Predchodca Amber série od nemeckého štúdia…
Konečne som sa odhodlal vyskúšať emulátor na Amigu. Doteraz som sa tomu vyhýbal ako čert krížu ale nemal som najmenší dôvod. Inštalácia bola jednoduchá, nastavenie v programe prehľadné, no problém bol potom spustiť hru – vybrať správnu amigu a nahádzať do nej floppy disketky (virtuálne). A bol som omráčený kvalitou audiovizuálneho spracovania. Úplne som dostal facku kilovou surovou nostalgiou v najčistejšej forme. DOS sa muselo v tej dobe z amigy klepať strachom.
Dragonflight je predchodca série Amber – Amberstar, Ambermoon. Ak ste hrali tieto dve staručké RPG-dungeony, tak viete, že táto hra bude využívať vtáčí pohľad ako v Ultime, krokovacie dungeony Dungeon Mástra alebo súboje HoMaMa (veľmi neohrabaná verzia). Dôvod, prečo som si vybral verziu na Amigu je jednoduchý – DOSová verzia bola v nemčine (okrem toho vraj strašne zabugovaná, že nešla dohrať), ja nemčinu neznášam, tak som musel nájsť vhodnú náhradu v angličtine. Zistil som, že amigácká verzia je v angličtine, k tomu v oveľa krajšom audiovizuálnom kabáte – a mal som o dôvod viac vyskúšať nový emulátor!
Svet Dragonflightu je obrí. Nachádza sa v ňom veľmi veľa miest, dungeonov, chrámov a náhodne objavujúcich sa nepriateľov. Pritom má celý svet tvar draka. V Dragonflight budete ovládať skupinu štyroch hrdinov – ľudského bojovníka Bladusa, trpasličieho klerika Dobranura, mága Rinaklesa a elfskú lukostrelkiňu Andariel. Nemôžete si vytvoriť vlastné postavy a možno je to pre hru aj dobré, pretože celú minulosť postáv autori vypísali do manuálu (hre predchádza novela od Richarda Karsmakera v angličtine). Tieto štyri postavy vychoval trpaslík Dambrano z Pegany – ten im dá „stasis“ prstene (s ktorými sa môžu oživiť v chráme) a časť mapy sveta. Navrhne im, nech pohľadajú zostávajúcich 11 častí mapy a pošle ich za kamarátom Benglurom do mesta Brindil-Bun, kde sa nachádza ďalšia časť. V Pegane hra začína a vy nemáte ani poňatia, kam máte ísť.
Na začiatku si hráč môže všimnúť, že hrdinovia nemajú žiadne štatistiky. Majú len počet životov, mágie – tieto dva atribúty sa vám budú postupne zvyšovať, rovnako ako skúsenostné body. Takže čím viacej skúseností budú mať hrdinovia, tým budú v boji rýchlejší. Atribút „charakter“ reprezentuje karmu postavy (napríklad keď zabijete utekajúceho nepriateľa, či monštrum sa vám zníži… zvýšiť si ho môžete donesením zvitku Dambranovi). Interface hry je veľmi jednoduchý – pohybujete sa numerickou klávesnicou a spodné okná ovládate myškou. Nakupovanie, rozhovory, inventár, súboje, to všetko odohráte myšou. V Pegane sa dajú nakúpiť základné typy zbraní, brnenia, nejaké jedlo a pochodne dôležité pre dungeony. Aj tak máte len 100 zlaťákov a za to sa toho naozaj nedá nakúpiť veľa. Dôležité sú NPCčka (aj v budovách – keď tam nikto nie je, skúste chvíľu počkať), pretože vám môžu dať dôležité informácie buď o svete okolo alebo o mapách, ktoré hľadáte. Väčšina vás ale odbije slovami „daj mi pokoj“ alebo „uhni mi z cesty“.
Najviac ma mrzel pomalý pohyb po mape. Kým sa niekde dogúľate, môže to trvať, preto odporúčam využívať mapu miest a zisťovať si na mape sveta, kde je najbližšie mesto či dungeon. S tým úzko súvisí aj jedlo, pretože každý pohyb po mape vás bude oň okrádať – či už ste v meste, dungeone alebo na mape sveta, či kecáte s ľuďmi, nakupujete alebo navštevujete domy. Keď už si kúpite loď, môžete sa ňou plaviť po mori, no aj tam vás čakajú nepriatelia, tak pozor na to. Ďalej ma štvali chyby v anglickom preklade – pretože pôvodná hra bola v nemčine a autori asi nemali dobrého prekladateľa alebo si sami preložili hru. Štvala ma nutnosť vždy meniť diskety pri prechode mapy a súbojoch. Bolo to nadmieru otravné. Súboje sú kostrbaté, chýba im dynamickosť aj keď sú len ťahové. Musíte byť s postavou presne otočený v smere nepriateľa aby ste na neho mohli zaútočiť. Keď ste pod alebo nad nepriateľom, nedá sa útočiť. Najhoršie na tom je, že skúsenosti po súboji sa nerozdelí celej družine, ale len tomu, kto zabil nepriateľa.
Hudba je v tejto hre jedna z najlepších vecí. Na začiatku v menu sa rozozvučí téma a vám v hlave rezonuje nostalgia, ani neviete prečo. Grafická stránka oproti DOSu je výrazne lepšia, no nečakajte animácie, tie absentujú. Kúzla zo začiatku nemáte žiadne – tie môžete nájsť už v prvých dungeonoch. Treba si dať pozor, ktorej postave ich dávate sa naučiť. Každá postava má svoje špecifické kúzlo – mág môže rozsvietiť dungeon alebo strieľať ohnivé gule, no ak toto kúzlo budete chcieť naučiť klerika alebo lukostrelca, stratíte zvitok a ste v háji. Pred bojom si treba nastaviť kúzla (mágovia môžu použiť v boji len jedno, nedá sa počas boja meniť). Čo sa týka potionov a ingrediencii, tie sú v obchodoch nehorázne drahé, najvýhodnejšie je pohľadať nejaké v dungeonoch. S potionmi sa dá experimentovať a vytvárať nové – na účinky musíte buď sami prísť alebo ich pohľadať na nete. Je osem typov – môžete si s nimi obnovovať život alebo mágiu či zvyšovať silu alebo potrieť nemagické meče. V boji sa bohužiaľ nedajú používať.
Najväčším problémom vám zo začiatku bude ozdravovanie sa po boji. Keď sa budete chcieť vyspať, obnoví sa vám len časť života a návšteva liečiteľa v meste vyjde pekne draho. Ani zo začiatku nebudete mať healovacie kúzlo alebo potiony na to, aby ste sa kompletne vyliečili. V hre sa dá síce sejvovať, no máte tu na to len jeden slot. Ja som si hru ukladal cez Amigu.
Dungeony sú viacpodlažné a dá sa v ních nájsť veľa užitočných vecí. Stretnete tam aj nepriateľov – hra sa hodí vždy do ťahovej obrazovky. Po čase sa nepriatelia respawnú, bohužiaľ truhličky nie. Treba sa dobre pozerať na steny a keď sa na nich chvíľu sústredene pozeráte, začnú žiariť a vy vtedy viete, že sa za nimi nachádza tajná miestnosť.
- V Pegane ako aj v ďalších väčších mestách môžete nájsť sochu Garyho Gygaxa (otec všetkých RPGčiek) – bol to americký herný dizajnér známy predovšetkým ako spolutvorca Dungeons & Dragons (D&D) spoločne s Dave Arnesonom. Vývojári okrem neho vzdali česť aj Lordovi Britishovi (Ultima), J.R.R. Tolkienovi (Pán prsteňov) a Anne McCaffrey (napísala novelu), čiže je poznať, že sa autori nechali inšpirovať sériou Ultima.