Quake

Jedna z prvých strieľačiek v kompletnej 3D grafike vôbec…

Slávny id Software, založený v Texase, zanechával už od roku 1990 veľkú kopu hier. Jeho skutočná kariéra začala už v roku 1990 so sériou Commander Keen, pokračovala Wolfensteinom, Doomom a Hexenom, ktoré pozná každý priaznivec počítačových hier. O rozvoj firmy a úspech sa zaslúžili predovšetkým dvaja veľkí vývojári – programátor John Carmack a dizajnér a vizionár John Romero. Bez ich dvoch by bol id Software ako človek bez srdca. id Software napokon vsadil na úplne novú značku s názvom Quake, ktorú vytvoril už v roku 1996. V tom istom roku ešte vyšiel veľmi úspešný Duke Nukem 3D, takže s Quake tvorili dvojicu, ktorá súperila o pozíciu akčnej hry roku.

Po vydaní Dooma 2, ktorý bežal na hernom engine id Tech 1, si autori povedali: “čo ďalej?” Wolfenstein a Doom boli technologicky a dizajnovo hry na veľmi vysokej úrovni, preto chceli túto nasadenú laťku udržať. Carmack dobre vedel, že 3D hry sú budúcnosťou. Doom a aj Doom 2 neboli 3D hry – nepriatelia boli 2D sprity a úrovne boli vlastne tiež 2D, alebo ak chcete 2.5D. Carmack preto pracoval na novom engine, ktorý by bol kompletne v 3D. Vývoj takétoho enginu chvíľu trvá, tak použili svoj stávajúci id Tech 1 na vytvorenie Doom 2. Romero chcel vytvoriť kompletne nový štýl hry – zatiaľ čo ste v Doomu strieľali zo zbraní na diaľku, Quake mal byť o zbraniach na blízko. Hráč by sa mohol byť bližšie k akcii – v súboji s nepriateľom. Nápad vzišiel opäť z dungeonov, presnejšie z Dungeons and Dragons. Na papieri tento koncept síce vypadal úžasne, no v skutočnosti Carmack ešte nemal hotový engin a tak Romero nemohol vyskúšať boj na blízko. Adrian Carmack taktiež pracoval na tomto systéme so svojím tímom, no pokiaľ John Carmack nevytvoril engin, nemohli pokračovať. Na druhú stranu prišli na to, že vývoj bojového systému na blízko by ich stál ďalšie roky vývoja, preto niekto navrhol, že by Quake mohla byť ďalšia “doomovka” v kompletnom 3D engine. Dokonca sa mala volať “Doom 3”. Romero tento nápad nenávidel. Nechcel, aby vypadali ako firma, ktorá robí stále ďalšie a ďalšie pokračovania jednej značky (ahoj, Ubisoft, EA), chceli inovovať žáner, priniesť niečo nové, byť priekopníci. Nakoniec to nebolo pokračovanie Doomu a ani boj s chladnými zbraňmi, bola to FPS.

Keď Carmack konečne dokončil engine, tím začal pracovať na hre a bolo pre nich veľkým prekvapením ako ľahko sa im pracuje. Carmackov 3D engine: Quake veľmi ľahko a plynulo zobrazoval 3D a hráč sa mohol volne rozhliadať a priestor sa nedeformoval. Okrem toho sa vylepšil aj sieťový kód; zatiaľ čo v Doomu mohli hrať po internete dvaja hráči deathmatch, Quake toho dovoľoval až šestnástim hráčom naraz. Quake sa tak stal veľmi úspešnou aj na multiplayerovom poli.

Pri vydávaní Quake sa autori poučili u Dooma a online vydania (keďže im spadli servery na univerzite) a hru predávali krabicovo. Hra vraj vtedy stála len 10 dolárov, no obsahovala len kúsok z hry. Ak si chceli odomknúť celú hru, museli zaplatiť ďalších 15 dolárov. Aj tak, 25 dolárov za novinku je málo, dnes chce DICE za Battlefront 60 eur + seazon pass ďalších 50 eur. To je normálne zločin. Každopádne, vývojári z id Softu nerátali so silou internetu – stačilo, aby jeden hacker prišiel na to, ako odomknúť celú hru, dal na internet hack zadarmo, takže ostatní si ho mohli stiahnuť a nemuseli platiť. Quake sa začal šíriť ako vírus, ľudia si ho začali masívne inštalovať do počítača aj vďaka neskutočne zábavnému a návykovému multiplayeru. Niektoré firmy po práci si sadli a usporiadali turnaj v Quake. Skončilo to nakoniec tak, že sa pár kamarátov rozhodlo usporiadať turnaj v Quake, na ktorý mohol prísť hocikto – podmienka bola, že si museli doniesť vlastný počítač. Stal sa z neho QuakeCon, na ktorý prišiel aj samotný id Software, aby si zahral. Dnes sa z toho stala každoročná záležitosť, kde sa ukazujú nové technológie a hardware. id Software opäť zbohatlo skôr na licencovaniu svojho nového 3D enginu, ktorý využíval ďalej napríklad Hexen II alebo Half-Life od Valve – bol budúcim základom pre Source engine.

Ďalším veľkým fenoménom bolo, že sa prvýkrát začal v reálnom čase nahrávať v hre film. Dala ho dokopy jedna skupina fanúšikov zvaná “Rangers”, mal to byť vlastne vtip o tom, že Rangeri mali zneškodniť nepriateľa, ktorý nehrá fér. Keď ho konečne zabili, zistili, že to bol sám John Romero. Tento engine sa neskôr začal používať v Machinima, ktorá sa dnes zaoberá filmovým hraním v hrách.

Po vydaní Quake začal mať Carmack Romera plné zuby, pretože Romero mal hlavu v peniazoch a už vôbec nepracoval. Poriadal večierky, zabával sa, kupoval si nové autá, platil za slúžky vo svojom zámku… vôbec sa nezapájal do tvorby hry ako dizajnér. Preto Carmack spoločne s celým tímom požiadal Romera, aby rezignoval. Romero usúdil (rovnako ako Tom Hall pred ním), že firma, ktorú spoluzaložil s Carmackom, sa mení na úplne niečo iné. Tvrdil, že sa id Software zmenilo na firmu vyvíjajúcu technologické demá, ktorú nezaujíma už kvalitný dizajn. Nakoniec rezignoval (mal to aj v pláne), spojil sa s Tom Hallom (ktorý odišiel z id Software, keď vyšiel Doom) a založili novú spoločnosť – Ion Storm. V nej mali vyrábať hry, v ktorých by bol hlavný design a technológia by im slúžila.

id Software vyrobili v roku 1997 pokračovanie Quake II – Za vydavateľa sa im podarilo získať Activision. Quake II malo síce úspech, ale nič sa v podstate od predchodcu nezmenilo. Engine použili id Tech 2, hra vypadala výborne, no niektoré magazíny písali, že id Software akoby varili z vody. V Quake 3 (1999) sa všetko len zhoršilo. Romero bol síce temperamentný, no vedel tím udržať v koncentrácii, vedel byť dobrým vedúcim tímu. Carmack sám na vedenie tímu nestačil. Bol síce génius čo sa tíka software a technológii, no nevedel, ako má motivovať tím. Carmack sa rozhodol že Quake 3 bude čisto multiplayerovou strieľačkou – žiadna kampaň, monštrá, svet, príbeh (podobne ako Battlefront dnes). Ostatní vývojárov to rozzúrilo, pretože vyvíjali sci-fi strieľačky roky a chceli vyskúšať niečo nové, chceli postaviť nový svet s nebezpečnými novými monštrami. Carmack ich ignoroval. Hra bola síce veľkým úspechom čo sa týka licencovania enginu. Jej engine sa použil napríklad pri strieľačke Call of Duty (ktorá obsahovala aj plnohodnotnú kampaň) a stala sa neskutočne úspešnou na poli multiplayeru a hrá sa dodnes – nielen prvý diel, každý rok je vyvíjaný nový. Najväčším problémom pre Quake 3 bol Unreal Tournament, ktorý vyšiel o týždeň skôr a bol taktiež čisto multiplayerovou hrou. Epic vydal ľahký módovací nástroj, vďaka ktorému si každý mohol vytvoriť obsah, takže onedlho bola na svete aj kampaň (pokračovanie nabudúce…).

Príbeh je skoro rovnaký ako v Doom alebo Doom II – ako neznámy vojak musíte (tak nemusíte ale ste posledný živý človek) zničiť hlavného nepriateľa známeho ako “Quake”, ktorý prišiel na matičku Zem z inej dimenzie pomocou teleportačnej brány s cieľom napadnúť Zem. Váš cieľ teda je jasný ako facka od mamy za neslušnú poznámku – dostať sa až k zdroju problému a zničiť hroziace nebezpečenstvo. Hra ponúka vo full verzii až 4 epizódy. Každá končí záverečným bossom.

V Quake môžete robiť klasické veci, na ktoré ste už u akčných hier zvyknutý – skákanie, strieľanie, nachádzanie skrytých miestností, zabíjanie potvor alebo uhýbanie z pastí alebo iných pre vás nebezpečných vecí.

Graficky hra vyniká hlavne už spomínaným 3D enginom: Quake. 3D je kompletne všetko. Od vás v priestore, nepriateľov, zbraní až po náboje, lekárničky, atď. Fyzika bola takisto dokonalá – už len využívanie odrazu granátu z granátometu bol revolučný počin. Nepriatelia sú už skutočne chodiace modely s umelou inteligenciou a reálnymi polygónmi. V hre je celkovo 8 zbraní. Ako prvá zbraň je krvavá sekera, ktorú v podstate ani nepoužijete, len ak chcete machrovať pred kamošom ako ste zabili bossa holými rukami. Základný arzenál teda tvorí klon pušky, brokovnica, klincovač, granátomet, raketomet a elektrická zbraň – Thunderbolt.

Quake sa dá v podstate odohrať čisto len na klávesnici. Ktorý človek by dnes už hral 3D akčné hry na klávesnici, keď potrebuje mieriť myšou? Čudovali by ste sa. Kedysi sa hralo len na klávesnici (poprípade joysticku) a myš mal málokto. Na nete som našiel veľmi starú stránku, kde bol napísaný návod ako sa naučiť hrať s myšou. Taký Doom alebo Hexen vôbec nepotreboval myš, arkády takisto a tak si myš kupovali iba priaznivci stratégií a neskôr už v roku 1996 to bola štandardná výbava každého PC. Quake nastolil revolúciu aj v tomto bode. Mierenie s myškou si budete doslova užívať a budete sa smiať umierajúcim vojakom a monštrám do ksichtu, aký sú oni pomalí muhehe!…

Multiplayer oproti singleplayeru podporoval rôzne druhy módov. Klasický Deathmatch, 1vs1 alebo týmová hra. V dobe starých hier nebol internet veľmi rozšírený a tak väčšinou hralo cez pomalý modem alebo LAN. To malo tú pravú atmosféru, keď sa zišlo viac ľudí, nasieťovali sa kompy a hralo sa od rána do noci.

Medzi nepriateľov patria typickí doomovskí vojaci, zombíci, chlapík s motorovkou a granátometom a rôzne druhy ďalších monštier… pritom vždycky už z diaľky spoznáte každého z nich a tak budete vedieť aké majú slabiny a v čom vynikajú.

Hudba a zvuky nemajú chybu. Pritom práve s týmto aspektom malo id Software problém. Keď ešte mali vydavateľov z iných firiem, ľahko zohnali niekoho, kto im urobí hudbu. V Quake si vydávali hru sami, preto s tým mali trochu problém. Nakoniec našli Trenta Reznora zo skupiny Nine Inch Nails (skutočnú rockovú hviezdu), ktorý bol veľký fanúšik Dooma. Bol preto nadšený, že môže urobiť všetku hudbu a zvuky k ich novej hre.

Quake je typická strieľačka “sevšímvšudy”. Ešte v dnešnom doslova 3D svete vás hra pobaví, pre nových hráčov zanechá skúsenosť s prvou komplexnou 3D hrou vôbec a pre tých starších návrat do detstva! Quake sa dočkal množstva prídavkov – hneď dvoch veľkých od samotných vývojárov a ďalšie už od rôznych fanúšikov.

Naše hodnotenie hry

Hodnotenie návštevníkov
[Celkovo hlasov: 1 Priemerné skóre: 5]

  • buy it1quake titleVýrobca a distribútor: id Software
  • Rok vydania: 1996
  • Platformy: DOS, Acorn 32-bit, Amiga, Linux, Macintosh, Nintendo 64, SEGA Saturn, Windows, Windows Mobile, Zeebo
  • Extra: cheaty 2 icon navody icon Obaly icon Soundtracky icon gameplay icon manual icon internet browser icon amiga1icon wikipedia icon
Hellrampage

Hellrampage

Admin stránok RetroGamer.biz, recenzent a pravidelný hráč starých a nových hier na PC a PlayStation. A profesionálny muzikant živiaci sa hudbou...
Hellrampage

Latest posts by Hellrampage (see all)

Návštevnosť: 42 (celkovo), 1 (dnes)

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *