Theme Hospital

Hellrampage 1997, budovatelska, DOS, humor, mikromanazment, simulation, strategy, Windows Leave a Comment

Theme Hospital je budovateľská stratégia, v ktorej staviate nemocnicu a liečite bizarné choroby. Vyšla na konci marca roku 1997 a vyrobila ju spoločnosť Bullfrog na DOS a Windows. Dnes si rozoberieme DOSovú verziu, povieme si niečo o vývoji a na konci trochu rozoberiem aj duchovného nástupcu Two Point Hospital, na ktorom pracovali rovnakí ľudia

Videorecenzia

Vývoj hry začal v roku 1995 a trval dva roky. Hlavný nápad na vytvorenie takejto hry dostal Peter Molyneux a novinár James Leach. Snažili sa vyťažiť viac z predchádzajúcej budovateľskej hry Theme Park, ktorý vyšiel v roku 1994. V ňom ste si stavali zábavný park. Molyneux tu pracoval ako vedúci projektu a hlavný programátor. Na Theme Hospital už nepracoval, pretože viedol iný projekt Bullfrogu – Dungeon Keeper. Leach navrhol, že ďalšia hra by mohla byť z prostredie nemocnice a Molyneuxovi sa ten nápad páčil. Producentom tu bol Mark Webley, o umeleckú zložku a programovanie sa staral Gary Carr spoločne s armádou ďalších talentovaných vývojárov. Zvuky a hudbu skomponovali Russell Shaw a Adrian Moore.

Najskôr chceli urobiť realistický simulátor nemocnice. Počas vývoja Gary Carr spoločne s Markom Webleym navštívili viacero nemocníc, aby načerpali inšpiráciu. Garymu bolo zle len pri pohľade na krv, preto v hre žiadna nie je. Pritom zistili, že by to nebola úplne zábava a hráčov by to nudilo. Rozhodli sa, že nevytvoria realistický simulátor ale celú hru pojmu humorne a farebne ako Theme Park. Aj grafiku urobili podobne kreslenú. To bolo vďaka grafikovi Gary Carrovi, ktorý predtým pracoval na Theme Park a neskôr z Bullfrogu odišiel a išiel pracovať k Bitmap Brothers. Tam pomáhal s grafikou pre Chaos Engine 2. Podľa jeho slov chcel vytvárať vážnejšie hry ako Populous, nie humorné ako Theme Park. Neskôr svoje slová ľutoval a tento zábavný park označil za absolútnu klasiku. Mark Webley a Peter Molyneux ho nalákali späť do štúdia s tým, že bude pracovať na Dungeon Keeper. No keď podpísal zmluvu, tak ho dali na vývoj Theme Hospital a v podstate ho oklamali. Bol sklamaný a ironicky prehlásil, že je skvelé pracovať na pokračovaní hry, kvôli ktorej odišiel zo štúdia.

Autori prišli s vlastnými chorobami, ktoré im umožnili dať do hry veľa nápadov a mohli mať tak slobodu v tvorbe. James Leach, Sean Masterson a Neil Cook napísali všetky texty v hre a vymysleli názvy chorôb. Jednou z inšpirácií, odkiaľ čerpali humor, bola britská komédia Carry On Doctor. Autori si dali za úlohu vytvoriť až 200 animácií postáv. Do jari 1996 mali vytvorenú približne polovicu animácií a chorôb a cutscény mali takmer kompletné. Na začiatku roku 1997 im zostávalo vytvoriť už len posledné najťažšie levely v kampani. Aj v Theme Hospital vývojári zažili veľa crunchu a nadčasov. Niektorí ostávali pracovať aj cez noc a domov sa išli len osprchovať, aby sa hneď mohli vrátiť k vývoju hry. K tomu sa menilo vedenie a Bullfrog kúpil Electronic Arts, takže boli radi, že už mali jasný cieľ, za ktorým mohli ísť.

Theme Hospital mal vyjsť už v novembri 1996, no nakoniec vyšiel 28. marca 1997. Komerčne bol úspešný a predal viac než 4 milióny kópií. Na top priečke sa udržal 2 mesiace a predbehol napríklad MDK. Kritika nešetrila chválou a z 15 recenzií získala hra 78%. Páčil sa im humor, zábavnosť a prehľadnosť celej hry. Jediné, čo im chýbalo, bolo možnosť hrať multiplayer. Ten tam autori chceli dať, no mal veľa chýb. Hra ho dostala až neskôr v rámci patchu. Túto stratégiu hralo veľa ženských hráčok – až 22%, čo bolo dosť, keďže vtedajší priemer bol 5%. Po vydaní sa okolo hry točilo trochu kontroverzie. Nemocnice sa sťažovali, pretože si mysleli, že si Theme Hospital z nich robí srandu, pritom sa v hre objavovali len vymyslené choroby. Ďalej niektorí ľudia autorov označovali za sexistov, pretože v hre sú len mužskí doktori a nenájdete tu ženskú doktorku. A všetky sestričky sú ženy. Autori na to povedali, že jednoducho nemali veľa pamäte, s ktorou mohli pracovať. Pre obal zvolili biele pozadie, na ktorom bol zelený kríž. Na to ale nemali práva, preto ho museli rýchlo zmeniť. Nakoniec tam dali zelenú hviezdu.

Po Theme Hospital chceli autori pokračovať na ďalších Theme hrách a mali už nápady, že urobia simulátor väzenia. No Peter Molyneux založil štúdio Lionhead, kam zobral aj ďalších vývojárov z Bullfrogu a začali pracovať na Black and White, skvelej božskej stratégii. Theme Hospital vyšiel okrem DOSu a Windowsu aj na ďalšie platformy. V roku 1998 sa dočkal portu na PlayStation zásluhou vývojárov z Krisalis Software. Táto verzia je úplne totožná, no hrá sa dosť pomaly, pretože musíte všetko trpezlivo naklikať na gamepade. Neskôr vyšiel tento port aj na PlayStation 3 a PS Portable v roku 2008. Mala vyjsť aj verzia na SEGA Saturn, no nakoniec bola zrušená. Vyšiel aj open-source remaster CorsixTH, ktorý vylepšuje originálnu hru, pridáva podporu nových systémov, vyššie rozlíšenie a editor levelov.

Grafika je krásna a hrateľnosť zábavná aj dnes. Animácie postavičiek a hlavne ľudí s chorobami sú nezabudnuteľné. Veľakrát som sa pristihol, že som sledoval jedného pacienta s dlhým jazykom, ako ide na vyšetrenie alebo ako sa dá vyliečiť muž s nafúknutou hlavou. Doktor mu ju prepichne a napustí vzduchom novú. Tu sa inšpirovali alergickou reakciou Molyneuxa. Občas sa v hre udejú udalosti – eventy. Môže k vám priletieť helikoptéra s množstvom pacientov a vy ich za krátky čas musíte všetkých vyliečiť. Ak ich neprijmete, stratíte veľa reputácie. Ak nejakého z nich nevyliečite, tak tiež stratíte reputáciu. Ak sa vám podarí všetkých vyliečiť v časovom limite, získate veľa reputácie aj peňazí. Potom môže prísť z ničoho nič silné zemetrasenie, ktoré vám poničí vybavenie. Rozbité vybavenie už znovu neopravíte a takúto miestnosť nemôžete zničiť ani prestavať. Bude už do konca hry nepoužiteľná. Preto si často ukladajte hru, aby ste si pred takouto katastrofou dopredu opravili všetky stroje. A môže sa tu rozšíriť aj epidémia. Autori chceli do hry dať rôzne obdobia – začínali by ste v stredoveku a postupne by ste sa prepracovali cez viktoriánsky vek, modernú nemocnicu až do budúcnosti. Mali malý tým a zároveň nemali čas urobiť všetky obdobia, tak si vystačili s jediným moderným.

Choroby, s akými k vám budú prichádzať ľudia sú bizarné. Stretnete tu človeka s nafúknutou hlavou, neviditeľnosťou, dlhým jazykom a ďalšími nezvyčajnými chorobami. Je tu psychická choroba nazvaná ako Kráľovský komplex – mala sa volať podľa Elvisa, no nezískali práva, preto ju museli nazvať inak. Z času na čas k vám príde VIP osoba – napríklad Starosta z Černobylu, ktorý vám po malej prehliadke pošle list a hodnotenie, ako sa mu páčila vaša nemocnica. Ak bude spokojný, dá vám tučný grant a zvýši sa vám reputácia. Celá hra je veľmi prehľadná aj vďaka tabuľkám, ktoré si môžete otvoriť v pravom dolnom rohu. Môžete si overiť zamestnancov či sú v práci spokojní alebo sa pozrieť, ktorá choroba vám najviac zarobila a zvýšiť či znížiť jej cenu. Taktiež tu je výskum, ktorý sa dá špecializovať buď na lieky, vylepšenia strojov či nových miestností. Na to ale musíte mať postavenú výskumnú miestnosť. Chorôb malo byť pritom oveľa viac – autori mali obrovské množstvo nápadov, no veľmi málo času na to ich všetky do hry vložiť. Mal tu byť zvierací magnetizmus, kedy by do nemocnice prišiel človek s pripnutým zvieraťom na tele, ktoré by sa malo odseknúť.

Doktorov si budete vyberať buď z neskúsených, skúsených alebo profesionálov. Čím sú horší, tým sú pomalší, preto si vyberajte aspoň od strednej triedy. Najlepší doktori potom môžu učiť ostatných horších v miestnosti výučby. Niektorí majú špecializáciu na chirurgiu, psychológiu alebo vedu, takže treba vyberať s trpezlivosťou, pretože neskúsený doktor vám spomalí celú nemocnicu. Ak dáte špičkového doktora do počiatočnej prijímacej miestnosti, kde diagnostikuje chorobu, zrýchli sa celá nemocnica a vďaka tomu rýchlejšie zarobíte. V niektorých misiách si budete môcť naverbovať len zlých a pomalých doktorov a práve cvičnou miestnosťou ich budete musieť vycvičiť. So sestričkami ani recepčnými som nemal problém. Údržbári sú ťažší oriešok, pretože veľakrát nebudú robiť to, čo od nich chcete. Môžete im aj nastaviť, či budú viac upratovať, polievať kvety alebo opravovať stroje. Ako tak budú zamestnanci pracovať, budú chcieť samozrejme aj zvýšiť plat. Vy im môžete ale nemusíte vyhovieť. Ak budú požadovať príliš veľa, jednoducho ich vyhodíte a prijmete nového zamestnanca.

Hra obsahuje kampaň, ktorá má 12 misií. Herná doba sa pohybuje medzi 24 až 30 hodín. Zo začiatku je hra veľmi jednoduchá a ciele sú nastavené dosť nízko. Neskôr začne byť hra zložitá a nebudete vedieť, aký problém skôr riešiť. Niekedy musíte splniť všetkých 5 cieľov, inokedy vám bude stačiť splniť len napríklad 3 z nich. Prvým cieľom je reputácia – musíte ju mať na nejakej hodnote a udržať si ju. Získate ju úspešným vyliečením pacientov, nízkymi cenami alebo keď nikoho nezabijete. Všímajte si návštevníkov, ktorí majú nad hlavou lebku – tí sú už skoro pred smrťou a ak sú v rade na vyšetrenie ďaleko, môžete ich posunúť. Druhým cieľom je mať na účte dostatok peňazí. Na začiatku misie ich dosť miniete na výstavbu miestností, nábor nových doktorov a sestričiek a vybavenia nemocnice, no ak budete úspešne liečiť pacientov, tí vám budú platiť a vy budete bohatnúť. Tretím cieľom je mať vyliečené určité percento všetkých návštevníkov, ktorí do vašej nemocnice prišli. To môže byť napríklad 40%, no neskôr toto číslo bude vyššie. Štvrtým cieľom je vyliečiť určité množstvo pacientov a posledným je dosiahnuť určitú hodnotu nemocnice. Najťažšie je udržanie si reputácie a vyliečenie určitého percenta návštevníkov. To sa mi v niektorých misiách nedarilo splniť. Na konci každého roku je vyhodnotenie vašej nemocnice – ak ste splnili všetky ciele, končí sa misia a vy idete do ďalšej. Ak nie, tak pokračujete ďalší rok. Hra skončí až keď vyhráte. Vo vyhodnotení môžete vidieť, aké máte skóre a ako si vediete oproti iným nemocniciam – koľko ste vyliečili pacientov, koľkí vám zomreli a môžete dostať aj ocenenie za to, že ste mali najvyššiu reputáciu zo všetkých nemocníc alebo ste predali najviac drinkov z automatu Kitkat.

Prvá misia je v podstate turoriál a naučí vás hru ovládať, stavať miestnosti a kde patrí doktor a kde sestrička. Vyhráte ju úplne prirodzene, ani sa nemusíte snažiť. Druhý level prinesie potrebnú výskumnú miestnosť, ktorú v každom jednom leveli využijete. V treťom leveli získate chirurgiu, kde musíte zamestnať dvoch chirurgov a k psychiatrovi sa prídu liečiť pacienti s Elvisovým komplexom. Taktiež tu pribudne veľa chorôb a toľko návštevníkov, že budete mať v nemocnici čistý chaos. V štvrtej si budete môcť postaviť nové mašiny na liečenie chorých a zaujímavé je, že som vôbec nevyužil chirurgiu, aj keď som ju mal postavenú. V piatej už máte na začiatku skvelých doktorov, no počas hry si môžete najať len úplne slabých, preto si postavte cvičnú miestnosť čo najskôr a začnite cvičiť.

Nemocnica je vo veľkej miere samostatná, no vy ako hráč ste v nej pomyselné malé ozubené koliesko, bez ktorého by celá prestala pracovať. Aj keď už ju máte kompletne postavenú a zdá sa, že všetko funguje, stále musíte robiť malé úpravy a sledovať, či niekde niekomu nie je zima, či sa niekto nevygrcal na zem a teraz tam húfne grcajú aj ostatní, či máte dosť záchodov, pitia, či sa nepoškodil nejaký stroj alebo či je váš personál spokojní a nechce zvýšiť plat. Každá jednotlivá vec, čo kde chýba a kto je nespokojní, sa dá zistiť jednoducho. Ak sú naštvaní návštevníci, buď nestíhajú vaši doktori pracovať, na zemi je špina alebo je v nemocnici zima. V neskorších leveloch fakt nesmiete podceniť, kam dáte radiátory alebo automaty na vodu. Radiátory treba rozmiestniť po celej nemocnici, pretože vyhrievajú kruhovo – miestnosti a chodby zvlášť. Čím teplejšie v nemocnici máte, tým návštevníci vydržia viac čakať – dá sa zvyšovať výkon radiátorov, no to stojí mesačne viac peňazí. Automaty na vodu treba dávať v najviac frekventovaných častiach nemocnice, kde pacienti najviac čakajú. A netreba ich dávať veľa, pretože si budú kupovať vodu stále v tom istom automate. Kvety vraj nič nerobia a sú len na okrasu. Nezvyšujú šťastie ani reputáciu a len zaťažujú vašich údržbárov, ktorí musia upratovať zvratky a opravovať rozbité mašiny.

Keď už nebudete mať miesto vo svojej nemocnici, môžete si ju rozšíriť a kúpiť novú časť. Cena nie je až taká vysoká a do týchto častí si môžete dať svoje ďalšie miestnosti, ktoré sa vám do prvej už nezmestili. Dôležité je správne rozloženie jednotlivých miestností a ako sú od seba ďaleko. Hneď pri vchode si postavte GP miestnosť, kde bude doktor určovať diagnózu. Sem zamieria všetci prichádzajúci pacienti. Dajte do nej pracovať svojho najlepšieho doktora. Blízko nej treba postaviť lekáreň a psychiatra, keďže tam bude chodiť najviac pacientov. Potom si postavte výskum, časť pre personál a miestnosť na cvičenie doktorov. Tie dajte k sebe, aby sa vaši doktori moc nenabehali. Cvičiť doktorov začnite čo najskôr, pretože to dlho trvá a zo začiatku budú ľudia chodiť s jednoduchými diagnózami. A nezabudnite na veľkú miestnosť s toaletami niekde v strede, ktorá bude prístupná pre všetkých. Nechcete ju mať v rohu, pretože veľmi dlho trvá, než sa do nej dostanú ľudia a stratíte veľa času. Návštevníci fakt dosť kadia. — Neskôr zistíte, že je dôležité aj dobré rozmiestnenie nábytku v miestnosti. Už len v počiatočnom GPčku je najlepšie dať hnedú stoličku pre návštevníkov hneď ku dverám, aby sa urýchlil proces. A skrinku pre doktora treba mať hneď pri stole, pretože doktor si z nej bude často brať nejaké zložky. Hra sa dá aj spomaliť, čo je na začiatku každej misie potrebné, pretože vám to dá extra čas na to, aby ste si vybudovali vašu nemocnicu skôr než prídu prví ľudia.

Z negatív by som spomenul stereotyp – vždy, keď začínate nový level, musíte postaviť rovnaké miestnosti, stále dookola, aj keď ich môžete postaviť zakaždým inak. Najlepšie je si misie dávkovať a znovu si ku hre sadnúť, keď budete mať náladu postaviť si ďalšiu nemocnicu. V neskorších misiách toho mikro manažmentu bude toľko, že sa vám to veľakrát začne pod rukami rozpadať. Preto si hru neustále ukladajte. Štvalo ma, že si doktori robili čo chceli a keď bola kríza a prišlo naraz 5 pacientov s komplexom kráľa, tak si psychiater išiel oddýchnuť do odpočinkovej miestnosti na pohovku a aj keď som ho opakovane premiestňoval, nech ide pracovať, stále sa mu nechcelo. Alebo zamestnanci chcú opakovane zvýšenie platov a vy im to opakovane musíte odklikať. Je to až otravné.

Two Point Hospital vyšlo 30. augusta 2018 a v roku 2020 aj na konzole. Beží na engine Unity. Na vývoji sa podieľali vývojári z Theme Hospital – Gary Carr a Mark Webley. Hrá sa úplne rovnako ako DOSová verzia a je to v podstate novodobý remake. Len je to všetko viac user-friendly. Je to ešte prehľadnejšie, všetko budete mať pod kontrolou a dá sa rotovať s kamerou alebo si priblížiť či oddialiť pohľad. Miestnosti už nemusíte stavať len v tvare štvorca alebo obdĺžnika. Tentoraz môžu mať trochu iné tvary. A sú tu aj ženské doktorky a mužské sestričky, aby to niekoho nepohoršovalo. Kvetináče konečne majú nejaký zmysel a zvyšujú atraktivitu vašej nemocnice. Okrem toho si do miestností môžete dať rôzne plagáty a veľa rekvizít ježka Sonica. Keď vám zomrie pacient, môže sa vo vašej nemocnici objaviť jeho duch, ktorý straší ľudí. A je tu veľmi veľa nových diagnóz – ako napríklad človek so žiarovkou namiesto hlavy, takže ju mu musia vyšrobovať a vytlačiť 3D tlačiarňou novú alebo prídu pacienti, ktorí si zasekli hlavu v hrnci. Tým zase pomôže obrovský magnet. Opäť tu sú VIP pacienti, ktorým musíte venovať zvláštnu pozornosť. A sú tu rôzne nové výzvy – napríklad za 90 dní zarobiť 100 tisíc dolárov alebo za určitý čas zvýšiť atraktivitu vašej nemocnice na nejakú hranicu. Počas hry znie pohodová jazzová hudba, no je to v podstate rádio a občas sa ozve aj moderátor. Ten mi tam trochu vadil a nemuseli ho tam dávať.

90

Theme Hospital je zábavný tycoon, v ktorom budujete svoju nemocnicu, liečite pacientov a snažíte sa prosperovať. Ak vám aj nejaký návštevník zomrie, nič sa nedeje, pretože táto hra je čiernym humorom nasiaknutá a vie si robiť srandu sama zo seba. Táto hra naozaj nestarne a hrá sa výborne aj dnes. Two Point Hospital je potom skvelý remake staručkej stratégie, ktorý sa hrá úplne rovnako a hrá sa podobne skvelo ako originál. Takže už si len vyberte svoju verziu a bežte si postaviť vlastnú bizarnú nemocnicu.

Autor

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *