothe, čo je kontinent na planéte Enroth. Tú kolonizovali Prastarí a séria Might & Magic je na ňom postavená už od prvého dielu. Príbeh je v intre na prvý pohľad trochu komplikovanejší než sa zdá a osobne som vyprávačovi horšie rozumel. MM6 priamo nadväzuje na koniec Heroes of Might and Magic II. Kráľ Roland bol blízko Kriegspiru zajatý armádov Kreeganov, Lord Kilburn bol porazený a zabitý v bitve u Blackshire a kráľovná Katarína musí rýchlo odcestovať loďou do Erathie na pohreb svojho otca. Na hrade Ironfist zostáva jej syn princ Nicolai a jeho poručík, najvyšší paladin Enrothu, regent Wilbur Humphrey. Naša partička štyroch dobrodruhov je svedkom pádu Dobrej vody. Je to náš osud, preto nám pomôže mág Falagar, ktorý nás prenesie od Dobrej vody tak ďaleko, ako len môže. Tri roky sa od Falagara budeme učiť a keď budeme pripravení, začíname v mestečku Nový Sorpigal.

Nebudem tu opisovať technické veci v hre – ako sa hra ovláda, čo v nej nájdete, levelovanie postáv, classy a iné veci. To všetko môžete nájsť v návodoch alebo na českej stránke, ktorá sa venuje celej sérii a nájdete v nej aj podrobnosti k nepriateľom, zbraniam. Poďme sa venovať vizuálu. Samozrejme, na prvý pohľad môže pôsobiť zastaralo, no ak ju budete hrať dlhšie, zvyknete si a zamilujete sa. Grafické engine hry (áno, sú dva), ktoré je zodpovedné za terén a okolie sa volajú Horizon a Labyrinth. Hra nie je v kompletnom 3D – to je len terén a svet či dungeony, v ktorých sa budete pohybovať. Taktiež budovy. Ostatné veci ako ľudia, nepriatelia, stromy či predmety sú 2D sprity, ktoré boli najskôr pre-renderované 3D obrázky upravené v programoch 3DS Max a Character Studio. Podobne na tom bol Doom či Duke Nukem 3D, revolúciu priniesol až Quake, kde boli nepriatelia 3D modely. To, že sú nepriatelia len v 2D nič nemení na tom, že vypadajú úžasne. Aj dnes ma prekvapila detailnosť jednotiek, hra sa nemá za čo hanbiť a pritom ste v tej dobe nepotrebovali ani nadupaný počítač, aby ste hru spustili.

Obrích lokácii je v hre 15, dungeonov takmer 40 a questov skoro 50. Od začiatku do konca máte čo robiť. Hlavná linka príbehu vás nikde neženie, v pohode sa môžete levelovať, plniť prvé questy alebo ísť rovno do Dračích pieskov k drakom a skúsiť ich zabiť na prvom leveli. Ak neskapete pri cestovaní od hladu alebo sa neutopíte, či vás jedným dychom nezabije drak, môžete ísť ďalej do Dobrej vody, kde sa to hemží démonmi a inými motherfuckerami, ktorí vás bezpečne zabijú len pohľadom.

Vývoj MM6 začal v roku 1996. Predchádzajúci piaty diel s názvom Darkside of Xeen bol veľmi úspešný a taktiež prvé dva diely ťahovej strategickej série Heroes of Might and Magic, takže bolo jasné, že New World Computing kutia niečo extra. Už v HoMaM 2 boli tajne skryté screenshoty z MM6 – v menu v jemne otvorených dverách. Pre MM6 mala vzniknúť trilógia noviel, ktorú mal napísať Geary Gravel, tvorca sci-fi, u nás nie moc známy. Gravel mal napísať najskôr knihy a podľa týchto noviel mali vývojári postupovať. Nakoniec bolo rozhodnuté, že príbeh MM6 bude nezávislý od knižného a bude sa odohrávať v svete Enrothu, kde sa odohrával aj HoMaM2. Táto zmena spojila obe série dokopy, takže MM6 vlastne pokračovala v príbehu tam, kde skončil druhý Heroes. Tvorca hry Jon Van Caneghem povedal: „Je to najlepší Might and Magic, aký som kedy urobil. Okrem toho aj najväčšia a najambicióznejšia hra histórie RPG.“.

A že autori na konci hry prebehli k sci-fi? Vadilo mi to, no môj pohľad na celkovú hru to nezmenilo. Čo musím ešte jednoducho zmieniť sú skvelé arény, za ktoré získate okrem peňazí aj ocenenie poriadného bijca. Najlepšie na nej je, že vždy sú v nej iné monštrá, ak do nej prídete na druhom, piatom alebo dvadsiatom leveli a množstvo úrovní.

Atmosféra dungeonov priamo žiari ako silná radiácia. Keď hráč prvýkrát vstúpi do nejakej zatuchnutej kobky, jeden z hrdinov prehlási: „I have a bad feeling about this“ (Mám z toho zlý pocit), čo môže byť odkaz na Star Wars a iné filmy, ale neodbočujme. Hneď po vstupe sa rozoznie zlomyselná, skoro až ambientná hudba, ktorá dodá celému dungeonu nový význam. Keby tam nebola, akoby spisovateľ napísal plytké postavy bez ich minulosti a charakteru, ktoré len plávajú cez scény príbehu.

K niektorým dungeonom v MM6 mám veľký rešpekt. Pociťujem k nim priam bázeň a pristupujem ako k legendám alebo mýtom. „Ten dungeon niekto prešiel? To je len mýtus!“ V prvom rade musím spomenúť geniálny Chrám Baa, v ktorom bojujete proti armáde kostlivcov. Keď vám do toho znie hudba (č. 3 nižšie), je to nezabudnuteľný zážitok. Práve teraz bojujem v hrade Darkmoor v Močiare prekliatych, kde sa to hemží lietajúcimi beholdermi, ogrami a lichami. Ten mi dáva riadne zabrať. Len z počutia viem o hrade Alamos, ktorý je neskutočne ťažký a komplexný (dá sa tam ľahko stratiť). Neviem, či nejaký hráč vyčistil celý hrad ale pochybujem o tom. A v poslednom rade je tu hrobka VARN, ktorej len hudba mi naháňa hrôzu.

[su_note note_color=“#011e95″ text_color=“#c3c3c3″ radius=“11″]Verdikt:

Hra celkovo je strašne obria, musím sa priznať, že som ju zatiaľ sám neprešiel (brat áno), no chýbalo mi veľmi málo. Je v nej množstvo kúziel, monštier zo sveta M&M, truhličiek (aj výbušných), zbraní a všetkého okolo. Môžete mixovať elixíry (pri nesprávnej kombinácii sa stanete doslova smrtkou, ktorú neoživia ani v chráme) alebo zbierať zvitky kúziel (ničivé Padanie hviezd nájdené hneď na začiatku som si schovával a nepoužil celú hru). VI a VII sú pre mňa osobne najlepšie diely zo série – dokonalé dungeony. Mám ich rád… 🙂

[yasr_overall_rating size=“large“] [yasr_visitor_votes size=“medium“] [/su_note] [su_box title=“Zaujímavosti:“ style=“noise“ box_color=“#e36b00″ title_color=“#000000″ radius=“11″]
  • MM6 sa dá kúpiť aj na Steame, no musíte si kúpiť Might & Magic X – Legacy Deluxe Edition a až potom vám do knižnice pribudne šiesty diel.
  • Might and Magic VI: The Mandate of Heaven sa objavila ako plná hra v časopise Level č. 69
  • Po svete je skrytých množstvo pokladov, stačí na všetko klikať medzerou…
  • Jeden hardcore maniak prešiel hru v speedrune za 42 minút a 20 sekúnd!
  • Vydavateľstvo Rey Books vydalo len dve novely Geary Gravela: The Dreamwright (1995) a The Shadowsmith (1996). Tieto knihy mali byť dodávané spoločne s hrou, no nakoniec sa tak nestalo.
  • MM6 bola prvýkrát oznámená v apríli roku 1998 na E3.
  • Soundtrack skomponovali Steve Baca, Rob King, Paul Romero a Jennifer Wang. Baca, King a Romero urobili hudbu predtým pre Heroes of Might and Magic.
  • Hra bola u kritiky úspešná. IGN (9/10): každý fanúšik RPGčiek by mal už vlastniť túto hru | Gamespot (9.1/10), atď.
  • MM6 má dva konce: Good/Bad
  • Český preklad názvu Mandate of Heaven je „Božské právo vládnout“. Po katastrofách, ktoré postihli Enroth stratila dynastia Ironfistov božské právo vládnuť. Aspoň to si o nej myslia obyvatelia krajiny. A hráč musí ich vieru obnoviť.
[/su_box]

Niekoľko odkazov, ktoré by vás mohli zaujímať:


  • Výrobca: New World Computing
  • Distribútor: 3DO Company
  • Rok vydania: 1998
  • Platformy: Windows
  • Extra

Autor

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *