Bloodline – česká hororovka

Hellrampage2004, action, adventure, czech, FPS, horor, puzzle, Windows, zombie Leave a Comment

Videorecenzia

Bloodline je česká hororová akčná adventúra, ktorá kombinuje strieľanie do zombie s hľadaním predmetov, ich kombinovaním a riešením hádaniek. Vyšla 20.12.2004 a vyrobila ju Zima Software – autori série Polda. Takže Bloodline vznikla v období medzi štvrtým a piatym Poldom. Autori sa inšpirovali rôznymi hororovými filmami a hrami ako Resident Evil či Silent Hill, no chceli, aby hra bola v 3D a využívala prvý pohľad. Dnes vám Bloodline môže pripadať ako mix Residentu, Penumbri, Call of Cthulhu alebo Condemned a nebudete ďaleko od pravdy. Máte tu tonu rôznych zbraní na blízko a na diaľku a je tu fakt veľa zabíjania – niekedy viac než riešenia puzzlov. Na hre pracovalo 18 ľudí – chceli vytvoriť dielo, ktoré by bolo úplne odlišné od titulov, ktoré zatiaľ vytvorili. Chceli dokázať, že aj český vývojársky tím sa môže rovnať svetovej kvalite aj v oblasti hororových hier a mysleli si, že takáto hra bude mať úspech. A musím povedať, že to nie je až taká katastrofa, akú som čakal. Vývoj hry bol ale problematický, veľa ľudí odchádzalo a zase prichádzalo a hra sa stále odkladala.

Po vydaní Bloodline dostávalo väčšinou podpriemerné hodnotenia. Doupě hru hodnotila najvyššie – až 60%. Ostatní až tak štedrí neboli. Sťažovali sa na množstvo bugov a že hra bola urobená narýchlo, aby stihla vyjsť na Vianoce a že opravné patche autori dodajú až neskôr (ale nedodali a vznikli neoficiálne fanúšikovské patche). Že intro sa prehrávalo vo Windows Media Player a menu vyzeralo ako z nejakej freewareovky. Recenziu som našiel aj v dobovom Leveli 122 z januára 2005, kde Petr Bulíř dal hre 2 body a napísal, že je to najhoršia hra, ktorú si môžete práve v obchodoch kúpiť. Bloodline bola vydávana Cenegou, ktorá ju dostala aj do Anglicka, Poľska, Maďarska a na Slovensko. Hra sa dnes už oficiálne kúpiť nedá. Je abandonware, preto som ju musel hľadať na internete. Českú verziu na zahraničných weboch nenájdete – len poľskú alebo ruskú. Musíte hľadať na uložto alebo českých stránkach. Mne sa podarilo stiahnuť verziu, ktorú som len nainštaloval a už išla bez toho, aby som menil nastavenia na kompatibilitu. Vôbec som nemusel použiť Suiho Patch, no na druhej strane som mal rozlíšenie len 2048×1536, čiže 4:3. Hra mi spadla len jedenkrát, čo bol úspech.

Bloodline sa odohráva v Sanatóriu Black Hill a jeho okolí, v ktorom sa hlavná postava prebudí a nepamätá si na svoje meno ani ako sa tam dostal. Postupne budete nachádzať rôzne spisy buď od doktorov alebo pacientov a odhaľovať o tom mieste desivú pravdu, no nakoniec môže byť všetko inak. Po čase sa dozviete, že ste Jim Card, právnik a musíte zistiť, ako ste sa do sanatória dostali a čo sa tam vlastne stalo. Príbehovo je teda Bloodline úplne priemerná hororovka, ktorá ničím nevybočuje a už to tu raz bolo. Aj tak príbeh bude jediné, čo vás bude poháňať vpred.

Zo začiatku je hra fakt strašidelná, keď máte len nôž a pár nábojov a dokáže vás vyľakať, no keď získate viac zbraní, už je to len o strieľaní. Nábojov som mal na konci hrozne moc do všetkých zbraní a asi 40 molotovov a 20 dynamitov. Je škoda, že hra nebola v tomto smere vybalancovaná, že by ste museli viac šetriť muníciou, keďže ste tam mali hromadu chladných zbraní, ktoré zostali nevyužité. Hra by sa stala ešte viac tiesnivou a desivejšou. Už po prvých 15 minútach som našiel pištoľ a po hodine hry som mal 150 nábojov. Ale aj tak vie hra zabrnkať na nervy. —  Hlavne keď si chcete chvíľu oddýchnuť alebo prehľadávate skrinky či nenájdete nejaký užitočný predmet a do toho začne hrať desivá hudba. Hudba je dynamická a mení sa v závislosti na tom, či po vás niekto ide alebo ste v kľude. Parádne do hry sedí a umocňuje atmosféru toho, že všetko je proti vám a v celom Sanatóriu nemáte žiadneho spojenca. Je disharmonická, niekedy temná tak, že budete počuť volanie samotného pekla a podobná zo Silent Hill. No hudba nie vždy reaguje správne – niekedy sa nezapne alebo sa zapne ale nikde nie je nepriateľ – ten je v inej časti levelu a vôbec vás neohrozuje, len sa na vás pozerá, no vy ste vďaka hudbe napnutý, že po vás niekto ide a tak sa stále obzeráte za seba. Ďalej mi vadilo, že sa nedá nikde nastaviť jej hlasitosť a to vadí hlavne pri rozhovoroch. Tie potom nepočujete, no vďaka aspoň za to, že sú v hre titulky. Tie ale nejdú vypnúť a sú tam nastavené natvrdo.

Dabing je spoločne s hudbou a atmosférou najlepšia vec na hre. Je nahratý profesionálnymi hercami – v hlavnej úlohe si zahral Zdeněk Mahdal, známy dablér filmov a potom Bohdan Tůma. Rozhovory mi prišli hrozne zdĺhavé, na druhej strane ich zase až tak moc nie je. Hlavne si po nich uložte hru, pretože sa nedajú preskočiť. Scenár vytvoril Slovák Jozef Nemeth čo je zaujímavé. Len v titulkoch som si občas všimol gramatické chyby a takisto anglické preklepy v hre.

Každá zbraň na mňa pôsobila rovnako. Jediný rozdiel bol v rýchlosti streľby, inak akoby boli zbrane úplne podobne silné a rozdiel by bol len minimálny. Sú tu tri typy zbraní – vrhacia, chladná a strelná. S vrhacími a chladnými budete začínať, pričom prvé spomínané som takmer vôbec nepoužíval. Nože a fľaše je komplikované používať a radšej budete strieľať zo strelnej zbrane, na ktorú aj tak budete mať ohromné množstvo nábojov. Neskôr príde molotov – efekt výbuchu mi prišiel prehnaný a nie je tu žiadna animačka na jeho hodenie, takže ich môžete vyslať hneď za sebou aj 10. No pozor, aby vám nespadla hra z toľkých efektov. Silnejší je už len dynamit, no na moje čudovanie bol efekt slabší. Z chladných zbraní tu je nôž – ten má ale krátky dosah, lepšia je polovica záhradných nožníc s väčším dosahom, takže nepriateľov si môžete držať pekne od tela. Je tu rezačka, tú som použil asi len 2x, dá sa nájsť aj srp a približne po hodine a pol chladné zbrane už nebudete používať vôbec. Je tu hasiaci prístroj, ktorým raz zneškodníte oheň a zvyšok môžete vypotrebovať na odstrašenie nemŕtvych. Zo strelných zbraní tu je pištoľ, dvojhlavňovka, ktorá mi prišla veľmi slabá, revolver – na ten budete mať náboje až pri konci hry a nie je až taký silný. Dá sa nájsť aj kresadlovka, no jej nabíjanie je veľmi pomalé. Pištoľ a brokovnicu budete používať najviac. Neskôr nájdete odstreľovačku, ktorá má síce priblíženie ale s ním sa moc nedá strieľať a tiež nie je moc silná. Alebo nájdete samopal – ten som tiež použil tak 2x, pretože som na neho nemal moc nábojov. Animácie zbraní sú zlé a čerešničkou na torte je prebíjanie pištole, kedy hlavný hrdina len zasunie nový zásobník ale starý tam nechá.

Nepriatelia sú typickí zombíci, ktorí sú dosť pomalí. Namodelovaní sú priemerne a ich animácie nie sú nič moc. Dokážu prechádzať cez objekty a ich kolízie väčšinou neexistujú. Sú tu aj lezúce mŕtvoly bez spodnej časti tela či inak zmutovaní ľudia a nemŕtve sestričky akoby z oka vypadli zo Silent Hill. Vonku nájdete aj extra veľkého mutanta vystreľujúceho akýsi zelený sliz. Spočiatku som si myslel, že je to nejaký menší boss, no nie je vôbec ťažký a v hre ich je plno. Dobrý bol jeden, ktorý akoby vyšiel z mučiarne alebo kuchtík so sekerou. Občas vás potrápia kostričky vyskakujúce na cintoríne z rakvy, no na každého nepriateľa platí jedna a tá istá taktika – ustrieľať ich, až pokým sa prestanú hýbať. Záverečného bossa nejdem prezrádzať ale sklamal ma, pretože padol veľmi rýchlo. Stačilo na neho nahádzať molotovovy. Na druhej strane ma veľmi potešilo ako to celé skončilo. Hitbox nepriateľov nie je nič moc – keď im strieľate do hlavy, nedávate im extra poškodenie a veľakrát sa do hlavy ani netrafíte. Takže zombíkom stačí strieľať do tela, oni padnú tak či tak rovnako. Alebo ich môžete nalákať k výbušnému barelu a do toho streliť.

AIčko sa veľakrát zasekne o objekt a nejde ďalej alebo stačí niekde vyskočiť napríklad na stôl a tiež stuhne a vy ho môžete z diaľky zabiť. Nepriateľov nie je veľa a útočia na vás jednotlivo. Najviac súčasne na mňa útočili asi dvaja. Hra je stavaná tak, že sa budete po oblasti pohybovať sem a tam, hľadať predmety a používať ich, poprípade sa presúvať medzi lokáciami, takže nepriatelia sa znovu spawnujú, aby bolo nejaké vzrúšo. Niekedy sa respawnli veľmi okato, že som ich videl priamo sa zhmotniť z ničoho ale väčšinou sa autorom darí ich pridať mimo pohľad hráča a vždy sa predtým zapne hudba nebezpečenstva, že vás niečo prenasleduje a dýcha na krk. Občas sa aj vy zaseknete o nejaký predmet či prechod dverami a keď si kľaknete, väčšinou aj tak ostanete a naspäť sa dostanete jedine výskokom.

Grafika síce nie je úplne najhoršia, no je veľmi tmavá. Jednotlivé scény sú zle osvetlené a v hre som našiel asi len jedenkrát dynamické svetlo. Inak je hra úplne statická a keď nečinne čakáte, tak si myslíte, že sa pozeráte na screenshot alebo že sa sekla hra. Na druhej strane efekty ohňa, pary a vody boli slušné ale opäť je pri nich statický bod svetla. V hre nemôžete používať svetlo, preto niektoré pasáže – hlavne v podzemí – sa budete pohybovať v poriadnej tme. A keď vojdete pod lampu alebo iný zdroj svetla, tak celá hra bude svetlejšia a konečne uvidíte aj v tmavých kútoch. Chcelo by to pohrať sa so scénami, osvetlením, možno s nejakými skriptami a dať tam poriadne ľakačky. Ale potešilo ma, že v začiatočnej úrovni fungovalo zrkadlo, čo si ani taká Mafia 3 nemohla dovoliť. Exteriéry sú na tom horšie. Viditeľnosť je hrozná a vidíte len kúsok pred seba. Ak uvidíte nejaké väčšie budovy, tak si ich architektúru ani nemôžete vychutnať a čo je horšie, neuvidíte veľkých nepriateľov, ktorí vás vidia a strieľajú po vás z diaľky zelený sliz.

Teraz si trochu rozoberieme začiatok hry, čo budete v prvej hodine robiť, potom všetky oblasti a ako vlastne vypadá gameplay. Zobudíte sa v operačnej miestnosti a neviete kto ste ani ako ste sa tam dostali. V druhej miestnosti nájdete mŕtvolu chlapíka, u ktorého nájdete šrobovák ale nemôžete mu ho zobrať, pretože ho drží pevne, tak mu najskôr musíte uvoľniť svaly. Takže nájdete injekciu a lekársku príručku a budete hľadať, na čo slúži Myolastan. Šrobovák je veľmi podstatný – dokáže otvoriť niektoré dvere, ktoré sú zamknuté. Tam nájdete mraziarenské boxy určite plné mŕtvych ľudí a okrem toho aj prvú zbraň – nôž a niekoľko hádzacích nožov. Ak si nôž nezoberiete, hra vás ďalej nepustí. V druhej časti sanatória nájdete ďalšie zamknuté dvere a akúsi chodbu, ktorá mi prišla, že som sa dostal von, no to len kvapkala voda z trubiek. Tu stretnete prvých nepriateľov. Ešte pred tým si môžete v oddychovej miestnosti zobrať pištoľ a náboje, takže na prvých zombíkov nemusíte vôbec ísť nožom. V tomto leveli postupne zbierate predmety a otvárate si nové časti. V sanatóriu sa ešte dostanete napríklad do prijímacej miestnosti, kde vás radostne privítajú sestričky, v pivnici zase sa k vám budú chcieť dostať beznohí sympaťáci s obnaženým mozgom a jednému nezmenenému bláznovi musíte nájsť jeho hračku. Tam nájdete aj molotov. Potom si pokecáte s hlavným doktorom celého tohto ústavu a on vám pár vecí objasní.

Je tu dosť tuhý hrobár zamknutý vo svojom dome – dostanete sa aj do podzemia, čo mi pripomenulo Vietcong a jeho tunely, no tieto nie sú až také rozsiahle – musíte nájsť krompáč a prekopať sa ďalej. V krčme stretnete vedúceho, ktorému musíte nájsť silnejšie pitivo, aby ste ho rozkecali – dostať sa k alkoholu bude oriešok a k tomu je tam hrozná tma, takže veľa dverí neuvidíte, tak choďte naslepo a hľadajte symbol ruky. Ďalšou lokáciou je lodenica a maják. Potom nasleduje cintorín – je to skvelá oblasť, kde hľadáte malé kamenné kocky s písmenami, no po nich budete opäť v podzemí. Polovicu hry sa snažíte dostať zo sanatória, aby ste sa tam nakoniec vrátili. Dostanete sa do laboratória a to som si predstavoval trochu inak a vôbec sa neodlišuje od zbytku ústavu. Zabojujete si proti mini bosákovi – vôbec nebolo ťažké prísť na to, ako ho zabiť. V obytnej časti sa musíte dostať cez mrazák do kuchyne – dvere musíte ale najskôr nejako odmraziť. Tu je ďalšia chyba – ak si neprečítate list od jedného pacienta, kde sa dozviete, že máte ísť cez kuchyňu do kanálov, tak sa ďalej nedostanete. V stokách musíte otáčať ventilmi a ak chcete, nepriateľov môžete v pohode obísť. V lome je jeden debilný puzzle s padajúcimi kameňmi. Nemôžete ich prebehnúť ani obísť okolo – musíte tam použiť drevenú paletu. Po záverečnom bossovi sa mi v poslednej lokácii s kostolom zmenšilo FOV, z čoho mi bolo zle. A nešlo zmeniť späť, tak som zvyšok hry takto dohral.

Štvali ma niektoré dizajnérske rozhodnutia – niektoré predmety ste nemohli zobrať alebo použiť, pretože nebolo rozsvietené svetlo, pritom ste ich videli. Museli ste najskôr zasvietiť a až potom ste mohli predmet zobrať – napríklad na majáku alebo v lodenici. Hra je veľmi lineárna čo sa týka postupu hrou a nedovolí vám opustiť danú lokáciu a presunúť sa do ďalšej až kým nezoberiete všetky podstatné predmety alebo nevyriešite hádanky. Pritom sú levely celkom otvorené a môžete medzi lokáciami voľne prechádzať sem a tam. Štvalo ma, že úrovne sú veľmi malé a prechod medzi nimi sa hrozne dlho načíta. A to som mal hru na SSD disku.

Najväčším problémom Bloodline je jej zabugovanosť a zlá optimalizácia. Hra v tom čase sekala aj na výkonných počítačoch, ktoré s prehľadom spustili Doom 3 alebo Far Cry, ktoré v tom roku vyšli a občas seká aj dnes – ak to napríklad do nepriateľov poriadne našijete a z nich sa vyleje viac krvi než by bolo dobré, začne sa hrozne sekať. Alebo pri viacnásobnom hodení zápalnej fľaše. Ovládanie je katastrofálne – to sa týka hlavne myšky a rozhliadania. Cítite sa, akoby ste prvýkrát hrali hru. Otváranie skriniek je hlúpe – pootvorené musíte najskôr zavrieť a až potom sa dajú plne otvoriť. Pri konci hry sa niekedy nedá ísť do ďalšej lokácie a hra sa chová, akoby ste ešte všetko nevyriešili či nezobrali všetky predmety, ktoré máte. Je to hrozná chyba – stalo sa mi to celkom asi 3x a vždy som sa musel pozrieť do návodu, či som náhodou niečo nezabudol. Vďaka tomuto bugu veľa hráčov nedohralo hru, pretože si mysleli, že niečo zabudli a pritom ich len hra nepustila ďalej.

Bloodline sa nedá zapauzovať. To mi prišlo hlúpe. Keď listujete v inventári, to ešte pochopím ale keď si ju ukladám alebo hľadám pozíciu, ktorú by som si chcel nahrať a to menu mi neustále vypína zombie, ktorá ma opakovanie triafa, tak to je dosť otravné. Ďalšou vecou je, že máte síce nekonečný inventár, no ten sa horizontálne scrolluje. A veľmi pomaly. Keď hľadáte nejaký kľúčový predmet, ktorý musíte použiť a za vami je nepriateľ, tak je to viac adrenalínu než by bolo dobré. Zbraní máte hrozne moc a opäť je tu problém s hľadaním tej, ktorú by ste v danej situácii chceli. No buď si ju nalistujete v inventári alebo kolieskom myši pomaly nájdete. Opäť, je to otravné a autori mohli aspoň nabindovať základné zbrane na jednotlivé čísla alebo, v tom zložitejšom prípade, dať hráčovi možnosť si ich v menu nabindovať. Hra sa dá ukladať kdekoľvek a kedykoľvek. Trochu to kazí napätie, no ja som bol za to rád.

60

Bloodline nie je až taká zlá hra, no mohla byť oveľa, oveľa lepšia. Autori vytvorili základ, ktorý mal potenciál ale kvôli urýchlenému vydaniu hru nedotiahli do konca a mala množstvo chýb. Mne osobne sa ale nehrala zle a na nejakých 7 a pol hodín ma zamestnala. Tak sa podľa tejto recenzie môžete rozhodnúť, či jej dáte šancu aj vy.

Česká verzia na stiahnutie

Bloodline v GamePage – https://www.youtube.com/watch?v=XcJN6hYZZg4&t=0s