V máji 2022 unikol na internet build Duke Nukem Forever z roku 2001, čo je neskutočná senzácia, pretože každý si môže zahrať nedokončenú verziu hry, ktorá nikdy nevyšla. Je to verzia, v ktorej si môžete zahrať všetky okamihy, ktoré ste videli na E3ke v roku 2001 a ktorými sa hra prezentovala trailerom, preto som si ju aj ja chcel vyskúšať a priniesť vám dojmy. V tomto videu si povieme niečo o vývoji a pozrieme sa aj na jednotlivé levely, čo v nich nájdete zaujímavé.
Po veľkom úspechu Duke Nukem 3D, kedy sa predalo okolo 3.5 milióna kópii, 3D Realms a jeho spoluzakladateľ George Broussard oznámil v apríli 1997 pokračovanie – Duke Nukem Forever mal vyjsť už cez Vianoce 1998. Na vývoj nepoužili vlastný engine – požičali si ho najskôr z Quake II. A hneď na E3 v máji roku 1998 ukázali trailer z ich ranej verzie, ktorý bol nadupaný akciou a nápadmi. Scott Miller, spoluzakladateľ 3D Realms tvrdil, že značka Duke Nukem tu s nami bude veľmi veľa rokov a dekád a bude úspešná a nesmrteľná podobne ako James Bond alebo Mario. Škoda, že nemal pravdu.
Hráči boli ukážkou prirodzene nadšení – páčila sa im až filmová prezentácia akoby z akčného filmu ale podľa zamestnancov 3D Realms Broussard začal byť posadnutý novými technológiami, aby nový Duke Nukem bol nadčasový a nemohol zniesť ani len pomyslenie na to, že jedna vec na hre bude vnímaná ako zastaralá. Niekoľko týždňov po tejto E3ke oznámil, že Duke Nukem mení engine na Unreal, ktorý je po všetkých stránkach lepší – môžu vytvárať väčšie otvorenejšie lokácie, lepšie renderovanie, no musia začať projekt od nuly. V roku 1999 znovu zmenili engine na novšiu verziu Unreal Engine. Pripomína vám to niečo? Podobný prekliaty vývoj mala aj Romerova Daikatana.
V roku 2000 bol Duke Nukem Forever stále len na začiatku vývoja a ďaleko od dokončenia. Zamestnanci, ktorí sa novo do tímu pripojili opisujú vývoj hry ako chaotické vyvíjanie tech demoverzí a že Broussard nemal absolútne žiadnu predstavu, ako by mala finálna hra vyzerať. Keďže nemali žiadneho vydavateľa, ktorý by im do toho kecal a mali kopu peňazí z predchádzajúceho Duke Nukem, nikto ich do vydania netlačil – na druhej strane ich nemalo čo poháňať vpred, nemali jasný dátum, kedy by mala hra približne vyjsť. Broussard fanúšikom a médiám na otázky „Kedy to vyjde?“ odpovedal len otrávene „Keď to bude hotové.“, takže aj hráči začali byť prirodzene netrpezliví. V roku 2001 bola hra označená ako vapoware – čiže titul oznámený verejnosti, že vyjde a aj keď nebol oficiálne zrušený, je jasné, že nikdy nevyjde.
Potom, po troch rokoch na E3 v roku 2001 ukázali nový trailer. Hra vyzerala perfektne, nadčasovo a všetkým sa páčila – tím bol spokojný, pretože cítili, že boli s technológiami pred konkurenciou. Hudbu btw vytvoril David Arkenstone. Broussard stále ešte nevedel, ako má finálna hra vypadať. Pritom na hre pracovalo len 18 ľudí, čo bolo v roku 2001 príliš málo a je to určite jeden z dôvodov, prečo vývoj išiel tak pomaly. A práve toto je tá verzia, ktorá unikla na internet a dnes si ju môžete stiahnuť a zahrať. Vývoj Duke Nukem Forever ešte pokračoval dlhých 10 rokov a konečne po 15 rokoch v roku 2011 vyšiel ale pod Gearboxom. Zapísal sa do guinnessovej knihy ako najdlhšie vyvíjaná hra. No Duke od Gearboxu nezožal vôbec veľký úspech a skôr sa hráčom nepáčil. Po leaku verzie z roku 2001 sa George Broussard na Twitteri vyjadril, že o tom nechce hovoriť, pretože je to pre neho bolestivá minulosť a vraj sú tam len testovacie levely a žiadna hra. No a potom sa začal hádať so Scott Millerom, čo bol jeho bývalý kolega a spolužiak. Miller na svojom twitteri a stránke Apoggee prednedávnom napísal, že starý 3D Realms a vývoj Duke Nukem Forever zničili tri hlavné veci: málo zamestnancov, potom neustále menenie nového a nového enginu a v poslednom rade nejasná vízia vývojárskeho plánu. Jeho dlhoročný priateľ George Broussard mu na jeho tweet odpovedal, že je to manipulátor a narcista a týmto spôsobom chce využiť príležitosť vyzerať pred druhými ľuďmi lepšie.
Túto nedokončenú verziu z roku 2001 dal na internet človek s nickom x0r. Levelov je veľmi veľa a v hre sa dá dosť vyblbnúť. Vraj sú tam všetky, ktoré autori plánovali urobiť ale málo z nich je hrateľných. Tie, ktoré nie sú hrateľné, sú väčšinou prázdne, ktoré autori len začali vytvárať, dali do nich základnú architektúru, zopár nepriateľov a nejaké placeholdery, kde bude exit do ďalšej časti. Alebo zamknuté dvere, do ktorých sa nedostanete, pretože neviete heslo. Ja som v hre strávil takmer 6 hodín, skúšal som rôzne veci, zbrane, skúšal som interakciu s prostredím a prechádzal som úrovne ako duch, pretože v drvivej väčšine sa moc ďaleko nedostanete, takže musíte používať cheaty. Používal som nesmrteľnosť (god), pretože obtiažnosť v podstate neexistuje, dal som si všetky zbrane(allammo), ktoré v tom čase boli v hre a používal som prechádzanie cez steny(ghost), aby som mohol omrknúť ako boli levely navrhnuté a ísť za kulisy. A nakoniec som použil jednoduchý príkaz na odstránenie zameriavača, ktorý mi tam vadil (togglecrosshair). V hre mala byť parťáčka Bombshell, ktorá sa v tejto verzii neukázala – mohli ste ju vidieť v traileri z roku 1998, kedy autori ešte používali Quake 2 engine. Za Bombshell si môžete zahrať v novej retro strieľačke Ion Fury. V menu sa dá zmeniť pozadie a okrem klasických si tam môžete dať pekné obrázky babeniek. Väčšinu z nich ukázať nemôžem, pretože holky sú nahé a youtube by to asi nezvládlo. Dá sa nájsť aj Britney Spears, Natalie Portman či Drew Barrymore.
Začneme zbraňami – je tu klasická Dukova bota, ktorou môžete nakopať otravné NPCčka do zadku alebo zašliapnuť zmenšených nepriateľov. Je tu zlatý Desert Eagle, ktorý je skvelý a strieľať s ním je radosť. A má výborné animácie a tri typy munície. Druhá zbraň je M16, ktorá má aj granátomet. Granáty sú výborné, hlavne proti skupinke vojakov. Brokovnicu urobili v tejto verzii uspokojivú a dobre sa s ňou strieľa – je prebratá zo starého Duke 3D. Nepriateľom na blízko môžete ustreliť gebuľu a ako sekundárnu muníciu má kyselinu, ktorá pomaly zabije nepriateľov. Je tu energetická snajperka, ktorá na jednu ranu zabije vojakov. Je veľmi presná a má výborné priblíženie. Nájdete tu klasickú pipe bomb, ktorú hodíte a na diaľku odpálite. Výbuchy sú úžasné – aj následná skaza, ktorá po nich vznikne. Je tu prísavná mína ako v starom Dukeovi – tú som ale moc nepoužíval. No a nakoniec RPGčko, ktoré vyzerá ako v klasickej hre a rovnako dobre sa s ním strieľa. Dá sa z neho vystreliť malá taktická nukleárna raketa, čo je paráda. Je tu zmenšovač, ktorý nepriateľov zmenší, no najskôr im to zmenší hlavu, potom telo a nakoniec nohy, takže to vypadá veľmi divne. A môžete zmenšiť aj sami seba a ísť nakopať zadky nepriateľom v takejto malej podobe. Je tu plameňomet, s ktorým som používal ohnivú stenu. Môžete dať do vzduchu len plyn, ktorý sa dá zapáliť a dokonca fungoval aj výstrel, takže nepriateľom môžete urobiť malú pascu. Je tu aj zmrazovač, no primárna streľba nefungovala – len sekundárna – vystrelí sa ľadový granát, ktorý exploduje. To sú všetky zbrane – potom tu máte rôzne prístroje na vylepšenie videnia – zoom, noktovizor, infračervené alebo elektromagnetické videnie. Dá sa tu použiť lekárnička, maska na dýchanie, je tu jetpack, ktorý hrozne málo vydrží a ďaleko sa s ním nedostanete, potom steroidy a nakoniec štít. Ten využijete v prestrelke proti vojakom. Zabudol som na motorovku, ktorú držíte v jednej ruke. Môže to byť odkaz na film Armáda temnôt. Motorovka nie je dorobená ani jej animácie, tak som ju nepoužíval.
Prvý level sa odohráva v štúdiu Lady Killer. Nie je tu moc čo robiť – môžete sa pozrieť na Dukeho mŕtve sivé oči, keďže ho konečne vidíte bez slnečných okuliarov, môžete použiť toaletu alebo si uľaviť na jediného zamestnanca, ktorý mal tú smolu, že stretol Duke. Tlačítkom F môžete ochcať všetky miestnosti ak chcete, čo mi trochu pripomenulo Postal 2. — A je tu ešte jeden zamestnanec v hudobnom štúdiu. Na toho som zabudol. Potom sa dostanete do Dukeových luxusných apartmánov, kde je na strope vyobrazené Stvorenie Duka od Michelangela. To mu musel vytvoriť na zakázku. Všetko okolo horí, tak musíte uhasiť oheň. Je tu touchpad s príznačným názvom FingerMe a jedna klasická minihra, v ktorej musíte rýchlo dostať prúd z bodu A do bodu B. Takéto dotykové interaktívne obrazovky boli v roku 2001 nadčasové – podobné priniesol až Doom 3 v roku 2004. Sklenené rozbíjateľné plochy sú super, bavilo ma ich ničiť a následne počúvať, ako sa sklo rozbíja o zem. Keď príde zemetrasenie, ešte si ho užijete – aj následný křupavý zvuk. Dážď autori urobili takisto dobre – prší tam kde má. Čudovali by ste sa ale niektoré novšie hry s týmto majú problém. Je tu jedno nedokončené ženské NPCčko, ktoré vám mužským hlasom niečo povie ale vôbec nebudete počuť čo. NPCčka v tomto builde buď majú jednu a tú istú mužskú hlášku alebo nejaký špecifický dialóg, ktorý je ale nahratý buď jedným z vývojárov alebo robotickým hlasom.
Môžete si tu zahrať biliard – ten ste si mohli zahrať aj v 3Dčku. Je tu funkčný pinball, takže aj ten sa dá zahrať. Je tu parádna scénka s útočnou helikoptérou, ktorá rozstrieľa okno a závesy. Fyzika bola na rok nevydania veľmi kvalitná. Je tu krásny výhľad s malými pohybujúcimi autami a miliónmi ďalších svetiel v diaľke. Potom na streche mrakodrapu stretnete prvých nepriateľov – vojakov EDF. Všetci sú premenení akýmsi mozgožrútom, parazitom, ktorý sa napojil na ich hlavu a ovláda ich. Keď ich zabijete, občas z nich môže práve ta hlava vyliezť – má podobu pavúka. A keď sa dostanete príliš blízko, rovno na vás zaútočí. Animácie nie sú vôbec zlé a celá táto pasáž je výborná – je vidieť, že na nej autori strávili najviac času. Umelá inteligencia funguje veľmi dobre – lepšie než v niektorých novších hrách – vojaci sa dokážu kryť, pokrikovať na vás alebo na seba. Atmosféru to má slušnú, vonku je silný dážď a v pozadí počujete sirény a búrku. Nepriateľov po zabití môžete prehľadať – väčšinou majú peniaze alebo muníciu. Za prachy si potom v malom automate kupujete jedlo, ktoré obnoví vaše EGO. To reprezentuje život, no zabíjaním civilistov stratíte 25 bodov a likvidovaním nepriateľov sa vám EGO naopak pridá. Môžete im posmrtne ustreľovať končatiny, čo mi pripomenulo Soldier of Fortune.
V jednej búdke stretnete NPCčko, ktoré vám dá kartu ku dverám. Nepoužije sa automaticky, tak ju musíte v inventári nájsť. Dostanete sa do desivej temnej chodby, kde vás vystrašia dvaja premenení civili a pohúpete sa na lane. Potom prejdete do múzea, kde si zaspomínate na Cycloid Emperora, finálneho bossa Duke Nukem 3D, ktorého ste zabili na štadióne – aj ako ste mu odkopli jeho oko. — Dajú sa tu pozrieť aj ďalšie modely – napríklad octabrain, prasací poliš alebo mimozemský vojak. Sú tu krabicovky z originálnych vydaní Duke Nukem, je tu počítač, v ktorom môžete niekomu poslať e-mail a tiež sa dozviete heslo pre dvere, ktoré sa nachádzajú pri tróne. V spodnej časti hotela je robot podobný na R2D2 a potom sa dostanete do temnej pasáže, v ktorej nebudete vidieť ale fakt že nič. Na začiatku je jedno NPCčko s baterkou – to vám bude svietiť a keď ho zabijú nepriatelia, môžete mu baterku zobrať. Použitie nočného videnia stojí hrozne moc energie a radšej sa oplatí použiť baterka.
Na prízemí sa dostanete do kasína a uvidíte jedného borca ako rabuje obchod a kradne televízor. Potom pri automatoch uvidíte známu slečnu, ktorá vystupovala aj v traileri. Môžete si skúsiť zahrať automaty, no za chvíľu na vás zaútočia vojaci v ešte väčšom počte než na streche. Potom na vás mal vyskočiť zo steny terminátor a rozstrieľať vás na padrť, no našťastie jeho skript nebol dokončený. Sú tu míny, do ktorých vletí jeden blázon a ktoré sa nedajú zničiť – musíte ich preliezť. A plávajú tu pekní žraloci, ktorí ale neútočia.
V Las Vegas vás čaká pekné nočné prostredie plné svetiel a prechádzajúcich áut, ktoré vás môžu zraziť. V druhej časti sa dostanete do stok, kde na vás zaútočí octabrain. Usadnete za veľký kanón a zastrieľate si na vojakov a potom sa dostanete do Zakázaného mesta, kde len tak mimochodom budete svedkami demolácie časti mrakodrapu. Je tu vtipná časť s drakom a potrebujete otlačok ruky zamestnanca – jeho skript nie je dokončený, tak sa ďalej nedostanete. Je tu krátka podzemná časť s metrom – to vás môže zraziť ale nedá sa do neho naskočiť, čo je škoda. V Plantation je loď, z ktorej sa dá strieľať kanónom, čo ste videli aj na E3ke. Dá sa aktivovať aj nepriateľská loď ale to musíte použiť cheat. Je tu stena s miliónom dolárov, ktorá krásne vybuchne a vy sa dostanete do prestrelky s vojakmi. Na konci je aréna, v ktorej sa krátko ukáže prasací policajt a následne sa budete musieť ubrániť niekoľkým vlnám nepriateľov.
V ďalšej sekcii si konečne zajazdíte na motorke. Ovládanie je v pohode, môžete aj zdvihnúť predné koleso, no štvali ma svetlá, cez ktoré som nič nevidel. Mimo mesta sa dostanete k nejakému motelu a stretnete tam robotického vodiča ako z Total Recall. Nočná obloha je tu nádherná a v diaľke budete vidieť nejaké svetlá, ktoré vás budú vábiť a budete chcieť zistiť, čo tam je. V moteli sú ešte vibrujúce postele ale inak je tam dosť prázdno. Cestou k striptízovému klubu vás budú naháňať humanoídne prasatá, ktoré sú dosť odolné. Účinná je na nich snajperka, ktorá im dá ministun. U Slick Willyho bude naopak plno ľudí a striptériek. Na tejto časti si dali autori záležať – má dosť detailov. Vzadu je jeden vlčiak a dovnútra sa dostanete len so správnym heslom. Potom odovzdáte zbrane, zaplatíte a môžete sa ísť baviť. Je tu robot, ktorý nesie pitie a u baru si pokecáte s chlapíkom, ktorý chce, aby ste šli omrknúť miesto, kde sa dievčatá prezliekajú, že tam sú nejaké problémy. Povie vám to aj jedna tanečníčka na hlavnom pódiu, ktorá sa pred vami obnaží. Tak zamierite dozadu a vymlátite dušu z otravného zákazníka. V najlepšom – pri súkromnom tanci – vás vyruší telefonátom generál a bude niečo chcieť. Dá sa tu nájsť aj nejaká tanečná hra, tá ale nie je dokončená. V dome vás prepadne vojsko a zapáli celý barák, takže musíte ujsť. Dostanete sa do podzemného skladu plného prerasteného hmyzu, z ktorého sa musíte dostať opäť do baru. Ten je zapálený a sú v ňom vojaci.
Nasledujúca sekcia je v hoteli Stratosféra. Tam vás dovezie automatický šofér a hneď vás napadne vojsko. Prebúrate si vlastný vchod do hotela a hneď na začiatku je skvelá prestrelka. Hotel samotný je inak len ako kulisa, je nedorobený, nie sú tam žiadni nepriatelia. Inak prostredie vyzerá pekne – je tam veľa nových assetov. Sú tu odkazy na Shadow Warrior a noví nepriatelia, ktorí ale nereagujú. Nájdete jetpack a obrovskú šachtu, takže sa musíte dostať až úplne hore. No jetpack vám vydrží hrozne krátko a ani nie v polovici cesty sa vyčerpá. Úplne na vrchu veže mal byť určite bossfight – zaútočí na vás nejaká neidentifikovateľná lietajúca vec.
Ďalší je level s loďou, v ktorej si zastrieľate na prelietajúce stíhačky. Zistil som, že musíte mieriť trochu nižšie, aby ste ich trafili. Táto časť je fajn – preletíte fabrikou a EDF generál vás dovezie až k priehrade. Tam na vás zaútočia ďalší vojaci, tentoraz prezlečení do iného úboru. Je tu ďalšia sekcia so stokami a dlho sa budete pohybovať pod vodou v akomsi labyrinte. Fakt dúfam, že tento level autori nechceli dať do finálnej hry. Potom tu je akýsi podzemný komplex, v ktorom ma niečo neviditeľné zabíjalo a znovu si zajazdíte na motorke 125 míľ severne od Las Vegas. Tentoraz to nebude pokojná jazda ale bude na vás útočiť vojsko. Nepriatelia sa príliš neskoro spawnujú ale približne si viem predstaviť, o čo by v tomto leveli išlo.
V púšti nájdete somára a neskôr si na jednom môžete zajazdiť a zabiť si vojaka. Nedá sa priamo ovládať a celá scéna je naskriptovaná pre trailer. V ďalšej časti nájdete malé tornádo, ktoré pustoší okraj nedorobenej mapy. Tu sa toho fakt moc nedá nájsť, úrovne sú prázdne a bez života – akurát v jednej nájdete dvoch mimozemských nepriateľov. Je tu slávna časť s vozíkom v bani – nedá sa z neho vystúpiť, tak si nemôžete ani pozrieť level – opäť krátka časť vytvorená len pre trailer. Je tu jeden výborný level s mostom, ku ktorému príde útočná helikoptéra. Má skvelú atmosféru a aj rieka dole vyzerá slušne. Do toho hrá tajomná hudba. Potom sa dostanete do malého mestečka, kde sú prerastené piesočné červy a privíta vás známy redneck Stephen. Červy si tiež môžete pamätať z traileru, tu ale nemajú animácie. Len jeden, ktorého stretnete, keď pôjdete tunelom vyhĺbeným červom. Preskúmate si aj Oblasť 51, kde tieto prerastené húsenice skúmali. Dostanete sa tam futuristickým vozidlom a môžete si všimnúť parádne odlesky. Na konci sa dostanete aj do žalúdku červa – tam sú veľké chrobáky ale nedá sa ísť ďalej. Je tu ďalšie nevadské EDF zariadenie, ktoré je obrovské a hodil by sa dopravný prostriedok, aby ste nemuseli chodiť všade pešo. Je tam obrí satelit a raketa, takže tú ste mali určite odpáliť, ako to bolo ukázané v traileri.
Z tých lepších a dokončenejších levelov je parádne Deja vu, čo je v podstate prerobený prvý level z Duke Nukem 3D. Na svojom mieste nájdete raketomet, no normálnym skokom tam nevyskočíte. Sú tu inak všetky tajné miestnosti ako v pôvodnej hre, čo bolo super a trochu funguje aj kamerový systém. Pri konci levelu sa odomkne chodba, kde je odkaz na Twin Peaks Davida Lyncha. Ďalšie časti nie sú moc hrateľné – dostanete sa do akéhosi obrieho počítača a prejdete si virtuálnou realitou ako v System Shock. Na konci budete skákať na Mesiaci a dostanete sa do materskej lode emzákov. Tam je dvojica obrích robotov, ktorých nechcete naštvať.
Som zvedavý, či sa tejto nedokončenej verzie niekto ujme ale s najväčšou pravdepodobnosťou to možné je. Autori ale budú mať kopu roboty, pretože veľa levelov je nedokončených. Keby sa im to podarilo, Duke Nukem Forever by dostal release, ktorý si zaslúži. Inak práva na IP Duke drží Gearbox, takže len on by mohol vytvoriť novú hru či pokračovanie.
- Pravda o DNF podľa Scotta Millera – https://www.apogeeent.com/devblog/dnf-truth
- Duke Nukem Forever E3 2001 trailer v 4k: https://www.youtube.com/watch?v=3ArollMjLx0
- Civvie – https://www.youtube.com/watch?v=HZht1yRZ4Yg