Heroes of Might and Magic III

Hellrampage 1999, editor, fantasy, Might and Magic, RPG prvky, splitscreen, strategy, tahova, Windows 1 Comment

Heroes of Might and Magic 3 je najpopulárnejší diel zo série. V tom sa všetci môžeme zhodnúť. Pre niekoho bol lepší druhý alebo štvrtý diel, no tretí diel je dnes najviac hrávaný. Veľakrát vidím nové príspevky ľudí na facebookovej stránke ako ho hrajú pri pive a jedle, na youtube vzniká stále množstvo tutoriálov na súboje a jednotlivé mapy a denne sa hrajú turnaje a online zápasy. Veľa mojich kamarátov a známych, ktorí nehrajú hry pozná Heroes 3. Niektorí zase hrávajú tento tretí diel pravidelne a iné hry naopak vôbec.

Videorecenzia

Na prvých Heroes pracovalo 10-15 ľudí, čo bolo dosť málo, ako tvorca série Jon Van Caneghem spomína v jednom interview. Jon po druhom diele v roku 1996 predal celú spoločnosť New World Computing vydavateľovi 3DO za 13 miliónov dolárov a ostal vo firme pracovať ako prezident a herný vizionár. Na treťom diele pracoval ako dizajnér spoločne s Gregorym Fultonom. Vývojársky tím čítal viac než 50 ľudí. Veľa času strávili vytváraním nového editora levelov, ktorý potrebovali a dali ho aj hráčom, aby si aj oni mohli vytvoriť vlastnú mapu. Potvorami a svetom sa inšpirovali od Tolkiena a z Dungeons and Dragons. Riaditeľom projektu bol David Mullich. Ten dizajnoval Duck Tales: The Quest for Gold a neskôr sa stal producentom hry Vampire: The Masquerade – Bloodlines.

Heroes 3 vyšiel 3. marca 1999 v Severnej Amerike, čiže 2 roky a 4 mesiace po druhom diele. Do Európy sa hra dostala až o rok neskôr. Port pre Linux a Mac vyrobila spoločnosť Loki Software. Tretí diel bol po vydaní veľmi úspešný. Na GameRankings získal hodnotenie 87% a dnes mu na metacritic ľudia dali 93%. Recenzenti chválili šialene návykovú hrateľnosť, novinky a vylepšenia v sérii, naopak kritizovali nevyváženosť v kampani a problémy s online pripojením v multiplayeri. Do septembra 2000 sa len v Amerike predalo 185 tisíc kópii. Celej sérii sa do konca roku 1999 potom predalo 1.5 miliónov kusov. Zaujímavosťou je, že Jon Van Caneghem má najradšej tretí diel, no aj druhý má v obľube, pretože pre neho vytvoril veľa máp a scenárov. A sám bol prekvapený, že je tretí diel aj dnes taký populárny.

Hra sa dočkala aj dvoch oficiálnych rozšírení. Armageddon´s Blade vyšiel v septembri 1999 a priniesol novú rasu elementálov, 6 nových kampaní a 35 scenárov. Druhé rozšírenie The Shadow of Death vyšlo v marci roku 2000. Autori predstavili 7 nových kampaní a dvanásť nových artefaktov a ich kombinovanie, takže ste mohli zbierať sety, ktoré vám dali nejaké bonusy. Kampaň bola prequelom k originálnej kampani Restoration of Erathia a šiestému Might and Magic. V roku 2000 potom vyšla kompletná edícia, ktorá obsahovala pôvodnú hru a obe tieto rozšírenia. Práve tú vám odporúčam kúpiť na GoGu, pretože HD verzia na Steame, ktorá vyšla v roku 2015 rozšírenia neobsahuje. Do kompletnej edície si môžete dať fanúšikovský HD patch a hra vyzerá aj na nových monitoroch skvelo. Ak by vám nestačil obsah kompletnej edície, je tu ďalšia obrovská porcia od fanúšikov. Horn of the Abyss spoločne s Wake of Gods pridáva hromadu vylepšení, nové monštrá, artefakty a možnosť zničiť nepriateľské mesto a prestavať si ho na rasu, akú chcete. Tiež pridáva do každého mesta ôsmu božskú jednotku.

Grafika už nie je ručne kreslená ale modernejšia a renderovaná. Je ešte viac detailná a aj mapa sveta je krásna. Jednotky sú graficky veľmi pekné a majú dobré animácie, no mne osobne sa aj tak viac páčili kreslené z druhého dielu. Celkovo druhý diel mal lepšiu fantasy atmosféru. V treťom diele sú jednotky viac vybalancované. Autori ich trochu domiešali, takže ak ste boli zvyknutý na frakcie a ich jednotky z druhého dielu, tu v nich budete mať trochu guláš. Lukostrelecké jednotky už nie sú také silné ako v dvojke – ak strieľajú cez celé bojisko, tak majú postih a uberú len polovicu poškodenia. Hrdinovia sa dočkali ďalšieho vylepšenia a sú ešte dôležitejším aspektom celého vojska. Ich kúzla sú ešte komplexnejšie a môžete si vybrať školu mágie – zem, vodu, oheň alebo vietor, v ktorej sa budete zlepšovať a vďaka tomu budú vaše kúzla ešte silnejšie. Podľa toho koľko má každý hrdina sily a obrany, taká je silná aj armáda. Ak máte aj menej jednotiek než nepriateľ ale dvakrát väčšiu silu a obranu, tak je veľká šanca, že vyhráte. Každý hrdina má špeciálnu vlastnosť, vďaka ktorej je unikátny. Skvelá vymoženosť je zapnúť si rýchly boj, takže jednoduchšie súboje, ktoré máte isté, nemusíte bojovať ale prebehnú automaticky. Súboj môžete odohrať manuálne aj po automatickom výsledku. Ak ste nespokojný, môžete si súboj zopakovať sami a nemusíte si zdĺhavo nahrávať pozíciu. V kompletnej edícii sa vám každý ťah sejvuje, čo je ďalšia skvelá vec, takže sa nemusíte starať ani o ukladanie hry.

Tretí diel je zasadený na kontinente zvanom Antagarich. Môžete ho poznať pod názvom Erathia, podľa najväčšieho kráľovstva. Ak ste hrali siedmy diel RPGčka Might and Magic, budete tento kontinent poznať veľmi dobre. Šiesty diel Might and Magic a druhý diel strategického HoMaM sa odohrával zase v Enrothe, ktorý sa nachádza severozápadne od Erathie. Ja som nahral kompletný komentovaný prechod oboch týchto skvelých RPG, takže ak máte čas, môžete si túto sériu videí pozrieť. V kampani tretieho HoMaM nebudete hrať len za dobrú stranu ale aj za zlú, takže budete mať možnosť si vyskúšať všetky dostupné frakcie, ich mestá a jednotky. Príbeh sa točí okolo kráľovnej Kataríny, čo je žena kráľa Rolanda Ironfista z Enrothu. Za Rolanda a aj jeho temného brata Archibalda ste si mohli zahrať v druhom diele. A tiež sa len zmienkou objavil v šiestom Might and Magic – tam ste mohli navštíviť jeho hrad a dostali ste za úlohu nájsť jeho syna, princa Nicolaia. Kráľ Roland z Enrothu tiež zmizol a nechal Katarínu, aby vládla Enrothu za neho. Medzitým zavraždili jej otca, kráľa Gryphonheartha z Erathie. Bez kráľa tento kontinent začali ovládať temné sily Nighonu a Eeofolu. V Nighonu je plno minotaurov a hydier a v Eeofolských tuneloch sú samí Behemoti, takže takéto monštrá začali vyliezať z temných jaskýň. Katarína sa rozhodla vrátiť späť na kontinent Antagarich, kde sa narodila a išla zjednotiť ľudí a spojencov proti zlu, ktoré napadlo jej krajinu.

Kompletná edícia obsahuje základnú hru a dva datadisky. Základná hra Restoration of Erathia číta až 7 kampaní. Každá má 3 až 4 mapy, takže už prechod základnej hry vám zaberie dosť času. Podľa howlongtobeat to je od 56 do 87 hodín. S oboma datadiskami hernú dobu odhadujem nad 200 hodín. Sú ale speedruneri, ktorý každú kampaň dokážu dohrať za pár minút. Hneď prvú jeden poľský hráč dohral za 2 minúty 47 sekúnd, druhú za 6 minút a 23 sekúnd a tretiu za 2 minúty a 52 sekúnd.  Ak vám kampane nestačili, môžete si zahrať samostatné scenáre, ktorých je neuveriteľne veľa. Len jedna stredne veľká mapa mi zabrala dohrať viac než 6 hodín. Ak vám ani to nestačí, sú tu generované mapy alebo rozšírenie od fanúšikov. Takže na nedostatok obsahu sa tu nemôžete sťažovať. Zaujímavosťou je, že priemerná herná doba tohto tretieho dielu je 70 hodín.

Prvá kampaň Long Live the Queen mi trvala dohrať približne 5 hodín – hráte v nej za ľudí. Prvá mapka je stredne veľká, no veľmi jednoduchá – musíte v nej získať jedno nepriateľské mesto, ktoré má v moci frakcia dungeonu. Máte v nej na začiatku jedného hrdinu a dosť veľký kapitál, s ktorým si nakúpite všetko, čo chcete. Ľudské jednotky sa k vám po ceste pridajú, takže za chvíľu budete mať veľkú armádu. Pri hrade máte pristavené 4 lode, ktoré môžete využiť a ísť preskúmať aj more. V tejto mape si nemôžete vytvoriť najsilnejšiu jednotku ľudí – anjelov, no nepriateľská armáda nie je ťažká a v pohode ju zabijete. V druhej mape si už na začiatku môžete vybrať ako bonus zvitok, troch mágov alebo anjela. Bez rozmýšľania som si zobral anjela. Do druhej mapy postúpili vaši štyria najlepší hrdinovia a mohli mať maximálne level 6. V druhej mape dostanete oveľa menej surovín a zlata, no hneď na začiatku si truhlice so zlatom môžete nazbierať. Prechod ďalej stráži anjel a ak na neho zaútočite, tak sa k vám pridá. Táto mapa je ešte menšia a jednoduchšia a keď obsadíte prvé mesto, bude v ňom už postavená budova na verbovanie najlepšej jednotky. Vašou úlohou je obsadiť všetky hrady a zničiť všetkých nepriateľských hrdinov. V poslednej tretej mape budete musieť obsadiť 7 veží gryfinov, ktoré sa nachádzajú na severe. Tie sú dobre strážené a zavreté bránami, takže musíte najskôr nájsť farebné stany. Okolo vás budú dva pekelné hrady a z podzemia budú stále vychádzať monštrá frakcie Dungeonu. Ja som ich postupne vybil, obsadil všetky hrady a potom išiel k vežiam gryfinov. Keď som obsadil pekelnú frakciu, vytvoril som si pekelníkov a mal som ich v armáde s anjelmi. Prekvapivo som nemal zlú morálku aj keď sa anjeli a diabli neznášali. Toto bola prvá dlhšia mapa – zabrala mi 2 a pol hodiny.

Druhú kampaň som dohral za 4 a pol hodiny. Budete v nej hrať za opačnú stranu – démonov a monštrá z jaskýň. Hneď zo začiatku si môžete vybrať z dvoch máp. Ja som si vybral Diabolský plán a ako bonus magické brnenie. V tejto mape ovládate démonov a musíte zabiť drakov a ich kráľovnú. Nie je to náročná mapa – máte veľa zlata a surovín a rýchlo si postavíte všetky budovy. Súboj so zlatým drakom je jednoduchý, ťažšia je jeho ochranka, no vaša armáda ju rozpráši. V druhej mapke musíte dobyť všetky nepriateľské mestá. Tu začínate v podzemí a ovládate potvory z dungeonu. Čiže užijete si harpyje, minotaurov, beholderov a drakov. Podzemie je rozľahlé, ste v ňom sami, takže ho môžete v kľude preskumávať. Keď sa vyhrabete z podzemia na povrch, už budete mať slušnú armádu, s ktorou rozprášite ľudí a ich hrad. Tretia posledná mapa je ťažší oriešok. Máte v nej získať len jedno mesto ľudí, no to je veľmi dobre chránené a okrem toho ho musíte stihnúť obsadiť v časovom limite. Ak hráte mapu prvýkrát a neviete, kde sa mesto nachádza, túto mapu pravdepodobne nevyhráte. Budete tu mať najsilnejších hrdinov z predchádzajúcich dvoch máp a ako hrad dungeon a démonov.

Frakcii je v Kompletnej edícii až 9 – každá jedna má 7 originálnych jednotiek, silné a slabé stránky a vlastnú hudobnú tému. Takmer každá jednotka má svoju unikátnu vlastnosť. Nie všetky frakcie sa mi páčili. Najviac som si obľúbil ľudí, ktorí sú v tomto treťom diele najvyváženejšou rasou. V druhom a prvom diele boli dosť slabí, pretože mali len jednu streleckú jednotku a žiadnu lietajúcu. Tu máte hneď na začiatku skvelého strelca s kušou, ktorý vo vylepšenej verzii strieľa dvakrát. Vylepšený lietajúci gryfin nepriateľom dokáže donekonečna oplácať údery, keď na neho zaútočia – iné jednotky útok oplatia len raz za kolo. Kopijník, monk, jazdec a rytier ostali. Jazdec je v tomto prípade druhou najsilnejšou jednotkou, ktorá má až 100 života. Má špeciálnu vlastnosť – čím viac sa s ním na nepriateľa rozbehnete, tým väčšie mu dáte poškodenie. Vyplatí sa mu dať rýchlosť a útočiť na nepriateľov z diaľky. Tento útok vie AIčko využívať veľmi efektne. Finálna jednotka je anjel, ktorý tiež dokáže lietať a dáva o 50% väčšie poškodenie diablom. Vo vylepšení ako archanjel dokáže oživovať padlých spojencov.

Druhá lesná frakcia sú hlavne fantasy jednotky – nájdete tu trpaslíka, elfa, kentaura, pegasa, jednorožca alebo zlatého draka. Je to podobná frakcia ako čarodejníčka z druhého dielu, no chýba tu fénix a víla, ktoré prišli až v datadisku v novej frakcii elementálov. Kentaur v ničom nevyniká. Sú tu odolní trpaslíci – majú 40% odolnosť proti mágii a na začiatku budú tankovať v prvej línií. Elfovia vo vylepšenej verzii dva krát vystrelia, čo je super. Pegas je rýchla letecká jednotka a nepriateľského hrdinu stojí vyvolanie každého kúzla o 2 many viac. Enti dokážu cieľ znehybniť koreňmi a jednorožec má šancu na oslepenie cieľa. Obe jednotky majú skvelú obranu. Finálny zelený drak je sám o sebe silný, no jeho vylepšená zlatá verzia má ešte viac života a imunitu proti kúzlam prvého až štvrtého levelu.

Frakcia wizarda, ktorý sídli vo veži, má tiež nové jednotky a niektoré mu opäť zmizli. Nenájdete tu bojového diviaka ani hobita. Toto bola ďalšia moja obľúbená frakcia. Prvá jednotka je gremlin, ktorý je slabý, no jeho výhoda je vo veľkom počte. Vo vylepšení strieľa. Je tu gargoyla, výborná lietajúca jednotka a golem, ktorého je ťažké zabiť, pretože má až 75% odolnosť proti mágii. Štvrtou jednotkou je mág, ktorý strieľa – ak sa k nemu priblíži nepriateľ, nemá žiadny postih pri útoku na blízko. Ak ho máte v armáde, vaše kúzla stoja o 2 many menej. Je tu lietajúci džin, ktorý má bonus k útoku proti ohnivým efreetom. Predposledná je naga, ktorá je síce pomalá, no je veľmi silná a ak zaútočí na nepriateľa, ten jej útok neopätuje. Finálna jednotka je titán, ktorý po vylepšení dokáže strieľať. Je to najsilnejšia strelecká jednotka v hre, najlepšia proti čiernym drakom, ktorých neznáša. Je imúnny na kúzla mysle, takže ho nezhypnotizujete.

Pekelníci ma v tomto diele neočarili. Ich prvé jednotky ako imp alebo gog sú veľmi slabé – gog síce strieľa a jeho vylepšená verzia vrhne ohnivú guľu, ktorá zraní všetkých okolo. Pekelný pes Cerberus je silný – má tri hlavy, takže môže útočiť až na 3 ciele naraz a nepriatelia neopätujú jeho útok. Démon s rohom a pit lord mi prišli dosť odolní. Pit lord dokáže oživiť padlé monštrá späť v podobe démonov. Ohniví džinovia Efreeti majú síce menej života, no zato veľkú odolnosť, imunitu proti ohňu, vedia lietať a keď nepriatelia opätujú ich útok, tak narazia na ohnivý štít, ktorý ich zraní. Finálna jednotka je diabol – oplatí sa mať až vylepšenú verziu, pretože sa dokáže pohybovať po celom bojisku – síce nelieta ale teleportne sa kam chcete. Jeho útoky nepriatelia nemôžu opätovať, čo je skvelá vlastnosť.

Za nemŕtvakov som hrával rád, podobne ako v dvojke. Podľa mnohých hráčov je táto frakcia najlepšia, vďaka skillu nekromancie, ktorá dokáže vaše a nepriateľské vojsko po boji premeniť na kostlivcov. To sú síce úplne najslabšie jednotky, no keď si ich nazbierate napríklad 300 a vylepšíte si ich, budete mať skvelú kostlivú armádu. Druhý zombík je výborný tank a jeho vylepšená verzia dáva nepriateľom nemoc. Prízrak dokáže lietať, má regeneráciu a vyžiera nepriateľskému hrdinovi manu. Upír má skvelý life steal, vďaka ktorému si môže po útoku obnoviť život. Lich je výborná strelecká jednotka – strieľa oblak smrti vo väčšej oblasti. Vaše jednotky sú proti útoku imúnne a rovnako aj niektoré jednotky iných frakcii – u wizarda to je gargoyla a golem. Predposlednou jednotkou je čierny rytier. Je to veľmi silná a odolná jazdecká jednotka. Má 25% šancu, že nepriateľovi dá kliatbu a 20% šancu na dvojité poškodenie. Finálnou jednotkou je kostlivý drak. Po vylepšení má názov Duch draka. Je síce najslabší zo všetkých drakov, no pri útoku má 20% šancu, že dá kúzlo starnutia. Toto kúzlo je trochu zložitejšie, no zníži 50% maximálneho života každej jednotke v cieľovej skupine, na ktorú ste zaútočili. Ak teda zaútočíte na jednotku, ktorá má 200 života a dáte jej starnutie, každá jednotka v tejto skupine bude mať už len 100 života. Dosť silný skill.

Frakcia kobiek je v podstate warlock z dvojky, no opäť jeho jednotky autori preradili inde. Gargoylu, hydru, gryfina a kentaura nájdete v iných frakciách. Zostal len minotaurus a čierny drak. Táto frakcia ma tiež bavila. Prvou jednotkou je troglodyte. Nie je silní, no je imúnny na oslepenie. Harpya je skvelá a po útoku sa vráti späť na svoje miesto. Vo vylepšení vám nepriatelia neopätujú útok. Ďalšie dve jednotky sú strelecké – je tu legendárny beholder a kráľovná medúz. Tá dokáže nepriateľa premeniť na kameň. Je tu ohromne silný minotaurus, ktorý zvyšuje morálku. Mantikora dokáže cieľ paralyzovať. Finálna jednotka sú draci. Červení sú dosť slabí, majú málo života a imunitu len proti kúzlam prvého až tretieho stupňa. Čierni draci majú komplet magickú imunitu a o 120 viac života, takže sa oplatí počkať si na vylepšenie. Len s jedným drakom a kúzlom armageddon môžete rozprášiť nepriateľskú armádu na prach.

Siedmou frakciou je pevnosť. Je to barbar z dvojky a nerád som za neho hrával. V trojke je to celkom fajn frakcia. Je tu prvý goblin a jazdec na vlkovi. Goblin je taký chudák, pretože AIčko ho vždy zabije ako prvého. Jazdec vo vylepšení dvakrát útočí, takže je nebezpečný. Ork so sekerami je strelecká jednotka a ogrí mág vie vyčarovať krvilačnosť. Zo začiatku som si ho držal vzadu, pretože bol pomalý a len podporoval spojencov kúzlami. Na konci hry, kedy som mal ogrov vyše 100, tak sa z nich stala silná jednotka. Keď som jej dal rýchlosť, nepriateľ mal problém. Je tu roc, ktorý bol presunutý od wizarda. Vo vylepšení ako bleskový vták je veľmi silný a má 20% šancu, že vyčaruje blesk. Je silnejší než gryfin. Je tu kyklop, strelecká jednotka z druhého dielu. Prišiel mi dosť slabý aj keď môže zaútočiť aj na hradby namiesto katapultu. Pritom jeho budova je na postavenie dosť drahá – stojí až 20 kryštálov. Novou finálnou jednotkou je behemoth. Má 160 života a vo vylepšení až 300. Znižuje cieľovej nepriateľskej skupine obranu o 40% a vo vylepšení až o 80%. Na vylepšenie budete dosť šetriť, pretože potrebujete 20 kryštálov.

Poslednou frakciou v základnej hre je ďalšia pevnosť, tentoraz v močiari. Páčila sa mi najmenej, no nemôžem povedať, že je zlá. Prvý gnoll ničím nevyniká a pre počítač bude ľahkým cieľom, rovnako ako goblin u barbara. Jašter je klasická strelecká jednotka bez špeciálnej vlastnosti. Vážka je prvou dobrou jednotkou, pretože lieta, je odolná a má šancu hodiť nepriateľovi slabosť a dispel. Bazilišok môže nepriateľa premeniť na kameň, podobne ako medúza. Môžete tak jednu skupinu vyradiť na dlhý čas z hry a zatiaľ ostatných pobiť. Býk gorgon má 10% šancu na zabitie pohľadom. Každých 10 býkov v skupine zabije jednu jednotku, takže ak máte 11 gorgonov a aktivuje sa vám pohľad smrti, zabijete 2 jednotky. Tento skill z neho robí skvelého protivníka proti silnejším nepriateľom – napríklad proti drakovi alebo titánovi. Nemŕtvi sú proti tomu imúnni, rovnako ako ďalšie neživé jednotky, takže to je jeho slabosť. Wyverna je lietajúca jednotka a má 30% šancu dať nepriateľovi jed. Ten sa mu každé kolo zvyšuje o 10% až do maxima, kedy stratí 30% maximálneho života. Skvelé je, že tá istá jednotka môže byť opakovane otrávená až do maxima 50%. Wyverna je dosť odolná a rýchla, čo sa na bojisku hodí. Finálnou jednotkou je hydra. Je to najsilnejšia obranná jednotka a je dobrá hlavne na obranu hradu. Jej útok nepriatelia neopätujú a keď sú okolo nej, tak so svojimi hlavami dokáže útočiť na všetkých súčasne. Kvôli tomu som proti nej nerád bojoval.

Conflux je novou frakciou a prišla s datadiskom Shadow of Death. Je považovaná za jednu z najlepších vďaka tomu, že jednotky majú imunitu proti rôznym elementom a ich použitie je na bojisku dosť variabilné. Naopak sú proti rôznym kúzlam slabé, pretože armádu tvoria hlavne elementáli. Každý z nich dokáže vyčarovať ochranu proti elementu na inú jednotku. Prvou je víla. Vo vylepšenej verzii nepriateľ neopätuje útok. Potom tu je vzdušný, vodný, ohnivý, zemný a psychický elementál. Vylepšený vzdušný a vodný môže strieľať, z ohnivého sa stane elektrický a začne lietať. Zemného si môžete vylepšiť na magmatického a psychického na magického. Práve predposledná jednotka je najzaujímavejšia. Je imúnny na mágiu a dokáže zasiahnuť všetky jednotky naokolo, podobne ako hydra. A rovnako mu útok nepriatelia neopätujú. Pri bránení má skvelú animačku. Finálnou jednotkou je fénix. Jeho budova a ani vylepšenie nie sú až také drahé a za jeden týždeň dostanete až 4 fénixov. Keď vám ho zabijú, je šanca, že znovu ožije. Každý fénix v skupine má 20% šancu, že znovu povstane z popola. Ak máte šiestich, máte 100% šancu, že povstane jeden fénix a 20% šancu, že povstane ďalší. Okrem toho má imunitu na oheň a dokáže lietať.

Na záver sa povenujem hudbe. Znovu ju skomponoval Paul Romero, Rob King a Steve Baca. Ako Romero spomína – po vydaní druhého dielu sa ich séria stala populárna. Jon Van Caneghem povedal Romerovi a ostatným skladateľom, že si môžu robiť čo chcú, môžu v pohode zmeniť štýl. Hudba je opäť výborná, no viac sa mi páčila v druhom diele. Tam sa autori inšpirovali z baroka a využili operný spev. V treťom diele nie je operný spev, no autori čerpali inšpiráciu z Liszta, Chopina, Rachmaninova alebo Prokofieva. Hudba je teda úplne iná. Niekomu sa páči viac staršia baroková hudba z dvojky, niekomu zase novšia ako Prokofiev alebo Liszt z trojky. U každej rasy znie jedinečná hudba. A rovnako má svoju vlastnú hudbu každá oblasť – ak sa budete nachádzať na piesku, snehu alebo v bažinách, vždy bude hrať iná hudba. Ľudia majú vznešenú hudbu, plnú pomalých narastajúcich melódií. Už z toho nie je cítiť typické stredoveké mestečko, ktoré má v pozadí hrad a z hudby ste počuli presnosť a disciplínu vojakov. V meste Wizarda budete počuť valčík, v ktorom budú dominovať sláčikové nástroje a v pozadí budú hrať flauty. Nekropolis má úžasnú tému. Najskôr zaznie zvon kostola a v pozadí počujete kvíliť duchov. Všade všetko šuští, fagoty majú zlovestnú melódiu a do toho sláčiky začnú hrať vysoké stúpajúce poltóny a gradujú napätie. V druhej časti zaznie akoby egyptská melódia sprevádzaná čembalom. Hudba frakcie močiaru je presne taká ako vyzerá. Zo začiatku sa tvári, že sa nič nedeje ale následne to rozbalí a zaznie epické téma. Fortress si fakt musíte vypočuť celý. Pripomenula mi hudbu, akú vytvoril Blizzard u World of Warcraft. Tam tiež má veľa vrstiev a aj pri opätovnom počutí v nej nachádzate úžasné skryté melódie a farby. Peklo je tiež zlovestné a dominujú v ňom plechové dychové nástroje. Ťažká pomalá uťahaná hudba, v ktorej si zasóluje hlavne tuba. Doslova v nej počujete ako sa otvárajú brány pekelné a svojimi ťažkými krokmi sa blíži armáda démonov. V lesnom kráľovstve elfov a trpaslíkov najskôr zaznie pekný motív lesného rohu a potom zaznie téma v ostatných hlasoch. Veľmi pokojná a vyrovnaná hudba. Hudba frakcie Pevnosti je vo svojich akordoch istá a pevná a presne viete, kam bude smerovať. Záverečná časť je parádna. Najmenej sa mi páčila hudba z novej frakcie elementálov. V Poľsku existuje symfonický orchester s veľkým zborom, ktorý koncertuje a hrá skladby len z Heroes série. Odporúčam ho vypočuť. Na jednom koncerte v roku 2019 si s nimi zahral aj Paul Romero.

100

Heroes 3 je nestarnúca klasika, ktorá si aj po 24 rokoch stále drží priečku jednej z najlepších ťahových stratégii všetkých čias. Odporúčam všetkými desiatimi. Okrem tretieho dielu odporúčam aj druhý diel, ktorý je viac rozprávkovejší a má inú atmosféru.

Autor

Comments 1

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *