Možno ste o tejto hre nikdy nepočuli. Alebo ste hrali len demoverziu, podobne ako ja, pred dvadsiatimi rokmi. Preto som sa rozhodol skúsiť plnú verziu a zistiť, či má táto akčná hra niečo do seba.
Infestation vytvorilo štúdio Frontier, ktoré je dnes známe pre svoje tycoony a sériu vesmírnych simulátorov Elite. Na tejto hre pracoval David Braben a pracovali na nej aj ľudia, ktorí novšie vytvorili Elite: Dangerous a ďalšie hry pre Frontier. Infestation vyšlo v roku 2000 a bola to jedna z mnohých 3D akčných hier, ktoré v tom čase v tak hojnom počte vychádzali. Aj preto sa nestala úspešnou, zapadla a dnes si ju už takmer nikto nepamätá. Mňa pred dvadsiatimi rokmi zaujala dobrá grafika, fyzika a možnosť ovládať vozidlo v celkom veľkých a voľných leveloch.
Dnes sa Infestation nedá kúpiť, musel som ju teda hľadať na abandonware stránkach. CD verzia šla bez inštalácie, no v hre nefungovala hudba. Potom sa nedala ukladať pozícia, preto som musel presunúť hru do Program Files, kde bol Windows a prepísať register cesty, kde sa nachádza hra. Po počiatočných pôrodných bolestiach som hru rozbehol s podporou dgVoodoo a hral v rozlíšení 4:3, aby som to nemal rozťahané. A aj keď vtedy hru vydával UbiSoft, dnes sa určite remástra či remaku nedočkáme. Recenzie po vydaní hry boli rozporuplné. Našli sa dve recenzie nad 80%, ktoré chválili grafiku, hrateľnosť a že pri nej, oproti iným strieľačkám, musíte rozmýšľať. Inak sa držali skôr medzi 60 – 70%.
Infestation sa odohráva v roku 2237, kedy ľudstvo roztiahlo svoje krídla a založilo život na ďalších planétach podobných Zemi. Vďaka warpovacím bránam mohli cestovať medzi týmito svetmi a nemuseli teda skúmať a vyvíjať medzihviezdny pohon a cestovať vesmírom. Po čase nanešťastie narazili na agresívnu mimozemskú rasu, ktorá začala útočiť na ich novo postavené kolónie. Takže vašou úlohou bude bojovať proti votrelcom, znovu získať kolónie a nakoniec ich zničiť na ich materskom svete. V hre je celkovo 22 misií a v každej sa budete pohybovať po inej planéte. Každá je iná, má svoju atmosféru, pozadie a náladu. Vtedajších recenzentov fascinovala obloha a ja dnes môžem potvrdiť, že výborne sedí do každej jednej. Potešil veľký dohľad, pretože v tom čase to bol problém a použitie efektov hmly. Môžete dokonca použiť aj prvý pohľad, akoby ste hrali FPSko, no ja som používal tretí.
Celý čas sa budete pohybovať vo vozidle a ničiť veci naokolo. Občas budete brať vedcov na palubu, presúvať ich medzi výrobnými stanicami či si upgradovať vozidlo. Nedá sa vyliezť von z vozidla ako to bolo napríklad v Battlezone. No vaše vozidlo sa môže transformovať. Zo začiatku to bude klasická obrnená bugina, ktorej môžete nafúknuť kolesá, aby ste mohli prejsť cez hlbšiu vodu. Tento zmenšený monster truck som použil len v tréningovej misii a potom možno ešte párkrát. Väčšinou som ho využíval na rýchle zabrzdenie, keď som si dal boost alebo keď sa mi zaseklo vozidlo o terén a nechcelo sa rozbehnúť. Neskôr si budete môcť kúpiť aj vznášadlo, helikoptéru či závodný klzák, no s helikoptérou nebudete môcť hocikde lietať. Keď som v siedmom leveli dostal vznášadlo, už som buginu nepoužíval, pretože hover je vo všetkých ohľadoch obratnejší + pri streľbe môžete využiť drift a na nepriateľov útočiť v šmyku. Helikoptéru využijete na rýchle presuny po mape, no pozor na veže. Posledný skimmer dostanete v nejakom jedenástom leveli na Artorii a je to taký závodný POD ako v Star Wars. Čiže vysokorýchlostný hover. Ten využijete aj v misii na satelite – pripomenul mi hviezdu smrti a Luka Skywalkera.
Prvá misia slúži ako tutoriál, v ktorom sa naučíte ovládať vozidlo, strieľať, používať vedcov a hádzať granáty. Po celej mape sa môžete voľne pohybovať, no nie je nekonečná a opakuje sa – čiže veľmi rýchlo sa dá prísť zo začiatku na začiatok. Po leveli zbierate tokeny, ktoré môžete v továrni použiť na vylepšenie efektivity vašich zbraní. Nemusíte ich vyzbierať všetky, no čím viac ich získate, tým budete mať lepšie hodnotenie na konci misie. Po dokončení misie sa do sveta môžete cez bránu vrátiť a keď tak vyzbierať zostávajúce tokeny alebo preskúmať časť mapy, ktorú ste nestihli. Celkovo sa potom po leveloch môžete voľne pohybovať a môžete ísť spätne do ktorého chcete.
Továreň bude jediná budova, ktorú môžete využívať. V nej si kupujete nové zbrane, granáty, míny a vylepšenia pre vozidlo. Každé vylepšenie musíte nájsť – alebo ho nájdu vaši vedci, ktorí budú mať nad hlavou žiarovku. Každé vylepšenie stojí jeden z troch typov kryštálov. Tie musíte zbierať a ich neurčité množstvo, aké máte, vidíte v ľavom dolnom rohu. Neskôr ho budete môcť aj ťažiť, na to potrebujete mať vylepšený radar a ťažiaci prístroj. Ten som použil možno dvakrát, inak som mal vždy dostatok kryštálov alebo som si muníciu našiel po leveli vo veľkých bedniach. Na pohybujúcich sa nepriateľov vám vystačia základné zbrane s neobmedzenou muníciou ako kanón, plazma, laser či plameňomet, na veže a budovy budete musieť použiť rakety, granáty alebo bombu. A niektoré budovy sa nedajú zničiť vôbec – napríklad protilietadlové veže. Ja som najviac používal plazmové kanóny, ktoré som si neskôr vylepšil, aby strieľali rýchlejšie a boli silnejšie. Laser sa dá výborne použiť proti lietajúcim rýchlym nepriateľom a vežiam, ktoré sú cez kopec. Na druhú stranu sa rýchlo prehrieva, preto som ho v súbojoch s viacerými tankami nepoužíval.
Nepriatelia sú rôzne pavúčie kreatúry, ktoré ale ovládajú nepriateľskí vedci. Potom prídu ťažšie tanky, ktoré niekedy nájdete odstavené v nepriateľskej základni. Môžete do nich dosadiť svojho vedca a ten vás bude nasledovať. Škoda, že vozidlá nemôžete použiť vy, pretože umelá inteligencia vás sleduje ťažkopádne a v tom čase už budete mať level vyčistený od nepriateľov. Ničiť budete aj lietajúce drony, ktoré sa dajú ťažko zničiť, pretože nemôžete mieriť hore ani dole. Proti nim je dobrý spomínaný laser. Plameňomet som vôbec nevyužil aj kvôli malému dosahu.
Dizajn misii je vo väčšine prípadov zlý. Na papieri alebo v briefingu pred misiou sa vám zdá, že bude misia super, no jej prevedenie nestojí za zlámaný groš – napríklad hneď tretia misia, v ktorej musíte využiť stealth a nenápadne prejsť popri hliadkujúcim tankom. Keďže stealth tu neexistuje, hra vám nepriamo povedala, že nemáte útočiť na tanky, pretože ste príliš slabý. Ja som misiu riešil tak, že som tanky z diaľky zabil mojou novo kúpenou plazmou, aby som mal voľnú cestu do ďalšej časti misie. V každej misii máte iný počet životov a tým je stanovená obtiažnosť. Za zlý dizajn môže aj zlé AIčko, ktoré sa zasekáva a niekedy aj ovládanie vášho vozidla. Keď splníte cieľ misie alebo jej časť, hra to veľakrát nenapíše a vy si nie ste istý, či ste splnili misiu. To sa dozviete až po prechode bránou do ďalšieho sveta. Alebo to napíše príliš rýchlo a človek si to nestihne zapamätať a nájsť sa to spätne nedá. Niektoré misie nesplníte na prvý raz ale musíte prejsť bránou do ďalšieho sveta a neskôr sa do nich vrátiť. Náplň misii spočíva vo väčšine prípadov v ničení generátorov či iných budov, zachraňovaní väzňov, či ničení celých planét, na ktoré sa druhýkrát už nedostanete. Posledná misia je veľmi jednoduchá – budete musieť aktivovať šesť majákov a ísť do centrálneho regiónu. Pritom máte až 8 životov. Súboj s bossom tu nie je, pretože ten v podstate ujde so stiahnutým chvostom a to je celá hra.
Infestation pôsobí nedokončeno. Má chyby ale sú to chyby, ktoré nejdú tak ľahko odstrániť a sú zakorenené hlbšie v kóde hry. Preto by nejaké väčšie testovanie a vylaďovanie asi moc nepomohlo, skôr by to chcelo použiť iný engine, ktorý je menej rozbitý. V tom čase si štúdiá svoj 3D engine vytvárali sami, preto bolo toľko 3D hier a toľko z nich stálo za starú bačkoru a nikdy sa nestalo populárnych. Infestation malo potenciál stať sa niečo viac, stať sa hybridom žánrov, no pritom to je len ďalšia obyčajná 3D strieľačka.