Armored Core + datadisky

Hellrampage1997, Mechovia, PlayStation, sci-fi, splitscreen, TPS Leave a Comment

Včera vyšlo Armored Core 6 od From Software, preto som si chcel pripomenúť začiatky tejto série. Dnes si rozoberieme prvý diel, ktorý vyšiel na PlayStation a jeho dve samostatné rozšírenia – Project Phantasma a Master of Arena.

From Software je dnes veľmi úspešná firma, ktorá vyprodukovala také pecky ako Dark Souls, Bloodborne alebo Elden Ring. Vo svojich začiatkoch nebola u nás až taká známa. Začala sériou akčných RPG King´s Field. Tieto hry vychádzali od roku 1994 až 1996 na PlayStation. V Japonsku séria zaznamenala veľký komerčný úspech, no vo svete ju nepoznali, pretože v Severnej Amerike a Európe vyšiel až druhý diel. Na Armored Core pracovalo približne 18 ľudí. Veľkou postavou tu bol Shoji Kawamori, tvorca a dizajnér mechov. Bol pri zrode prvej generácie Transformers – takmer všetkých mechov dizajnoval on. A taktiež to bol architekt anime mechov z Macross série, ktorá vychádza od roku 1982 až dodnes. Kawamori pre Armored Core vymyslel systém, pomocou ktorého si v hre vymieňate častí mecha a rovnako vymyslel názov hry, ktorý sa From Software páčil.

Hra vyšla 10 júla 1997 v Japonsku, 25 októbra v Severnej Amerike a do Európy sa hra dostala až 1. júna 1998. Čo sa týka recenzií, hra si viedla celkom dobre. Priemerné skóre mala 75%. Podobne na tom boli obe rozšírenia. Kritike sa páčilo veľké množstvo zbraní, ktoré si mohli vybrať a možností ako vylepšovať mecha. Ďalej sa im páčila grafika a lokálny multiplayer. Nepáčil sa im príbeh, ktorý bol odfláknutý, neoriginálny a že misie boli veľmi krátke a priamočiare. Zaujímavosťou je, že od roku 1997, kedy táto séria vznikla, bolo dodnes vyrobených až 16 hier, z toho 8 vyšlo len na PS2. Rátam do toho aj samostatne spustiteľné datadisky. Hidetaka Miyazaki sa do štúdia pripojil v roku 2004 a ako riaditeľ pracoval až od štvrtého Armored Core, ktoré vyšlo v roku 2006. Hudba mi v menu neprišla moc doba – hrá stále rovnaký song, ktorý vám začne liezť na nervy, pritom v garáži a v obchode strávite veľa času. V hre je to potom slušné elektronické techno. Soundtrack skomponoval Keiichiro Segawa a Masaru Tateyama.

Príbehovo je hra skúpa ako všetky hry od From Software. Ako je postavený svet a kto sú v ňom dôležití hráči, to sa budete dozvedať z e-mailov alebo briefingov pred misiami. Armored Core je zasadený do sveta budúcnosti, v ktorom bola populácia Zeme zlikvidovaná vojnou známou ako Great Destruction. Tá trvala 30 rokov. Niektorí ľudia stihli ujsť pod zem a tam žili cez 50 rokov. V tom čase sa zatiaľ dostávali k moci rôzne korporácie a najsilnejšie dve – Chrome a Murakumo Millenium proti sebe začali bojovať. Tento ich boj využíva žoldnierska organizácia Ravens, ktorí pilotujú Armored Core – obrích robotov s ničivými zbraňami.

Ako hráč ovládate mecha, s ktorým prijímate nové misie od korporácií a za ne dostávate zaplatené. Za kredity si kupujete nové časti a vylepšujete si váš stroj, aby ste boli čo najlepší. Ste v podstate žoldnier, ktorý si nevyberá strany, len pracuje pre peniaze. No tu sa misie vetvia, takže ak prijmete misiu pre Chrome, bude vám chodiť viac misií od nich a niektoré od Murakumo sa vám zatvoria. Takže hra navádza, aby ste ju hrali niekoľkokrát. Na konci sa vám odomknú všetky misie aj tie, ktoré ste ešte nehrali. To mi prišlo skvelé. Ak budete v misiách úspešný, tak sa budete posúvať v tabuľke najlepších pilotov. Veľakrát budete proti ďalším pilotom bojovať, pretože vy prijmete zakázku od jednej korporácie, v ktorej musíte zaútočiť na továreň a nejaký iný raven tam bude, aby ju ubránil. V ranku budete postupovať až zdoláte najsilnejšieho červeného mecha Nine-ball. Ten má ohromnú palebnú silu, preto sa na neho dostatočne pripravte.

Čiastka kreditov, ktorú dostanete za splnenie misie nebude úplne vaša. Veľa peňazí sa po misii odpočíta za opravu mecha a muníciu, ktorú ste minuli. Takže musíte myslieť na to, aby vás nepriatelia moc nepoškodili a zároveň ich zničiť efektívne, aby ste nestratili moc munície. Náboje najsilnejších zbraní ako granátomet, raketomet či minigun stoja ohromné množstvo peňazí, takže ak nebudete šetriť s muníciou, na konci misie budete v mínuse. Preto sa neskôr oplatí investovať do energetických zbraní, ktoré síce majú muníciu, no čerpajú z vašej energie a na konci za ňu nemusíte platiť. Na druhú stranu energiu mecha využíva aj booster, vďaka ktorému budete počas boja rýchlejší. Je to v podstate stamina, na ktorú sme zvyknutí z novších hier od From Softu. Keď si energiu miniete a začne sa vám nabíjať, v tom momente nemôžete strieľať a tým pádom ani utiecť z boja. Ak proti vám pôjdu nepriateľskí mechovia, ste mŕtvi. Pri nosení energetických zbraní si na toto musíte dať pozor. 

V obchode a garáži strávite polovicu herného času a dlho zo začiatku bude trvať, než sa zorientujete. Neskôr som si tento komplexný systém obľúbil. Je tu veľa štatistík a každá časť robí niečo iné. Vidieť, že From Software sa v tomto smere vyžívali už od ranej existencie. Keď si staviate svojho mecha a kupujete mu nové časti, musí spĺňať niekoľko atribútov – nesmie spotrebovávať viac energie než na čo stačí váš generátor a mech nesmie byť preťažený. Ak mu dáte moc ťažké zbrane a pritom má slabé ruky či nohy, tak ich neunesie a na misiu nemôžete ísť. Riaďte sa tromi číslami v pravom dolnom rohu. Pravé číslo je váš maximálny limit a ľavé akú máte váhu na jednotlivých častiach.

Hlavná časť mecha je torzo, ktoré má názov Core. Podľa toho vychádza názov hry Armored Core. Aj torzo si môžete zmeniť – čím lepšie, tým má viac externých slotov, do ktorých si môžete dávať rôzne vylepšenia. Napríklad na lepšiu obranu proti energetickým zbraniam, automatickému vystreľovaniu rakiet či zlepšenie vašich zbraní. Hlava obsahuje rôzne senzory a aký radar budete v hre vidieť. Nohy určujú, aký budete v boji rýchli a koľko toho unesiete – sú tu tri dôležité štatistiky – rýchlosť, stabilita a maximálna váha. Niektoré nohy sú rýchlejšie, no majú menšiu stabilitu, takže keď strieľate, nebudete až taký presný. A tiež budete môcť používať len ľahké zbrane. S ťažšími nohami stratíte rýchlosť, no získate na stabilite a budete si môcť dať najťažšie a najsilnejšie zbrane v hre. Zo začiatku máte vybalancovaného mecha, ktorý má strednú rýchlosť. Neskôr som vyskúšal tie najťažšie nohy, ktoré toho najviac unesú a pripadal som si ako tank. Nakoniec som si vybral štvoricu nôh, s ktorými sa zase úplne inak jazdilo. Vznášate sa ľahko nad zemou – sú rýchle, majú skvelú stabilitu a pritom toho dosť uniesli. A keď strieľate s ťažkými zbraňami, nemusíte zastaviť ako u normálnych nôh. Potom tu sú ešte reverzné nohy alebo si z mecha môžete urobiť tank a pripevniť mu pásy. S nimi nemôžete skákať, na druhú stranu unesú tie najťažšie zbrane. Ďalšou dôležitou vlastnosťou je brnenie. Čím ho máte silnejšie, tým ste samozrejme ťažkopádnejší no bude trvať, než vás zabijú. Takže buď si môžete poskladať tanka so silným brnením, ktorý bude mať tonu ťažkých zbraní alebo ľahkého mecha schopného rýchleho pohybu po bojisku. Keďže sa mi hra zle ovládala, radšej som si postavil ťažkého mecha, s ktorým som sa nemusel až tak moc pohybovať. Generátor udáva maximálny počet vašej energie ako rýchlo sa nabíja a kritický červený bod, kedy sa prehreje. Booster je v boji veľmi potrebný a čím ho budete mať lepší, tým sa k nepriateľovi rýchlejšie dostanete a nebude vám míňať tak rýchlo energiu.

Sú tu dva typy rúk, ktoré si na mecha môžete pripevniť. Do klasických si môžete dať jednu jednoručnú strelnú zbraň a jednu na blízko – laserový meč, ktorý odporúčam zo začiatku využívať. Je skvelý pre ľahšieho mecha, s ktorým sa k nepriateľovi dostanete rýchlo. Strelné zbrane sú rôzne samopaly, pušky a neskôr aj energetické. Druhým typom sú ruky, ktoré už v sebe majú zakomponované zbrane. Sú o dosť silnejšie a prirodzene o dosť ťažšie – gatlingy a laserové alebo plazmové kanóny. Zbraní je fakt obrovské množstvo a budete mať problém si vybrať. Sám som chcel všetky vyskúšať. Dá sa to testovacím letom – kúpite si zbraň, otestujete ju a za rovnakú cenu ju môžete predať, ak s ňou nebudete spokojný. Sú tu zadné zbrane, ktoré máte pripevnené na chrbte. To sú väčšinou rakety, no môžete si tam dať rôzne delá alebo radar. Rakety žerú dosť kreditov, keď si ich počas misie miniete, čo môže byť zo začiatku problém. Mne sa najlepšie hralo so štvoricou nôh, keďže boli rýchle, veľa toho uniesli a keď ste mali na chrbte väčšie zbrane, nemuseli ste s nimi zastaviť. Nakoniec som mal dvojicu ťažkých laserových kanónov, vzadu ďalší trojitý laserový kanón a v zálohe malý raketomet. Mecha si môžete aj farebne upraviť a dať mu nejaký vzor. Ovládanie je veľmi zložité a dnes sa Armored Core hrá ťažko. Počas boja budete stláčať alebo držať 4 rôzne tlačidlá, no ovládanie sa dá v menu zmeniť, čo je super. V tom čase hráči používali na hranie úplne prvý typ ovládača bez analógových páčok. Ovládač s páčkami prišiel až v apríli 1997, takže autori už nestihli zmeniť ovládanie a aj tak veľa hráčov malo len pôvodný ovládač. Je tu mapa. Hodí sa hlavne do uzavretých koridorov, kedy presne neviete, kde ste ešte neboli, no zle sa ovláda rotácia a nedá sa oddialiť. Párkrát som ju ale využil, keď som zablúdil.

Armored Core som dohral za 7 hodín. Celkovo tu je 47 misií, no nie všetky budete hrať. Ak si vyberiete nejakú misiu pre Murakumo, zavrie sa vám misia pre Chrome a naopak. Prvé levely sú veľmi jednoduché a majú vás naučiť ovládať hru. Budete bojovať proti úplne najľahším robotom, ktorí sa moc nehýbu a nemajú veľa života. Až misia v tuneli, kde som musel zachrániť jeden transport, bola ťažšia a prišli prví agílni jazdci. Všetky tieto misie ale prejdete do piatich minút. Prvý menší bossfight som zažil v kanáloch mesta Isaac, kde som musel zničiť teroristického pilota. Odtiaľto boli misie komplikovanejšie – v ďalšom leveli som mal zničiť všetkých robotov, no musel som si dať pozor na to, aby som nestrelil do generátora, pretože mohla vybuchnúť celá miestnosť. Potom som musel zachrániť ľudí zo starého vojenského zariadenia, ktoré sa hemžilo stovkami malých nepríjemných robotov. Na púšti zase musíte brániť vlak pred nájazdom lietajúcich stíhačiek. Sú tu aj misie, v ktorých vás nejaká firma nechá otestovať svojich nových útočných robotov. Budete samozrejme proti nim bojovať a musíte ich poraziť. Jedna misia mala názov Zastavte gang „Dark Soul“. To bolo úsmevné. Je možné, že From Software už od roku 1997 vedeli, že ich ďalšie akčné RPG sa bude tak volať. Fanúšikovia dnes prirodzene začali vymýšľať rôzne teórie, prečo sa tam ten názov objavil.

Náročná misia bola v ďalšom starom vojenskom zariadení, kde musíte zničiť niekoľko ovládacích panelov. Sú tu nepríjemní roboti strieľajúci cez malé okno a laserové pole, ktoré sa dá len prebehnúť. Musíte ničiť malé skrinky a tým si otvárať zamknuté dvere. Sú tu misie, v ktorých musíte zabíjať akési prerastené mravce a nakoniec nájsť ich kráľovnú. Pripomenulo mi to Earth Defense Force sériu, ktorú tiež vyrobili Japonci. Najťažšie a zároveň najhoršie misie pre mňa boli dve. Prvá bola vo vojenskom zariadení zamorenom jedovatým plynom. V tomto bludisku musíte rýchlo nájsť 5 kontrolných panelov, na ktoré pripevníte výbušniny. Plyn vám bude postupne ničiť brnenia a do toho bude všade plno malých robotov, ktorí na vás budú strieľať. Musíte sa naučiť presnú lokáciu panelov a popri rýchlom postupe ničiť nepriateľov. Sú tu dva vchody, tak odporúčam využiť oba. Ďalšia hrozná misia bola úplne posledná. Je v nej kopa malých lietajúcich plošín, cez ktoré musíte preskákať až úplne hore. Na plošinách sú pripevnené veže, ktoré sa vás snažia zhodiť – hore sa zle pozerá, takže nič nevidíte, preto musíte poslepiačky skákať a snažiť sa niečo trafiť. Na konci, kedy budete mať málo života, vás čaká ešte súboj proti najlepšiemu letcovi v hre. Ten sa tam pre istotu ukáže dva krát. Takže aj s výborným brnením a zbraňami je táto misia veľmi ťažká. Po dohratí hry si môžete zahrať znovu všetky misie aj tie, ktoré ste ešte nehrali a je tu versus mód, čo je multiplayerová aréna pre dvoch hráčov v splitscreene.

Project Phantasma som prešiel za 5 hodín. Misií je tentoraz len 17, no odohral som z nich asi len 13, pretože niekedy si tiež môžete vybrať jednu z dvoch misií. Inak je prechod oveľa linearnejší. Každá jedna má cutscénu na začiatku a aj na konci, takže pôsobia ucelenejšie. A tiež vám po každej misii príde e-mail, takže tieto levely v datadisku sa mi páčili oveľa viac. Skvelé je, že si do datadiskov môžete importovať svojho mecha. Stačí vám len uložená pozícia na memory karte. Ja som si do Phantasmy nahral svojho nabúchaného robota so všetkými zbraňami a kreditmi. V prvých misiách som nemal problém a prechádzal cez ne veľmi rýchlo. V obchode toho moc nového nebolo, čo by som si chcel kúpiť, tak som čakal, až sa po niekoľkých misiách niečo nové objaví. Prvé misie tu budete dostávať od neznámeho človeka alebo organizácie. Zo začiatku si vás bude chcieť otestovať. Dostanete ľahkú úlohu – zničiť všetkých nepriateľov. V tretej misii musíte zničiť prvé a tretie vozidlo z konvoja a stredné získať nepoškodené. Bude ho strážiť veľa nepriateľských robotov a prvýkrát stretnete hlavného záporáka datadisku – Stingera. Neskôr s ním budete ešte bojovať. Následne dostanete misiu, v ktorej musíte zachrániť väzňa z jedného labáku. Keď ho zachránite, zistíte, že to bola pilotka ravenu Sumika, ktorú zajala vedecká organizácia Doomsday. Vyvíja nový zbraňový systém – projekt phantasma. Takže teraz budete na misie chodiť aj so Sumiko, ktorá má rúžového mecha a budete bojovať proti tejto organizácií a snažiť sa ju zastaviť. Je tu jedna stealth misia – ste v močiari, musíte sa vyhnúť nepriateľským tankom a nesmie vás spozorovať helikoptéra. Vedca neskôr musíte zajať a vypočuť. Toto prostredie mi pripomenulo Vietnam a Vietcong. Prvá z ťažších misií bude desiata – musíte sa infiltrovať do HQ Doomsdayu, získať informácie a odísť. Bude tam plno malých robotov, lietajúcich helikoptér a veží. Misia na snehu, kde budete prvýkrát bojovať proti Phantasme, sa mi moc nepáčila, pretože som cez sneh nič nevidel. A tiež si tu zoberte viac nábojov, pretože tu bude veľa tuhých nepriateľov. Finálny boss tohto datadisku bol fakt ťažký. Má veľa brnenia a zdalo sa mi, že má aj veľkú odolnosť proti energetickým zbraniam. A nepomohli proti nemu ani rakety. Keď som si dal obyčajný gatling alebo pušku, tak som ho zabil oveľa rýchlejšie. Útoky má tri – navádzané rakety, energetickú pušku na blízko a nakoniec ultimátny útok, kedy sa nabije a zošle na vás sprchu energie.

Nová aréna je skvelá a prináša oživenie do hry. Začínate na 50. mieste a postupne sa môžete vypracovať až na prvú priečku. Vyzvať môžete pilota buď pred vami alebo za vami a len o jedno miesto. Keď vyhráte, získate kredity alebo nejaký part pre mecha. Výborné je, že po súboji neplatíte za opravy ani muníciu. Ja som si vďaka aréne vyskúšal všetky typy zbraní a častí nôh, s ktorými sa mi najlepšie hralo. Nakoniec som aj tak skončil u štvornožky a laserových kanónov. Mapu si môžete vybrať – sú tu na výber nové oblasti, rovnako ako mapy zo základnej hry, kde sa odohrávali príbehové misie. Čo sa týka protivníkov v aréne, zo začiatku s nimi moc problém mať nebudete a niektorých zabijete do desiatich sekúnd. Budú mať len jednu zbraň a veľmi rýchlo sa im minie munícia, tak budú len stáť a pozerať na vás. Zlom pre mňa prišiel na 30. priečke, kde bol Brutus. Ten používal snajperku, ktorej nešlo uhnúť – je to v podstate hitscan zbraň s ohromným dostrelom. Ďalší ťažký súboj bol proti Neck, ktorý mal gatling a veľmi rýchlo ma zabil, pretože bol stále vo vzduchu. Oplatí sa prebojovať až na prvé miesto, pretože tam okrem kreditov získate aj skvelú zbraň. No túto zbraň si budete môcť kúpiť v Master of Arena. S týmto prvým datadiskom som bol veľmi spokojný a bavil ma viac než základná hra.

Druhý datadisk Master of Arena vyšiel až vo februári 1999, čo bolo viac než rok po poslednom datadisku Phantasma. Prešiel som ho za takmer 5 hodín, podobne ako predchádzajúci datadisk. Tento sa mi ale zdal dlhší, pretože ma bavil menej a nedosahuje kvalít Phantasmy. Je tu až 19 misií a tentoraz musíte hrať aj arénu, aby ste si odomkli nové misie v kampani. Pre príbeh je aréna dôležitá a dozviete sa, ako to je skutočne s najlepším hráčom Nine-Ball. Je tu oveľa menej cutscén, takže čo sa týka príbehu, ten je tu prerozprávaný oveľa horšie. Misie vám bude zadávať Lana Nielsen, ktorá v hre reprezentuje vášho manažéra. Ďalšiu postavu Elana Cubisa stretnete, keď začnete s arénou a bude to váš sponzor. Misie sú menej zábavné, skôr budete bojovať v aréne proti ostatným. Je tu jedna hlavná aréna, v ktorej sa musíte prebojovať z pätnásteho miesta na top priečku a ďalšie arény potom nájdete na samostatnom druhom disku. Tam sú až 4 rozdelené podľa podvozku, ktoré máte na sebe. Ja som si vyskúšal len jednu, keďže som používal štvornožku. Za výhry dostávate kredity a aj časti vybavenia. V Master of Arena nie je toľko nových zbraní alebo partov, aby ste museli šetriť, no sú tu fakt skvelé, ktoré odporúčam. Prvý je mortar, ktorý vystrelí až 4 navádzané rakety naraz. Nepriateľa môžete pohodlne zaspamovať, pritom ho nemusíte vidieť a môžete byť za budovou. Je to zbraň, ktorú používal boss v minulom datadisku. Môžete si tu kúpiť Finger – skvelý laserový samopal na krátku vzdialenosť. Neskôr som proti ťažším pilotom v aréne používal snajperku. Nepriateľa ste rýchlo zamerali, vystrelili na neho a mohli sa pohotovo schovať. Damage má výborné, no málo nábojov. Používal som aj dvojitý kanón, ktorý som získal ešte v Phantasme za porazenie Sadistica.

Prišlo mi, že hra beží oveľa lepšie a aj krajšie vyzerá. No vyšla dosť neskoro a už v auguste roku 2000 autori vydali Armored Core 2 na druhý PlayStation. Čo sa týka misií, tu spomeniem tri, ktoré boli zapamätateľné – v jednej budete bojovať proti obriemu tanku na púšti. Škoda len, že misia netrvala dlhšie. V ďalšej misii ste museli nalepiť bomby na jeden obrovský kanón, ktorý ľudia používali ešte za čias vojny. Vďaka tomuto levelu som sa chcel viac dozvedieť o konflikte, no ten tu vysvetlený bohužiaľ nie je. Potom tu je ešte misia na ponorke, ktorú musíte brániť. Za najhoršiu úroveň som považoval útok na vesmírnu loď, kde musíte zachrániť spojenca. Je to vertikálne bludisko, v ktorom sa zle orientuje, všade na vás útočia veže a musíte tu skákať. S mapou sa tentoraz dá oveľa lepšie manipulovať, pretože autori pridali možnosť používať páčky a dá sa konečne oddialiť. Posledná misia a bossfight považujem za vtip – celý súboj je veľmi jednoduchý a bossa som zabil na tri výstrely z dvojitého granátometu. Ak mám hodnotiť jednotlivé diely, tak sa mi najviac páčila Phantasma, potom základná hra a najmenej Master of Arena. Aj tak vám tieto tri hry vydržia približne 17 hodín, čo je slušná porcia.

70

Ak máte radi mechov a akčné hry z tretieho pohľadu a zaujíma vás história celej série Armored Core, pokojne si prvé tri hry zahrajte. Novších hráčov môže odradiť krkolomné ovládanie, no to sa dá nastaviť. Alebo začnite rovno od štvrtého dielu, kde začal pracovať Miyazaki, pretože príbehovo to je v podstate reštart série a hra tam začína odznova. Alebo si zahrajte najnovší šiesty diel, ktorý je tiež rebootom série.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.