The Terminator: Future Shock

Hellrampage1995, action, DOS, FPS, sci-fi, Terminator Leave a Comment

Terminator: Future Shock bola nadčasová hra. Priniesla pravý 3D svet s 3D objektmi a nepriateľmi, kombináciu klávesnice pre chodenie a mierenie myškou a otvorený svet  skôr než iné strieľačky. Vyšla v roku 1995, rok pred skvelým Quakeom, ktorý mierenie myšou spopularizoval. A môžete si ľahko nastaviť WSAD, je tu klávesa na skok, akciu, beh, skrčenie a hádzanie granátov. Mohli ste tu jazdiť vo vozidle alebo lietať v HKčku a strieľať z nich v otvorenom obrovskom postapokaliptickom svete. Je pravda, že Quarantine vyšlo o rok skôr, no tam ste robili len taxikára, zrážali anarchistov a prestrieľavali ste si cestu do zástavky zákazníka. Vo Future Shock ste mohli zničiť mesiac hneď v prvom leveli, čo sa len tak nevidí.

Ešte pred Future Shockom vzniklo viacero hier zo sveta Terminátora. Začali vznikať od roku 1991. Prvú vyrobila a vydala Bethesda podľa prvého film. Bola to akčná adventúra odohrávajúca sa v Los Angeles. Hrali ste v otvorenom svete za Kyle Reesa a museli ste ochraňovať Sáru Connorovú pred terminátorom. Mohli ste sa pohybovať na ploche 16×10 kilometrov, jazdiť, navštevovať budovy, no tie boli iné než v skutočnosti. Ulice a ich rozloženie bolo presné. Druhou hrou Bethesdy bol Terminator 2029 z roku 1992. To bola strieľačka v štýle krokovacieho dungeonu. Mala skvelé nahovorené cutscény a podobné briefingy ako vo Future Shock. Treťou hrou bol Terminator – Rampage. Vyšiel v roku 1993 a podobal sa na Corridor 7 aj keď ten vyšiel o rok neskôr a bežal na Wolfenstein 3D engine. Tento Terminátor išiel na engine z Elder Scrolls: Arena.

Okrem týchto hier vyšlo množstvo ďalších. V roku 1991 vyrobilo štúdio Dementia hru Terminator 2: Judgment Day založenú na druhom filme. Vyšla na množstvo platforiem – aj pre DOS a skĺbila viacero žánrov a minihier. Hneď na začiatku ste unikali s Connorom na motorke pred terminátorom, bola tu puzzle časť s opravou T-800, ktorá vám zvýšila životy do ďalších pasáží, takže ste s Arnym viac vydržali proti T-1000. Bola tu side-scroll strieľačka, kde ste zabíjali policajtov. Verzie sa od seba trochu líšili – napríklad v tej pre Commodore 64 bol level so Sárou Connorovou, s ktorou ste unikali z nemocnice. Ďalšiu hru rovnakého názvu podľa druhého filmu vyrobila v tom istom roku Midway na hracie automaty. To bola klasická strieľačka, v ktorej ste s až dvoma terminátormi ničili všetko čo sa na obrazovke pohybovalo. Táto hra sa neskôr portovala na ďalšie platformy. Ďalej môžem spomenúť Terminátora z roku 1993 na Sega CD od Virgin Games, čo bola arkádová strieľačka a Terminátora na NES z roku 1992 od Radicalu, ktorá sa moc nevydarila – hrali ste tam za Kyle Reesea.

Future Shock vyrobila Bethesda v roku 1995 na DOS. Vydala ju rok po Elder Scrolls Arena – RPGčku s otvoreným svetom. Aj Future Shock má veľký otvorený svet, ktorý môžete voľne preskumávať, chodiť do budov alebo hľadať náboje, lekárničky a zbrane, ktoré autori šikovne poschovávali po okolí. Hra používala xnGine, ktorý v 96 použila aj pre druhý diel Elder Scrolls: Daggerfall. Keď vstupujete do interiéru, hra sa načíta. Môže vám to pripomínať novšie RPGčka od Bethesdy ako sériu Fallout či Elder Scrolls, kde tých loadingov bolo hrozne moc. Tu nahrávanie medzi nimi tak dlho netrvá, no veľakrát hra spadne pri prechode späť do vonkajších otvorených lokácii. Todd Howard začal pracovať v Bethesde v roku 1994, asi rok potom ako skončil školu. Firma v ňom videla veľký potenciál. Na Future Shock pracoval ako producent a spomínal, že má na tento projekt veľa krásnych spomienok. No rok potom vyšiel Quake, ktorý všetci hrali a na Future Shock sa zabudlo.

Po vydaní hra dostávala väčšinou vysoko nadpriemerné hodnotenia. Z 19 recenzí mi vyšiel priemer 78,8%. Recenzenti hru odporúčali, páčila sa im atmosféra post-apokalyptického sveta, celková náročnosť a že svet dokáže pohltiť. Jediné, čo hre vytýkali, bolo, že nemala rýchle súboje ako v Doom alebo Duke Nukem 3D a bola dosť pomalá. A že ste si ju nemohli zahrať v multiplayeri. Ten prišiel až v pokračovaní SkyNET, ktorý vyšiel v roku 1996. U nás sa objavil Future Shock v Score č. 25, kde bol na titulnej stránke a v recenzii si od Jana Eislera odniesol absolútne hodnotenie. A v Leveli č. 12 ho recenzoval Prúša, ktorý ho prirovnal k Dark Forces. Musím súhlasiť, fakt sa tie prestrelky energetických zbraní dosť podobajú. Obom sa páčil nový engine, ktorý priniesol nové veci do strieľačiek z prvého pohľadu.

Táto hra je zasadená do sveta Terminátora. V čase vydania už vyšli 2 filmy -v roku 1984 a 1991, no táto hra nie je podľa nich. V intre sa dozviete, že v roku 1995 nastal Súdny deň – bol to deň, kedy si umelá inteligencia SkyNET uvedomila samú seba, poslala atómové bomby na Ameriku, Rusko a ďalšie štáty a zabila približne polovicu všetkých ľudí. Vo filme je súdny deň spomenutý až na rok 1997 – kvôli cestovaniu časom sa tento deň viackrát mení. Vo Future Shock budete hrať za nemenovaného protagonistu, ktorý utečie v roku 2015 z vyhladzovacieho tábora a pridá sa k odporu a boji proti strojom. Lákadlom bolo, že stretnete Johna Connora, ktorý vám bude dávať misie a vy ich budete plniť. Na hre je najlepšia celková atmosféra postapokaliptického sveta. Mesto je zdevastované, vidíte len konštrukcie panelákov, horiace a zničené autá, plno mŕtvol a nikoho živého. Všetko naokolo sa vás snaží zabiť a vy sa snažíte nejako prežiť a splniť úlohu misie. Je tu radiácia – v interface máte aj malý ukazateľ, aby ste nezablúdili do oblasti, kde by vás zožrala. A tým autori šikovne vyriešili hranice sveta.

Graficky je Future Shock zastaralý. Rozlíšenie pôvodnej verzie je len 320×200, takže som hľadal nejaký upgrade ako ho zvýšiť. SkyNET je pokračovanie, ktoré Bethesda vydala o rok neskôr a už beží na vyššom rozlíšení 640×480 a Future Shock sa dá na ňom spustiť. Vyzerá tak oveľa lepšie, no horšie je, že potom má oveľa viac bugov a hra neustále padá. Spadne pri načítaní pozície alebo pri načítaní novej misie, preto som musel veľakrát premiestňovať uložené pozície – 9. a 10. misiu, kde máte vozidlá, som musel kompletne odohrať v pôvodnej verzii. 6. misia mi zase nešla dokončiť – zničil som 3 satelity a nič sa nestalo. Tam som musel použiť cheat na dokončenie misie. Po siedmom leveli, kde bol miniboss Goliáš sa mi zase nechcel načítať ďalší level a padala hra. No a v 13. misii nejde zničiť jedno dôležité NPC, takže celú túto vnútornú lokáciu som musel odohrať zase v pôvodnej verzii. Hra sa nedá nikde digitálne kúpiť. Na GoGu ju ľudia chcú už roky a Bethesda sa akoby od tejto značky dištancovala a ani ju nemá vo svojich hrách na stránke. Ja som našiel na nete jednu skvelú inštalačku, ktorá vám nainštaluje ako Future Shock tak SkyNET a môžete si vybrať či Future Shock odohráte v pôvodnej verzii alebo vylepšenej.

Ďalej mi vadilo zasekávanie sa o objekty – o celkovom zlom ovládaní v interiéroch ani nehovorím. Ísť po schodoch tu vyžaduje trochu šikovnosti – rovnako ako skákanie po malých plošinkách. Vadilo mi, že hráč si berie náboje, lekárničky a brnenie aj keď ich nepotrebuje a má maximum. Na to si dajte pozor – fakt si rozmyslite či potrebujete zobrať lekárničku alebo zbroj a náboje hneď teraz alebo si ich necháte na neskôr. Na druhú stranu – vecí na obnovu života či brnenia je tu príliš veľa, takže to až tak nevadí. Mapa je síce plne v 3D a dá sa otáčať, no je nepoužiteľná a nikdy som ju nevyužil. Skôr mi z nej padala a blbla hra, keď som si prepol okno, takže som musel hru reštartovať a znovu nastavovať ovládanie.

Zbraní je veľmi veľa a je tu veľká variabilita, takže si ich často budete prepínať v boji a kombinovať. V spoločnej skupine nábojov tu je uzina, útočná puška a guľomet. Líšia sa v rýchlosti streľby a koľko nábojov vám zožerú. Je jasné, že s guľometom vystrieľate 700 nábojov hneď. Je tu opakovacia brokovnica s malým rozptylom, takže sa dá používať aj na diaľku a proti väčším nepriateľom. Je len jedna – chýbala mi tu nejaká lepšia brokovnica, pretože v neskorších misiách som ju používal už len vtedy, keď som nemal náboje na ostatné zbrane. Potom tu je granátomet, ktorý je skvelý ale tiež dobrý na väčšie ciele a raketomet, ktorý má vo verzii SkyNET navádzané strely. Najlepší proti terminátorom, ktorých sejme na jednu raketu. Ďalej tu je laserová puška, ktorá má puškohľad – ten je nepoužiteľný aj vo vyššom rozlíšení ale je to pekný efekt a potom laserový kanón. Nakoniec tu sú plazmové zbrane a tie žerú rovnakú muníciu ako laserové – čiže energetické články. Prvá pištoľ je dosť slabá rovnako ako puška, ktorú som moc nepoužíval, pretože som našiel hneď plazmový kanón. Ten síce žerie najviac nábojov, preto treba byť presný, no je z energetických zbraní najlepší. Z vrhacích zbraní tu je molotov, ktorý budete používať v prvých misiách. Potom som využíval granáty, no keď som získal granátomet, tak som ich prestal používať, pretože majú rovnakú muníciu. Pipe alebo kanister bombu som moc nepoužil, pretože dlho trvá než exploduje. No a potom máte väčšie batožinové bomby, ktoré budete používať na likvidovanie cieľov v misii.

Nepriatelia idú ťažko trafiť. Majú malý hitscan – hlavne terminátori a menší roboti. Najviac ma štval malý lietajúci dron, ktorý sa vznášal hore dole a nebolo ho možné zničiť. Dobrá správa je, že sa objavuje len v prvých misiách. Granátometom sa terminátori takmer nedajú trafiť. Odporúčam ich ničiť raketometom s navádzanými strelami alebo ísť od nich ďalej a strieľať do nich z diaľky, pretože majú len určitý krátky dosah, dokiaľ na vás budú strieľať. Trafenie nepriateľov molotovom je tiež náročné – najlepšie je s granátmi využívať area damage a kombinovať ho so strieľaním. Za strafovania sa na robotov mieri hrozne – na tých menších. Niektorým väčším robotom – tankom, vežiam či walkerom sa dajú odstreliť len zbrane a stále sa k vám budú približovať, čo je trochu desivé a komické súčasne. No už vás nezrania.

Terminator: Future Shock mi trvalo dohrať približne 8 hodín. Na strieľačku je to dobrá herná doba. Misií je celkovo 17 a ich dizajn je skvelý – tie, v ktorých budete jazdiť v džípe alebo lietať vám zaberú oveľa menej času než tie, kde budete chodiť po svojich. Neprejdeme si všetky misie, rozoberieme si len prvých 7, aby ste mali predstavu ako sa Terminátor hrá. Potom už začínajú zvraty v príbehu, tak nechcem prezrádzať viac.

Pred každou misiou je krátky briefing – nie je tu dabing, no postavy hovoria v podobnom štýle ako vo Wing Commander. V druhom diele SkyNET už boli hrané cutscény. V prvej misii stretnete ťažko raneného vojaka, ktorý vás pošle do základne odporu. Ale najskôr musíte nájsť jeho auto, ktoré je zaparkované za Tiki Grand hotelom. Pekne vám popíše cestu, tak si ju zapamätajte, pretože iné rady už nedostanete – v hre nie je žiadny ukazateľ a ani si nemôžete pripomenúť ciele misie. Všetky informácie si musíte pamätať z briefingu, čo je super. Hra vám potom občas pripomenie v malom okne v pravom dolnom rohu či idete dobre a kde máte odbočiť. Ale inak vás nevedie za ručičku a musíte pri nej rozmýšľať. Takže nájdete nepriateľský kemp ohraničený laserovým gridom, pôjdete na sever a nájdete hotel.

Prvá misia je dosť ťažká, pretože sami nebudete vedieť ako ju hrať a všetko pre vás bude nové. Začínate s Uzinou a už prví robotickí nepriatelia sú dosť tuhí. Našťastie máte dosť molotovov, ktoré môžete hádzať. Dá sa tu nájsť aj útočná puška podobná na M16 a opakovacia brokovnica. Aj granátomet ale ten som našiel až v ďalších misiách. Ukladať sa dá hra hocikedy, takže aj keď je obiažnosť náročná, neustálym sejvovaním sa to dá zvládnuť. V hoteli je málo miesta a nepriateľov čakajte za každým rohom či prepadnutou podlahou. Je tu jedno schodisko, kde keď si zničíte bedničku, tak sa hore už nedostanete a musíte si nahrať staršiu pozíciu. Keď sa dostanete až na strechu, hneď budete vedieť kam máte ďalej ísť. Autori to spravili dobre – aby ste nezablúdili a vedeli, kam ďalej pokračovať. V ďalšej budove je pekný otvorený priestor, kde sa to hemží nepriateľmi – užijete si skvelú prestrelku. Vonku nájdete zaparkovaný džíp.

V ňom sa bude odohrávať ďalšia misia. Bude trochu krátka 10 minútová ale jazda vo vozidle je zábavná aj streľba po robotoch. Rovnako ako pri prvej misii si pozorne prečítajte briefing a snažte sa zapamätať si trasu akú vám Connor povedal do vysielačky. Vozidlo má rýchly laserový kanón a raketomet, takže je plne vybavené a veľa vydrží. Ukážu sa tu noví nepriatelia – tanky a veže, ktoré ľahko zničíte. Misia končí keď nájdete veliteľstvo odporu na policajnej stanici.

Tajný odpor proti robotom tvoria štyria členovia – John Connor, ktorý tomu velí, potom jeho pravá ruka Major Kathryn Parker, technik doktor Hanover a kapitán Milton Bishop. Neskôr sa k vám pridajú ešte ďalší ľudia. Tento briefing bude trochu dlhší – konečne si užijete viac dialógov. V tretej misii musíte odpáliť časť energetického plotu, aby ste sa dostali do nepriateľských budov, kde sú väznení ľudia. A potom musíte ujsť kanálmi. Takže na začiatku musíte nájsť plot, ten pomocou výbušniny odpáliť a vyčistiť okolie základne od veží a nepriateľov. Už tu som našiel na začiatku levelu guľomet – po preskákaní zničených budov. V tomto leveli sa prvýkrát ukážu terminátori, no len základné verzie – na nich guľomet využijete. V barákoch si dajte pozor na spínače a nespadnite hneď k mŕtvolám, pretože by ste sa nemohli dostať naspäť. Zachránia sa traja väzni, potom musíte utiecť kanálmi. To bude hnusná a nepríjemná oblasť, ako všetky stoky. Takýchto kanálových levelov si tu užijete dosýta.

Pred štvrtou misiou vám Connor predstaví troch zachránených ľudí – hneď prvý je Kyle Reese. Toho môžete poznať z prvého filmu, kde bol vyslaný do minulosti a ochraňoval Sáru Connorovú pred terminátorom. Pribudol tu aj Thomas Jensen, ktorý sa teší do akcie a Laurie Brinks, ktorá si zoberie na starosti komunikačné zariadenia. V tejto misii musíte nájsť spadnuté HKčko, pripevniť na neho vzdialené ovládanie a utiecť. Zase si užijete stoky a tentoraz aj plošinkové pasáže. Budete skákať po titerných schodoch a stretnete nový typ terminátora – T-600, ktorý už vypadá ako človek a na diaľku si ho s ním môžete zmýliť – pokiaľ na vás nezačne strieľať. Neskôr budete bojovať aj proti T-800kám, ktorí sú tuhší a majú guľomet, takže sa držte od nich ďalej.

V šiestej misii si zalietate v HKčku. Nemôžete ísť moc vysoko a musíte si dávať pozor na radiáciu. HKčko má podobné zbrane ako džíp a celkom dobre sa s ním lieta. Budete si pripadať akoby ste hrali Descent. Musíte sa dostať do robotickej základne a tú zničiť. V siedmej misii musíte najskôr nájsť základňu, zničiť generátor, nájsť výbušniny v jednej menšej budove a ísť odpáliť 3 satelity. Tie stráži ohromné množstvo nebezpečných terminátorov, tak postupne zničte všetkých nepriateľov. A potom budete prepínať spínače a snažiť sa dostať až k satelitom.

80

Future Shock je stále skvelá strieľačka s výborným level dizajnom a nadčasovými technológiami. Užijete si otvorený postapokalyptický svet s výbornou atmosférou a hutnými súbojmi. Čakajte ale veľa padania a bugov ako to je u Bethesdy zvykom. Z novších hier môžete skúsiť Terminator: Resistance, ktorý vyšiel pred tromi rokmi.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.