Krátka výprava do temného FPS titulu od ukrajinských vývojárov…
Túto hru by som naozaj chcel hrať. A aj ju dohrať, pretože ma fascinuje už od prvého okamihu, kedy som ešte v deväťdesiatych rokoch hral jej sharewarovú verziu. Ale nemôžem, pretože mi neustále hádže polená pod nohy. Prvým polenom bolo hneď zapnutie floopy verzie hry cez DOSBox. Zistil som, že musím zmeniť v konfiguračnom súbore cpu core na simple. OK. Hra sa spustila a prišlo druhé poleno. Aj na 320×200 sa hra pri vyššom počte vecí na obrazovke sekala a celkovo zle išla. Pri hraní sa mi doslova robilo zle od žalúdka a začala ma bolieť hlava kvôli sekaniu hry. To sa mi už veľmi dlho nestalo. Na vyššie rozlíšenie som mohol úplne zabudnúť, pretože na 640×480 sa jednalo skôr o pozeranie obrázkov v slideshow než hranie hry. Hra je jednoducho katastrofálne optimalizovaná. Alebo je to mojou nabúchanou mašinou… Pripomína mi prvú verziu hry Metro 2033 od rúských vývojárov 4A Games. V redux verzii, ktorá vyšla neskôr, boli tieto problémy vyriešené. A ja by som si prial, aby sa takáto „redux“ verzia urobila aj pre Chasm, pretože ho chcem hrať a keby nebolo týchto problémov, hra by bola úžasná! A za remake by som kľudne vysolil aj 30 doláčov.
Samozrejme, existujú rôzne fixy, ktoré sekanie môžu opraviť a ja som ich skúšal. Nepomohli. Dokonca som skúšal hru spustiť cez program D-Fend Reloaded, kde sa dá nastaviť DOSBox oveľa jednoduchšie, no hra stále sekala. Skúšal som hexeditáciu, no tu je problém, že na niektoré verzie hexeditácia nefunguje, takže som bol opäť na začiatku. Poďme ale ignorovať tieto technické problémy a pozrieme sa na hru z inej perspektívy.
O príbehu sa toho moc povedať nedá. Budete hrať za neznámeho mariňáka, ktorý musí zastaviť akýchsi Timestrikerov, čo sú mutanti napadajúci Zem počas rôznych časových období (v skratke: dajte inteligentným mutantom stroj času a bordel máte na svete). Títo mutanti majú schopnosť zmutovať ľudské stráže a vojakov, ktorí vás budú napadať. Celá hra obsahuje 16 levelov a delí sa na 4 epizódy, takže jedna epizóda má 4 levely a na konci každej epizódy nájdete súboj s bossom. Každá epizóda je špecifická – v prvej sa budete nachádzať na vojenskej základni, v druhej sa pozriete do Egypta, v tretej sa ocitnete v akejsi stredovekej dedine, v ktorom budete zabíjať šašov a v poslednej štvrtej sa ocitnete na hi-tech základni plnej mutantov a príšer. Pred každou misiou sa objavia dvaja típci, ktorí vám čo-to povedia o náplne misie. Aj keď je pekné, že vidíte, ako dýchajú a žmurkajú, hlasovo mohli byť nahovorený profesionálnejšie.
Chasm sa najviac podobá na Quake a to bol jej hlavný problém prečo neuspela. Vyšla o rok neskôr než Quake a bola oveľa náročnejšia na počítač. A to nebola kompletne v 3D. V Chasm nenájdete niekoľkoúrovňové levely, schody alebo výťahy. Aj keď takéto vymoženosti už priniesol Doom v roku 1993, tu ich nenájdete. Adrenaline Vault vo svojej dobovej recenzii píše: „Za menej než 30 dolárov Chasm: The Rift ponúka hráčom SVGA grafiku a efekty bez toho, aby ste potrebovali 3D akcelerátor, pravý 3D engine a dostatok interakcie s prostredím a inovácie v hratelnosti, aby si toho všimli aj veľké firmy v hernom priemysle.“.
Zbraní je osem a nie všetky sú unikátne. Nájdete tu brokovnicu, dvojhlavňovku, rotačník, raketomet či vrhač plazmových granátov (podobná BFG z Doomu) a z tých zaujímavejších – môžete hádzať disky, ktoré majú pekný výbušný efekt, ďalej tu je akási energetická kuša (tazer zo Star Treku) a nakoniec míny. Zamrzí, že tu nie je žiadna zbraň na blízko – aspoň jedna by mohla byť.
Veľmi ma bavilo robiť interakciu s prostredím v zmysle skúšať strieľať do všetkého v okolí, či to vybuchne, zničí alebo naopak na tento podnet vôbec nijako nezareaguje. Interakcia nie je absolútna, do vecí sa dá len strieľať, autori do hry nedali akčnú klávesu a niektoré predmety vôbec na streľbu nezareagujú. Hlavne ničenie lámp a osvetlenia v interiéroch bolo dobrým zadosťučinením. Ďalšou peknou vecou bolo strieľanie končatín nepriateľom. Zo začiatku to ešte nie je až tak vidno, pretože nepriatelia vydržia len pár rán z brokovnice, no keď stretnete šaša s cirkulárkou namiesto ruky a výzorom akoby vypadol z Kingovho románu, budete sa tešiť na každého ďalšieho. Ak nepriateľom odstrelíte obe ruky, nebudú na vás môcť strieľať – umelá inteligencia si vie poradiť aj s takýmto problémom. Jednoducho sa budú snažiť k vám prísť a začnú vás hlavičkovať. Niekedy je to až komické – tento malý problém vyriešite odstrelením hlavy najlepšie pomocou brokovnice. Taktiež sa mi páčili bosovia – neporazíte ich ani s cheatmi, pretože na nich musíte použiť trik, aký ste napríklad použili v prvom Quake na prvého bosáka, ktorý sedel v láve. Tu budete na to musieť ísť podobne – hneď prvého bosáka musíte „priviesť“ až k vrtuli ventilátora, včas ho zapnúť a sami pritom nezomrieť.
Keď som túto hru prvýkrát zapol, dych mi vyrazila atmosféra hry. Animácie dažďu, pohyb okna alebo papierov na stole, ktoré reagovali na vietor. Osvetlenie bolo geniálne, hlavne keď ste sa dostali do koridoru, kde oranžovým svetlom svietil alarm. V budove ste mohli rozbiť zavreté okno a tým do nej vpustiť dážď a zvuk dažďa! Táto hra mala vyjsť na Windows 95 a nie na DOS. Ak by pridali podporu 3D kariet, možno by lepšie fungovala. A to že vyšla na DOS a autori vyvíjali hru len na jednu platformu, malo zaistiť jej plnú funkčnosť. Prečo sa mi zdá, že všetky naše slovanské hry z Európy majú obrovský potenciál ale sú zle optimalizované?
[su_box title=“Zaujímavosti:“ style=“noise“ box_color=“#e36b00″ title_color=“#000000″ radius=“11″]
- Ak si myslíte, že autori v minulosti robili hry dokonalé a bez chýb a neexistovali tu day1 patche, tak ste na omyle. Aj Chasm sa veľkého patchu po vydaní dočkal. Hra bola vydaná bez multiplayerového módu a s množstvom chýb, kedy padala a mala problém s ovládaním myšky. V tej dobe bolo nutnosťou mať v FPS titulu zakomponovaný aj multiplayer, ako si to mohlo ukrajinské štúdio vôbec dovoliť?! V roku 1998 vydali autori dva patche, ktoré pridali do hry multiplayer – prvý pridal internetovú podporu a druhý TCP/IP pre Windows 95. Takisto po týchto patchoch nahradili pôvodné demo z roku 1996 novým, v ktorom bol aj multiplayer.
[/su_box] [yasr_overall_rating size=“large“] [yasr_visitor_votes size=“medium“]
- Výrobca: Action Forms
- Distribútor: Digital Integration
- Rok vydania: 1997
- Platformy: DOS
- Extra:
- Addon pre hru – oficiálny prídavok pridáva do hry tri nové levely a nové monštrá
Comments 2
Tato hra je skoro nehrateľná na Dosboxe. Skúšal som všetko a vždy to sekalo. Odporúčam pre všetkých pametníkov tejto skvelej klasiky to spúšťať cez Panzerchasm sourceport. V pohode to ide na windows 10 bez lagov a navyše s HD textúrami, aj keď to má svoje nedostatky. Stačí si stiahnuť originál súbory z hry (https://www.myabandonware.com/game/chasm-the-rift-2ct) a potom to hodiť to Panzera. Funguje to aj s Addon levelmi.
Link: https://www.moddb.com/games/chasm-the-rift/downloads/panzer-chasm-v03
Author
Díky za tip, určite vyskúšam, pretože v DOSBoxe je to naozaj nehrateľné…