The Elder Scrolls III: Morrowind

Hellrampage 2002, dungeon, fantasy, hardcore, open-world, RPG Leave a Comment

Videorecenzia

Morrowind je veľmi rozporuplná hra. Je to RPGčko, ktoré rozdelilo hráčov na dva tábory – prvý hru zbožňoval, pretože mu dovoľovala prežiť ultimátnu cestu postavy, ktorú si sám vybral. Druhý tábor na ňu nadával, pretože ho neviedla za ručičku ale hodila do veľkého sveta, v ktorom sa nevedel vyznať. Oba tábory sa však zhodli na tom, že hra bola zabugovaná. A je aj dnes, no vďaka neoficiálnym fanúšikovským patchom a módom je lepšie hrateľná a dá sa konečne dohrať. Tretí diel Elder Scrolls od Bethesdy sa dá považovať za akéhosi čierneho koňa série – pred hráča predkladá obrovský svet, ktorý môže voľne preskumávať a vôbec ho nenúti ísť hlavnú príbehovú linku. Oblivion a Skyrim boli v tomto ohľade podobní, no už boli viac modernejší, keďže hráča neustále viedli šípkou na radare, kam má ísť. Morrowind je v tomto ohľade staromódnejší, pretože si každé jedno NPC, predmet či lokáciu musíte sami nájsť – musíte pozornejšie čítať text a orientovať sa vo svete a nie slepo sledovať šípku alebo waypoint na mape. Aj to dnešných hráčov môže odradiť, pretože na to nie sú zvyknutí. Zo začiatku som mal s tým tiež problém, no po čase túto nutnosť hľadať jedno NPC som si obľúbil, pretože ste lepšie spoznali dané mesto, mali ste ho lepšie v pamäti a automaticky ste sa v ňom orientovali – svet vás do seba viac vtiahol. V dnešnom videu si povieme niečo o vývoji, potom kontroverzii ohľadom enginu, o bugoch a glitchoch, ktoré dokážu celú hru rozbiť a o prvých hodinách v tomto úžasnom svete. Bude to veľmi dlhé video, tak si pripravte niečo pod zub a môžete pomaly začať.

Než začneme, chcem ozrejmiť niekoľko vecí. Pôvodne som chcel pokračovať druhým dielom, pretože Arénu som už recenzoval, no chcem počkať na fanúšikovský remáster, ktorý vzniká na engine unity a práve sa nachádza v betaverzii. Tak som sa rozhodol urobiť Morrowind, keďže ten som nikdy nedohral kvôli bugom. Aj kvôli tomu nehrám obyčajnú vanilla verziu – chcel som si skúsiť mód Rebirth, ktorý pridáva obrovské množstvo vylepšení. No len pri tomto móde som nakoniec nezostal a celý zoznam, ktorý som použil nájdete v popisku pod videom (článkom). Z módov používam vylepšené telá a hlavy, pretože na pôvodných obyvateľov sa fakt nedalo dívať, potom som si pridal trávu, pretože pôvodná zem mi prišla pustá a prázdna, ďalej čitateľné značky a nové NPC, ktoré pridávajú viac questov. Pôvodná hra neobsahovala celý Morrowind – len ostrov VVardenfell, preto som do hry pridal ako najväčší mód Tamriel Rebuilt – pridáva zvyšnú pevninu Morrowindu, ktorá sa nachádza okolo ostrova a v pôvodnej hre ste ju nevideli, pretože tam jednak nebola a jednak bol tak znížený dohľad, že by ste ju aj tak nevideli. Fanúšikovia na ňom začali pracovať už od roku 2001 – ešte pred vydaním Morrowinda, pretože sa dozvedeli, že sa bude odohrávať len na tom ostrove. Dodnes mód vyvíjajú a za tých takmer 20 rokov urobili neuveriteľnú robotu, za čo im patrí môj najväčší obdiv. Na novú pevninu sa môžete dostať loďou napríklad z Ebonheartu, čo je kúsok na juhovýchod od začiatočnej lokácie. V budúcnosti by som sa tomuto módu chcel samostatne povenovať, až prejdem pôvodnú hru. A ešte mám do budúcna vyhliadnutý jeden mód – Skywind. To sú zase ďalší borci, ktorí celý Morrowind prepracúvajú do enginu Skyrimu, preto aj ten názov. Pracujú na ňom už od roku 2012 a ešte dlho nevyjde, no oplatí sa počkať. Ak chcete hrať originálnu hru bez módov, tak odporúčam použiť aspoň Code Patch, ktorý opravuje veľa kritických chýb a potom MGE XE, ktorý zvyšuje dohľad a môžete si dať vyššie rozlíšenie.

Morrowind, tretí diel zo série Elder Scrolls, vyšiel 1. mája 2002 v Severnej Amerike a o deň neskôr aj v Európe. Hlavou celého projektu bol Todd Howard – v tom čase bol ešte uznávaný a braný vážne, no dnes je skôr na smiech a podľa jeho hlášky „It Just Works“ (v preklade „proste to funguje“), vzniklo množstvo meme videí a dokonca jedna muzikálová pieseň. Tieto vtipy narážajú na to, že vždy svoje hry na konferenciách prezentoval ako úžasné a bez chýb a že všetko v nich jednoducho funguje, pritom realita bola úplne iná, keď vyšli. Začalo to od Morrowindu v 2002, potom Oblivionom v 2006, pokračovalo Fallout 3 v 2008 a tiahne sa to až doteraz najnovším Fallout 76. Jeden z dôvodov, prečo sa jeho hrám ľudia vysmievajú je aj tá skutočnosť, že za celý čas nezmenili engine a dnes je už zastaraný. Gamebryo použili aj pre tretí a štvrtý Fallout, Fallout 76 a aj pre Skyrim, no už vo vylepšenej verzii s názvom Creation Engine. Je síce upravený, no základ, ktorý je sám o sebe rozbitý, ostáva rovnaký a z míle ďaleka spoznáte, že sa jedná o ten istý engine, ktorý použili už v roku 2002. Verím, že pri obrovských open-world hrách je nemožné vychytať všetky chyby – zvlášť, keď vydavateľ tlačí vývojárov do vydania hry a nedá im priestor hru opraviť a optimalizovať – ako to bolo u Cyberpunk 2077. No aspoň, že sa na niektorých bugoch zasmejeme, že.

Tretí Elder Scrolls bol oznámený počas vývoja Daggerfallu. Pôvodne mal bežať na engine XnGine, ktorý poháňal Daggerfall alebo Terminator: Future Shock. Morrowind je zasedený do provincie Morrowind, respektíve len na jeho ostrove Vvardenfell, ktorý obývajú dunmeri, čo sú temní elfovia. Pôvodne mala byť hra zasadená na ostrovy Summerset, ktoré sú na juhozápade sveta Tamriel a hra sa mala volať Tribunal. Nakoniec ju presunuli do provincie Morrowind a originálne ste si mohli zahrať za všetkých 5 domov temných elfov + mala sa vo svete rozširovať akási pleseň, ktorá by postupne ničila mestá. Nakoniec hru presunuli len na ostrov Vvardenfell a nákazu zrušili tiež, pretože by to so súčasnými technológiami neboli schopní vytvoriť. Daggerfall, druhá Elder Scrolls hra, vyšla v roku 1996. Morrowind, kvôli obmedzeniu vtedajších technológii museli v roku 1997 odložiť a zatiaľ sa venovali ďalšej hre z tohto sveta – Redguard, ktorý vyšiel v roku 1998. Nebolo to RPG ale akčná adventúra, ktorá si brala inšpiráciu z Tomb Raidera, Princa z Perzie a série Ultima. Redguard tiež bežal na engine XnGine, ktorý používal ešte Daggerfall, no po vydaní Redguardu bolo vývojárom jasné, že sa musia vrátiť k Morrowindu – hráči chceli, aby sa Bethesda vrátila k tvorbe veľkých RPG akým bol Daggerfall (a zaujímavé je, že to od nich stále chcú – nový TES 6, no Bethesda len remástruje Skyrim, ktorý vyšiel pred takmer dekádou).

Morrowind sa začal vyvíjať v dobe, kedy hernému svetu plne začali vládnuť 3D hry z prvého pohľadu. Vývojári preto chceli vytvoriť RPG z prvého pohľadu v plne trojrozmernom svete. Oba predchádzajúce diely – Arena aj Daggerfall boli vytvorené na algoritme, ktorý náhodne generoval svet okolo. Pri Morrowindovi si autori povedali, že celý jeho svet vytvoria ručne – podobne, ako ho vytvorili v ich predchádzajúcej hre Redguard. No vedeli, že to bude trvať veľmi dlho – preto najali nových ľudí, nové posily do tímu, čím strojnásobili svoj počet. Aj tak podľa slov dizajnéra Kena Rolstona, to bol oproti Oblivionu veľmi malý tím. Opustili starý XnGine a nahradili ho licencovaným NetImmerse, ktorý vyvinul Gamebase. V roku 2003 sa premenoval na Gamebryo, ktoré Bethesda používa vo svojich hrách dodnes. Prvý rok strávili len vytváraním 3D editora Construction Set, aby mohli rýchlejšie vytvárať svet po menších častiach a pohodne ho balancovať. Tento editor je dodnes používaný aj medzi fanúšikmi – vďaka nim vyšlo tisíce módov, ktoré Bethesdácke hry vylepšujú a vďaka fanúšikom nie sú ich hry také rozbité. A vďaka nim vzniká Tamriel Rebuild, takže sa budete môcť pohybovať v celom regióne Morrowind a postupne vzniká Skywind a Skyblivion, takže do budúcna sa je na čo tešiť.

Hry v Bethesde vychádzali čisto na PC – to znamená DOS a Windows, no s príchodom Morrowindu mohli svoju hru vydať aj na Xbox. Morrowind mal pôvodne vyjsť na konci roku 2001. Na E3ke ukázali beta verziu verejnosti a postupne od októbra do novembra vydávali kompiláciu videí, kde prezentoval hru Todd Howard – hovoril o vysokom rozlíšení textúr, realistických tieňoch, ktoré vrhajú aj najmenšie objekty, o pokročilom systéme počasia a dennom/nočnom cykle. Morrowind bol nakoniec posunutý – kvôli balancovaniu a testovaniu. Keď hra vyšla, zaznamenala obrovský úspech ako v predajoch tak u kritiky. Do augusta 2005, to znamená za tri roky od vydania sa predalo viac než 4 milióny kópii. U mnohých recenzentov to bolo najlepšie RPG, aké kedy hrali – páčila sa im voľnosť, množstvo vecí, ktoré mohli robiť, grafika a svet. Na druhú stranu sa im nepáčilo, že je hra plná glitchov a chýb a na spustenie potrebujete príliš silnú mašinu. Morrowind sa dočkal aj dvoch ďalších rozšírení – Tribunal vyšiel 6. novembra 2002 a pridal nové mesto Mournhold, do ktorého sa dostanete len teleportom. Potom 6. júna 2003 vyšiel Bloodmoon – pridáva nový ostrov Solstheim, ktorý sa nachádza severozápadne od Vvardenfellu. Ak ste si kúpili Game of the Year edíciu, tieto rozšírenia ste mali už v nej.

Hudbu pre prvé dva diely vytvoril Eric Heberling. Nebola to zlá hudba – prvý diel mal výraznú hlavnú tému. No a potom prišiel Morrowind a Jeremy Soule, ktorý priniesol tému, ktorá dodnes rezonuje v každom ďalšom diele Elder Scrolls. A nie je to len hlavná téma. Hudba skvelo dopĺňa atmosféru sveta – či už ho preskúmavate, prechádzate kobky alebo bojujete. Samozrejme, pri 100 hodinách hrania sa veľakrát opakuje, no vďaka tomu sa vám tak vryje do pamäte a potom na ňu budete mať super spomienky. Snáď sa pán Soule chopí aj šiesteho pokračovania veľkej Elder Scrolls hry a opäť nám prinesie hlavnú tému, na ktorú máme všetci pekné spomienky.

Príbeh v Morrowinde je považovaný za vôbec najlepší z celej série. V Oblivione či Skyrime ste už zo začiatku prehlásený za vyvoleného, no Morrowind je v tomto smere oveľa tajomnejší. Budete sa môcť sami rozhodnúť, či budete hrdina alebo nie. Príbeh nie je jednoduché sledovať a hlavná linka nie je len o boji dobra a zla. Ak chcete pochopiť svet a jeho príbeh, musíte sami chcieť a pýtať sa NPC na všetko. V mestách môžete nájsť veľa obchodov len s knihami, ktoré rozširujú lore sveta a je len na vás, či budete mať trpezlivosť im venovať čas. Ja vám len prezradím, že sa celý príbeh točí okolo boha Dagoth Ura, ktorého dweneri zostrojili zo starého boha, ktorého časti našli v srdci Červenej hory. Dwemeri sú stratenou rasou, kedysi známi pod menom Ľudia hlbín alebo pod-elfovia, keďže ostatné elfské rasy sa na nich pozerali ako na trpaslíkov. Ich ruiny môžete nájsť po celom ostrove – mali revolučné technológie, inžinierstvo, matematiku, vedu a architektúru. V celom svete Tamriel nenájdete záhadnejšiu rasu, pretože počas bitky o Červenú horu sa z ničoho nič stratili. To sa stalo v prvej ére 8. storočia, teda okolo roku 700. Morrowind sa odohráva v tretej ére roku 427, čo je od začiatku prvej éry približne rok 4243.

Morrowind začína akýmsi snom či víziou, ktorú má hlavná postava. Po búrke sa zobudíte v lodi, dáte si meno aké chcete a príde po vás stráž, ktorá vás odvedie von. Potom si vyberáte rasu – výber je veľmi pestrý ako je u Elder Scrolls zvykom. Môžete si dať jašterovitého Argoniana, vysokého, temného alebo lesného elfa, mačkovitého khajita, zeleného orca alebo človeka – bretona, norda, imperiala či redguarda. Každá rasa má počiatočný bonus do skillov – imperiáli sú lepší obchodníci, khajiti zase obratnejší a hodia sa ako zlodeji, nordi sú zruční so sekerou a tupými zbraňami. Každá rasa má svoje pre a proti – napríklad ani Argoniani a ani Khajiti si nemôžu obliecť helmu alebo topánky. Každá rasa má takisto rozdielne špeciálne schopnosti. Temní elfovia si môžu vyčarovať ducha, majú 50% odolnosť na oheň a choroby, vysokí elfovia sú na elementy naopak náchylnejší, dostávajú teda o 25% väčšie poškodenie, no majú 1.5x viac many z inteligencie. Každá rasa má iné počiatočné atribúty – najviac sily majú nordi, orkovia a redguardi, najväčšiu inteligenciu zase vysokí elfovia a bretoni. Neporadím vám, aká rasa je najlepšia – vyberte si sami takú, ktorá bude vyhovovať vášmu štýlu. Ak chcete hrať za bojovníka s ťažkým brnením, odporúčam norda, orka alebo redguarda, za mága choďte vysokého elfa alebo bretona. Za zlodeja sa najviac hodí khajit. Ja som si zobral bretona, pretože má ako špeciálny pasívny bonus 50% odolnosť proti mágii. Taktiež má viac many, no nechcel som ísť čisto za mága ale skôr za taký mix – bojový mág so špecializáciou na ľahké brnenie a krátke meče. A neskôr som chcel používať stealth a luk a byť aj schopným zlodejom. Táto hra vám to dovolí.

Ďalej si vyberáte triedu – buď zodpovedáte viacero otázok, no to je zdĺhavé a nudné alebo si vyberiete dopredu vytvorené triedy zo šablón, alebo si sami vyberiete skilly, ktoré budú vaše hlavné a vedľajšie. Levelovanie tu je zložitejšie než u iných RPG. Čím viac používate daný skill, tým sa vám automaticky zvyšuje. Keď sa vám zvýši 10x hlavný alebo vedľajší skill, potom sa môžete vyspať a postupujete o nový level. Následne si zvýšite 3 atribúty z ôsmych, no tie sa zvyšujú aj s ohľadom na dodatočné skilly, ktoré ste si levelovali a ktoré nemáte ako hlavné ani vedľajšie. Znie to oveľa zložitejšie než to je v skutočnosti, no keď budete hrať, prídete sami na to, ako to funguje. Na youtube môžete nájsť tonu videí o mechanikách Morrowindu alebo ako levelovanie funguje či ako si vytvoriť najlepšiu postavu. No vytvorte si ju podľa seba, podľa toho, čo vás bude baviť.

Nesmiem zabudnúť, že si ešte vyberáte znamenie – to vám pridá ďalšie bonusové schopnosti: či už pasívne alebo aktívne. Ja som si dal Lady, pretože tá mi zvýšila o 10 bodov odolnosť a osobnosť. Hlavne odolnosť sa veľmi hodí, pretože čím ju máte zo začiatku vyššiu, tým budete mať viac HP – to znamená tým budete každý level dostávať viac života. Spätne sa vám život nezvýši za všetky levely keď si zvýšite odolnosť až na konci hry. Odolnosť takisto zvyšuje staminu – v hre je jej názov ako fatigue (v preklade únava), no ja ju budem nazývať stamina. Čím máte väčšiu odolnosť, tým sa menej unavíte počas boja alebo pri behu. O stamine si povieme niečo neskôr, pretože je oveľa dôležitejšia než mana alebo život.

V hre je osem vlastností – odolnosť sme si už rozobrali, teraz niečo poviem o ostatných. Sila je veľmi dôležitá pre všetky postavy – určuje váhu, ktorú unesiete. Keď budete mať nízku silu, váš mág neunesie ani základné alchymistické nástroje, potiony či zvitky. S väčšou silou budete dávať silnejšie rany, na druhej strane sa vám budú rýchlejšie poškodzovať zbrane. Inteligencia ovplyvňuje počet many a výsledky z alchýmie a enchantingu. Sila vôle ovplyvňuje odolnosť proti mágii (čo znamená paralýzu alebo ticho) a ako často sa vám podarí vyčarovať kúzlo. V Morrowinde nie je také jednoduché čarovať alebo bojovať ako v Oblivione či Skyrime – k tomu sa neskôr dostanem. Obratnosť zvyšuje šancu trafiť cieľ, rovnako to znamená uhnúť sa rane a zvyšuje šancu na zlodejské schopnosti – to znamená kradnutie, otváranie zámkov alebo plíženie. Čím máte vyššiu obratnosť, tým budete vyššie skákať alebo sa častejšie ubránite štítom – pretože blokovanie štítom prebieha náhodne a automaticky. Máte 10-50% šancu, že útok vykryjete, podľa skillu. Štít pohltí celú damage, no každou ranou sa poškodzuje. Potom tu je osobnosť – zlepšuje ceny v obchodoch a naklonenie ľudí k vašej osobe. S obrovskou osobnosťou vás budú mať ľudia radšej – o zabugovanosti poviem niečo ďalej. Potom tu je šťastie – to v malom množstve ovplyvňuje všetky vaše akcie a je veľmi dôležité – či už strieľate z luku, čarujete alebo kradnete, či otvárate zámok.

V poslednom rade tu je rýchlosť –  je to tiež dôležitý atribút – čím ju máte vyššiu, tým sa budete rýchlejšie pohybovať či plávať. Zo začiatku je vaša postava pomalá ako slimák – to ma na hre štvalo najviac, že všade dlho trvá, než prídete a takmer okamžite máte po stamine. Odporúčam ísť po ceste do Gnaar Moku, čo je kúsok na severe od Balmory. Nájdete NPC, ktoré tam potrebuje eskortovať. Za tento jednoduchý quest od neho získate boty, ktoré vám trvale zvýšia rýchlosť o 200, takže sa budete oveľa rýchlejšie po svete pohybovať. Má to ale jeden háčik – boty dávajú 100% slepotu. Ja som mal s mojím bretonom len polovičnú slepotu – vďaka 50% odolnosti na mágiu, takže som niečo videl. Efekt sa dá odstrániť tak, že si vypijete potion na odolnosť proti mágii, aby ste mali 100%. Potom si nazujete topánky a efekt mať nebudete.

V Morrowinde máte život, manu a staminu. Život a mana je jasná, no stamina, teda fatigue je najdôležitejšia vlastnosť v hre. Keď ju máte prázdnu a ste vyčerpaný, vtedy netrafíte nič, nič nevyčarujete, budete mať v obchode horšie ceny a NPCčka na vás budú horšie reagovať. Pri krádežiach sa vám nebude dariť a ani neotvoríte žiadny zámok. Majte ju preto vždy plnú, nech bojujete, obchodujete, kradnete alebo čarujete. Čím ju máte nižšiu, tým sa znižuje šanca na úspešné vyčarovanie kúzla. Ráta sa do toho aj aký vysoký máte daný skill, no dôležité je mať vysokú staminu.  

Morrowind má veľmi unikátny svet a na to, že sa odohráva na celkom malom ostrove, má veľa rozdielnych oblastí, kultúr a frakcii, do ktorých sa môžete pripojiť. Zatiaľ čo Skyrim je celý založený na nórskej mytológii a Vikingoch, Oblivion s jeho Impériom zase na Rimanoch a prétoriánskej garde, Morrowind má oveľa viac odlišných frakcií a každá má iný zdroj inšpirácie.  Pôvodní obyvatelia Morrowindu sú dunmeri alebo ak chcete temní elfovia. Aldmeri – vysokí elfovia ich tak prezývajú. Dunmeri sú zdatní bojovníci a mágovia. Dožijú sa trikrát viac než ľudia – čiže 200-300 rokov. Na Morrowinde si vytvorili klany a kmene, ktoré v modernom svete majú politickú funkciu a označujú sa ako Veľké domy. Vládnu nad časťami Morrowindu, no v hre sa môžete pripojiť len ku trom. Každý dom má svoju vlastnú architektúru a bohatú históriu a každý je na inej časti ostrova. Je tu dom Hlaalu, ktorý vládne juhozápadu ostrova – môžete sa k nemu pripojiť v Balmore, no hlavný stan má v meste Narsis, čo je jedno z ôsmych hlavných miest Morrowinde – na ostrove Vvardenfell sa nenachádza. Hlaalu sa priatelí s Impériom a je proti otroctvu. Naopak Dom Telvanni, ktorý má územie na východe ostrova, otvorene podpore otroctvo. Sú to mocní egocentrickí a ambiciózni mágovia. Architektúra ich budov je takmer mimozemská. Posledným Domom, ku ktorému sa môžete pripojiť, je Dom Redoran. Nachádzajú sa na severozápade a sú blízko provincie Skyrim. Redorani sú takí púštni osadníci, ktorí sú verní starým tradíciám pôvodných dunmerov. A sú výborní bojovníci – jedno z ich väčších miest je Ald´ruhn, v ktorom veľakrát zažijete púštnu búrku až si budete pripadať ako na Tatooine (možno pretože Todd Howard bol fanúšikom Star Wars). Potom tu sú časti, ktoré ovláda impérium – napríklad začiatočné mestečko Seyda Neen a Pelagiad a po celom ostrove má postavené malé pevnosti. No a nakoniec, srdcom celého ostrova Vvardenfell je červená hora, čo je aktívna sopka, do ktorej sa dostanete cez bránu duchov.

Divočina v Morrowinde je tiež veľmi špecifická a žiadne monštrum alebo zviera nestretnete v iných hrách. Čím budete mať vyšší level, tým stretnete tuhšie a silnejšie monštrá. Je tu Silt Strider, čo je unikátna obria zdomácnená kreatúra, na ktorej môžete cestovať. Zo začiatku ma vyľakala, pretože ju nájdete hneď v prvom meste a budete zmätený, že takýto obrí chrobák sa dá používať ako transport. Zaujímavosťou je, že ich ešte môžete nájsť v prídavku Skyrimu Dragonborn, no nemôžete na nich cestovať. V divočine mimo mesta môžete stretnúť napríklad Alitov, čo sú jaštery s veľkou papuľou, potom otravných Cliff Racerov, ktorí lietajú zabugovane a veľakrát sa zaseknú o budovu. Vo vode vás budú otravovať mäsožravé ryby a ak budete mať šťastie alebo smolu (ako sa to vezme), stretnete dreugha – prastarú humanoídnu chobotnicu. Jedno zo srandovných zvierat je Guar, ktoré si dunmeri aj domestikovali. Nie je agresívne a obyvatelia ho používajú ako ťažné zviera.

Potom sa dostanete do dungeonov – prvými sú kobky a hroby zosnulých, ktoré strážia nemŕtvi duchovia a kostlivci. Na kostlivcov vám netreba špeciálna zbraň – len na duchov potrebujete buď magickú alebo vám stačí obyčajná strieborná. Špeciálnym nepriateľom je bonelord (kostipán), ktorí si dokáže vyvolať ďalších nemŕtvych, no keď sa mu minie mana, nie je silný. V hrobkách sú veľmi dobré poklady, preto sa oplatia prejsť. Hneď v prvej oblasti pri mestečku Seyda Neen je ich niekoľko, no nechoďte do nich sám a na prvom leveli. Inými dungeonmi sú dwemerské ruiny. Tie do Morrowindu prinášajú závan steampunku, pretože v nich môžete stretnúť rôzne stroje a mechanické monštrá, ktoré ich strážia. Sú takisto veľmi špecifické pre Morrowind a aj architektúra tohto miesta sa vám vryje do pamäti. Poslednými dungeonmi sú kwamaské farmy – kvamy chovajú obyvatelia pre vajíčka vo vajíčkových baniach. Agresívni sú len bojovníci, ktorí ochraňujú kráľovnú. Ako posledné spomeniem monštrá popola – tie sa dajú nájsť pri Červenej hore. Sú vytvorení temnou mágiou Dagoth Ura a sú to polovičný dunmeri a polovičné beštie.

Poďme si teraz priblížiť prvé hodiny v hre. Začínať budete v malom mestečku Seyda Neen, ktoré slúži ako brána z pevniny Morrowindu na ostrov Vvardenfell. Osobne som si ho zamiloval, pretože sa nachádza pri mori a dali sa robiť krásne zábery pri zapadajúcom či vychádzajúcom slnku. V pôvodnej hre nebol taký dohľad, aký teraz vidíte. A aj keby bol, tak by ste nevideli na druhý breh. Ostrov Vvardenfell je zväčša tvorený bažinami, preto si ich aj vy užijete dosýta. V Seyda Neen sa dá robiť veľa vecí. Po vytvorení postavy si pokecajte so Sellusom a on vám povie, že máte ísť do Balmory a nájsť Caiusa Cosadesa. Tým by ste sledovali hlavnú príbehovú linku – môžete ísť hneď do Balmory, no ja vám odporúčam, aby ste sa trochu zorientovali v prvom menšom meste a čosi si zarobili a vylepšili si postavu.

Ako prvé NPC stretnete Fargotha. Môžete mu odovzdať magický prsteň, ktorý ste našli pri vytváraní postavy. Nie je nič moc, preto mu ho dajte. Nielenže si ho nakloníte, bude vás mať rád aj predavač Arrille, ktorý od vás kúpi všetky pokradnuté veci. Kradnuté veci v Morrowinde môžete predať hocikomu len nie jeho majiteľovi – v Oblivione a Skyrime ste už museli nájsť priekupníkov na čiernom trhu, tam to bolo zložitejšie. A dôležitá rada na začiatok – berte všetky veci, ktoré uvidíte, či už to budú poháre, taniere, príbory, jedlo či prísady – hodí sa všetko, pretože všetko sa dá predať – zo začiatku budete mať peňazí málo. Od Hrisskara sa môžete dozvedieť, že Fargoth má niekde v meste skrýšu, kde schováva peniaze, preto chce, aby ste ho v noci sledovali a ukradli jeho veci. Tak počkajte do noci a tajne ho sledujte. V skrýši nájdete 300 zlatých, pakľúč a prsteň, ktorý ste mu dali. Keby ste si neaktivovali quest od Hrisskara, jeho skript by sa neaktivoval a veci by ste tu nenašli. Inak ešte nechoďte späť k Hrisskarovi, pretože ten by vám zobral 200 zlatých a peniaze na začiatku budete potrebovať. V Seyda Neen môžete vyriešiť ešte dva questy alebo vyčistiť jaskyňu od pašerákov, ktorí predávajú otrokov a tých zachrániť.

Potom môžete ísť pomaly po ceste do Balmory. V okolí moc questov nenájdete a keď už, tak sa ťažko hľadajú. V Balmore ich budete mať dostatok – budete môcť pokračovať v hlavnom príbehu alebo sa pripojiť do jednotlivých frakcií. Balmora je prvé väčšie mesto a bude to na dlhší čas prvá dlhšia zastávka. Nájsť Caiusa môže byť problém, pretože musíte preskúmať celé mesto a potom ho na mape nájsť. Nachádza sa v severovýchodnej časti a keď ho navštívite a pokecáte si s ním, prijme vás do služieb Čepelí, čo sú špióni cisára alebo ak chcete – tajní agenti. Povie vám o ďalších agentoch, ktorí sa na ostrove nachádzajú a u ktorých sa môžete trénovať. Poradí vám, aby ste sa pridali do niektorej z guild a trénovali svoje schopnosti. To sú všetko vedľajšie questy a o guildách si povieme neskôr. Hlavná linka sa točí okolo kultu Nerevarine, o ktorom musíte získavať informácie. Tento kult verí, že sa jedného dňa znovuzrodí Nerevar a zjednotí Dunmerov proti ich dávnemu nepriateľovi. Tým nepriateľom je nesmrteľný Dagoth Ur, ktorý má pevnosť v Červenej hore. Hlavnú linku nejdem prezrádzať, pretože je veľmi dlhá a spoločne s vedľajšími questami vám zaberie hru dohrať približne 100 hodín. Ak chcete prejsť všetky questy, tak si toto číslo strojnásobte. S oboma datadiskami a módom Tamriel Rebuild môže herný čas nabobtnať ešte raz toľko. Pritom najrýchlejšie bola dohraná za 3 minúty a 15 sekúnd, no hráč používal verziu 1.0 a využíval glitche a bugy.

Caius je inak drogovo závislý – v jeho dome nájdete mesačný cukor, z ktorého sa vyrába skooma – je to ilegálna droga a ak budete mať jedno alebo druhé v inventári, obchodníci s vami nebudú chcieť obchodovať – výnimkou sú niektoré NPCčka, ktoré vám cukor kúpia. Skooma sa nedá vytvoriť, takže ak ste rozmýšľali, že si otvoríte v Morrowinde nelegálny bizňis, máte smolu. Keď už sme u tých nelegálnych aktivít – za každé prekročenie zákona budete pokutovaný. V Morrowinde nie je nezákonné keď niekomu vstúpite do domu bez pozvania alebo v noci. Ale keď vás niekto uvidí odomykať šperhákom barák, vtedy máte problém. Síce vás nemôže udať sliepka ako v Skyrime, NPCčka vidia sakramensky ďaleko, no ak ich vy nemáte v 360° zornom poli, tak vás nevidia ani nepočujú. Prekročenie zákona je aj za to, keď sa budete chcieť vyspať v posteli, ktorá patrí už niekomu inému. Skôr sa na tom zasmejete, pretože vám dajú pokutu 5 zlatých. Za prichytenie pri krádeži vám napália 25, za napadnutie 40 a za vraždu až 1000 zlatých. Keď vás chytia pri čine, môžete buď zaplatiť odmenu za vašu hlavu, to je najrýchlejšie riešenie. Alebo si trest odsedíte vo väzení. Za každých 100 zlatých si odsedíte 1 deň a za každý deň stratíte 1 bod z náhodného skillu, čo zabolí. Treťou možnosťou, ak nemáte peniaze alebo nechcete zaplatiť a nechcete ísť do väzenia, je odporovať zatknutiu. Vtedy na vás ale zaútočia stráže, ktoré sú na začiatku veľmi silné. Ak je na vašej hlave vypísaná odmena viac než 5000 zlatých, vtedy sa už nemôžete vyplatiť a stráže na vás zaútočia bez varovania.

V Morrowinde je celkom 20 frakcií, ak počítam aj veľké Domy. No nie do každej sa môžete pridať. Vďaka hlavnému questu ste automaticky pripojený k Čepeliam a Ashlanderom. Keď budete v Balmore, tam sa môžete pridať do guildy Bojovníkov, Mágov a Zlodejov. U každej vás čaká veľký počet questov – pri bojovníkoch budete musieť väčšinou niekoho nájsť a zabiť. Ako prvý quest vás čaká zabitie krýs v jednom dome. V ďalšom queste budete musieť nájsť a zabiť pytliakov, ktorí kradnú vajcia z jednej jaskynnej farmy. U mágov v prvých questoch budete musieť zbierať kytičky a huby a budete robiť poslíčka – získať späť nejaké predmety či ísť do obchodu a kúpiť keramickú misu. Tento quest sa nedá inak splniť, než misu kúpiť od obchodníka – aj keď na poschodí v jeho zamknutom byte mu môžete jednu ukradnúť, tú späť mág neprijme. Guilda zlodejov bola asi najzaujímavejšia. Hneď v prvom queste musíte ukradnúť diamant od alchymistky. Môžete si od nej kúpiť nápoj neviditeľnosti a keď vás nebude vidieť, ukradnete jej ho spred nosa. V ďalších questoch budete kradnúť veci alebo ich musieť odniekiaľ získať. Ak nemáte taký veľký stealth a nedarí sa vám kradnúť veci od ľudí, môžete ich vyprovokovať a predmety získať po ich smrti.

Dá sa pridať aj k imperiálom – k armáde a kultu. Tých nájdete buď v severozápadnej časti ostrova alebo v pevnosti Ebonheart, ktorá je na juhu pri najväčšom meste Vivecu. Nakoniec sa môžete pripojiť do Morag Tong, čo je prastará guilda assassínov, ktorá je legálna a slúži verejne pod vládou Morrowindu. Sú odvekými nepriateľmi Temného bratstva, do ktorého sa tu nedá pripojiť, no stretnete sa s pár členmi. Do Morag Tong sa dá pripojiť jedine vo Vivecu, aj keď ho môžete nájsť už v Balmore. Ako questy budete musieť väčšinou zabiť nejaké NPC. Špeciálnymi frakciami sú potom tri upírske klany. Nemôžete sa k ním pripojiť priamo – stanete sa automaticky členmi klanu, keď vás nejaký upír nakazí. Ak si nákazu do troch dní nevyliečite, stanete sa upírom navždy. Otvorí sa vám 11 unikátnych questov, no budete musieť žiť ako upír. Budete síce silnejší a rýchlejší, dostanete bonus do viacerých skillov a 50% odolnosť voči normálnym zbraniam, no spánkom sa nevyliečite. Takisto slnko vám bude uberať život, takže po vonku sa budete musieť pohybovať len v noci. A čo je najhoršie – drtivá väčšina NPC s vami nebude chcieť hovoriť alebo na vás hneď zaútočí. Takže za upíra hrajte len experimentálne vo vedľajšom sejve.

Todd Howard poznamenal, že Morrowind bola jeho najmenej obľúbená hra, na ktorej pracoval. Keď si porovnáte Morrowind, Oblivion a Skyrim v rámci celkového dizajnu, Morrowind a Skyrim sú úplne odlišné hry – odlišné zo spôsobu ako ich človek hrá. Každá z nich vám síce ponúka veľkú voľnosť, no Skyrim je dizajnovaný pre masy hráčov a dostupný úplne každému – aj tomu, ktorý nemá šajnu, ako sa RPG vôbec hrá. Morrowind bol ešte stále hardcore RPGčkom, ktoré vás nevodilo za ručičku a na veľa vecí ste museli prísť sami. A ak ste vedeli, ako hra funguje, mohli ste ju už na prvom leveli rozbiť a stať sa v nej bohom. Doslova. Stačilo vám ísť do Balmory a v Gilde mágov a u zlodejov si kúpiť niekoľko kúziel – keď ste mali jedno kúzlo na vylepšenie vlastnosti a soultrap na uväznenie duše, mohli ste si vytvoriť kúzlo, ktoré vám permanentne zvýšilo štatistiky. Takže ste mohli mať neobmedzenú inteligenciu, vďaka ktorej ste si mohli vytvárať ohromné potiony, ktoré ste následne predávali alebo si vďaka nim zvýšili iné štatistiky. Mohli ste si namaxovať osobnosť a tým vás mal v Morrowinde každý rád a v obchode ste predali obchodníkovi najhorší predmet za všetky jeho peniaze. Alebo ste si vylepšili akrobaciu na takú výšku, že ste jedným skokom preskočili celý ostrov a pristáli na inom. Nežartujem. Alebo ste si zvyšovali rýchlosť a vďaka tomu sa pohybovali po svete nadzvukovou rýchlosťou. To je len zlomok toho, čo ste v hre mohli urobiť. Pridaním efektu uväznenia duše ku ktorémukoľvek spellu vzniklo kúzlo, ktoré malo na vás trvalý efekt – to znamená, že keď ste si vytvorili kúzlo levitácie na jednu sekundu na seba a pridali k nemu uväznenie duše na cieľ, mohli ste lietať do konca hry. To isté platilo pre neviditeľnosť – boli ste trvale neviditeľný. Kombinácii bolo strašne veľa – mohli ste si zvýšiť trvale resistanciu proti živlom, namaxovať život alebo staminu či privolať nemŕtve monštrá, ktoré vám trvalo slúžili. Škoda, že to v mojej opatchovanej verzii nešlo – nenašiel som u obchodníkov kúzlo vylepšenia vlastnosti a efekt uväznenia duše nefungoval na všetky kúzla. Chcel som len vyskúšať, či to funguje. Hneď na začiatku mág Tarhiel spadne z oblohy – po prečítaní jeho denníka zistíte, že vytvoril kúzlo, ktoré mu dovolilo robiť megaskoky na veľkú vzdialenosť. Toto vtipné NPC do Morrowindu autori prepašovali cez Howarda, pretože ten nemal rád humor. U Tarhiela nájdete aj tri zvitky na skok, ktoré môžete vyskúšať. Kúzlo vám zvýši akrobaciu o 1000, takže môžete jedným skokom preskočiť veľkú vzdialenosť. No má trvanie len 7 sekúnd, takže pristávanie väčšinou neprežijete. Kúzlo pierka nepomôže, majte pripravený v zálohe druhý zvitok so skokom alebo skočte hneď po vyčarovaní. S troma takýmito zvitkami sa môžete rýchlo dostať zo Seyda Neen do Vivecu. A to nehovorím o tom, že už na začiatku môžete používať kúzlo levitácie, ktorá je skôr lietaním a ak viete, kam máte ísť, môžete získať mocné zbrane či artefakty.

Ďalej tu je rozbitá alchýmia. V guilde mágov si od Ajira môžete dookola kupovať dve prísady, ktoré sa mu stále obnovujú – krabie a hovädzie mäso. Nestoja veľa a ich kombináciou získate potion na obnovu staminy. Všetky potiony mu môžete následne predať späť, takže nakoniec zarobíte. A týmto nekonečným cyklom sa budete zlepšovať v alchýmii – stačí vám na to len základný hmoždier, no ak chcete celú majstrovskú sadu na robenie potionov zadarmo, skočte si k alchymistke Nalcarye –nachádzajú sa v obchode v bedničkách. Ak chcete byť zdatným alchymistom, stačí vám level 60, pretože vtedy uvidíte všetky efekty prísad, ktoré obsahujú. S použitím len hmoždiera dostanete slabší potion, s použitím aj ostatných nástrojov môžete znížiť negatívne efekty. Nakoniec budete schopný vytvárať super-potiony, ktoré vám drasticky zvýšia niektoré vlastnosti aj na viac minút. Na to potrebujete ale vysokú inteligenciu a alchýmiu.

A to nehovorím o tom, aké je rozbitá interakcia s NPC. Nemusíte mať osobnosť 2000, aby vás všetci mali radi. Stačí vám aj priemerná a na jednom NPC si môžete vymaxovať rečníctvo tým, že ho budete opakovane presviedčať o jeho dokonalosti. Nemusíte ho ani podplácať ani sa mu vyhrážať. Level 100 rečníctva som mal veľmi skoro a vďaka tomu som si okamžite naklonil na svoju stranu všetky postavy. Druhá vec je, že môžete akúkoľvek postavu proti sebe poštvať. Najskôr si ju udobríte, potom na ňu začnete hulákať a ona na vás zaútočí. Ak vy neopätujete útok, nebudete mať za to žiadny postih. Keď si najmete žoldniera či si vyvoláte monštrum, ktoré vás bude chrániť, urobia robotu za vás a vy nedostanete postih – nevylúčia vás z gildy alebo na vašu hlavu nebude vypísaná odmena. A nezaútočí na vás celá krčma bojovníkov. 

V Morrowinde môžete mať barák. A nie jeden ale niekoľko. Budete si ich môcť postaviť, ak postúpite v ranku v niektorej frakcii Veľkého domu. Alebo ho dostanete ako odmenu za quest – napríklad keď splníte questy Caiusa Cosadesa, ten sa odsťahuje do Cyrodillu a vy jeho dom môžete používať ako svoju základňu. Inak môžete používať ktorýkoľvek dom, ktorý si vyberiete – stačí zabiť jeho majiteľa a hromadiť si v ňom veci – tie nezmiznú a zostanú tam, kde ich necháte. Len tu ešte nie je implementovaný fyzikálny engine, takže nemôžete voľne presúvať zbrane, brnenie, predmety alebo ľudí ako v Oblivione či v neskorších hrách Bethesdy.

Boj bol vždy v Morrowinde nezaujímavý a nudný. Len ste máchali zbraňou a modlili sa, že ho s vašim nízkym skillom trafíte. Pritom je vo svojom jadre veľmi zložitý – výpočty útokov sa dejú mimo obrazovku a pripomínajú staré RPGčka, kedy sa každý útok rozhodol po hode kocky. Výsledný damage záleží na sile zbrani, vašej sile a v akom stave sa zbraň nachádza. Potom záleží na tom, aký armor má cieľ na ktorý útočíte a či mu dáte kritičák alebo normálnu ranu. Pre detailnejší rozbor mechaník si pozrite súbor videí od borca menom Lyle Shnub. Ja som sa špecializoval na krátke čepele a zo začiatku som mal 35 bodov v tomto skille. Aj tak som mal problém niekoho trafiť – a to som mal plnú staminu. Môžete útočiť z troch strán, pričom každá zbraň má svoj najsilnejší útok – krátke meče a dýky uberajú najviac keď s nimi bodáte a sekera dá najväčšie poškodenie v seku. V menu si môžete zaškrtnúť políčko, že budete používať automaticky najlepší útok. No potom sa z toho stane nudná klikačka. Preto som chcel radšej používať luky. No tie som si nedal ako hlavný ani vedľajší skill a pri mojich 10 počiatočných bodoch som nič netrafil – aj keď som od nepriateľa stál meter a strieľal rovno do neho. Pravdepodobnosť, že niečo trafíte je v Morrowinde oveľa zložitejšia ako v Oblivione alebo Skyrime. Tam ste už na samom začiatku luk ovládali majstrovsky. Tu si pripadáte ako Jano z dediny, ktorý nikdy v ruke nedržal žiadnu zbraň. Preto sú po svete tréneri, aby ste si mohli skilly vycvičiť. Keď som mal peniaze, luk som si vycvičil až do 25ky a vtedy to začalo byť o niečom inom. Už som triafal 30% rán, z čoho som bol natešený. Pritom luk patrí do jedného skillu, ktorý má názov marksman – strelec. V tomto skille sú zahrnuté všetky strelné zbrane – aj kuše a hádzacie nože či hviezdice. Takže vám stačí si vylepšiť jeden skill a môžete používať všetky typy strelných zbraní. Rozdiel medzi lukmi a kušami je ten, že kuše dávajú stabilné poškodenie – sú síce pomalšie, no zato oveľa silnejšie. Alebo sa budete špecializovať na boj bez zbraní a brnenia. Tieto skilly si môžete najlepšie namaxovať na prerastených krysách, červoch a chrobákoch, ktorí sú v začiatočnej lokácii. Nepriateľom v pästnom súboji neuberáte život ale staminu a keď sa im minie, každým útokom ich omráčite a až potom začnete uberať život.

80

O Morrowinde by sa dalo rozprávať hodiny. Dôkazom je jedno video od týpka menom PatricianTV, ktorý urobil 8 hodinovú analýzu hry a pomenoval ho ako „rýchla retrospektíva“. Tak ak vás nevyčerpalo moje rozprávanie o Morrowinde a viete po anglicky, zamierte tam. Odkaz nájdete pod článkom. A ak sa rozhodnete prežiť nejaký čas v tomto tajuplnom svete, prajem vám príjemný zážitok.

Použité módy:

  • MGE XE
  • Morrowind Code Patch
  • Morrowind Enhanced Overhaul
  • Tamriel Rebuilt
  • Morrowind Rebirth
  • Aesthesia Groundcover – grass mod
  • Better Bodies
  • Better Heads
  • Real Signposts
  • LGNPC (Less Generic NPCs) Project –
  • Delayed Dark Brotherhood Attack v2
  • Lovely Loading Screens
  • Speechcraft Rebalance

Autor

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *