Duke Nukem 3D

Hellrampage1996, 3D Realms, action, DOS, Duke Nukem, FPS, invázia mimozemšťanov, remaster, sci-fi Leave a Comment

„It’s time to kick ass and chew bubble-gum… and I’m all out of gum…“

V roku 1993 vyšiel Doom od id Software a spopularizoval žáner strieľačiek. Po ňom sa všetky hry volali doomovky. Dnes stále vychádzajú nové a nové, no volajú sa boomer-shooter. Ja tento názov moc nemám rád, preto ich volám stále doomovky alebo retro strieľačky. Doom mal parádny engine od Johna Carmacka, skvelé levely od Johna Romera a nadupanú hudbu Roberta Princa. V tom istom roku vyšiel aj Duke Nukem 2 – 2D skákačka, ktorej príbeh napísal Tom Hall – vývojár, ktorí odišiel z id Software kvôli tomu, že autori robili násilné hry. Tento druhý diel bol o dosť vymakanejší a lepší od prvého – hudbu im vytvoril takisto Robert Prince. Apogee, ktoré túto arkádu vydalo, si už v tom čase začalo všímať, že 3D strieľačky majú oveľa väčší potenciál – ľudia ich hrali radšej a prirodzene viac zarábali. Dôkaz videli vo Wolfenstein 3D a Doom. Preto aj Apogee chcelo svoju vlastnú strieľačku a preto tretí diel Duke Nukem nebola arkáda ale 3D strieľačka. Apogee boli s id Software v kontakte, pretože im vydávali Wolfenstein 3D. Vďaka tomu mali možnosť na tomto engine interne vyvíjať strieľačky. Vznikol tak Blake Stone a Rise of the Triad.

Apogee najskôr potrebovali mať kvalitný engine, takže museli nájsť skvelého programátora podobného razenia akým bol Carmack. Tak našli Kena Silvermana, ktorý im nový engine vytvoril. Ken Silverman mal brata Alana – ten v júni roku 92 hral Wolfenstein 3D a keď túto strieľačku Ken uvidel, rozhodol sa urobiť svoju vlastnú verziu, originálne pomenovanú ako „Walken“. Vyšla v septembri 1992 a bola to prvá raná verzia Kenovho Labyrintu. Walken bol neskôr (presnejšie 1. januára 1993) premenovaný na Ken´s Labyrinth a vypustený na internet. Ken použil názov firmy svojho brata – Advanced Systems, pretože v tom čase mal len sedemnásť rokov. A aj kvôli jeho nízkemu veku musel jeho otec v januári podpísať zmluvu s Epic MegaGames – a to bolo veľmi dobre, pretože mohol svoj engine ďalej vyvíjať. Kenov labyrint tak dostal oficiálnu podporu a o pol rok neskôr vyšla verzia 2.1, ktorá vylepšovala celú hru a pridávala množstvo nových vecí – a s ňou mu pomáhal jeho kamarát Andrew Cotter. Počas prvej a vylepšenej verzie Kenovho Labyrintu začal Ken vyrábať nový 3D engine, ktorý nazval Build Engine. Dokončil ho v marci roku 1993 – zaujímavé je, že sa telefonicky radil s Carmackom a viedli dlhé konverzácie. Sám Carmack neskôr Kena Silvermana pochválil, že je to veľmi talentovaný programátor. Ako sa tak nový engine vyvíjal a dostával nové funkcie ako napríklad hranie po sieti, VESA hi-res módy, začal Ken pracovať aj pre Apogee a 3D Realms. Prvá známa hra na Build Engine bola vyrobená v roku 1995 – Witchaven. Okrem nej na tomto engine vznikli ďalšie hry – Blood, Redneck Rampage, Shadow Warrior, Powerslave, či dnes recenzovaný Duke Nukem 3D. Build engine nie je kompletne v 3D a jeho hry boli vo falošnom 3D, takzvanom 2,5D. Tak isto bežal Doom alebo Wolfenstein 3D.

Vďaka tomuto novému enginu a Duke Nukem 3D založilo Apogee sesterskú spoločnosť 3D Realms, ktorá mala vytvárať 3D hry na novom engine. 3D Realms bolo založené už v roku 1994. Založili ho vlastníci Apogee Scott Miller a George Broussard. Ich prvá hra, ktorú vydali, bola Terminal Velocity. V tom čase už pracovali na Duke Nukem 3D. Vývoj začal po vydaní Duke Nukem 2, to znamená na konci roku 1993. Budget pre vývoj hry bol len 300 tisíc dolárov. Vývojársky tím čítal zo začiatku 8 ľudí a na konci ich bolo zhruba 12 alebo 13. 3D Realms ich presúvalo z iných projektov. Chceli, aby ich levely neboli len prázdne labyrinty ako vo Wolfenstein 3D. Chceli ich mať zábavné, plné vychytávok, skriptovaných udalostí a interakcie s prostredím. Pred Duke Nukem 3D sa strieľačky odohrávali v rôznych sci-fi alebo fantasy prostrediach. V Doom ste bojovali s mariňákom v budúcnosti na Marse proti démonom z pekla, v Hereticovi alebo Hexenovi zase v stredovekých hradoch a Duke Nukem 3D konečne priniesol prostredie z reálneho sveta. Ako Scott Miller poznamenal: chceli mať reálne lokácie z nášho sveta ako kino, striptérsky klub alebo knižnicu. Duke Nukem 3D sa odohráva na začiatku 21. storočia na Zemi – dostanete sa do vojenských základní, zatopeného mesta, japonskej reštaurácie, banky, hotela a pozriete sa aj do vesmírnej stanice alebo základne na Mesiaci.

3D Realms vydalo 29. januára 1996 najskôr prvú epizódu zadarmo ako shareware. Hráči si Duke Nukem 3D zamilovali a všetci chceli prirodzene viac. Plná verzia vyšla 19. apríla 1996 vo verzii 1.3D. 3D Realms začalo odosielať tieto plne zaregistrované verzie kupujúcim až 5. mája. Plná verzia obsahovala 3 epizódy vrátane prvého a druhého plošinkového dielu. Duke Nukem 3D sa stal komerčne úspešný a predalo sa 3.5 miliónov kópii. Od kritiky DOS verzia dostala z 36 recenzií priemerné skóre 90%. Recenzentom sa páčil hlavný hrdina, jeho hlášky, násilie, humor a že je hra prístupná širokému spektru hráčov. Na druhú stranu sa im moc nepáčili nepriatelia, ktorí im prišli hlúpi. U nás Duke Nukem 3D dostal tiež veľmi dobré hodnotenia. V leveli č. 17 mu Jan Herodes dal 6/7 a napísal, že Doom bol konečne prekonaný. V Excalibru č. 55 mu Pavel Hacker dal skvelých 91% a napísal, že Duke je najlepšia, najzábavnejšia, najvtipnejšia a najnápadnejšia doomovka na trhu. Jediné, čo sa mu nepáčilo, bola hudba. V časopise Riki č. 21 mu Ivan Liška udelil 94%  a napísal, že nenachádza slov a ani chýb a Duka ste jednoducho museli mať. V Hráčovi mu Ján Turán dal 90% a napísal, že Duke je extáza, najlepšia hra tohto roku a kráľ medzi sieťovými hrami. V Score č. 30 ho recenzoval František Fuka, dal mu tiež 90% a napísal, že Duke Nukem 3D je krystalicky čistá, výborne vymyslená a naprogramovaná brutálna zábava.

Beta verziu LamaDuke autori vydali ako bonus jeden rok po vydaní oficiálnej plnej verzie. Môžete tu vidieť aký veľký posun urobili autori od beta verzie až po finálnu hru. Dá sa zadarmo stiahnuť z netu a vyskúšať, no nie je moc hrateľná. Ja som kedysi dávno zrecenzoval pôvodnú DOSovú verziu a mám aj Atomic edíciu, ktorá bola vydaná na GoGu v roku 2009 spoločne s prvým a druhým arkádovým Duke Nukem a Manhattan Projektom. Dnes si ju už nekúpite, pretože ju na konci roku 2015 odstránili z celého katalógu kvôli licencii, ktoré mal Gearbox. Tí, ktorí si ju kúpili, tak im už ostala v knižnici. Pre novú recenziu som chcel vyskúšať Megaton edíciu, ktorú vyrobilo General Arcade a vydalo Devolver Digital na Steame 20. marca 2013. Táto edícia obsahuje Atomic edíciu vrátane štvrtej epizódy a okrem toho aj ďalšie DLCčka ako Duke v Karibiku, Nuclear Winter alebo Out in D.C., ktoré v novej edícií 20. výročia od Gearboxu nenájdete. Tam nájdete len novú piatu epizódu. Ja som netrpezlivo čakal na vydanie edície pre 25. výročia ale márne. Dúfam, že autori vydajú novú edíciu budúci rok v januári, kedy bude hra oslavovať 30 rokov. Ak ju vydajú spoločne s nejakou novou epizódou od pôvodných autorov, tak si ju s radosťou zahrám. A zahrám si rovno štvrtú aj piatu epizódu.

Duke Nukem 3D vyšiel okrem DOSu aj na množstvo iných platforiem. Niektoré konzole mali ale tú nevýhodu, že mali slabú výpočetnú silu, takže tieto porty boli o dosť horšie oproti PC verzii. To bol prípad napríklad handheldu Game.com od Tiger Electronics. Z každej epizódy obsahoval len 4 levely, no boli veľmi upravené a zjednodušené. Pohyb celej hry potom pripomínal krokovací dungeon a hra mala obmedzené farby. V roku 1997 vyšiel port na Sega Saturn zásluhou Lobotomy Software. Využili svoj SlaveDriver engine, ktorý poháňal konzolovú verziu ich strieľačky Powerslave. Tento port obsahoval skrytú minihru Death Tank Zwei a bonusový level Urea 51. Port na PlayStation vyšiel 2. decembra 1997. Bol vyvinutý štúdiom Aardvark Software a hral sa mi celkom dobre aj keď som si nevedel zvyknúť na pohyb do strán, keďže ten bol na pravej páčke. Okrem troch originálnych epizód obsahuje ešte štvrtú Plug ‚n‘ Pray – tá má 6 levelov a jeden tajný, sú tu noví nepriatelia a nový finálny boss CyberKeef. Je tu aj nová remixnutá hudba, ktorú vytvoril Mark Knight. V novembri 1997 vyšla aj verzia pre Nintendo 64. Vyrobil ju Eurocom. Hra sa dočkala nového interface, zbrane vyzerajú inak a sú tu 4 nové zbrane – dvojica samopalov, granátomet, raketomet a plazmový kanón. Hlavný boss Cycloid Emperor je vymodelovaný ako kompletný 3D model, nie je to sprit ako v pôvodnej verzii. Novinkou je aj možnosť zachraňovať uväznené ženy. Nakoniec spomeniem ešte port pre Genesis, ktorý vyšiel v roku 1998. Vyrobil ho Tec Toy. Je to výrazne osekaná verzia, ktorá sa skôr podobá na Wolfenstein 3D. Nemáte tu grafiku ani pre podlahu či strop a hra obsahuje len druhú epizódu Lunar Apocalypse. Jej levely sú dosť zmenené, aby na to stačila konzola.

Po veľkom úspechu Duke Nukem 3D oznámil George Brussard v apríli 1997 pokračovanie. Duke Nukem Forever mal vyjsť už na Vianoce 1998. Na vývoj použili engine z Quake 2. Na túto nedokončenú verziu z roku 2001 som už urobil recenziu, kde som rozobral dlhý vývoj vrátane rozboru levelov, tak si toto video môžete pozrieť. Oficiálne pokračovanie vyšlo až v roku 2011 a nemalo až taký úspech. Vytvorilo ho Gearbox Software a priemerné skóre malo okolo 54%. Vyšlo aj niekoľko spin-offov. Spomenúť môžem Time to Kill z roku 1998, ktorý vyšiel na PlayStation, potom Zero Hour z roku 1999 na Nintendo 64, Land of the Babes z roku 2000 na PlayStation a Manhattan Project – celkom úspešná skákačka, ktorá šla v stopách prvých dvoch plošinkových dielov. Zrušených hier zo sveta Duke Nukem bolo tiež veľa. Až toľko, že by to stačilo na samostatné video. A takisto módov, máp a totálnych konverzii je pre Duke Nukem 3D nepreberné množstvo, podobne ako pre Doom.

Čo vám poviem. Duke Nukem 3D sa aj po takmer 30 rokoch od svojho vzniku hrá stále skvelo. Hra zostarla možno graficky, no dnes existuje už množstvo vylepšení, ktoré hre dajú nový grafický kabát. Hratelnostne je to stále ten istý atómový vojvoda, ktorého si pamätám z detstva a ktorý dáva jednu hlášku za druhou a porcuje nepriateľov na márne kúsky. Duka jeho hlášky preslávili na celom svete. Jeho hlas sprostredkoval Jon St. John a nevedel by som si predstaviť pre neho lepší hlas. 3D Realms chceli, aby ich hrdina rozprával. Doomguy z Dooma nič nehovoril a bol to v podstate anonymný vojak, ku ktorému ste si nevytvorili žiadny vzťah. Duke bol stvorený ako hrdina, ktorý zabíja mimozemšťanov, zachraňuje ženy a hádže jednu hlášku za druhou. Bol to typický akčný hrdina z 80tych rokov, podobný na Arnolda Schwarzeneggera. 3D Realms sa nebáli robiť si srandu z rôznych filmov a v hre je kopec odkazov napríklad z filmovej série Smrtonosná pasca – „Yippie ka-yay, motherf***er!“, z filmu Pulp Fiction – „I’m gonna get medieval on your asses!“, z Terminátora – „Terminated!“, zo Star Wars – „Sometimes I even amaze myself“ alebo z Indiana Jonesa – „We meet again, Doctor Jones!“. V jednej tajnej miestnosti môžete vidieť aj mŕtveho Doomguya – „Hmm, that’s one „Doomed“ Space Marine“. Je tu aj veľa hlášok prebratých z hororovej série Evil Dead, z čoho nebol nadšený hlavný protagonista Bruce Campbell, pretože Duke Nukem 3D bol ohromne úspešný. Sám povedal, že je to drzá vykrádačka. V tom istom roku ako Duke vyšiel prvý diel Tomb Raider, takže herný svet dostal nielen mužského akčného hrdinu, ale aj ženskú hrdinku, ktorá smelo mohla Dukeovi stáť po boku.

Duke Nukem 3D má ohromne interaktívny svet. Bola to jedna z vecí, ktorá ma na hre bavila – aktivovať rôzne veci, hrať sa s nimi alebo ich rozbíjať. Pri rozbore levelov si o nich povieme viac. Mohli ste tu stúpiť do mimozemského exkrementu a Duke hodil hlášku Shit happens a vy ste na krátky čas robili na zemi hnedé stopy. Tento vtip autorom vnikol nápad, že by mohli urobiť aj iné stopy nôh – keď ste ich mali mokré od vody, tak boli modré a keď ste stúpili do kaluže krvi, tak ste zanechávali červené stopy. Zničiteľnosť prostredia bola tiež na úplne inej úrovni oproti konkurencii. Všade všetko vybuchovalo ako v poriadnom béčkovom akčnom hollywoodskom filme. A nás výbuchy prirodzene bavili, keď sme boli mladí a bavia nás stále. Keď ste mali málo života, mohli ste odkopnúť hydrant a napiť sa vody. Tým ste sa vyliečili. Ak ste sa dotkli zásuvky, skopala vás elektrina. A je tu funkčné zrkadlo, kde sám seba Duke pochváli, ako dobre vyzerá. Ani dnešné moderné hry nedokážu mať funkčné zrkadlá – taký Cyberpunk 2077 to nemal a ani Mafia 3. Dnes odrazy od vodných alebo sklenených plôch autori riešia Ray Tracingom, ktorý je ale veľmi náročný na hardware. V Dukovi sú aj funkčné kamery a môžete sa vyčúrať v záchode a následne ho rozbiť.

Zbrane sú originálne, účinné a zábavné. Počas hry som ich všetky využil a často striedal. Prvú zbraň, ktorú uvidíte na obrazovke, je klasická pištoľ. Je celkom presná, rýchla a dobre sa s ňou strieľa. Majú ju aj niektorí zo začiatočných zmutovaných nepriateľov. Ďalšia je brokovnica, ktorú budete používať najčastejšie. Je úžasná, má skvelý zvuk a po dvojhlavňovke z Doom moja najobľúbenejšia. Je tu rotačný guľomet, ktorý je dobrý aj na väčšiu vzdialenosť. Skvelo sa hodí proti slabším nepriateľom. RPG je skvelá zbraň na väčší počet nepriateľov alebo ak vás nejaký tuhší jedinec štve, zaspamujete ho raketami. Dajú sa ňou ničiť praskliny v stenách a otvárať si tak nové cesty. Nie je ale moc dobrá proti dronom, ktorí sa dokážu raketám vyhnúť. Trubkové bomby, ktoré môžete odpáliť na diaľku, som si tiež obľúbil. Využil som ich, keď som bol nad nepriateľmi v šachtách alebo keď o mne nepriatelia nevedeli, hodil som im k nohám bombu. Bomby sa dajú nastackovať, čo znásobí ich silu. Alebo si ich môžete nahádzať po celej úrovni a urobiť tak reťazový výbuch. Zmenšovačom zmenšíte nepriateľov, ktorých môžete zašliapnuť. Je to skvelá zbraň proti prasacím polišom a enforcerom. Ak strelíte do zrkadla, môžete sami seba zmenšiť a tým pádom nepriatelia môžu rozpučiť vás. Zmrazovačom ich môžete zase zmraziť. Keď sa k ním priblížite, Duke do nich bude automaticky kopať svojou mocnou novou. Devastátor (alebo raketové rukavice, ako sme ich zvykli nazývať) je najsilnejšia zbraň v hre. Vystreľuje až 10 malých raketiek za sekundu. Je skvelá na strednú vzdialenosť proti tuhým cieľom. Najradšej som s ním zabíjal tučných komandérov. Posledná zbraň sú návesné míny. Tie som používal najmenej. Lekárničky, zbroj, náboje, špeciálne predmety a iné veci budete nachádzať po celej úrovni. Špeciálnych predmetov je celkovo sedem. Nachádza sa tu lekárnička, steroidy, Jet Pack, nočné videnie, potápačská výstroj, protiradiačné topánky alebo figúrka Dukeho, ktorá vyvolá jeho presnú kópiu a nepriatelia na ňu budú strieľať.

Nepriatelia sú rôznorodí. Aj keď ich nie je veľa, mne to nevadilo a bola radosť ich likvidovať aj vďaka bohatému arzenálu. Prví jednoduchí útoční trooperi budú ľahké cvičné ciele pre vaše zbrane. Najlepšie sa zabíjajú brokovnicou. Červení kapitáni sa vedia teleportovať. Prasacia polícia na vás bude strieľať s brokovnicou, ďalší škaredí enforceri s ručným minigunom a v neskorších leveloch aj tlustí komandéri na lietajúcich tanieroch s raketometom. Octabraini sú veľké lietajúce chobotnice podobajúce sa na mozgy. Nie sú ťažkí, pretože než vystrelia, tak vám dajú dostatok času ich zabiť. Celkovo všetkým nepriateľom dlhšie trvá, než začnú strieľať, takže hra nie je až taká ťažká. Na druhú stranu je tu dosť nepriateľov, ktorí vám dajú instantné poškodenie. Prasací poliši, enforceri a battlelordi sú nebezpeční, ak na vás majú stály výhľad. Trooperi a octabraini strieľajú projektily, takže tým je ľahšie sa vyhnúť. Dron je nebezpeční v úzkych priestoroch a najviac vás bude štvať svojim počtom v druhej vesmírnej epizóde.

Príbeh DN3D začína po skončení arkády Duke Nukem II, kedy sa atómový vojvoda vracia na Zem so svojim vesmírnym letúnom. Keď príde do Los Angeles, neznámi nepriatelia mu poškodia loď a tak musí nečakane pristáť na jednom paneláku. Duke hodí drsnú hlášku a tu začína hra. V prvej epizóde sa budete musieť prestrieľať cez 5 veľmi rozsiahlych levelov plných zmutovaných nepriateľov. V druhej epizóde sa dostanete do vesmíru a na Mesiac, kde budete využívať rôzne teleporty a výťahy. V tretej epizóde sa dostanete na Zem znovu do Los Angeles , kde budete musieť zabiť hlavného bossa, ktorý toto všetko začal. V pôvodnej hre sú tri epizódy, ktoré čítajú celkovo 30 levelov vrátane tajných úrovní a jednej multiplayerovej mapy. V odkazoch si môžete pozrieť aj totálne konverzie fanúšikov, ktoré za takmer 30 rokov vznikli. Oficiálne rozšírenie, ktoré vydali 3D Realms s názvom Atomic Edition, obsahuje štvrtú epizódu, kde sa znova ocitnete v Los Angeles. V piatej epizóde, ktorá prišla v 20. výročí, sa pozriete do miest po celom svete – navštívite Amsterdam, Moskvu, Londýn a ďalšie ikonické mestá. Na štvrtej a piatej epizóde pracovali pôvodní level dizajnéri Allen Blum a Richard „Levelord“ Gray, takže majú atmosféru pôvodnej hry. Ja som si znovu zahral a dohral prvé tri originálne epizódy. Hral som na tretiu obtiažnosť zo štyroch a celý prechod mi zabral okolo 6 hodín. Na túto obtiažnosť je v leveloch oveľa viac nepriateľov. Na najťažšiu obtiažnosť nepriatelia po 25 sekundách znovu ožijú podobne ako v Doomovi. Ak zničíte ich telo, tak už nepovstanú. Prišlo mi to otravné, preto som hral len na tretiu obtiažnosť. Trochu si rozoberieme levely ale hlavne si ukážeme množstvo odkazov.

Prvá epizódka sa odohráva v Los Angeles a má len 5 levelov + 2 tajné. Ak nenájdete tajné levely, tak sa nič nestane, pretože tie nie sú moc dobré. No každý z tých 5 levelov je úplne geniálnych. Všetky vytvoril Allen Blum okrem posledného piateho Abyssu. Ten vytvoril Richard Levelord Gray. Keď som po rokoch spustil prvý level prvej epizódy, Duke zoskočil z lode na panelák, hodil hlášku a začala hrať hudba, zasiahla ma nostalgická vlna a spomenul som si ako som túto hru hral ako malý fagan. A nielen túto ale aj ďalšie DOSové klasiky. V novej Megaton verzii sa ide rozhliadať myškou, no ja som si vypol vertikálny aim a hral to bez pohľadu hore a dole, ako som bol zvyknutý z DOS verzie. Priestor je 2D, takže aj keď sú nepriatelia hore alebo dole, Duke na nich automaticky strieľa, lebo sú v podstate na jednej výškovej úrovni. A obraz sa nakláňaním dosť skresľuje, čo mi vadilo. V prvom leveli sa dostanete do starého kina. Veľa ľudí chodí zadným vchodom, no ja rád chodím predkom. Ten si musíte najskôr otvoriť raketometom. Okrem raketometu tu nájdete ďalšie zbrane – brokovnicu, minigun alebo bomby. Je tu až 8 secretov, ktoré sú dobre ukryté. Na WC sa dá prekvapiť jeden trooper a ventilačnou šachtou sa môžete dostať až k premietačke. Tam sa premieta jeden mládeži neprístupný film. Dá sa tu nájsť aj herňa s automatmi Duke Nukem 2 a pinball Balls of Steel. Táto hra existuje, je to skvelý pinball a neskôr na ňu chcem urobiť recenziu.

V druhom leveli sa predstavia lietajúce policajné prasce. Ich letún som ničil raketometom a následne ich dorazil brokovnicou. Majú peknú animačku, keď ich sejmete. V tomto leveli sa dostanete do zakázanej videopožičovne, kde sa dajú kúpiť aj knihy. Videá si v súkromí pozerajú emzáci a pozerajú sa na polonahé slečny. Vonku môžete zdemolovať jeden starý panelák, v bare sa potom dá zahrať gulečník a pri exotickej tanečnici uvidíte video ako O. J. Simpson uteká pred policajtmi v aute. To sa skutočne stalo v roku 1994. Následne sa dostanete do striptízového baru, kde sa dá zaplatiť slečnám, nech vám ukážu aj niečo viac. Level končí dosť zle, pretože vás dostanú do pasce a vy v nasledujúcom leveli stratíte všetky zbrane a predmety a ocitnete sa na elektrickom kresle. Začiatok tretieho levelu je teda dosť ťažký, pretože nemáte žiadne zbrane a musíte zabiť prasa, ktoré vás stráži. Ja som mal to šťastie, že hneď z druhého poliša vypadla brokovnica a postupne som všetkých divákov zlikvidoval. V kostole môžete nájsť hneď dva odkazy – vzadu za prevráteným krížom nájdete doomguya a keď strelíte do skrytého tlačidla, tak hore je obesený ohnivý mních z Rise of the Triad. Pri žltej karte vám nepriatelia pripravia pascu a zamínujú celú miestnosť. V tomto leveli je fakt nekonečný príval nepriateľov a prasacia polícia na vás pôjde z každého rohu. V jednej cele môžete nájsť odkaz na skvelý film Vykúpenie z väznice Shawshank. Na konci sa musíte dostať do ponorky USS Dallas, čo je ďalší odkaz na film z roku 1990 Honba na ponorku.

Štvrtý level začína zvyšujúcou sa hladinou vody. Ponorka narazila a vy sa z nej musíte rýchlo dostať preč. Vo vode si zabojujete s množstvom chobotníc a vonku za automatickou vežou sa dá nájsť tajná skrýš s odkazom autorov. Pôjdete na toxickú skládku, kde sa dá zažiť kopec srandy. Je tu automatická ruka, ktorá presúva veci na posuvný pás. Dajú sa presúvať aj mŕtvoly alebo granáty. Kedysi som celú túto časť zamínoval asi stovkou granátov, ktoré som následne odpálil. Pamätám si, že sa mi celá hra zasekla a následne spadla. Vtedajšie počítače neboli stavané na také výbuchy. Je tu zmenšovač, ktorý musíte použiť, aby ste si mohli otvoriť prechod. Takmer pri konci hry pri prechode kanálom sa dá nájsť vstup do tajného levelu. Ten sa mi moc nepáčil, pretože sa odohráva v stokách. Na konci si zničíte raketu, čo bolo cool. Do druhého tajného levelu ste sa mohli dostať len cheatom. Až v edícii 20. výročia tento level autori upravili, takže sa do neho môžete dostať aj normálne a dohrať ho. Ja som mal Megaton edíciu, tak som sa do neho nedostal. Posledný level nie je len aréna s bossom. Je to rozsiahly level plný kaňonov a úzkych prechodov. Ľahko sa môže stať, že niekde spadnete. Našťastie tu máte jetpack, ktorým sa dostanete na nedostupné miesta. Napríklad k zmenšovaču, kde autor mapy dal ďalší odkaz. Je tu plno lávy a v nej môžete nájsť jednu tanečníčku tancujúcu pri ohni. Je tu nápis SUYT, čo je akronym pre ukáž nám kozy. Okrem lávy tu je aj toxická voda, takže je dôležité mať ochranné topánky. Takmer pred bránou k mimozemskej základni, kde to vyzerá ako v pekle, môžete nájsť úplne naspodu odkaz na dopefish. Na konci si zabojujete s bossom prvej epizódy – Battlelordom. Má 4500 života a je dosť nebezpečný, pretože má minigun a granátomet. Minigun je hitscan, takže vás trafí okamžite. Ja som si dal lietanie a pohodlne som ho zabil raketometom. Proti jeho menším verziám budete bojovať počas ďalších dvoch epizód. Jeho rev autori prevzali z filmu The Land Unknown z roku 1957. Tam takto reval tyranosaurus rex. Po jeho zabití vás čaká krátke video. Duke zistí, že sa nad Zemou vznáša veľká materská loď mimozemšťanov a na obrazovke uvidí ešte živé ženy, ktoré sa rozhodne ísť zachrániť.

Druhú epizódu vytvoril tiež zväčša Allen Blum, len druhý a tretí level urobil Levelord a dve tajné úrovne, do ktorých sa môžete dostať. Prvý level začínate na vesmírnej stanici. Ak budete blízko okna, môže vás krúžiaca mimozemská loď zasiahnuť svojimi raketami. Celá stanica má skvelý level dizajn a úžasnú atmosféru umocňujú aj veľké okná cez ktoré je vidieť Zem a aj vesmírnu raketu. Ak si dáte prechádzanie cez stenu, vesmír vás okamžite zabije. Autori chceli dať do hry vesmírne obleky, ktoré by vám dovolili pohybovať sa vonku. Nakoniec od tohto nápadu upustili, pretože by to ani nevyužili – len raz, kedy ste boli na Mesiaci. Všetky počítače na stanici sú odkazom na umelú inteligenciu HAL 9000, čo bol palubný počítač lodi Discovery z Vesmírnej odysey Arthura C. Clarka. Už v tomto prvom leveli nájdete raketomet, brokovnicu, minigun, granáty a pri konci aj zmenšovať a devastátor. V druhom leveli na vás hneď vyskočia otravné drony. V tejto druhej epizóde ich bude plno, čo veľa ľudí nemá rado. V tajnej miestnosti môžete nájsť číslo 1138 a ak dumáte nad tým podobne ako ja, čo to číslo znamená, tak to je odkaz na sci-fi film George Lucasa THX 1138 z roku 1971. Nejako veľa čísel pokope. Nájdete tu zmrazovač a potom obrovskú liaheň mimozemšťanov. Títo zelení prísavníci sú tu tiež noví, no nie sú vôbec ťažkí, skôr otravní. Keď sa k vám dostanú, tak sa vám prisajú na tvár. Sliziakov nájdete hlavne vo vetracích šachtách a na zelených plochách ich vajíčka. Keď sa vyliahnu, tak po vás hneď pôjdu. Strážia ich väčšinou octabraini. Sú podobní na facehuggerov z Votrelca, no tí mi prišli o dosť rýchlejší a nebezpečnejší. Ich veľký počet zlikvidujete najlepšie granátom.

V treťom leveli na vás hneď vybehnú drony a v malom priestore budete mať čo robiť, aby to do vás nenapálili. Je tu veľa pascí ale aj veľa života. Je tu skvelý vesmírny výťah, s ktorým si užijete srandu a predstaví sa tučný komandér. Úzku červenú chodbu, kde musíte nájsť žltú kartu, som neznášal, pretože sa tam objavilo veľa dronov a enforcerov, ktorí vás napadli z každej strany. Pri žltých dverách si zabojujete s menším battlelordom. Celá štvrtá úroveň akoby z oka vypadla Votrelcovi. Steny sú pokryté oveľa viac mimozemským hnusom, sú do zelenej farby a nepriatelia si tu urobili liaheň. Bude to úroveň, v ktorej musíte zničiť reaktor, čo mi pripomenulo prvého arkádového Duka. Potom sa musíte dostať až na samotný vrchol, kde bude plno tučných komandérov. Piaty level bol veľmi krátky, no užijete si tu veľa dronov a súboj s až päticou battlelordov. Traja budú za červenými dverami a dvaja pri exite. Odtiaľ sa dá dostať do prvej tajnej úrovne. Má tvar kruhu a stredná časť sa bude otáčať. Budete musieť stláčať spínače a snažiť sa otvoriť strednú časť. Moc sa mi tento level nepáčil.

Šiesty a siedmy level bol skvelý. Nachádzate sa na Mesiaci a dizajn levelov sa mi veľmi páčil. V siedmom budete musieť zlikvidovať ďalší reaktor a okrem toho sa tu dá nájsť odkaz na Star Wars a Luka Skywalkera. V ôsmom leveli Dark Side sú dva vlaky, ktorými sa dostanete do ďalšej časti levelu. Potom sa dostanete von do takej kruhovej arény, kde na vás vyštartujú drony. Tesne pri konci, keď zabijete battlelorda, sa dá nájsť miestnosť s monolithom. Je to odkaz na 2001: Vesmírnu Odysseu. Je to teleport, ktorý vás dostane do mimozemskej lode, kde nájdete spútané ženy a zabitých astronautov. Odtiaľto sa dá dostať do ďalšieho tajného levelu. Tiež budete pobehovať v kruhu, no každý jeden obeh sa zmení realita a vy sa dostanete do inej lokácie. Je to skvelá ilúzia, ktorá sa autorom podarila. Posledný level je vcelku rozsiahly a než sa dostanete k bossovi, tak si zabijete takmer 140 nepriateľov. Overlord je potom veľmi ľahký, prišiel mi ešte ľahší než battlelord, pretože nemá hitscan zbraň a bude na vás strieľať raketometom.

Tretia epizóda je tiež skvelá. Celú ju vytvoril Levelord okrem poslednej úrovne s bossom a poslednej tajnej úrovne. Tie vytvoril Allen Blum. Duke zistí, že Overlord ho mal len rozptýliť a zdržať a zatiaľ Cycloid Emperor napadol Zem, takže sa Duke musí znovu vrátiť do Los Angeles a zlikvidovať cisára. Už začiatočná hláška, ktorú ste počuli, bol odkaz na sci-fi horor They Live z roku 1988. Začiatok je ťažký. Hneď vedľa síce nájdete devastátor, no nepriateľov bude príliš veľa. Dostanete sa do Sushi reštaurácie, kde je tiež plno odkazov. V karaoke bare si môžete zaspievať Born to be wild, čo je odkaz na slávnu pesničku, ktorú ste počuli na začiatku videorecenzie. Ak hru hráte na tretiu obtiažnosť zo štyroch ako ja, tak nepriateľov tu bude nekonečne veľa. Je tu málo priestoru a okrem toho máte ešte málo nábojov. Druhý level sa pozriete do banky. Keď ju otvoríte, tak vás čaká nemilé prekvapenie. Tretí level ste v zatopenej oblasti, takže veľkú časť strávite pod vodou a budete hľadať karty. Štvrtý level ste v meste medzi vysokými budovami a bude to skôr taký vertikálny level. Na jednej budove je napísané Quake Site. Keď na ňu stúpite, tak to zatrasie a Duke povie, že sa nebojí žiadneho Quake. To je odkaz na id Software a ich strieľačku Quake, ktorý vychádzal v rovnakom roku ako Duke Nukem 3D. V tomto leveli som sa trochu zasekol a nevedel ako ďalej. Zabudol som totiž na malý skrytý spínač, ktorý ma hodil k vrtuľníku. Piaty level bude celý v nahrávacom štúdiu. Mimozemšťania vám zničia helikoptéru, takže Duke bude naštvaný. Pripomenulo mi to úplne prvý level. Trosky môžete nájsť za bilboardom. Nebol to dlhý level. Pri časti Mesiaca sa dá nájsť vstup do tajnej úrovne. Tá sa mi páčila ale v podstate to je level zložený z niekoľkých rozdielnych arén. Prechody môžete používať ako teleporty, no ak ste vonku a obiehate úroveň, tak stred sa mení. Možno preto nie je táto úroveň tak dizajnovo pekná, pretože bola dizajnovaná pre deathmatch.

V šiestom leveli ste na stanici metra. Je tu funkčný vlak, na ktorý môžete nasadnúť, no môže vás aj zabiť, ak si nedáte pozor. Alebo môže zabiť vašich nepriateľov, ak vstúpia do dráhy. Pri červenej karte sa za vami nepríjemne spawnú dvaja battlelordi a tretieho nájdete v knižnici. Siedmy level je pri požiarnej stanici. Požiarnické auto má číslo 451, čo je odkaz na knihu 451 stupňov Fahrenheita od Raya Bradburyho. Tento level mi neprišiel moc dobrý – je taký stiesnený a zle sa v ňom orientuje. Na konci levelu pri červených dverách sa na vás vyvalia dvaja battlelordi. Nie je sa moc kam schovať, preto bude ťažké ich zabiť. Dá sa ale ponoriť a strieľať z vody smerom hore rakety z RPGčka. Osmy level sa budete nachádzať v hoteli. Hneď dole v hale vás privítajú dvaja battlelordi a ďalší bude pri bazéne. Na konci sa dá nájsť Indiana Jones. Ak zoberiete atómový život, začne sa celá jaskyňa hrútiť a vy musíte rýchlo utiecť. Je to odkaz na Dobyvateľov stratenej archy. Hneď vedľa jaskyne je vstup do poslednej tajnej úrovne. Túto diaľnicu vytvoril Allen Blum. Za modrými dverami sa dá nájsť odkaz na Terminátora. Finálneho bossa hry cisára Cycloida budete musieť poraziť na štadióne. Sú tu roztlieskavačky a ak hráte na ťažkú obtiažnosť, tak tu budú aj normálny nepriatelia. Ak máte málo nábojov, dajú sa zničiť balóny s nápisom Duf Beer, čo je odkaz na Simpsonovcov.

Duke Nukem je legenda. Niektorí ho považujú za neprekonateľného kráľa FPS hier. Ja osobne ho považujem za jednu z najlepších strieľačiek, aké kedy vznikli. Vďaka tomu, že som si ho opäť zahral, zasiahla ma nostalgia ako blesk z čistého neba a spomenul som si na krásne chvíle, ktoré som kedysi zažil pri jeho hraní. Duke Nukem 3D považujem za podobne úžasnú hru ako druhý Doom. Je to hra, ktorá nestarne a bude sa hrať skvelo aj o ďalších desať rokov. Sám sa k nej rád opakovane vraciam a vždy si jej hranie užijem. Preto nemôžem dať iné hodnotenie ako absolútne.

Naše hodnotenie hry
Ako hodnotia túto hru návštevníci...
[Celkovo hlasov: 3 Priemerné skóre: 5]
Hellrampage
Najnovšie články od Hellrampage (zobraziť všetky)
Návštevnosť: 235 (celkovo), 1 (dnes)

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.