Polda 4

Hellrampage2002, adventure, cestovanie časom, czech, point-and-click, sci-fi, Windows Leave a Comment

Polda 4 je štvrtý diel adventúrnej série so slávnym policajtom/súkromným detektívom Pankrácom od Zima Software, ktorý vyšiel vo februári 2002. Tento diel je trochu odlišný – autori vsadili na menej humoru, vážnejší štýl, cestovanie časom a čo bolo najprekvapivejšie, na 3D. Scény a obrazovky sú renderované a statické a postavy sú namodelované v treťom rozmere. Niektorým hráčom sa to nepáčilo, pretože boli zvyknutí na 2D adventúry, no technológie išli dopredu a tak aj autori si chceli urobiť svoju 3D hru. V tom čase bolo 3Dčko moderné a aj v Zima Software mali viac peňazí, tak si mohli dovoliť posunúť celú sériu dopredu.

Na hre pracovali ľudia, ktorí vytvorili predchádzajúce časti. Opäť tu bol Petr Svoboda na poste programátora a napísal aj námet – prehováral scénaristov, aby dali do štvorky cestovanie časom čo sa mu nakoniec podarilo. Vojtech Krump a Miroslav Sabo ako scenáristi ostali a zaujímavosťou je, že pôvodne mal celý scenár napísať Petr Svoboda. Musel ho ale prenechať kolegom, aby mal čas naprogramovať nový 3D engine pre hru. Ako sám priznal, moc s 3Dčkom ešte nevedel pracovať a bolo to pre neho ťažké. Vraj mal odložené klávesnice niekde bokom a keď mu niečo nešlo, tak jednu rozmlátil a zobral si novú. Hudbu opäť skomponoval Roman Džupinka, no v grafike pribudlo zopár nových ľudí. Daniel Falta zostal a pribudol Odon Milich, Martin Rezniček a Irena Winterová.

Pankrác sa na seba od druhého a tretieho dielu dosť podobá – je blonďák a má vypúlené oči. Luděk Sobota a aj ďalší známi herci ako Jiří Lábus, Oldřich Kaiser či Bohdan Tuma ostali, čo bolo ďalšie plus. Vtipy tu samozrejme sú, tie z tohto štvrtého dielu nezmizli úplne, no sú fakt len v minimálnom množstve, čo niektorí hráči nevedeli prijať, pretože hlas Luďka Soboty sa im prirodzene spájal s vtipnou postavou Pankráca. Rozhovory medzi postavami sú oveľa dlhšie čo mi vyhovovalo – aspoň ste sa toho dozvedeli viac. Dabing bol natočený v štúdiu Kmotr.

Polda 4 vyšiel rok a tri mesiace po treťom diele, čiže dosť rýchlo. Po vydaní si hra u nás viedla veľmi dobre. Známky v časopisoch a na internete boli slušné – od 7mičiek až po deviatky. Recenzentom sa páčil vážnejší tón hry, hrátky s časom a že sa celá séria kvalitatívne posunula vyššie. Nepáčil sa im pixelhunting, animácie a nevýrazná hudba.

Animácie sú trochu horšie a niekedy dlho trvá než nejakú akciu postava dokončí. 3D modely mi do statického prostredia moc nesedeli, mám radšej 2D adventúry, no po čase som si na to zvykol. Tiež mi vadilo, že prostredie bolo až príliš statické a nepohol sa v ňom ani list. Jedine mraky vidíte, že sa hýbu – tak poznáte, že vám hra nezmrzla. Jednotlivé obrazovky sa neskrolujú a keď chcete lokáciu vidieť z inej perspektívy, je tu kamera, ktorú musíte hľadať po okraji obrazovky. Prejdením myšky hore nájdete inventár, no nikdy som nemal predmetov príliš veľa, tak sa nemusíte báť, že by vám zahltili obrazovku. Kombinácie predmetov mi prišli dostatočne logické okrem praveku či Egypta, kde sa s Pankrácom tiež dostanete. Najhoršia vec na hre bol pixelhunting, ktorý sa po absencii v treťom diele opäť vrátil. Veľakrát som nemohol postupovať v hre ďalej, pretože som jednoducho nenašiel nejaký predmet na obrazovke. Raz to boli črepy v piesku v Egypte alebo chaluhy na pláži, ktoré obsahovali dôležitý predmet. Alebo hneď v prvej oblasti si nemusíte všimnúť drát na zemi. Niektoré predmety môžete zobrať a použiť aj viackrát, tak pozor na to. Napríklad drevenú palicu v praveku použijete na balvan, ktorý zhodíte a zároveň na výrobu primitívneho zapaľovača. V Egypte tiež budete klacek potrebovať – na vyrobenie sekery. Preto všetky predmety hneď medzi sebou kombinujte v inventári a potom so všetkými postavami a objektmi v hre, ak nebudete vedieť ako ďalej.

Dá sa tu asi dvakrát zomrieť. Prvýkrát som nemal uloženú hru a v komunistickom Paríži som sa vykukol z kanálu a hneď ma zastrelil policajt. To ma prekvapilo a aj naštvalo, pretože som musel ísť dlhší úsek znovu. Druhýkrát už to bolo predvídateľnejšie – v praveku budete bojovať proti šamanovi v hre myslí. Minihier nie je toľko ako v trojke ale tiež tu nejaké sú. Prvú nájdete v divadle – je to klasická posuvná skladačka, v ktorej musíte urobiť kompletný obrázok. Tento puzzle mám zo všetkým najmenej rád. Takže pre mňa to bolo ako za trest. Druhý puzzle bol lepší – musíte sa naučiť reč pravekých ľudí. Najlepšie je si zapisovať správne slová k jednotlivým symbolom a za chvíľu to máte. Tretí puzzle bol tiež v praveku – so šamanom si zahráte hru na život a na smrť s kameňmi. Je to logická hra podobná na Hexxagon. Na začiatku som skúšal byť ofenzívny, no stačí vyčkávať, obsadzovať si svoje políčka a občas zaútočiť a vyhráte.

Štýl hudby sa vždy výrazne mení podľa toho v akej oblasti ste – v Havaji bude exotická, v praveku zase rytmická a budete počuť narážať o seba nástroje vyrobené z kostí a krik. Keď sa dostanete do obdobia Francúzskej revolúcie, budete počuť Vivaldiho Štyri ročné obdobia. Zaujímavosťou je, že táto skladba sa stala v tejto dobe veľmi obľúbená u francúzskeho ľudu, pretože symbolizovala prírodne cykly a zmeny. V Egypte budete počuť ľahké arabské tóny, no akurát v poslednej finálnej oblasti Paríža sa mi hudba nepáčila. Viac sa mi ale páčilo ako boli obrazovky nazvučené – keď ste na pláži, počujete šum mora, v praveku budete počuť rôzne ptáctvo a keď budete v jaskyni, Pankrác bude hovoriť v ozvene. V meste bude naopak rušno a v niektorých interiéroch je hudba skôr ambientná. 

Hru mi trvalo dohrať 7 a pol hodiny, čo je tak akurát. Najpodstatnejšie je, že ma štvrtý diel bavil hrať aj po dvadsiatich rokoch. Najlepšie časti z hry boli začiatok a koniec. Stred v praveku trochu pokulhával, no k tomu sa dostanem. V pôvodnej PC verzii chýbalo nejaké lepšie intro, ktoré by hráča uviedlo do deja. Autori ho pridali do novšej verzie pre dotykové zariadenia v roku 2016 – je skoro trojminútové – ukazuje ako Santusov pre Rusov vytváral experimenty a nakoniec ušiel. Na konci vidieť ešte dátum kedy je Pankrác s Mucovou na Havaji – 23.3.1990, pritom hra začína v roku 2001, takže autori urobili chybu.

Štvrtý diel začína tam kde skončil tretí – len s malou zmenou, pretože v treťom diele na konci ste s agentkou Mucovou odišli na dovolenku na Floridu a v štvrtom začínate na Havaji. Tam si Pankrác užíva až pokým niekto nezaklope na dvere a nebude ho chcieť zabiť. Mucová inštinktívne odplaší útočníka dobrým hodom fľaše a krátko na to Pankrácovi zavolá profesor Santusov, ktorý chce, aby za ním prišiel do Paríža. Santusova ste stretli v tretej časti na Sibíri. Respektíve to bol vedec Sergej, ktorému ste museli chytiť veveričku, aby si ju upiekol. Santusov zomrel pri experimente skôr než ste sa s ním mohli stretnúť. Takže autori urobili ďalšiu chybu v scenári. V celej hre ale ide o to hľadať Santusova a nejak sa k nemu dostať. A keďže tu je hlavné cestovanie časom, tak budete cestovať do budúcnosti aj minulosti a snažiť sa ju zmeniť.

Prvá oblasť bude v Paríži. Trochu si ju rozoberieme – po príchode máte pri sebe len 3 doláre. Máte tu nájsť profesora Santusova a viete len to, že sa skrýva v divadle. Tam vás ale nebudú chcieť pustiť, tak musíte vymyslieť alternatívny plán ako sa tam dostať. Zatiaľ nebudete môcť po meste cestovať a budete sa pohybovať len pri divadle. Vedľa neho vám obchodník o každom toho veľa vykecá, ten bude váš zdroj informácii. Pri soche nájdete vysedávať starého harmonikára, ktorý si zarába hraním a lenivého nevrlého robotníka, ktorého musíte prinútiť pracovať. Celkovo je táto prvá oblasť podarená a nie je až taká ťažká – vždy keď sa dozviete niečo nové alebo niekoho stretnete, bežte sa porozprávať so starými postavami. Tí vám možno otvoria cestu k riešeniu problému. Autori nemuseli urobiť niektoré modely postáv, pretože boli za okienkom, čo im uľahčilo prácu. Zistíte, že do divadla vedie kanál, no najbližší vchod je zaprataný doskami, ktoré stráži robotník. Tak musíte vymyslieť ako ho prinútiť dosky odniesť.

Keď sa konečne dostanete do divadla a cez skladačkovú minihru, stretnete sa so Santusovom. Bude to veľmi dlhý rozhovor, v ktorom vám Santusov povie, že ho Rusi využili, aby im zostrojil veľmi nebezpečný vynález – prístroj, ktorý človeku zablokuje všetky jazykové nervové dráhy okrem ruštiny. Takže Sovieti chcú, aby sa na celom svete hovorilo len rusky. Pankrácovi dá za úlohu cestovať desať rokov do budúcnosti, aby sa presvedčil, či Rusi skutočne vďaka tomu prístroju ovládli svet a potom sa má vrátiť späť pomocou diaľkového ovládača.

Po príchode do Paríža o desať rokov neskôr sa ocitnete v zničenej miestnosti, kde býval profesor. Skúsite zapnúť starú televíziu – reportérka hovorí o ruských pionierov, Mig-41 a sovietskej hymne, takže Santusov mal pravdu a celý svet ovládli Rusi. Skúsite sa ovládačom vrátiť späť v čase, no ten nefunguje. Takže ste zaseknutý v budúcnosti a musíte vymyslieť, ako sa dostať späť. Ďalej nejdem prezrádzať ako bude príbeh pokračovať, pretože v hre je plno zvratov a príbehovo je hra veľmi dobrá. Povieme si ale niečo o zaujímavých miestach, postavách a kde sa ďalej pozriete.

V komunistickom Paríži sa pozriete okrem divadla aj do ďalších oblastí – do knižnice či väznice, takže si trochu pocestujete a dobré je, že Pankrác na to nebude potrebovať žiadny dopravný prostriedok. Neskôr pôjdete aj na Havaj, kde budete bývať v rovnakom hoteli ako na dovolenke s Mucovou. Táto oblasť bola tiež dobrá. Pankrác vždy zmení oblečenie a prispôsobí ho danej lokácii, čo bol sympatický detail. Pozriete sa aj do praveku 10 000 rokov do minulosti a budete sa učiť primitívny jazyk. Táto oblasť je veľmi malá, pritom v tých niekoľkých obrazovkách budete kombinovať najviac predmetov z hry. A kombinácie to budú niekedy dosť bizarné, preto sa mi táto časť páčila najmenej. No sú tu dve dobré minihry, ktoré to vyvažujú. Navštívite Paríž v období Francúzskej revolúcie. Na cintoríne môžete nájsť náhrobky dvoch grafikov. Navštívite tržnicu v Egypte a budete sa hádať o artefakt s predavačom. A vytvoríte si bombu, aby ste sa dostali k vykopávkam. Do Paríža sa budete vracať po každej väčšej lokácii. Najviac ma bavil Hawaj, v ktorom ste dohadzovali ženy svojmu šéfovi a obdobie Francúzskej revolúcie, ktoré malo skvelú atmosféru. Alternatívny rok 1996 bol tiež veľmi zaujímavý, no škoda je, že tam hráč strávi len chvíľu – namiesto vlakov sa ľudia presúvali vzducholoďou, stále tam mali éru parného stroja a Anglicko bolo vo vojne s Francúzskom.

70

Poldu 4 odporúčam. Tento diel ma zatiaľ bavil asi najviac a ak ste ho nehrali, bežte to napraviť. Síce má menej humoru a je viac vážny, no vďaka tomu má hutnejšiu atmosféru. A výborný príbeh s cestovaním časom, čo je len ďalšie plus.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.