Dune II: The Building of a Dynasty

Pramatka všetkých RTS konečne dorazila!

Nikdy som si nemyslel, že budem žasnúť nad prvou real-time stratégiou, ktorá je stará vyše dvadsaťpäť rokov. Duna 2 od spoločnosti Westwood prakticky položila základy stratégii, ktoré sa hrajú v reálnom čase na počítačoch. Môžeme za to vďačiť aj vydavateľovi Virgin Games, ktorý sa okrem tohto druhého dielu ujal aj dielu prvého. Ten mnoho ľudí považuje skôr za adventúru, než stratégiu, pretože sa tam viac kecá než hrá. Zaujímavosťou je, že prvý diel vyrobila firma Cryo a vyšla v rovnakom roku spoločne s druhým dielom. Obe hry sú podľa slávnej knihy Duna od Franka Herberta. Tejto skvost mi leží v poličke ale nedokážem sa k nej dokopať. Príbeh knihy alebo Duny v týchto dojmoch rozoberať nejdem, to si nechám až keď budem robiť recenziu na prvú Dunu.

Duna II vyšla v roku 1992 na DOS, o rok neskôr na Amigu a v roku 1995 aj na 32-bitový Acorn. Na začiatku som povedal, že položila základy real-time stratégii. To je pravda, pretože sa stala populárnou a z nej vznikol napríklad Warcraft a iné hry. No Duna nebola prvou real-time stratégiou. Bola ňou Herzog Zwei, ktorá vyšla v Japonsku v roku 1989 na Sega Genesis a o rok vyšla celosvetovo. Vyrobila ju spoločnosť Technosoft a vydala Sega. Práve druhým Herzogom sa Duna 2ka inšpirovala. Nemala veľký úspech, pretože vyšla najskôr v Japonsku a len na jednu platformu. Ale poďme späť k Dune.

Hlavnou surovinou v hre je Korenie (Spice Melange). Korenie predlžuje život a dokonca umožňuje cestovať vesmírom bez pohybu! Preto: kto ovládne Korenie, ovládne vesmír. Korenie sa dá ťažiť pomocou Harvestera. Ak vám takéhoto zberača zničia, automaticky vám príde nový, no nepriateľ môže ukradnúť už nazbierané Korenie. Plný harvester vám prinesie 700 kreditov, čo nie je vôbec málo. Na začiatku máte len jedného, no môžete si ich vyrobiť, koľko len chcete (3-4 sú ideál). Pole Korenia sa vyčerpáva a niekedy je skryté za výbušninou, ktorú musíte najskôr odstreliť, aby ste sa k nemu dostali a neprišli o zberača (alebo o inú jednotku). Ak budete strieľať do korenia, môže ho zničiť. To sa dá využívať hlavne proti nepriateľovi.

Stavbu báze vyriešili autori dosť šikovne. Na začiatku začínate len s jednou hlavnou budovou – Construction Yardom. Táto budova sa nedá postaviť, musíte mať MCVčko (teda mobilný konštruktér), aby ste si mohli novú  základňu postaviť aj mimo hlavnú základňu. Stojí ale nehorázne prachy. Stavajte v prípade, že ste v balíku. Stavať budovy môžete len na kamenitej ploche, hlavne kvôli piesočnému červu, ktorý na kameň nevkročí (ani taká ryba nemá rada pevnú zem a nedokáže sa na nej pohybovať). Pod budovy môžete (ale nemusíte) postaviť betónovú dosku. Ak ju tam nebudete dávať a postavíte budovu rovno na kameň, znehodnotí to celú stavbu a budete musieť opraviť 50%. Všetky budovy sa postupne opotrebovávajú, takže ich z času na čas musíte opravovať. Kontrolovať stav treba hlavne prívodu energie – Chytačom vetra, ktoré produkujú len toľko energie, koľko majú života. Energiu potrebujete na všetky budovy. Ak máte nedostatok energie, prvý sa vypne radar, čo je jedna z najpotrebnejších budov v hre. Bez radaru nemáte minimapu a bez minimapy ste v riti – teda, neviete o nepriateľoch. Takisto sprístupňuje nové jednotky, ktoré si môžete vyprodukovať. Zaujímavosťou je, že ceny jednotiek sa časom menia, takže si treba pozorne všímať ceny a kupovať jednotky, ktoré budú v tom čase lacné. Na to ale potrebujete poznať počiatočnú cenu jednotky, aby ste mohli hýbať s ekonomikou.

Na mape môže byť až 75 budov, takže môžete nepriateľovi zničiť nejakú vzácnu stavbu a hneď vzápätí postaviť vo svojej základni jednu z lacných, a tak nepriateľ už nebude môcť stavať. Na druhú stranu, maximálny počet jednotiek každej rasy je 25, takže treba veľmi dobre vyberať, akú jednotku postavíte. Vždy tie horšie môžete použiť ako figúrky na prieskum oblasti a tie silnejšie si nechať na boj s nepriateľom.

Umelá inteligencia je tu vyriešená pomerne jednoducho. Ak nezačnete preskumávať mapu a neobjavíte nepriateľa, nezaútočí na vás. Zo začiatku môže poslať pár jednoduchých jednotiek pomocou transportéra carryall, no ak na vás naozaj začne útočiť, pôjde stále po rovnakej trase, takže sa z hry stáva jedno z prvých tower defense, ktoré je dnes tak obľúbené. Autori určite nevedeli, že niečo také naprogramovali. Stačí si dobre postaviť jednotky (respektíve raketové vežičky, ktoré majú veľký dostrel) a s obranou si nemusíte lámať hlavu. Pohyblivá protilietadlová obrana tu nie je. Vzdušné jednotky môžete ničiť len pomocou veží.

Keďže v adventúrnejšej Dune ste mohli hrať len za rod Atreides, čo boli tí dobrí, v dvojke máte možnosť hrať aj za Ordos alebo Harkonnen. Pritom Ordos ste v knihách od Herberta nenašli a autori si ho do hry pridali. Každý rod sa líši hlavne špeciálnymi jednotkami a s každou si zahráte 9 misií– jedna zaberie približne hodinu, podľa toho, aký ste skúsený. A teraz poďme na špeciálne jednotky jednotlivých rodov:

Atreides - sonic-tankRod Atreides – má ako špeciálnu jednotku sonický tank. Vysiela zvukové vlny, ktoré môžu poškodiť aj vaše vlastné jednotky, no nie ďalšie sonické tanky. Dá sa kúpiť ak postavíte výskumnú stanicu, ktorú vylepšíte. Sonický tank je najlepšia jednotka Atreidesov. Nevýhodou je, že nedokáže zničiť stenu, ktorú si môžu nepriatelia postaviť.

Ordos - deviator

Deviator je špeciálna jednotka Ordosu, ktorá dokáže premeniť nepriateľskú jednotku na vašu – strieľa totiž hlavice s nervovým plynom. Stačí ale pár striel do prefarbenej jednotky a získa ju opäť nepriateľ. Ďalej má tento rod napríklad sabotéra, ktorý sa môže preplížiť do nepriateľskej báze a zničiť ľubovoľnú jednotku alebo budovu.

Harkonnen - devastatorRod Harkonnen má ako špeciálnu jednotku Devastator, čo je ťažko obrnený tank s dvojitým plazmovým kanónom. Síce je ťažkopádny ale keď sa trafí, stojí to za to. Ďalej majú aj rakety zem-zem Death Hand, ktoré môžu byť vystrelené v rozsahu 1120 km a majú devastujúci účinok.

Dune 2 sand-worm

Jedna jediná jednotka, ktorá nepatrí nikomu a je neutrálna, ma prekvapila najviac. Bol to piesočný červ, ktorého môžete stretnúť, keď pôjdete s vašimi jednotkami po piesku. Ak vám zhltne tri jednotky, bude nažratý a na krátky čas prestane útočiť. Výskyt tejto mohutnej jednotky pridalo do hry nový význam a zhustilo atmosféru. Normálne mi vyrazilo dych, že autori s niečím takým prišli v roku 1992. Piesočný červ sa dá zabiť a potom z neho vypadne korenie, ktoré môžete zobrať. Je to ale pekelne ťažké, pretože väčšinu času vidíte len jeho obrys v piesku. Ak uvidíte jeho papuľu, môžete zamávať stratenej jednotke.

Podľa vice prezidenta Stephena Clarka-Willsona, vývoj druhej Duny začal vtedy, keď Virgin plánovalo zrušiť produkciu adventúrnej Duny a po tom sa snažili zistiť, čo urobia s jej licenciou. Stephen si prečítal originálnu novelu od Franka Herberta a rozhodol sa, že z hráčskeho hľadiska by bolo najzaujímavejšie urobiť boj o korenie, teda stratégiu založenú na tejto surovine. V tom čase Graeme Devine ostatným vývojárom z Virginu predstavil real-time stratégiu Herzog Zwei. Stephen ju opísal ako hru, kde hráč stále kliká myšou na veci a zoomuje na ďalšie časti obrazovky. Pre pozorovateľa bolo veľmi ťažké povedať, čo sa vlastne deje. Nakoniec sa všetkým táto hra páčila, pretože mala rýchlu akciu a bola to stratégia. Westwood súhlasilo s tým, že z Duny urobia stratégiu a použijú Herzog Zwei ako dizajnový základ. Neskôr ani nezrušilo prvú Dunu od Cryo.

Producent a spoluzakladateľ Westwoodu Brett Sperry povedal, že inšpiráciu druhej Duny čerpali hlavne z Populous a jeho práce na Eye of the Beholder. Vojnové strategické hry v tom čase stáli za starú bačkoru, pretože boli stále rovnaké so slabým dizajnom a nulovou inováciou a hráči sa postupne presúvali na oveľa vzrušujúce žánre. Brett ale cítil, že stratégie majú oveľa väčší potenciál a z hľadiska dizajnu majú stále čo ponúknuť. Dal si ako svoju osobnú výzvu skĺbiť vojnovú hru s výborným ovládaním  a okoreniť to rýchlosťou a pohybom v reálnom čase. Ďalšiu inšpiráciu našiel v softwarovom interface operačného systému Macintosh. Tam ste klikali myšou na ikonky na ploche a tak si povedal: „Prečo to isté neurobiť v hernom prostredí?“. A aj takto, dámy a páni, vznikajú hry.

Autori svoje skúsenosti s Dunou neskôr využili v Command and Conquer. Taktiež Duna bola pre množstvo ďalších stratégii, ktoré prišli po nej, inšpiráciou. Taký Chris Taylor prehlásil, že ho Duna 2 a Command and Conquer inšpirovali k tomu, aby odišiel z Electronic Arts, založil si vlastné štúdio a vytvoril geniálne Total Annihilation. Na druhú stranu v Česku vyrobil Phoenix Arts v roku 1995 hru Paranoia a neskôr aj druhý diel, ktorý využíval herné princípy Duny. Okrem toho tu ešte vznikol titul Husita z historického prostredia. Niektorí členovia neskôr išli pracovať do Illusion Softworks, kde vznikla taká Mafia alebo Hidden and Dangerous. Dodnes vzniklo množstvo fanúšikovských remakov, no mnoho z nich nanešťastie zostalo nedokončených. Podporovali väčšie rozlíšenie, označovanie viacerých jednotiek a celkovo mechaniky, ktoré poznáme dnes. Najúspešnejší bol Dune 2 Legacy, potom Dune 2 Dynasty alebo OpenRA Dune 2 Classic Mod postavený na engine z Command and Conquer, ktorý sa dal hrať v multiplayeri ale mal veľa chýb.

Tu je zopár zaujímavých mechaník z pôvodnej hry, ktoré som našiel na stránke cheater.cz:

  • Keď budete strieľať s vojakom nepriateľského zberača a on vás prejde, prestane ťažiť korenie. Týmto ľahkým spôsobom môžete vyradiť ekonomiku vášho protihráča. Na druhej strane môžete s tankom prechádzať nepriateľskú pechotu.
  • Nepriateľské budovy sa dajú obsadzovať tak, že ich zničíte len do takej miery až budú červené a potom so svojim vojakom do budovy vstúpite. Získate ju pod svoju kontrolu, no ak ju neopravíte, tak o ňu prídete.
  • Keď budete mať špeciálnu jednotku Ordosu – Deviatora, ktorý dokáže premieňať nepriateľské jednotky na priateľské na krátky čas, tesne, ako sa premenia na nepriateľské dajte jej rozkaz zaútočiť na nepriateľskú budovu. Jednotka sa síce zmení späť ale rozkaz jej zostane. Nepriateľ nebude ani brániť svoju budovu, ani ju opravovať. Takto sa dajú zničiť aj vozidlá.
  • Ak chcete utiecť od nepriateľského vojska, je tu užitočná rada – vašu jednotku udržujte na obrazovke a na nepriateľskú sa kamerou nepozerajte. Vaša jednotka bude rýchlejšia. To platí len pre rovnako rýchle jednotky.
  • Keď máte jedného harvestera, necháte ho naťažiť plný kufor korenia a potom ho zničíte, vypadne z neho oveľa viac korenia, než niesol. Vy budete mať viac korenia a lietadlo vám zadarmo prinesie nového zberača.
  • Dajú sa využívať aj rôzne triky s nastavením rýchlosti. Napríklad, keď má nepriateľ sonický tank a znížite si v hre rýchlosť, jeho vlnové strely k vašim jednotkám nedoletia. Naopak, keď hráte za Atreidov, máte sonický tank vy a hráte na najväčšiu rýchlosť, vlny z tankov dostrelia ďalej.

Z dnešného pohľadu je Duna veľmi zastaralá. Mechaniky v real-time stratégiách sú dnes už trošku inde, ale nebudem jej škodiť a nadávať na to, čo nemá a čo nevie. Na ovládanie, taktiky a možnosti boja je veľmi jednoduchá a keď si ju zahrá hráč stratégii dnes, dostane mierny šok. Hra je strašne pomalá, podobne ako Warcraft a nepomôže ani zvýšenie rýchlosti na maximum. Ako som spomínal, je to také tower defense. Rozmiestnite si svojich vojakov a môžete si ísť uvariť a vypiť kávu.

Na druhej strane, Duna 2 ma príjemne prekvapila. Čakal som oveľa horšiu hru, no dostal som veľmi zábavnú stratégiu. Po Dune prišiel v roku 1994 Warcraft, ktorý vsadil na fantasy prostredie. Aj keď v podstate kopíroval Dunu a pridal pár maličkostí ako označovanie viacerých jednotiek (až štyroch), páčil sa mi oveľa viac. Duna mi k srdci nepriľnula až tak veľmi, keďže Warcraft som objavil oveľa skôr.

A ak sa pýtate: kam ďalej?, môžete si napríklad zahrať iné hry zo sveta Duny. Odporúčam skúsiť Dune 2000 alebo druhé pokračovanie Emperor: Battle for Dune, ktoré prinieslo už 3D grafiku. Ak si chcete objasniť príbeh a nechce sa vám čítať kniha, odporúčam pustiť si film Davida Lyncha z roku 1984. No a v roku 2019 by mala vyjsť nová filmová adaptácia.

[k hodnoteniu]: keby som mal hodnotiť za triezva a objektívne, hra by dostala 7. To by ale musel byť rok 1992/3. Dnes Dune 2 nemôžem dať iné hodnotenie než také aké som dal. Duna 2 a Westwood prispeli k rozvoju istého času veľmi populárneho žánru, ktorý dnes upadá. Preto vás vyzývam: hrajte viac stratégii! 🙂

Ovládanie

Príkazové okno (ja som používal len prvé dve)
[M] – pohyb
[A] – útok
[R] – oprava
[U] – vylepšenie
[O] – pozastav
[R] – útek / späť
[G] – chráň
[D] – znič / vynes
[H] – pozbieraj (harvester)
[C] – zrušiť
[S] – stop

Naše hodnotenie hry

Hodnotenie návštevníkov
[Celkovo hlasov: 3 Priemerné skóre: 5]

  • download5523dune-2-title-screenVýrobca: Westwood Studios
  • Distribútor: Virgin Games
  • Rok vydania: 1992
  • Platformy: DOS, Acorn 32-bit, Amiga
  • Extra: cheaty 2 icon navody icon Obaly icon gameplay icon Soundtracky icon manual icon abandonia-icon1 amiga1icon wikipedia icon
Hellrampage

Hellrampage

Admin stránok RetroGamer.biz, recenzent a pravidelný hráč starých a nových hier na PC a PlayStation. A profesionálny muzikant živiaci sa hudbou...
Hellrampage

Najnovšie články od Hellrampage (zobraziť všetky)

Návštevnosť: 191 (celkovo), 1 (dnes)

Comments 3

  1. Při hraní Duny jsem sandworma zahnal obětováním jednotek. Nevzpomínám si kolik přesně jich musel sežrat (5?), ale pak už byl od něj pokoj po zbytek hry (pokud se neobjevil další). Taky se útoky červa liší podle rodů. Harkonneni útočí na vše co se hne a i červ na to reaguje. Tuším, že u Ordos k takovým masovým žranicím nedochází.

    Pohyblivá obrana proti letadlům je, missile tank. Ovšem i když útočí na letadlo sama od sebe (nejde ji zadat příkaz) tak ta úspěšnost zničení letadla je mizivá. Pokud stojí u základny, trefí spíš zbloudilou střelou nějakou budovu. Dune 2 je moje srdeční záležitost, kterou hraju každoročně. To mi připomíná, že bych letos měl začít 🙂

    Je dobře, že si tu zmínil i klávesové zkratky. S ní se hra ovládá ještě lépe. Já používal i R, ale u devastátora není, takže ze zvyku jsem klikl na destruct 😀

    1. Post
      Author

      To ovládanie je v Dune 2 rovnako dôležité ako napr. u jeho fantasy klona – prvého Warcraftu. S myškou sa hra uklikať dá, ale je to otravné a zdĺhavé a dnešné stratégie kombinujú klávesnicu s myškou. A púštny červ ma ohromil, na dobu vzniku to bol revolučný aspekt hry. Do Warcraftu mohli dať na druhú stranu náhodné nálety drakov po mape 😀 …

      1. Když se řekne Warcraft, slyším tu epickou hudbu a zvuky řinčení zbraní. Když jsem jej poprvé u bratrance spustil v potemnělém pokoji, byla to naprostá bomba. Nechal mě jej hrát, pak se vrátil, nabušil mi kód na suroviny a zase odešel :))

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *