Pokračovanie skvelej žoldnierskej stratégie s RPG prvkami!
Na začiatku tejto recenzie musím napísať, že som sa s hrou v minulosti nestretol, a tak táto recenzia bude nezaujatá a nebude v nej pracovať nijakým spôsobom nostalgia a emočno. V minulosti som hru videl na rôznych reklamných plagátoch a recenziách v dobových časopisoch a viem, že vtedy to bola vraj pecka všetkých peciek. Ja s týmito názormi súhlasiť bohužiaľ nemôžem a ani sa nestotožňujem. Jagged Alliance 2 (JA2) vyšla v roku 1999. Bol to mix taktickej stratégie a RPG v peknom izometrickom pohľade alá Fallout. Nechcem porovnávať JA2 s Falloutom, bože chráň! To sú dve úplné iné hry. Podobnosť by bola určite väčšia so sériou X-COM alebo UFO. Ovládate tu jednotku žoldnierov (dokonca si tu môžete najať sapéra! Paliči mostů rullez!), v ktorej môžete mať až osem vojakov, no čím budete mať vojakov menej, tým jednotlivci dostanú viac eXPov, takže budú rýchlejšie napredovať. Najať si môžete od úplných looserov, ktorí sa pri prvej streľbe poserú až po ostrieľaných profíkov, ktorí sa naopak v kľude vyserú aj keby im okolo hlavy poletovali guľky. Samozrejme, taký profesionál niečo stojí a týždenný žold s celou jeho zavšivenou výbavou vás vyjde celý začiatočný plat. Tak si radšej zo začiatku najmete jednotku bažantov a necháte ich pochcípať, len aby ste splnili cieľ misie. Príbeh je v tejto hre dosť podstatný, dostanete sa do malej fiktívnej zeme tretieho sveta menom Arulco, ktorú zmieta teror miestnej diktátorky Deidrany. Práve na diktátorke a jej poskokovi sa budete smiať najviac, potom možno heknete nad hláškami vojakov a možno si ich aj po čase zamilujete, ak skôr neskapú. Vodca rebelov si s vami (veliteľom žoldnierov) dohodne schôdzu v pražskej kaviarni Slávia, ktorá normálne existuje a autori dokonca správne napísali „petŘÍnskÁ“, čo som normálne kukal. Práve v kaviarni dostanete prvú finančnú injekciu, ktorú môžete minúť na nábor žoldnierov. Nechcem príbeh nejako spoilerovať, len vedzte, že Enrico Chivaldori žije!
Hra prebieha v dvoch fázach. V prvej strategickej si najímate žoldnierov pomocou počítača, kupujete zbrane a vybavenie, cvičíte ľudí na obranu miest a vypúšťate útočné tímy. Na jednu časť mesta alebo políčka môžete pritom zaútočiť až 4×8 jednotkami. Druhá fáza začína hneď keď zaútočíte na nepriateľov alebo oni na vás. Vtedy sa z hry stane taktická stratégia, v ktorej musíte zlikvidovať všetkých Deidraných žoldnierov. Keď ste mimo boja, pohybujete sa v reálnom čase. Akonáhle vás nepriateľ uvidí, prepne sa hra do ťahového módu, v ktorom má každá postava určité množstvo akčných bodov (podobne ako vo Fallout). Tieto akčné body môže využívať na pohyb, streľbu, zmenu postoja alebo otáčanie na mieste. Postavy nevidia v rozsahu 360 stupňov, a tak je dobré sa s každým vojakom dívať do inej strany, aby ste našli nepriateľa. RPG prvky tu reprezentujú automatické zlepšovanie schopností žoldnierov. Budete sa zlepšovať v tom, čo robíte. Hlavne je potom obrovský rozdiel keď máte bažanta a veterána. Výborné je, že si môžete (ale nemusíte!) na začiatku hry vytvoriť jednu postavu, ktorá bude reprezentovať váš charakter. Jednoducho odpoviete na niekoľko vtipných otázok, čo by ste robili v danej situácii a podľa toho dostanete výbavu. Takejto postave nemusíte platiť žold, takže máte naviac jedného vojaka, no ak umrie, neznamená to koniec hry. V JA2 budete používať aj osobný počítač, kde máte emaily, stránky s najímaním žoldnierov alebo štatistiky vojakov. Žoldnierov si môžete najímať aj v jednotlivých lokáciach. Dialogové okienko je celkom primitívne, máte v ňom na výber z niekoľkých postojov (priateľský, strohý, agresívny…), takže som nebol ani s rozhovormi spokojný.
Najhorší problém bol pre mňa boj. Vaši vojaci sú úplne slepí a ani z dvoch metrov netrafia stojaceho nepriateľa. Hra ani neukazuje, akú máte šancu na trafenie nepriateľa, to vyriešil až neoficiálny patch (alebo skôr modifikácia) 1.13, ktorý odporúčam stiahnuť. Aj tam je muška tímu na hovno. Radšej si nakúpte plnú hrsť granátov (svítivky, práskavky, hořivky, kouřivky, žíhače, jiskřiče) – jednoducho moranthskú muníciu alebo hoďte bombu na stenu, nalákajte nepriateľov a booom! Zo začiatku je hra naozaj ťažká, sami nebudete vedieť, kam máte ísť a aj keď vám to NPCčka povedia, vybojovať daný sektor je peklo. Zaujímavé je, že v noci, keď útočíte na nepriateľov vás vidia na desiatky metrov a triafajú sa presne, vy ich nevidíte a nemáte šancu trafiť. Ani keď sa priblížite na tri metre, stále nepriateľov nevidíte. Noktovizor nepriatelia nemajú a v ranom štádiu hry je dosť ťažké nejaký zohnať.
Graficky sa mi JA2 páčil, animácie boli na dobu vydania určite nadpriemerné. Keď majú vaši vojaci málo života alebo sú unavení, krívajú. Ak sú naopak postrelení a vy ich nevyliečite, po ceste zanechávajú krvavé stopy a môžu zomrieť. Zbraní je dostatok a s patchom 1.13 ich ešte pribudlo. Môžete používať pištole Berreta, HKMP5, FN-FAL, Steyr Aug, rôzne brokovnice, sniperky, granáty, raketomety alebo aj nôž, páčidlo, či holé päste. Niektoré zbrane si môžete modifikovať laserovým alebo optickým zameriavačom, navýšiť zásobník, prirobiť tlmič, či terku-baterku. Okrem jednotlivých striel môžete nepriateľa pokropiť aj dávkou, no to musíte byť bližšie, aby ste netrafili len stodolu za nepriateľom. Taktiež každý vojak má veľký inventár, kde si môžete uskladňovať náboje, zbrane, lekárničky, granáty a ďalšie veci. Nájsť alebo kúpiť si môžete aj puzdrá na zbrane alebo batohy, ktoré zvýšia počet miesta v inventári. Helma je samozrejmosťou a konečne môžete využívať kamufláž.
Krajina, v ktorej sa budete pohybovať je pekne veľká, no celý čas nepôjdete len pešo. Na miesto určenia sa môžete dopraviť aj helikoptérou, no až keď je bezpečná zóna. Aby ste si mohli zalietať, musíte zničiť protilietadlový systém a ak si chcete objednávať zbrane, musíte najskôr obsadiť letisko. Mestá prejavujú voči vám určité percento dôvery a keď presiahne toto číslo 20%, môžete trénovať v danom meste milíciu na obranu proti Deidranniných žoldnierov. Nejdem tu vypisovať čo sa všetko dá alebo nedá robiť v hre. Táto recenzia nie je návod alebo tipy a triky ako dosiahnuť úspešný koniec.
Každý vojak, ktorý sa dá najať má svoju vlastnú osobnosť. Niekto je ľudomil a nezastrelí človeka, iný je psychopat a keď sa začne strieľať, jeho očká sa rozsvietia radosťou, atď. Hra sa dá dohrať len s jedinou postavou, no v hre môžete mať až 36 vojakov. JA2 bol zatiaľ najrýchlejšie prejdený za 6 minút a 44 sekúnd. Osobne som čakal oveľa lepšiu hru. Možno za to mohli aj prílišné očakávanie z recenzií a názory ostatných ľudí. Možno aj to, že už je rok 2015 a JA2 je predsa len 16 rokov stará záležitosť. Na druhú stranu – stará láska nikdy nehrdzavie, pre niekoho.
[yasr_overall_rating size=“large“]
[yasr_visitor_votes size=“medium“]