Heroes of Might and Magic II

Hellrampage 1996, DOS, fantasy, Might and Magic, strategy, tahova, Windows Leave a Comment

Die toren sprechen in ihrem herzen: „Es ist kein Gott, kein Gott…“

 

Heroes of Might and Magic II je druhý diel skvelej ťahovej strategickej série. Určite ho nikomu z vás nemusím predstavovať. S touto sériou sa stretli aj nehráči – čiže ľudia, ktorí hry moc nehrajú. Sám som ho hrával v minulosti asi najviac, viac než tretí diel a preto mám na neho najlepšie spomienky. S odstupom času a pribúdajúcimi rokmi začínam oceňovať väčšiu komplexnosť, takže sa zase prikláňam k tretiemu dielu. No druhý diel má zase rozprávkovejšiu grafiku a prehľadnejšiu mapu sveta. Prvý diel som recenzoval pred vyše dvoma rokmi – vyšiel v roku 1995 na DOS. Druhý diel vyšiel o rok neskôr a aj keď sa v množstve vecí na prvý diel podobá, priniesol kopec zmien či už grafických alebo v rámci gameplayu – je oveľa zložitejší, ponúka vylepšené jednotky, dve nové rasy, lepšie taktické možnosti v boji, viac kúziel a krajšie animácie.

Hlavným dizajnérom a tvorcom celého universa je Jon Van Caneghem. Už v roku 1983 založil vývojársku spoločnosť New World Computing a o tri roky neskôr vytvoril prvý diel RPG série Might and Magic na Apple II. Potom začal vytvárať aj stratégie a začal hrou King´s Bounty v roku 1990. Tretí HoMaM už nedizajnoval ani nevytvoril. V roku 1996 predal firmu spoločnosti 3DO za 13 miliónov dolárov a zostal v nej ako prezident a herný vizionár až do roku 2003, kedy sa 3DO zbavilo divízie New World Computing kvôli bankrotu. Práva na Might and Magic potom predali za 1.3 milióna do rúk Ubisoftu a odvtedy to šlo so sériou dole vodou. Ako Caneghem povedal – jeho RPGčka boli úspešné, no bol prekvapený, že stratégie, ktoré vytvoril sa stali ešte populárnejšie.

„Willst du heute dein Feuer in die Täler tragen?“

Príbeh hry v kampani začína smrťou Lorda Ironfista, známej postavičky z prvého dielu, ktorý zjednotil Enroth. Tentoraz budete mať možnosť hrať za jedného z jeho synov – buď za dobrého Rolanda alebo temného Archibalda. Takže boj dobra a zla. Ak si vyberiete Rolanda, budete môcť hrať za ľudí, čarodejníčku alebo wizarda a budete sa snažiť získať trón späť. Ak si vyberiete zlo, dostanete na výber warlocka, necromancera alebo barbara a stanete sa generálom Archibalda, ktorý intrigami uzurpoval trón. V priebehu hry môžete dokonca prejsť od Rolanda k Archibaldovi a naopak, z čoho sa stanete pre jedného vládcu zradca. Ale je v podstate jedno za koho hráte, pretože môžete obsadiť nepriateľský hrad a vycvičiť si armádu rasy, ktorú chcete. Nikdy v hre nie ste obmedzovaný len na jednu rasu. Kampaň pekne doplňujú krátke filmy, kde hovorí nejaká postava a dopĺňa celý príbeh. Jedna kampaň je rozdelená do desiatich dlhých máp. Stredne veľká mapa vám v pohode zaberie 2 až 3 hodiny. Takže kampaň za Rolanda sa dá dohrať za 20-25 hodín a ak si chcete užiť aj Archibalda, pripravte si približne 50 hodín času. Zaujímavosťou je, že šiesty diel Might and Magic nadväzuje na koniec tohto príbehu. Ak máte hru z GoGu, tam je Gold verzia a tá obsahuje ďalšie 4 kampane. Potom si pripočítajte veľkú kopu jednotlivých máp od najmenší až po tie najväčšie a pri hre môžete stráviť stovky hodín.

Oproti predchádzajúcemu dielu je hra oveľa taktickejšia – musíte sledovať a preskúmavať mapu, hľadať suroviny, ktoré potrebujete k stavbe nových budov a jednotiek a objavovať nové kúzla, ktoré vám zaručia väčší úspech v boji. V každom HoMaMovi išlo o jediné – začínate s jedným hrdinom a skromne vybaveným hradom a musíte vybudovať armádu a rozprášiť svojich oponentov v susedných hradoch.

„Deine wilden, wilden Hunde wollen in die Freiheit…“

Výnimočnosť každej rasy je zrejmá už od začiatku – každá má šesť originálnych jednotiek, no so sebou si do boja môžete zobrať len päť. 4 rasy, ktoré boli v prvom diele ostali a aj ich jednotky a tentoraz sa dajú vylepšiť. Začneme u ľudí. Tí sú celkovo dosť slabí, pretože majú len jedného lukostrelca a žiadnu lietajúcu jednotku. Za nich som nerád hral. Ak si vylepšíte lukostrelca, ten bude strieľať dvakrát po sebe. Horšie je, že vám na neho budú všetci útočiť a je ťažké ho chrániť. Vylepšený kopijník a rytier má viac života a je rýchlejší. Sú síce odolní ale prišli mi nemastní neslaní. Jediná naozaj rýchla jednotka je jazda – s vylepšením sa môže pohybovať takmer po celom bojisku. Paladin tiež dostal upgrade na križiaka – má viac života, imunitu na prekliatia a dvakrát väčšie poškodenie proti nemŕtvym. Takže ľudská rasa je fakt dobrá len proti nekromancerovi a možno ešte čarodejníčke. Najväčšiu výhodu má na začiatku a v strede hry.

Čarodejníčka má naopak jednotky s menším počtom života a obranou a zo začiatku bude mať problém. Naopak má výhodu na konci hry. Jej prvé víly ostali – ich sila je v počte, sú rýchle a vedia lietať. Trpaslík je bez vylepšenia veľmi pomalý, tak si ho hneď vylepšite. A má 25% odolnosť proti mágii. Elf lukostrelec už v základnej verzii 2x strieľa a s vylepšením sa mu zvýši útok a obrana. Druid je lepšia strelecká jednotka aj keď strieľa len raz. Na druhú stranu má väčšiu obranu. Posledné dve jednotky – jednorožec a fénix vylepšiť nejdú, čo je škoda. Jednorožec má 20% šancu pri útoku, že oslepí nepriateľa a fénix je imúnny na elementárne kúzla a jeho útok zasiahne dve políčka. A dokáže lietať, takže sa ľahko dostane za hradby.

Barbara som tiež nemal moc rád. Jeho jednotky sú pomalé a ani jeho finálny kyklop nie je až taký silný. Má 2 strelecké jednotky a žiadnu lietajúcu. Takže podobne ako ľudia sú najsilnejší na začiatku. Goblin je celkom silný a rýchly, ork zase dobrá strieľajúca jednotka. Vlci sú skvelí, pretože sú rýchli a majú 2 útoky. No nízku obranu, takže vám ich ľahko zabijú. Obor s palicou je v základu veľmi pomalý a oplatí sa počkať na vylepšenie, ktoré mu zvýši rýchlosť a HPčka. Troll je zaujímavá strelecká jednotka, pretože má schopnosť regenerácie. A vyplatí sa mať už základný typ. Posledný kyklop mi prišiel slabý, pretože má málo života, no jeho útok je na dve políčka – má 20% šancu na paralýzu cieľa.

Štvrtou rasou je Warlock. Má tri lietajúce jednotky a jednu streleckú. Jeho potvory sú drahé a väčšina sa nedá vylepšiť, no je najefektívnejší na začiatku a v závere hry. A vo veľkých mapách, kde budete mať dostatok času si vylepšiť draka na tretiu úroveň, aby ste s ním rozprášili nepriateľa. Kentaur je prvá jednotka a k tomu strelecká, takže bude často terčom útokov. No za týždeň si môžete rekrutovať až 18 kusov, tak si ich rýchlo doplníte. Gargoyla je lietajúca a obrnená jednotka a prišla mi oveľa lepšia než griffin. Minotaur je výborný v strede hry a má vysokú obranu. Hydra je v podstate taký plaziaci sa tank – je extrémne pomalá, no ak jej dáte zrýchlenie, stane sa veľmi nebezpečnou a ťažko ju nepriatelia zabijú. Ak ju obkolesia, jediným útokom dokáže poškodiť všetky jednotky naokolo, takže sa na ňu ťažko útočí. Drak je jednou z najsilnejších jednotiek v hre. Fakt sa oplatí našetriť si až na čierneho, pretože oproti základnému typu má až o 50% viac života, je rýchlejší a silnejší. A imúnny proti kúzlam. Takže môžete mať u seba len čierneho draka a nepriateľa uspamovať armageddonom.

Proti Warlockovi sa smelo môže na bojisku postaviť Wizard, pretože má podobne skvelú finálnu jednotku a k tomu môže strieľať. Tiež je najsilnejší v závere a väčších mapách a je najsilnejší čarodejník – v magickej škole má o jedno kúzlo viac. Hobit je na začiatok dobrá strelecká jednotka, no má najmenšiu obranu vôbec. Diviak mi prišiel dosť odolný a rýchly. Golem je v podstate tank – má vysokú odolnosť, no je hrozne pomalý. A elementárne kúzla mu uberú len polovicu života. Roc je oproti griffinovi o dosť silnejší. Mág je skvelá strelecká jednotka a má 20% šancu, že nepriateľovi dá dispel. Finálna jednotka je titán, ktorý má imunitu na ovládanie mysle. Základnú jednotku ani nepoužívajte, pretože nedokáže strieľať – počkajte si na upgrade. Ten má 2x viac života a stane sa z neho strelecká jednotka. V pohode môže súperiť proti čiernemu drakovi.

Druhou novou rasou je necromancer. Jeho jednotky sú zo začiatku slabé a najlepšie v závere hry. A všetky sú nemŕtve, takže môžete používať plošné kúzla, ktoré zrania len živé jednotky. Kostlivci sú celkom dobrí na to, že sú to začiatočné jednotky. Keď máte nekromanciu na treťom leveli, získate naspäť 30% jednotiek aj od nepriateľov – takže zabíjaním slabších roľníkov si vytvoríte ultra neporaziteľnú armádu kostlivcov. A ak vám nejakých zabijú, tak si ich ľahko znovu oživíte do nemŕtveho stavu. Zombík má síce viac života, no celkovo mi prišiel slabší než kostlivec. Múmia je pomalá, no má šancu na prekliatie nepriateľa. Upír je skvelý v tom, že keď s ním nejakú jednotku napadnete, ona vám nebude môcť oplatiť útok. S upgradom si dokážu poškodením nepriateľa vrátiť nejaký život. Lich je skvelá strelecká jednotka – strieľa akési granáty, ktoré zasiahnu väčšiu oblasť bojiska, takže môžete zraniť viac nepriateľov. Ale aj vašich, tak pozor na to. Vylepšenie mu pridáva len lepšiu obranu a viac života, takže stačí použiť základný typ. Posledná jednotka je kostený drak. Oproti drakom warlocka je slabší než základný zelený a má aj menej života, no znižuje morálku nepriateľským jednotkám, takže je šanca, že vynechajú ťah.

„Sie haben Mäuler und reden nicht, Sie haben Augen, und sehen nicht, Sie haben Ohren und hören nicht, sie haben nasen und richen nicht, sie haben hände und fühlen nicht, Füße und gehen nicht, Sie haben Hälse und reden nicht…“

Teraz prídu na rad vylepšenia, aké nastali oproti prvému dielu. V prvom rade sú to schopnosti hrdinov. Môžete ich mať až osem a každá sa dá vylepšiť až na tretiu úroveň. Budete sa rýchlejšie pohybovať alebo viac každý deň zarobíte zlata. Zlepšíte si streľbu na diaľku s vašimi lukostrelcami alebo si vylepšíte obliehaciu techniku. Kúzla sa tiež dočkali upgradu – môžete ich používať tak dlho, dokiaľ budete mať manu. Môžete napríklad použiť bránu do inej dimenzie, a tak prekonávať obrovské vzdialenosti za krátku chvíľu. Nové kúzla sú oveľa graficky krajšie a tie vyššie levely stoja za to – napríklad roj meteoritov, vyvolanie elementála, zdvojenie jednotky a iné. Sú tu masívne celobojiskové kúzla podobné na armageddon, no ten tu je tiež. Skvelé je zemetrasenie, ktoré poškodí hrad nepriateľa keď ho obliehate alebo sväté slovo zraní len všetky nemŕtve jednotky. Opakom je vlna smrti, ktorá zraní len tie živé. Páčili sa mi všetky hromadné kúzla – napríklad na požehnanie či rýchlosť, ktoré vylepšia všetky vaše jednotky. A je tu vyvolanie elementálov, čo sa ťažšie získava ale sú to skvelé jednotky. Je tu väčšie bojové pole (v jednotke boli jednotky strašne veľké), takže máte šancu viac taktizovať. V meste si môžete postaviť nové stavby ako trh, kde sa dajú meniť suroviny, je tu socha, ktorá pridá každý ťah 250 zlatých, prístav na lode, obranné stavby ako veže a priekopy s vodou. Každý hrad má jednu špeciálnu stavbu – napríklad rytieri majú zlepšené hradby, čarodejka dúhu, ktorá zvyšuje šťastie, barbari zase koloseum, ktoré pridáva morálku.

Najlepšie je hrať HoMaM II buď s jedným alebo niekoľkými kamarátmi pri jednom počítači, pretože počítačový protivník vás môže po čase nudiť. Ak už niekoho nájdete, budete si musieť rezervovať veľké množstvo času, pretože prejdenie väčšej mapy vám môže zabrať aj celý deň. Umelá inteligencia tu je niekedy až premotivovaná a veľakrát som žasol nad tým, ako sa jej podarilo nazbierať takú veľkú armádu v takom krátkom čase, kedy som osobne nemal financie postaviť ani napríklad hrobku na výrobu lichov.

Hudba je podobne úžasná ako pri prvom dieli a celej sérii Might and Magic. Vytvorili ju traja skvelí skladatelia – Paul Romero, Rob King a Steve Baca. Ak máte CD verziu, môžete sa započúvať do krásnych melódii a operných árii so zborom, ktoré si zobrali inšpiráciu z mnohých klasických velikánov. Ľudia majú skôr barokový úvod, barbary zase basovú áriu. U čarodejky znejú škótske gajdy s krásnym spevom, harfou a melódiami. Warlock je úplný protiklad – temné a zložité melódie a ich prelínanie spoločne so zborom tvoria krásny celok. Wizard má zase pomalší začiatok a hudba sa postupne rozbieha a prejde do pizzicata v sprievode rytmického klavíra. A v poslednom rade hudba necromancera, ktorá je naliehavá. Ani v druhom prípade, ak teda nemáte CD verziu a spokojíte sa len s Midi, nezostanete ochudobnený o kvalitnú hudbu. Len v GoG verzii hudba nesedela s daným mestom, v ktorom ste boli a veľakrát nehrala správna nahrávka, čo zamrzelo.

90

HoMaMa dvojku nemôžem neodporučiť. Je to skvelá ťahová stratégia, bežte si ju hneď zahrať. A DOSová verzia sa mi zdala lepšia než tá na Windows. A ja už len dokončím jeden ďalší ťah a vypínam hru.

Autor

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *