Outwars

Hellrampageaction Leave a Comment

Sci-fi strieľačka s hnusnou grafikou podľa vzoru Vesmírnej pechoty…

Videli ste film Starship Troopers (Vesmírna pechota)? Alebo ste nebodal čítali knihu od Roberta A. Heinleina? Ak sa vám buď jedno, alebo druhé páčilo, možno sa vám bude páčiť aj dnes recenzovaná akčná strieľačka od SingleTrac vydaná firmou Microsoft. Prvou hrou alebo dvojicou hier boli šialené závody „Twisted Metal“ a „Jet Moto“ (obe sa dočkali pokračovania), no autori mali ako hlavnú platformu PlayStation. Prečo vyrobili v roku 1998 akčnú hru zo sci-fi prostredia je záhadou (asi Billovi Gatesovi preskočilo), keďže sa im ako-tak dobre darilo v závodnom žánri. Outwars pritom dostával svojho času väčšinou nadpriemerné hodnotenia, no nie každému sa páčila hnusná grafika a hnusní votrelci strieľajúci čudesné čosi, ktoré vám uberalo život ale váš boreček ani nehekol. Nuž, poďme sa pozrieť na príbeh.

V roku 1969 ľudia pristáli na Mesiaci. V roku 2075 mohli cestovať za slnečnú sústavu a v roku 2119 mohli cestovať nadsvetelnou rýchlosťou. V roku 2194 kolonizovali prvú planétu mimo slnečnej sústavy – Oasis. Príbeh začína v roku 2283 vo svete menom Mikhal, ktorý bol napadnutý Lebkami (The Skulls). Vy, ako elitný mariňák z jednotky Dreadnoughts (nulový strach), sa na tejto planéte nachádzate tiež, a tak musíte do dvoch minút nájsť vesmírnu stíhačku, ktorá netrpezlivo čaká na štart a ak tento limit prekročíte, odíde bez vás. Po tomto krátkom úvode vás vysadia na planétu Oasis, kde započnete krátky tréning zložený zo skákania (teda jetpacku) a strieľania. V poslednej vašej tréningovej misii bude planéta Oasis napadnutá a znovu budete musieť zmiznúť. Lebky napadnutú planétu premenia neznámou technológiou na vyprahnutú púšť plnú „tovární“ pre výrobu mimozemských bojovníkov. Neskôr budete musieť získať špeciálnu technológiu, ktorá vám umožní lietať (niečo ako rogalo) a vy budete môcť začať ničiť liahne Lebiek, ktoré sa nachádzajú v podzemí a… a ďalej vám už prezradzovať nejdem. V CD verzii (ktorá je rozdelená na 2 CDčka) nájdete hraný briefing, v ktorom vám bude zadávať inštrukcie váš kapitán/generál a v druhej časti hry žena. Taktiež v nej sú videá, ktoré v RIP verzii nenájdete. Je vidno, že autori chceli z príbehu ťažiť najviac a vytvoriť tak silou-mocou filmový zážitok, no akosi im to nevyšlo. Celé je to až moc klišé. Vaše úlohy budú pozostávať väčšinou z „choď a znič“ alebo „preskúmaj, nájdi, zachráň a príď späť“. Nízka variabilita úloh tu až tak veľmi do očí nebije, pretože sa veľmi rýchlo strieda prostredie – najskôr ste na zelených ostrovčekoch (Oasis), okolo vás je more, neskôr prídete na púšť (Anubis), do ľadových krajín (Ragnarok) a do podzemia votrelcov a vždy budete musieť zničiť niečo iné. Taktiež sa krásne stupňuje epickosť a monstróznosť úrovní prudko stúpa. Autori sa vyžívali v level designu, pretože všetko je monumentálne a vy si pripadáte ako maličký, bezvýznamný človek. Btw, vysvetlite mi, prečo sa mimozemšťania volajú „Lebky“, keď jediná lebka je bosák na konci a ostatné potvory s lebkami nemajú nič spoločné (hups, spoiler)?

„We came, we saw, we conquered!“

A teraz už spomínaná kontroverzná grafika. Stačí sa pozrieť na priložené obrázky alebo video a máte jasno. A ak jasno nemáte, stiahnite si hru a zahrajte si ju – na rok 1998 bola grafická stránka na dosť nízkej úrovni. Hra má celkovo 26 misii a za ten čas (za víkend hru prejdete, ja som ju prešiel za jeden deň) som si na grafiku ako-tak zvykol. Za tvorbu hnusných votrelcov môžeme ďakovať aj Pierre Dufresnemu a vytvorenie enginu Bobovi Dawsonovi. Už prvé stretnutie s mimozemskou rasou vo mne zanechal výraz „WTF?!“, keď som videl ako sa pohybujú (ako v pre-alphe verzii), čo strieľajú (neskôr som zistil, že sú to akési krištáliky) – keď som videl, že na mňa strieľajú traja červení votrelci granáty, opakujem GRANÁTY (podobné z Duke Nukem 3D), nevedel som, či sa mám smiať a hrať ďalej alebo byť zhnusený a vypnúť a odinštalovať hru. Povedal som si: „Dobre, hre dám ešte šancu, veď ju recenzujem“. No ja staré hry len kvoli grafike nesúdim – hru zhodili ďalšie veci, ktoré stoja za zmienku. Napríklad rozlíšenie 640×480, ktoré nejde zvýšiť ani znížiť, podpora 3D karty, ktorá nemá žiaden efekt, atď.

Čo mi najviac vadilo na hre okrem grafiky, bola umelá inteligencia. Tá sa jednoducho nezaprie, no nie je najhoršia (Daikatana vedie na plnej čiare). Vaši spolubojovníci sa budú okolo vás obšmietať a snažiť sa, aby ste ich nevideli (to slúži hlavne na to, aby ste si z nich neurobili pokusné ciele, čo je na jednu stranu dobré). Aj keď im dáte nejaký príkaz, niekedy zistíte, že vôbec s vami nie sú a niekde sa zasekli (buď o stenu alebo v textúre!) alebo len tupo čumia a nechajú sa strieľať od nepriateľov. Ďalej mi vadila nevyvážená obtiažnosť – nepriatelia sa vám niekedy zjavia zničohonič pred nosom a vy rýchlo prepínate z rakiet na laser, aby ste sa nezranili. A to ešte nehovorím o počte, v ktorom sa niekedy sústreďujú na jednom mieste.

Skafandre, ktoré si môžete obliecť sú štyri typy. Prvý, najľahší, sa hodí skôr pre prieskumné misie a sabotáže, v ktorých potrebujete dostatok rýchlosti a obnovovania paliva v jetpacku, aby ste sa mohli vyhnúť všetkým nepriateľom a strelám a bezpečne nepozorovane zmiznúť. Ďalší typ je bojový, asi najviac vyvážený – je to taká stredná trieda. Následuje skafander PAX-15 Assault, do ktorého si môžete nainštalovať najviac zbraní, no budete sa v ňom pohybovať najpomalšie. Posledný, štvrtý, je prototypom a jeho štatistiky sú neznáme.

Zbrane sú celkom fajn, no mám určité výhrady. Určite najlepšia zbraň je v hre hneď prvá, v ktorej máte neobmedzené množstvo munície, no po vybití musíte čakať, kým sa vám nabije. Od ostatných zbraní má výborný dostrel a aj poškodenie v závislosti na kadencii. Okrem tejto laserovej zbrane tu nájdete rôzne rakety, napalmové bomby, granáty, gaussovu pušku (mľask), plameňomet, míny a veľa ďalších. Ovládanie je taktiež rozporuplné. Na jednej strane je skvelé a ak sa naučíte uhýbať strelám úkrokmi do strán s pomocou jetpacku, z hry sa stane iná strieľačka. V Outwars je možnosť ovládanie trupu a nôh oddelene, takže zatiaľčo bežíte rovno, môžete byť otočený doprava a strieľať tak na nepriateľov. Toto oddelené ovládanie som vôbec nepoužíval – bolo jednoducho príliš krkolomné, zložité a vôbec nemalo význam. Nastavenie kamier som taktiež nepochopil. 1st-person pohľad – OK, 3-rd klasický a oddialený, to chápem, no povie mi niekto, prečo autori ešte urobili EXTRA-STATICKO-ODDIALENÝ pohľad? A sejvovať sa dá len po prejdení misie. Takže ak zomriete tesne pred koncom, môžete ísť odznova. Jeden-krát sa mi stalo, že som tesne pred dokončením misie zomrel, no stačil som zničiť cieľ a misia bola úspešná, takže aj keď som bol mŕtvy, pokračoval som v príbehu ďalej (bola to presne misia č. 22, kde ste museli zničiť raketami kráľovnú – hups, ďalší spoiler). V poslednej misii sa mi zase niekoľkokrát stalo, že som spadol do textúry, takže som bol pádom mŕtvy a musel som ísť odznovu. Takýchto kiksov obsahuje hra až nad úmerné množstvo, preto jej dávam také nízke hodnotenie. Ak si odmyslíte grafickú stránku a množstvo chýb, vyjde vám celkom dobrá akčná hra, ktorú by som vám odporúčal skúsiť. Ja som ju už raz prešiel a myslím, že stačilo. Outwars podporuje aj multiplayer do ôsmych hráčov.

[yasr_overall_rating size=“large“]

[yasr_visitor_votes size=“medium“]


  • download5523outwars-titleVýrobca: SingleTrac Entertainment Technologies
  • Distribútor: Microsoft
  • Rok vydania: 1998
  • Platformy: Windows
  • Extra: cheaty 2 icon Obaly icon gameplay icon manual icon scanner icon wikipedia icon
  • Ovládanie

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.