Thief: The Dark Project

Hellrampage action Leave a Comment

V tejto hre zažijú všetci zlodeji stealth orgie!

Machri zo štúdia Looking Glass prišli v roku 1998 s niečím úplne jedinečným a originálnym. Namiesto ďalšej bezduchej strieľačky sa pokúsili vytvoriť nový žáner 3D stealth akcie a podarilo sa im to dokonale. Novo začínajúci žáner by si za štartovaciu hru nemohol priať ani nič lepšie. Looking Glass vyštartovali na začiatku svojej kariéry s výbornou dvojicou dungeonov Ultima Underworld, následoval System Shock, Terra Nova a Thief, ktoré boli mimoriadne úspešné. Veľkou záhadou je zánik tejto firmy, ktorá po Jane´s Combat Simulations sa rozpadla. Po zániku firmy išli pracovať ľudia z nej do rôznych firiem, takže pomohli vývoju hier ako Doom 3, Thief: Deadly Shadows, Black alebo Tom Raider: Legend.

„I prefer my payment in CASH…not liquor, Mister…ahh…“

Príbeh Thiefa je zasadený do steampunku a ľahkého fantasy sveta, kde môžete objaviť mágov, nemŕtve bytosti a rôzne kúzla ako aj stredovek premiešaný s ľahkým sci-fi (výťahy a elektrické osvetlenie je samozrejmosťou). Vžijete sa do role začínajúceho zlodeja, ktorý je na ulici pristihnutý pri krádeži jedla. Garret je sirota a jediné jeho východisko je zarábať si kradnutím. Pri krádeži ho pristihol muž v tme z tajnej organizácie Strážcov (Keepers), ktorý mu zamyslene prezrel ruky a povedal mu, že má talent a bude ho učiť v zlodejine. Garret sa po krátkom čase, kedy dospel, stal plnohodnotným zlodejom a zrazu nemal v okolí žiadnu konkurenciu. Začal dostávať rôzne úlohy od organizácie, takže musel okrádať mocných a bohatých. Len pri hľadaní pokladov hra neostáva. Budete musieť oslobodzovať väzňov z väznice, hľadať stratené artefakty v obrích rodinných hrobkách, hľadať vchod do strateného mesta, prechádzať labyrintom stôk, atď. Úloh je naozaj nepreberné množstvo a čím vyššiu obtiažnosť si pred každým levelom nastavíte, tým viac budete mať úloh. Najväčším paradoxom je, že aj keď v každej úrovni budete musieť nazbierať určité množstvo pokladov, to vás bude najviac baviť. V každom leveli som prešátral každý kút, každý roh, každú truhlicu a potom som zistil, že som toho ešte veľmi veľa nenašiel, no kráľovsky ma to bavilo. Luxus je obrať chrápajúce stráže o posledný žold a ešte väčšia frajerina je zobrať prechádzajúcej stráži bez omráčenia kľúč alebo vrecko so zlatom.

„Inside at last.“

Thief: The Dark Project (ďalej už TDP) mal byť najskôr klasickou Doomovkou s možnosťou taktického pohybu po úrovni a mal byť zasadený do blízkej budúcnosti, kde ste mali zabíjať zmutovaných komunistov (blé…). Hra sa mala volať, a teraz dobre čítajte: Better Red Than Undead (Lepšie byť komunista než nemŕtvy). Hlavný hrdina namiesto Garret sa mal volať Palmer, a tak neskôr úplne prekomponovali koncept hry a navrhli hru ponoriť do sveta Temného Kamelotu podľa kráľa Artuša, okrúhleho stolu a meča Excalibra a hlavný hrdina (Merlin) mal vraj byť cestovateľom v čase. To už vypadalo oveľa lepšie, no ten cestovateľ v čase tam nejako vyčnieval (vedeli by ste si predstaviť terajšieho Thiefa len v hlavnej úlohe by bol Garret s laserovou pištoľou, granátmi, jetpackom,…?). Hru začali vyvíjať už od roku 1996. Museli samozrejme začať vyvíjať engine a to sa im s Dark Engine, ktorý použili aj na System Shock 2 a Thief 2, podarilo. V roku 1998 IMHO ďaleko predčili v hre svetla, tmy a tieňa Half-Life, ktorý bol vydaný v rovnakom roku ako TDP, pretože mala svoje vlastné využitie (v boji) a dala sa priamo ovplyvňovať (vďaka šípom). Aj vďaka hrám Commandos a Metal Gear Solid (čo sú taktiež dve stealth hry), autori verili v úspech Thiefa.

„I guess if you’re rich enough you can build any sort of madhouse to live in.“

Design úrovní je nadčasový. Geniálny. Vďaka dizajnérovi Randymu Smithovi som bol uchvátený architektúrov budov, interiérov alebo celkových exteriérov. Niečo neskutočné. Kam sa hrabe Half-Life (áno, opäť porovnávam) – a jeho nahrávaním každých desiatich metrov. Tu chodíte v celom jednom kompletnom leveli bez nahrávania a že sú tie levely monstrózne. No, to je ešte slabé slovo. Keď som čakal, že to by už mohol byť koniec, nie, ulička sa vetvila do ďalších troch smerov a každá ďalšia sa vetvila ďalej a ďalej a mohli ste objavovať skryté miestnosti s pokladmi, takže sa oplatilo naozaj prešátrať každý kút. Doslova som chrochtal blahom. A s grafickou stránkou a hrou svetla a tieňov som bol nadšený aj v roku 2013, vážení. Veľká škoda, že som si hru zahral až teraz! Hlavná stealth zložka je vďaka hre svetla a tieňu dovedená k dokonalosti. Myslím, že nebudem preháňať, keď napíšem, že som zažil pravé zlodejské orgie, až tak ma hra nadchla. Od hry som dostal všetko, čo som čakal (aj nečakal) – obrovské levely a herná dĺžka (ešte teraz finišujem trinásty level). Hra je výzvou pre všetkých zlodejov, pretože sa v hre takmer vôbec nezabíja (okrem zombíkov a iné nadprirodzené bytosti), pretože hranie na obtiažnosť Expert to ani nedovoľuje. Samozrejme, môžete „pokilliť“ všetkých obyvateľov na najľahšiu obtiažnosť, no to by hra stratila svoju atmosféru, svoje čaro! Atmosféra, to je ďalšia položka, ktorú by som chcel rozobrať. Prim tu hrá opäť hra svetla a tieňu a úzko spolupracuje s hudbou, ktorá sa ozve vždy, kedy má – prídete k nejakému strmému pádu alebo panoráme, ktorá vyrazí dych, rozeznejú sa basy a umocnia pohľad. Zvlášť desivé (dnes už pomenej) sú misie v hrobkách, kedy ste obklopený nemŕvymi bytosťami, ktoré idú zabiť len svätenou vodou. Príbeh, ktorý je rozprávaný a dokresľovaný krásnymi animáciami, dokresľuje celú temnú atmosféru. Taktiež stráže chodiace a rozprávajúce sa o bežných veciac alebo o veciach, z ktorých sa môžete dozvedieť cenné informácie ako polohu predmetu alebo kde sa nachádza kľúč od sejfu, robia svet v hre živým. Taktiež rôzne zápisky, ktoré v hrobkách nechali neúspešný hľadači pokladov pri nastražených pastiach, a ktorí líčia v textoch svoje postrehy a neúspechy sú výborným oživením a vaša predstavivosť začne pracovať na plné obrázky, keď si predstavíte, že tam niekto pred vami bol a okolo vás sa nachádzajú smrtiace pasce, začne vás mraziť a vy budete pomaličky postupovať dopredu a keď vás zabije jedna prehliadnutá pasca, budete vďačný, že to je len hra a existuje tlačítko save/load.

„It’s a rock. It’s what you asked for. Am I gonna get paid or not?“

Výbavu si budete môcť dopĺňať, meniť a kupovať pred každou misiou podľa aktuálneho množstva vaších peňazí – jednoducho povedané, čo si nakradnete v minulom leveli, môžete v ďalšom minúť na nákup šípov, mín, liečiacich nápojov a iných vymožeností. Zo zbraní budete používať meč, obušok a luk. Míny som nepoužíval vôbec, pretože som sa vydal cestou neviditeľného zlodeja, takže som len omračoval. Ak vás už nejaký nepriateľ predsalen uvidí a rozbehne sa za vami, výborným predmetom je oslepujúci granát, ktorým nepriateľa oslepíte a môžete ho ovaliť obuškom. Z luku nebudete striaľať len obyčajné šípy, ktorými sa dajú ale výborne odlákať nepriatelia (zmysel noisemakerov som nepochopil a ani som ich nepoužíval – ak nemáte klasické šípy, môžete pre vyvolanie hluku používať rôzne iné predmety ako vázy, poháre alebo taniere) – budete hojne používať vodné šípy na uhasenie pochodní (krásny nápad a hlavne vďaka tejto featurke som si zapamätal Thiefa), na druhej strane môžete použiť ohnivé šípy pre opätovné zapálenie alebo pre rýchle zničenie nepriateľov (strela šla tak pomaly a rovno, že mi pripomenula raketu vystrelenú z raketometu a mohli ste ju doslova predbehnúť, čo bolo komické). Taktiež budete používať strely pre tichý pohyb po kovových konštrukciách,  lanové strely pre dosiahnutie vyšších miest alebo uspávacie šípy, ktoré využijete v neskorších leveloch.

Hra má samozrejme nejaké chybičky a v ranej verzii veľakrát padala, no v Gold verzii je dovedená takmer k dokonalosti. Inú (staršiu) verziu hry ani neodporúčam hrať, pretože budete ochudení o tri nové skvostné levely a mnoho pridaného obsahu do starých úrovní. Ak ste teda ešte Thiefa nehrali, neváhajte a bežte to napraviť!

[su_box title=“Zaujímavosti:“ style=“noise“ box_color=“#e36b00″ title_color=“#000000″ radius=“11″]

  • Autori viedli veľké debaty ohľadne názvu hry. Pracovný názov bol „Dark Project“. Výtvarník Dan Thron teda navrhol krabicu na predaj s názvom „The Dark Project“, no manažéri mu povedali, že hráči vlastne nebudú vedieť z názvu hry, o čo v hre pôjde. Nakoniec, aj vďaka Warrenovi Spectorovi, použili dnešný názov, ktorý vychádza zo zlodejského remesla a je to len a len dobre, že sa tak rozhodli
  • Ako prvé urobili autori strieľanie z luku. Toho sa hneď chytili novinári a skritizovali hru, že nemá žiadne stealth prvky.
  • Ocenenia: v roku 1997 na prestížnej hernej výstave E3 dostáva Thief ocenenie „najlepšie RPG“ a odvtedy sa dostáva viac do pozornosti herného priemyslu, v roku 1999 v Computer Gaming World (americký magazín) bola hra označená za „najlepšiu akčnú hru roku“
  • V hre mal byť aj multiplayer s názvom Theftmatch, no kvôli finančným problémom sa do finálnej hry nedostal
  • Na prianie fanúšikov autori do hry pridali level editor, ktorý vydali v Gold verzii – dnes si môžete do hry stiahnuť vyše stovku nových levelov od fanúšikov
  • Gold verziu som prešiel za 12 hodín a 13 minút, nazbieral som v nej celkovo 24 889 zlata a rozdal 2994 poškodenia nepriateľom a sám som utŕžil 121.

[/su_box] [yasr_overall_rating size=“large“] [yasr_visitor_votes size=“medium“]


Autor

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *