Warcraft: Orcs & Humans

Hellrampagestrategy 1 Comment

Prvý krvavý stret medzi ľuďmi a orkami môže začať…

Kráľovstvo Azerothu vedené kráľom Llane Wrynnom žilo v mieri, až pokým neprišla Horda. Mocný mág Medivh im otvoril temný portál z iného sveta do Močiara smútku (Swamp of Sorrow), ktorý sa nachádza na juhu Východného kráľovstva. K dohode medzi ľuďmi a orkami nedošlo, pretože krajine môže vládnuť len jedna rasa. Orská horda z Draenoru pod vedením Blackhanda si prišla podmaniť tento nový svet. A tým sa pre ľudstvo započala doba chaosu.

Príbeh netreba nijak podrobne predstavovať. Hra je na detaily skromná a ak chcete naozaj preniknúť hlbšie do lore hry, odporúčam minimálne pozrieť film a prečítať zo dve knihy, ktoré u nás vyšli v českom vydaní (Den draka od Knaaka či První střet od Christie Golden). Film sa mi osobne páčil, no pre neznalcov / nehráčov tohto universa môže byť problém pochopiť celkový svet, jeho princípy a jednanie postáv. Pre hranie tejto stratégie nemusíte mať žiadne znalosti o svete Warcraft. Stačí mať chuť si niečo starého zahrať, na oplátku dostanete poriadny kopanec nostalgie do brucha, až sa vám od hry nebude chcieť odísť.

V roku 1992 prišla Dune II od Westwoodu a priniesla prvenstvo na poli RTS (ak pôjdeme ešte hlbšie, úplne prvou RTS bola Modem Wars z roku 1988 na Commodore 64, nebola však moderná). Priniesla modernú hrateľnosť stratégii v reálnom čase (pohyb jednotiek s myškou, stavba základne, zber surovín, výroba armády,…), ktorá sa používa dodnes. Blizzard sa veľmi čudoval, že po Dune v nasledujúcich dvoch rokoch nevyšla žiadna real-time stratégia podobného ducha. O dva roky po Dune prišiel s Warcraftom a množstvo ľudí ho považovalo za klon Duny, za obyčajného vykrádača žánru, pretože do žánru RTS neprispel ničím, len zmenil zasadenie zo sci-fi do fantasy (no dobre, priniesol drobnosti: multiplayer cez modem, generátor náhodných máp alebo nové typy misií). To ale nič nemenilo na tom, že sa Warcraft stal veľmi populárnym. O rok po prvom diele prišiel Warcraft II, ktorý na seba pritiahol pozornosť všetkých hráčov. Za ani nie rok (!) dokázal Blizzard priniesť pokračovanie (vývoj sa začal vo februári a hra vyšla v decembri), ktoré bolo vo všetkých aspektoch lepšie. Blizzard si po úspechu prvého dielu mohol dovoliť najlepších vývojárov svojej doby. V roku 1995 druhému Warcraftu konkuroval Command & Conquer, ktorý nahradil starú Dune II, keďže bol taktiež od Westwoodu.

Patrick Wyatt na svojom internetovom blogu napísal dlhý článok o tom, ako pracoval na prvom Warcraftu. Inšpiráciu čerpali z Duny II, ktorá priniesla prvú modernú RTS. Ak si porovnáte Starcraft 2 a Dune 2, za to obdobie sa toho moc nezmenilo. Dune II hrali všetci zamestnanci počas obedňajšej prestávky alebo po práci na Warcrafte. A strašne ich to bavilo. Hrali za každú z troch rás a porovnávali medzi sebou ich silu, slabiny a taktické možnosti. Najviac im vadilo, že hru mohli hrať len proti počítači. Preto do Warcraftu dali multiplayer. Narozdiel od ťahových stratégii, kde ste museli čakať, kým oponent urobí ťah, v RTS sa pohybujete súčasne v reálnom čase, takže sa musíte rýchlo takticky rozhodovať.

Narozdiel od Duny, v ktorej ste mohli súčasne pohybovať len jednou jednotkou, Warcraft ich mal štyri. Na to bol Wyatt obzvlášť hrdý. Mohli dať do hry možnosť ovládať súčasne aj sto jednotiek, no neurobili to. Chceli udržať hráčovu pozornosť na taktické využitie menších jednotiek, než vziať z báze 100 bojovníkov a poslať ich na nepriateľa. Utrpela by tým hrateľnosť. V druhom Warcrafte počet jednotiek v skupine zvýšili na 9, v C&C bol počet jednotiek neobmedzený.

Hrať prvý Warcraft je dnes síce nostalgické, ale čertovsky ťažké. Ovládanie jednotiek je zastaralé a aj všetky ostatné funkcie hry – hrateľnosť je pomalá, musíte si nastaviť najvyššiu rýchlosť hry, aby ste sa neunudili k smrti. Začiatok hry je vždy strašne pomalý. Začínate s minimom surovín, zatiaľčo nepriateľ má veľkú základňu a oveľa väčšie vojsko než vy. Umelá inteligencia by na tom mohla byť lepšie. Ako nepriateľská, tak vaša. Nepriateľskú UI ľahko prekúknete a po pár hrách už budete vedieť, ako zaútočí. Audiovizuál je o niečom inom. Hra nezostarla ani o jeden jediný deň. Stále vypadá bombasticky, atmosféra z hry priam sála a celú epickosť doplňuje hudba a zvuky jednotiek či boja. Prvýkrát som hru hral u strýka ako malý fagan a nemohol som sa od nej odtrhnúť. Dnes zisťujem, že aj keď sú vo Warcrafte mechaniky žánru zastaralé, od hry som sa tiež nemohol odtrhnúť. Hrať túto hru je doslova pôžitok, neviem si predstaviť, čo musela napáchať v čase vydania. Hráči museli byť unesení, hltali každý jeden pixel na starom CRT monitore. Aj keď príbeh je klišé a nájdete ho v každom druhom fantasy (boj dobra a zla), nikomu to nevadilo. Každý bol odrovnaný z audiovizuálu. Aj ja.

Pri atmosfére by som ešte chcel ostať. Kvôli nej som túto hru hral a aj hrám dnes a hodnotím tak, ako hodnotím. Aj keď bol druhý diel kvalitatívnejšie lepší, neprebil jednotku jeho atmosférou. Pri písaní tejto recenzie som si pustil soundtrack a aj keď sa mi páči menej než z pokračovania, má svoje čaro. Prvá vojna medzi ľuďmi a orkami bola krvavá, desivá a temná. A temnotou je toto RTS nasiaknuté riadne. Celá hra vyznieva surovo (druhý diel bol farebnejší) – stredoveký nádych, hrady a krvavé kostry po bitke tomu napomáhajú. A keď sa hráč ocitne v dungeone s pár jednotkami a nevidí na pár krokov, okolo neho zvuky démonov, obrích pavúkov… to, dámy a páni, je Warcraft.

Každá rasa ponúka v kampani 12 scenárov. Misie sú totožné, len rasa je iná. Niekedy máte niečo postaviť, inokedy sa dostanete do dungeonu, kde nemôžete stavať základňu, neskôr budete musieť obrániť hrad a hneď na to vyhladiť nepriateľskú základňu. Okrem kampane sa dajú hrať náhodné alebo dopredu vytvorené mapy, nechýba možnosť zahrať si hru v multiplayeri.

[su_box title=“Poďme sa teraz venovať zaujímavostiam:“ style=“noise“ box_color=“#e36b00″ title_color=“#000000″ radius=“11″]
  • Hudbu Warcraftu napísal Gregory Alper, ktorý sa nechal inšpirovať Holstovou suitou – The Planets. No povedze, že vám začiatok Warcraft nepripomína. 🙂
  • Warcraft vyhral množstvo cien. Stal sa 19. najpredávanejším CD, PC Gamer mu udelil Editors‘ Choice Award, Strategy Game of the Year a hodnotenie 92%, Computer Life ho ocenil ako Critics‘ Pick s hodnotením 4 z 5.
  • V tej dobe pri väčších bitkách hra ako na PC, tak Macu išla strašne pomaly.
  • Manuál k hre vyšiel v dvoch podobách – pre ľudí a orkov.
  • Ak niekoľkokrát kliknete na orka, nakoniec odpovie: „zug zug!“. Vo filme Cavemen z roku 1981 znamenalo slovo „zug zug“ pohlavný styk.
  • Červené bannery pri orkskom briefingu sú rovnaké ako v hre Blackthorne, tiež od Blizzardu
  • V pre-release verzii si mohol hráč označiť do skupiny všetky jednotky. Autori nakoniec obmedzili počet jednotiek na 4, báli sa rizika zníženia hratelnosti.
  • Po výtvarnej stránke autori nachádzali inšpiráciu v svete Warhammeru.
[/su_box] [su_spoiler title=“Ovládanie“ icon=“arrow-circle-2″]

A – útok
M – pohyb
H – ťažiť, vyliečiť
S – stop
F1 – nápoveda k ovládaniu hry
F2 – ukázať aktuálne vybratú jednotku
F5 – zobrazit minimapu
F6 – statistiky armády
F7 – statistika ťažby
F11 – savegame
F12 – loadgame
F10 – menu[/su_spoiler] [yasr_overall_rating size=“large“] [yasr_visitor_votes size=“medium“]


  • Výrobca a distribútor: Blizzard
  • Rok vydania: 1994 v US (1995 v EU)
  • Platformy: DOS, Macintosh, PC-98
  • Extra  

 

Comments 1

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.