Duke Nukem II

Hellrampage 1993, action, arcade, DOS 1 Comment

Duke Nukem II je pokračovanie úspešnej akčnej arkády od Apogee. Prvý diel sme tu mali minulý rok – vyšiel v roku 1991 na DOS. Predalo sa 70,000 kópii a 22 mesiacov po sebe bol na vrchole shareware titulov. Druhý diel vyšiel až 3. decembra 1993, pretože Apogee sa zatiaľ zameriavalo na iné tituly – ako Crystal Caves, Secret Agent, Monster Bash či Bio Menace, no keď videli ohromný úspech prvého dielu, rozhodli sa urobiť pokračovanie, ktoré by bolo oveľa väčšie a lepšie. Scott Miller ako vedúci Apogee bol v úzkom kontakte s id Software, preto dobre vedel, aké nové hry vyrábajú a idú vydať. Keď v máji 1992 vyšiel Wolfenstein a v ´93 Doom, Apogee si začalo všímať, že 3D strieľačky majú oveľa väčší potenciál – ľudia ich mali radšej a prirodzene viac zarábali. Preto aj Apogee chcelo svoju vlastnú strieľačku a preto tretí diel Duke Nukem nebola arkáda ale 3D strieľačka – doomovka.

Príbeh druhého Duke Nukem pre Apogee napísal Tom Hall, ktorý odišiel z id Software kvôli brutálnym hrám – respektíve kvôli Doom. Začnete si všímať, že postava Duke Nukema sa konečne začína črtať, ako ju všetci vnímame v treťom pokračovaní. Po úspešnom zničení doktora Protona v jednotke sa z Duke stal hrdina, ktorý je známy po celom svete. Sláva mu samozrejme stúpla do hlavy a po roku už oslavoval vydanie svojej knihy s názvom „Prečo som taký skvelý“. No krátko na to ho uniesla mimozemská rasa Rigelatinov – autori sa inšpirovali Rigelianmi zo Star Treku. Mimozemšťania chcú použiť Dukov mozog na to, aby mohli vyhrať vojnu proti Zemi. Ten sa veľmi ľahko dostane von z väzenia a pôjde nakopať zadky emzákom. A len pre zaujímavosť – v hre je len jedna hláška – úplne na začiatku Duke Nukem povie: Som späť. Možno to je odkaz na Terminátora, no nemôžem to potvrdiť od autorov. Hlas mu prepožičal Joe Siegler, ktorý v Apogee pracoval od roku 1992 ako systémový operátor, webmaster a tiež ako betatester nových hier.

Druhý diel je oveľa vymakanejší a pokročilejší vo všetkých ohľadoch. Poďme si povedať, čo všetko je nové – môžete strieľať hore, takže kamery a veže oveľa jednoduchšie zničíte, ďalej na zavesenie nepotrebujete rukavice a môžete konečne strieľať pod seba, čo môžete využiť na likvidovanie otravných pavúkov. A dá sa prikrčiť, čo tiež využijete na pavúkov, veže a sliz. Máte tu konečne nové zbrane – v prvom diele ste stále strieľali len s prototypom nukleárnej pištole, teraz tu sú 4 rozdielne zbrane. Prvou je obyčajná puška, ktorá má neobmedzenú muníciu, no znie skôr ako taký ručný kanón. Potom môžete nájsť laser, ktorý prejde cez stenu, nepriateľov a všetky objekty a má 32 nábojov. Treťou zbraňou je plameňomet – strieľa v ohnivých vlnách a má veľký dosah. A môžete strieľať pod seba a tým sa dostať na inak zle prístupné miesta, akoby ste mali jetpack. Poslednou zbraňou je raketomet – ten na jednu ranu zabije takmer každého nepriateľa.

Na obnovu života budete opäť používať sodu a morčacie mäso. Rovnako ako v prvom diele do plechovky môžete streliť a vo vzduchu ju zobrať – dá vám to bonusové skóre ale neobnoví život. Morka je naopak veľmi rýchla a nedá sa tak ľahko premeniť na pečenú morku, ako v jednotke, pretože začne pobehovať po mape. Jedlo je vždy v červenej bedničke, no viackrát tam nájdete výbušninu, ktorá môže sodu zničiť. Autori vás tým budú veľakrát trolliť a veľkú obnovu života väčšinou nájdete dobre schovanú na ťažko dostupných miestach.

Duke Nukem 2 má štyri epizódy – každá sa dá prejsť do hodiny, takže celú hru prejdete do piatich hodín. Levely vytvoril Allen H. Blum III a grafiku mali na starosti Rondy Abrohom a Stephen Hornback. Levely sú výborné, každý používa iné assety a pozadie a je za nimi vidieť veľká práca a dôraz na detail. Úlohou v každom leveli je nájsť exit, no nebude to až také jednoduché, pretože je veľakrát zavretý a najskôr musíte nájsť prístupovú kartu alebo kľúč. Levely sú veľmi otvorené a môžete ich preskúmavať podľa svojho štýlu – napríklad vyčistiť najskôr vrchné poschodie a postupne sa prepracovávať dole. Alebo si vyberiete chaotickejšiu cestu a budete sa rozhodovať podľa chuti. Nájdete aj lineárnejšie levely, no tých je veľmi málo. V pár prípadoch som musel použiť zariadenie na neviditeľnosť a prejsť nepozorovane cez energetické silové pole – v tretej epizóde siedmeho levelu budete musieť vedieť úroveň veľmi dobre, pretože neviditeľnosť je len na krátky čas. Druhý diel je oveľa ťažší, takže sa pripravte na časté zomieranie. Ale záleží aj na vybratej obtiažnosti a rýchlosti hry. Na ľahkej máte viac power-upov a bojujete proti slabším nepriateľom, na ťažkej je ich viac a nemáte toľko zbraní. Ja som hral na strednú. V leveli môžete niekedy nájsť aj checkpoint, ktorý vám uloží hru a ak zomriete, všetci nepriatelia, ktorých ste zabili, sa nerespawnú. Keď zomriete bez checkpointu, idete celý level od znova. To naštve hlavne vtedy, keď trpezlivo prechádzate a čistíte level od nepriateľov. Na druhú stranu, máte až 8 HPčok, takže nezomriete hneď po prvej chybe. Keď vám klesne život až na minimum a začne vám blikať, stačí si uložiť hru a budete mať o jeden život naviac. Je to jednoduchý trik, pri ktorom v podstate nemôžete zomrieť a nepovažujem ho za cheat. Našiel som ho až pri konci prvej epizódy. Inak cheaty sa stláčajú pomocou troch až štyroch písmen, podobne ako to bolo vo Wolfensteinovi.

Čo sa týka levelov, najviac ma bavila prvá a tretia epizóda. V druhej bolo tiež niekoľko výborných levelov a posledná štvrtá je najťažšia, takže tam vás bude skôr trápiť obtiažnosť. V prvej epizóde začínate vo väzení. Dávajte si pozor na zelené monštrá, pretože niektoré vás môžu chytiť. Zo stropu kvapká zelený sliz a vašimi prvými nepriateľmi budú vojaci v skafandri a laserové veže. Tie sú síce pomalé, no prvou zbraňou sa nedajú zničiť – len otočiť, čo vám poskytne chvíľu na prechod ďalej. Vojaci po dvoch strelách opätujú streľbu, ak ste na ich výškovej úrovni a bolo ťažké ich zabiť bez straty života. Ešte v tej istej úrovni sa teleportnete na povrch planéty – môžete vidieť hornaté prostredie – takže v jednom leveli bez načítania tu máte interiér aj exteriér. Druhý level som síce mal rád, no prvýkrát sa objavia pavúky. Tie sa na vás prilepia a ak sa ich nenaučíte striasť, budú pre vás predstavovať nočnú moru. Tiež som s nimi mal zo začiatku problém, no stačí len rýchlo stláčať klávesu doprava a doľava a uberú vám maximálne jeden život. Vtáci ma štvali tiež, pretože na vás budú robiť nebezpečné nálety. Máte tu nepovinný vedľajší quest – zničiť malé satelity, ktoré Duka sledujú. Keď sa dostanete von z jaskyne, čaká vás smršť pavúkov a apokalyptická obloha. Tretí level má rovnaké pozadie, keďže každý level na seba autori snažili nadviazať, no tentoraz sa budete pohybovať po akýchsi prastarých stavbách, ktoré sa budú rozpadať. Level je dosť nepredvídateľný, keďže všetko okolo vás bude padať a do toho vás budú prenasledovať roboti s veľkým okom a potom T-800ky ako z Terminátora. Štvrtý level predstaví zelené chlpaté mäsožravé rastliny, ktoré vás budú chcieť zožrať. Tento level ma moc nebavil, keďže je v ňom plno pavúkov a skákania cez liány a vetvy stromov. V piatom leveli sa dostanete do priemyselnej časti mesta. Otravovať budú noví roboti ako z doktora Who, ktorých vytvára jeden prístroj. Šiesty lávový level je plný preskakovania a šplhania a v siedmom sa poprechádzate po emzáckej základni stráženej malými lietajúcimi dronmi. Potom si zabojujete s bossom – musíte sa vyhýbať jeho bombám. Ak máte laser z predchádzajúceho levelu, tým mu uberiete polovicu života a potom je ľahké ho doraziť.

V druhej epizóde vyčnieva hneď prvý level – zalietate si v ňom v malej stíhačke. Tá má výbornú zbraň, ktorá zničí všetkých nepriateľov, ktorých má pred sebou a môžete zo stíhačky kedykoľvek odísť a znovu nastúpiť. Je škoda, že ju využijete len v dvoch leveloch, no na druhú stranu je to OP vozidlo, ktoré zjednodušuje prechod. Z nových monštier ma otravovalo zelené lietajúce – síce nič iné nerobí než lieta sem a tam po úrovni, no vždy sa objaví v nevhodný čas. Potom tu je skákajúca lopta, do ktorej keď strelíte, začne sa nekontrolovateľne pohybovať. Dá sa zničiť, ale mal som s ňou najväčšie problémy, pretože bola nepredvídateľná. Najviac som nemal rád assety zo štvrtého levelu. Objavia sa ešte v treťom leveli tretej epizódy. Naopak piaty lesný level som si obľúbil, pretože pôsobil veľmi lineárne a keď ste sa v leveli vracali, veľa veci začalo padať z rozbíjajúcich sa kameňov. Tieto assety sa objavia ešte v druhej misii tretej epizódy. V siedmom leveli sa opäť vrátite do väzenia, tentoraz oveľa zložitejšieho. Boss druhej epizódy je v podstate rovnaký, len presedlal na nové vznášadlo, no teraz ho oveľa lepšie vidíte – je akýsi rosolovitý a… niekoho mi pripomína.

Tretia epizóda začína zostra lávovým levelom. V štvrtom leveli si polietate vďaka vysokovýkonnému ventilátoru a v piatom sa opakuje antické prostredie. Šiesty level je unikátny, keďže ste v horách a všade okolo sneh. Hrateľnosť je tiež osviežujúca, pretože predstavuje vertikalitu. Najviac ma v tejto epizóde bavil siedmy level. Ste v akejsi fabrike, kde je pohyblivý pás a na ňom sa vozia aj bedne aj nepriatelia. Boss v tretej epizóde je najľahší z celej hry, pretože budete môcť použiť stíhačku, s ktorou ho sejmete veľmi rýchlo.

Posledná štvrtá epizóda je najťažšia, pretože môžete veľmi ľahko inštantne zomrieť. Prvý level začínate na odlietajúcej vesmírnej lodi – dizajnovo to bola paráda vtedy a je to paráda aj dnes, keď vidíte tie obrie enginy, cez ktoré môžete preskakovať. Potom sa dostanete do vnútra a zatiaľ ste celkom v pohode a ani nasledujúce levely nie sú ťažké. Potom príde piaty level, ktorý prinesie veľmi zásadnú mechaniku – môžete zničiť airlock, ktorý vás vcucne do vesmíru a vy zomriete. Dosť veľká pecka na hru z roku 1993, čo. Takže pozor, kam strieľate. Level je veľmi zložitý, je tu veľa skrytých miest, preskokov a aj šiesty level v tomto duchu pokračuje. Siedmy level je fakt otravný a najťažší z hry. Musíte sa ho naučiť naspamäť, pretože môžete spadnúť na pichliače a tým idete od znova. Finálny boss je tiež ťažký, pretože musíte využívať lietajúce plošiny, aby ste ho trafili, na druhú stranu, na okolo je dosť zbraní, ktoré vám pomôžu. Na konci hry sa ukáže správa, že sa Duke vráti ale v 3D, takže už počas vývoja autori museli vedieť, že urobia strieľačku.

Po leveli budete zbierať samé značkové veci Duke Nukema, medzi ktorými môžete nájsť disketku alebo cartridge s hrou, 486ku či podpísané tričko. Tie majú pevne dané body, ktoré za ne dostanete. Potom môžete hľadať písmená k slovu NUKEM – keď ich nazbierate v správnom poradí, dostanete bonus 100,000. Ak popletiete poradie, dá vám to len 10,000 bodov. Potom tu je atómový powerup, ktorý vám obnoví jeden život a ak ho máte plný, dá vám ďalších 10,000 bodov. Po leveli sa vždy pozerajte hore, pretože tam môžu byť orby, ktoré vám dajú ďalšie body. Môžete zobrať modrú guľu, ktorú keď pripevníte na podstavec, dostanete ďalších 50,000 bodov. A nakoniec tu je 7 skrytých bonusov, ktoré sa vám vyhodnotia až na konci každého levelu – za každý dostanete 10,000, ak zničíte všetky kamery, nájdete všetky zbrane alebo dukov merch či zničíte všetky veže alebo bomby. A v poslednom rade – prejdete level bez straty života, čo je extrémne ťažké.

Na grafiku som si musel chvíľu zvykať, pretože beží v nízkom framerate a aj preto som hru nehral vo full-screene. Autori prešli z EGA na VGA a pridali podporu zvukovej karty. Kamera mi nevyhovovala, pretože moc toho nevidíte a musíte ísť dopredu buď samovražedným štýlom alebo naopak pomaly, no aj tak vám to nepomôže, pretože sa nepriatelia pri vás hneď objavia a nemáte veľa času zareagovať. Máte síce radar, no ten je nanič – hodí sa len to, ak ste zabudli vyzbierať v leveli nejaký predmet a nevidíte ho alebo ste nezničili nejakú kameru. Hra po vydaní nebola taká úspešná ako prvý diel – pretože vyšla až na konci roka 1993 a v tom čase frčali 3D strieľačky ako Wolfenstein 3D a Doom. Arkády začali pomaly miznúť a dopredu sa dostával iný, ďaleko populárnejší žáner.

Hudbu napísal Bobby Prince, ktorý pendloval medzi id Software a Apogee a jeho hudba je dnes legendárna. Vytvoril hudbu pre všetky dôležité tituly týchto dvoch štúdii – Wolfenstein 3D, Doom, sériu Duke Nukem či Commander Keen.

Mal som verziu na Steame a neodporúčam ju, pretože mi mazala sejvy. Síce som ich v adresári mal, no pozícia sa nedala nahrať. Preto som každú jednu epizódu hral v kuse – radšej si kúpte verziu z GoGu. Aha, Duke vlastne na GoGu už nie je, vďaka Gearboxu, ktorý všetky hry z obchodu odstránil a dal na svoju platformu Zoom. A možno mi preto nešli sejvy, pretože aj Valve tým pádom vymazalo hru zo Steamu a pošahalo sa cloudové ukladanie. Ale tak Duke Nukem je shareware, takže prvá epizóda sa dá stiahnuť zadarmo, takže ak Duka chcete vyskúšať, nič vás to nebude stáť. A ja aj tento druhý diel odporúčam, tak ak máte radi klasické arkády, bežte si ho zahrať.

Hodnotenie návštevníkov
[Celkovo hlasov: 0 Priemerné skóre: 0]

Celý článok Joe Sieglera o Apogee a jeho osobný blog – https://joesiegler.blog/2020/11/my-story-of-apogee-3dr/

Download – https://drive.google.com/file/d/1SRxXX2XlBXrNe6DIPqADAYeROsxN2ZPQ/view?usp=sharing

Kúpiť na platforme ZOOM – https://www.zoom-platform.com/product/duke-nukem-2

Hellrampage
Najnovšie články od Hellrampage (zobraziť všetky)
Návštevnosť: 62 (celkovo), 1 (dnes)

Comments 1

  1. Tak to je dokonala hra, Duka Nukema muzu porad po tunach. Hlavni vyhodaje ze se v te hre pise anglicky a ne tou zku***nou češtinou.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *