Original War

Hellrampage2001, czech, humor, real-time, sci-fi, strategy, Windows Leave a Comment

Original War je najlepšia česká real-time stratégia. Na tom sa určite môžeme všetci zhodnúť. Pre niekoho je aj najlepšou českou hrou vôbec. Kombinácia zábavnej hrateľnosti, profesionálneho dabingu a príbehovej kampane zaručilo českému štúdiu Altar úspech. A graficky sa na hru aj dnes príjemne pozerá. V júli pred pol rokom vyšla na GoGu a Steame vo vylepšenej verzii 3.0.8, preto som sa rozhodol si ju znovu po rokoch zahrať a pozrieť sa, ako sa dnes vlastne hrá.

OWčko vyšlo 22. júla 2001 a bola to druhá hra štúdia Altar. Prvá bola logická hra Fish Fillets a z ich ďalších spomeniem úspešný klon X-Comu s názvom UFO. V minulosti Altar Interactive vyšiel z Altar Publishing, čo bolo nakladateľstvo, ktoré vydávalo v Česku hry na hrdinov ako Dračí doupě. Vedeli teda o RPG hrách veľmi veľa. V súčasnosti sa Altar spojil s brňenskou Bohemkou, v ktorej pracovali na tretej Arme alebo free to play survival hre Vigor. Original War sa stala v Česku, Slovensku a Poľsku veľmi úspešnou a bola medzi hráčmi prijatá veľmi kladne. V Poľsku sa stala populárnou aj vďaka dobrej reklame a lacnejšiemu vydaniu, ktoré sponzoroval CD Projekt s názvom Extra Gra a stál 30 zlotých (čo je dnes 7 eur, no vtedy to mohlo byť viac). Vtipné na tom bolo, že ste si túto originálku kúpili lacnejšie než pirátsku napálenú od kamaráta. Neskôr v 2002 bola znovu vydaná v sérii eXtra Klasyka a v Poľských počítačových magazínoch, takže bolo fakt nemožné si ju nevšimnúť. Priemerne dostala u nás od recenzentov 85%. V zahraničí sa jej moc nedarilo, pretože mala slabý marketing, kvôli vydavateľovi Virgin, ktorý na to nemal peniaze a hra bola prirovnávaná k Red Alert 2, ktorý vyšiel o rok skôr. Na metacritics má Original War z deviatich recenzii len 61%, no hráči ju hodnotia oveľa kladnejšie a prehlasujú, že je veľmi nedocenenou hrou.

Hlavným dizajnérom hry bol Vladimír Chvátil. Dnes ho môžete poznať z doskových hier, vyrobil ich naozaj veľké množstvo. Ja mám od neho Space Alert, kooperatívnu sci-fi survive hru a chcel by som si kúpiť aj Mage Knight. Prvá jeho dosková hra vyšla už v roku 1997, kedy vyšiel Fish Fillets a v roku 2006 odišiel z Altaru, aby sa naplno venoval doskovým hrám. Po Fish Fillets začali autori z Altaru rozmýšľať, že si vytvoria vlastnú stratégiu, ktorá mala byť podobná Warcraftu. A keďže Altar vedelo robiť RPGčka, ich stratégia musela mať RPG prvky. Vydavateľ Virgin ich pod hrozbou bankrotu tlačil do vydania, preto nestihli pridať veľa vecí a po vydaní Original War nebola úplne dokončená. Vo februári 2005, čiže takmer štyri roky po vydaní sa Stucuk, čo bol fanúšik a člen komunity, spýtal Altaru, či by neuvoľnilo source-kódy, aby mohli upravovať a vylepšovať hru patchami. Altar súhlasilo a od roku 2005 sa o Original War starala komunita. Od 17. februára 2006 až dodnes funguje najväčšia fanúšikovská stránka original-war.net. Takže táto stratégia stále žije aj po takmer dvadsiatich rokoch. Malo vyjsť aj pokračovanie a 11. mája 2006 sa o ňom rozmýšľalo, no autori nenašli vydavateľa, pretože Original War sa zle predávalo v zahraničí. Zaujímavosťou je, že fanúšikovia vytvorili aj kartovú hru – jej hlavným zakladateľom a dizajnérom je Enguzrad. Môžete si ju stiahnuť zadarmo, vytlačiť a hrať.

Už na začiatku vám môžem povedať, že aj dnes sa hrá Original War výborne. Čo sa týka prvotného nastavenia – skúšal som hrať v 4kčku, no interface mi prišiel veľmi malý, preto som hral len v 1080p. Kampane sú celkovo tri, z toho dve hlavné – za Američanov a Rusov. Dohral som za Amíkov a to mi trvalo približne 15 hodín. Posledné tri misie boli najťažšie. Za Rusov trvá približne rovnako dohrať + ku koncu je tretia mini kampaň za Alianciu, kde sú ešte 4 misie. Pôvodne mala byť v hre tretia hlavná kampaň za Arabov a bola vytvorená aj hlavná postava – nemecká žoldnierka Heike Steyer. Tá sa v hre objaví a väčšiu rolu si zahrá v ruskej kampani. V americkej je len v poslednej misii. A mal vyjsť aj datadisk, v ktorom by ste si mohli zahrať za Arabov a Légie, čo mali byť zbehlí vojaci z rôznych národov a v podstate takí žoldnieri. Hrajte ale najskôr za Američanov, pretože Ruská kampaň by vám vyspoilerovala príbeh a to nechcete. Čo sa týka obtiažnosti, kedysi mi hra prišla ťažšia a určite to bolo spôsobené aj nevyváženosťou jednotiek a misií – dnešné patche vďaka komunite už hru vybalancovali + pridali multiplayer s botmi. A môžete si zahrať aj neoficiálnu tretiu kampaň za Arabov, no bez dabingu.

Original War bol preložený do deviatich jazykov – češtiny, polštiny, angličtiny, francúzštiny, nemčiny, taliančiny, španielčiny, ruštiny a japončiny ale nadabovaný len do šiestich (japončina medzi nimi bohužiaľ nie je). Úspech v Poľsku bol aj vďaka dobrému dabingu. Český dabing bol tiež kvalitný – hlavnú americkú postavu nadaboval Daniel Dítě, Joanu dabovala Radka Přibyslavská a šialeného nadriadeného Milan Horský. Zaujímavosťou je, že Francúzsky dabing robili herci, ktorí dabovali Matrix.

Príbehovo načnem o čom hra je ale nebudem zachádzať do príliš veľkých detailov, pretože táto stratégia má hlavný aj príbeh, v hre je veľa zvratov a v každej misii sa stane niečo podstatné. Názov hry Original War v preklade znamená „pôvodná vojna“ – čiže aj keď budete ovládať súčasnú až futuristickú techniku, bojovať sa bude v minulosti. Intro má výbornú atmosféru aj vďaka hudbe Michala Pavlíčka a animáciam pod vedením Tomáša Kučerovského. Pripomenula mi trochu intro z prvých Fallout. Celá hra sa točí okolo mimozemského artefaktu EON – stroja času. Ten nájdu Američania na Sibíri v oblasti, kde spadol meteorit (v skutočnosti berú inšpiráciu z Tunguskej udalosti, ktorá sa stala v roku 1908). Artefakt prevezú do USA a vedci ho začnú skúmať. Zistia, že to je stroj času, no cez experimenty minú všetko palivo, ktoré tento stroj poháňa. Nájdu nový prvok siberit, ktorý slúži ako pohon pre stroj, no ten je len na Sibíri. Podarí sa im nejaký odtiaľ zohnať, no to im nestačí, preto sa rozhodnú poslať strojom času do minulosti vojenské jednotky s úlohou nájsť a presunúť siberit zo Sibíra na územie Aljašky, pretože pred dvoma miliónmi rokov boli tieto dve krajiny spojené pevninou. Autori sa nechali voľne inšpirovať románom The Last Day of Creation od Wolfganga Jeschkeho (Ježke). V ňom boli tiež vojaci vyslaný do minulosti, no namiesto Siberitu museli prečerpať ropu z blízkeho východu do Ameriky.

Hra začína ešte v súčasnosti a môžete ju dohrať už prvým rozhodnutím neísť do EONu a odstúpiť z akcie. Ak sa rozhodnete pokračovať, prvé misie sú v podstate tutoriálom, v ktorom sa naučíte ovládať hru. A zistíte, že každá postava je unikátne nahovorená, má svoje meno a neskôr, ak stratíte nejakú jednotku, ktorú si obľúbite, radšej si načítate uloženú pozíciu, než ju necháte zomrieť. Hlavnou postavou, ktorá nemôže zomrieť a ktorou je hra prerozprávaná je americký vojak John MacMillan, ktorý sa hneď v úvode zamiluje do vedkyne Joan. Potom skočíte do minulosti a zistíte, že ste sám. Prvou postavou, ktorá vás nie moc príjemne privíta v minulosti bude Arthur Powell, váš nadriadený. Vašom hlavnou úlohou bude prežiť. Ja som hneď zaľahol a snažil sa zdrhnúť z kopca, aj keď tam by som mal väčší rozhľad. Keby som na kopci zostal, našli by ma ruské jednotky a zabili. Postupne nájdete ďalších preživších z vašej jednotky a budete sa musieť preplaziť až na severovýchod mapy a vyhýbať sa ruským tankom. Plukovník Powell vám nič nepovie a vy musíte hlavne prežiť, pretože s nepriateľskými jednotkami zatiaľ bojovať nemôžete.

V misiách niekedy budete musieť robiť dôležité rozhodnutia. Každé jedno, ktoré urobíte počas hry, v poslednej misii vyvrcholí. To znamená, že ak ste niekomu pomohli alebo ste zachránili spojeneckú bázu, prídu posily či sa vám niekto odvďačí. Ak nie, tak to budete mať na konci ťažšie. Ak vám zomrie nejaká postava, nahradí ju iná a rozhovory s ňou už počuť nebudete. Takže postup sa počas misii nesie celú kampaň a jednotlivé misie na seba pekne nadväzujú. V drtivej väčšine misii budete mať časový limit, takže budete v strese, čo ale umocňuje atmosféru, že na vás niekto útočí a vy bojujete aj s časom a nemôžete si kľudne vylepšovať a zveľaďovať vašu základňu, pretože toto nie je tycoon.

Po každej misii môžete dostať až štyri ocenenia. Prvé tri sú za rôzne úlohy – povinné či nepovinné, ktoré budete plniť a posledná štvrtá je za to, ak si nenahráte počas misie uloženú pozíciu. Po každej misii takisto každá postava dostane skúsenostné body, ktoré môžete investovať do jednej zo štyroch špecializácii. Buď si jednotku vylepšíte ako vojaka, staviteľa, mechanika alebo vedca. Ja som si hlavnú postavu špecializoval za vojaka a ostatných podľa toho, kde mali počiatočne najviac. Každej jednotke môžete kedykoľvek zmeniť špecializáciu. Aj vašej hlavnej postave, ktorá je zo začiatku vojakom. Na staviteľa potrebujete mať postavené skladisko, na mechanika dielňu, na vedca laboratórium a na vojaka kasáreň. Hrateľnosť je preto veľmi dynamická. Nemôžete si ako na bežiacom páse kupovať nové a nové jednotky až narazíte na maximálny počet jednotiek na mape. V každej misii máte počet daný a najlepšie pre vás bude prežiť s čo najväčším počtom ľudí, aby ste mali z koho vyberať.

Prvé misie ešte nebudú pripomínať klasické RTS. Nebudete v nich stavať budovy, len ovládať skupinu vojakov a poslúchať rozkazy. To môže pripomenúť Commandos. V každej novej misii sa vám odomkne nejaká nová mechanika, vozidlo či budova, preto hra nenudí ani po desiatej misii. Hru môžete kedykoľvek zapauzovať, rozdať rozkazy a znovu ju spustiť, poprípade zrýchliť ak sa vám stavia budova či vedec skúma technológiu.

Základnou surovinou v hre sú bedne. Tie nemôžete ťažiť, budú vám ich posielať z budúcnosti v rôznych intervaloch a k tomu všetkému všade naokolo po mape. Neskôr si budete môcť vyvinúť predpoveď materializácie. Budete teda vedieť, kde sa bedňa zjaví na mape. Za bedne si staviate základné budovy alebo ich vylepšujete a vyrábate prvé vozidlá. Druhou surovinou je ropa – vďaka nej si môžete postaviť naftové elektrárne alebo vozidlá využívajúce spaľovací motor. Poslednou a najvzácnejšou surovinou bude siberit, o ktorú sa vedia aj vojna. Siberit je nevyčerpateľným zdrojom energie a je oveľa účinnejší než ropa. Pripomínalo mi tibérium z Command and Conquer série, o ktoré sa tiež bojuje a je podobne zelené. O jeho využití a rozdieloch si povieme ďalej.

Najhlavnejšou budovou vo vašej bázi bude skladisko. Tam budete uchovávať všetky nazbierané suroviny a tiež len okolo neho môžete stavať ďalšie budovy až do vzdialenosti 26 hexov (pretože mapa je tvorená šesťuholníkmi podobne ako doskové hry, aj keď ich nevidíte). Druhou podstatnou budovou je laboratórium. V ňom skúmate nové technológie a neskôr si ho môžete prestavať na dve špecializované odvetvia. Američania majú štyri – zbrane, sibérium, počítače a optoelektroniku, Rusy dokážu manipulovať s časopriestorom a Araby majú biotechnológie a dokážu svoje jednotky vyhodiť do vzduchu. Nejdem ich nejako zvlášť rozoberať, pretože práve ich objavovanie je zábavné, ak teda hráte kampaň. Každú misiu sa vám odomkne nejaká nová technológia. 

Povolania sú štyri a s každou postavou sa môžete prepnúť do hociktorej z nich. Môžete byť vojakom, robotníkom, mechanikom alebo vedcom. Zmenu povolania urobíte vždy v danej budove a musí byť v nej aj postava. Každá postava má rozdelené inak štatistiky – niekto je lepší so zbraňami a horší vo vede, preto ho logicky nebudete používať ako vedca, aj keby ste mohli, no bude pomalšie skúmať nové technológie. Vojak s vyšším levelom má vyšší bonus do ručných zbraní alebo keď ovláda veže. Robotník rýchlejšie stavia, opravuje či rozoberá budovy, mechanik zase rýchlejšie vyrába vozidlá v dielni, opravuje ich po boji a zvýši sa mu maximálny počet vozidiel, ktoré môže na diaľku ovládať. Nakoniec vedci s vyšším levelom dokážu rýchlejšie vyvíjať technológie, liečiť ľudí a ochočovať opoľudí. Ak ste si postavu prepli z vedca na robotníka, už nemôžete liečiť ani skúmať, môžete ale stavať. Strieľať môžete s každou postavou, no váš útok je slabší než polovičný. Nakoniec tu sú špeciálne povolania ako odstrelovač, minometník, šejk alebo jednotka s bazukou. Jednou so špeciálnych mechaník hry je ochočovanie si opoľudí. Potrebujete mať vyskúmanú príslušnú technológiu a vedca pošlete lákať opičiaka. Toho neskôr môžete využiť ako lacnú pracovnú silu a neskôr ako vojaka či kamikaze jednotku.

Vozidlá sa vyrábajú po častiach ako to bolo napríklad vo Warzone 2100. Tu si vyberáte zbraň, akú chcete používať, podvozok, motor a riadenie. Čím ťažšiu zbraň máte, tým musíte mať aj silnejší motor a podvozok. Zbrane sú klasické – zo začiatku rôzne guľomety a delá, neskôr laser a rakety. Špecialitkou je dvojitý laser – keď máte dve veže alebo vozidlá blízko seba, ich laser sa spojí a vytvorí jeden väčší. Používať ich je trochu kostrbaté a nikdy sa mi nedarilo nepriateľa efektívne ničiť, aby som nestratil aj svoje jednotky. Potom tu je siberitová raketa, čo je obdoba menšej atomovky.

Z podvozkov tu sú rýchlejšie kolesové, no s nimi sa nedostanete cez náročnejší terén – to musíte použiť pásové alebo kolopásové. Z motorov vyskúšate najskôr solárny – ten ale moc dlho nevydrží a musíte ho stále na slnku nabíjať. Spaľovací zase žerie ropu a vozidlu musíte po čase doplniť palivo. Najlepší je siberitový, pretože ten nemusíte vôbec dobíjať. Podobné je to u riadenia. Zo začiatku musíte vozidlá ovládať postavami, neskôr ich môžete ovládať jedným mechanikom na diaľku a nakoniec ho bude ovládať AIčko, takže nebudete musieť stále hore-dole hýbať s postavami.

80

Veľa vecí som nespomenul – napríklad vylepšovanie budov, mimozemské artefakty, prístavky pre dielňu, módy a neoficiálnu arabskú kampaň, no to by som zachádzal do príliš veľkých podrobností a určite väčšina z vás má tieto veci zmáknuté a ak nie, tak ich zistíte počas hry. Original War sa aj dnes oplatí zahrať – stále je to kvalitná real-time stratégia a navyše česká a s českým dabingom. Na Steame ju môžete kúpiť pod 5 eur a keď je v zľave, tak aj pod euro.

A na koniec vám chcem popriať všetko dobré do nového roku a poďakovať za vašu podporu v tom predošlom – či už v podobe komentárov, likeov alebo finančne či super pozitívnymi správami, ktoré ma v tvorbe poháňajú dopredu. Budem sa preto snažiť vytvárať čo najlepší obsah.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.