Dungeon Master

Otec všetkých dungeonov – Dungeon Master!

Dungeon Master (DM) je hra, ktorá sa preslávila po celom svete. Či ste chceli alebo nie, počuli ste o nej rôzne fámy, ako “najlepšia”, “dokonalá”, “prvá”. Chlapci z FTL Games (Faster Than Light) sa pochlapili a predstavili nám vlastnoručne vytvorené dielo viac než dokonalé. Brali si z neho príklad ďalšie a ďalšie dungeony a RPGčka, ktoré vyšli po ňom. DM bol prekonaný. Avšak nie žiadnym “klonom” ale priam pokračovaním – jeho bratom – Dungeon Master 2, ktorý vyšiel o 4 roky neskôr. Prvá hra od FLT bola nepríliš známa sci-fi adventúra SunDog: Frozen Legacy na Atari. Ďalšiu hru vyrobili s názvom Oids, ovládali ste v nej vesmírnu loď a museli ste ničiť nepriateľské budovy a lode. Od Sci-Fi sa FTL Games presunuli na celkom iný žáner. Rovno k role playing hrám. Dungeon Master je ich prvá RPG hra.

Kde bolo, tam bolo, bola raz jedna jaskyňa. Jaskyňa to bola obrovská, veľká ako labyrint. Kto do nej vstúpil, už sa nevrátil. V tejto jaskyni strašili veľmi zlé strašidlá. Ich pánom nebol nik iný než Lord Chaos, ktorý sídlil na 14. poschodí. Dostať sa k nemu bola úloha skutočne nesplniteľná a tak sa po celom svete rozšírila správa o tomto dungeonu. Z celého sveta sem prichádzali statočný dobrodruhovia aby porazili lorda Chaosa, no neúspešne. Odvaha zrejme nestačila, pretože v týchto temných kobkách boli pre vyvolených prichystané rôzne hádanky a pasce, ktoré potrápili nejedného skúseného mága. Okrem hádaniek strážilo poklad na každom poschodí množstvo živých aj neživých strážcov, ktorý neváhali položiť život na jeho obranu, takže okrem inteligencie je potreba aj veľkú silu a obratnosť. Si pripravený na skutočné dobrodružstvo?

Toto bol taký malý prierez príbehom a hrou. Celý príbeh je popísaný v starom Excalibure, ktorý si môžete prečítať tu. DM je postavený na pravidlách Dungeons & Dragons, takže v hre nájdete zhruba všetky rasy, ktoré by ste mohli vymenovať – inteligentný elf, húževnatý trpaslík, obratný hobbit alebo všestranný človek. Nájdete tu aj také skvosty ako napríklad jaštera, vlka, alebo rôzne druhy nepomenovatelných príšer. Každý má pri sebe určitú zbraň, vec alebo oblek, podľa toho, aké povolanie zastáva. Nájdete tu aj multipovolanie a tak napríklad jeden človek môže byť bojovník, nindža a kňaz. Najlepšie je si vyvolených rozdeliť pekne logicky, aby sa nestalo, že budete mať štyroch bojovníkov. Hra sa dá prejsť aj s jedným bojovníkom ale to je už pre hardcore hráčov, ktorí s DM strávili hrozne veľa času.

Hra pôsobí neskutočne reálne a je to spôsobené aj vďaka tomu, že počas hry musíte jesť, piť a starať sa o zdravie vašich postáv. Musíte pravidelne spať, aby vaši bojovníci neboli pred bojom príliš unavený a mágovia zas magicky vyčerpaný. K tomu slúži aj mixovanie elixírov, na ktoré sa dostaneme neskôr. Jedlo budete nachádzať rôzne porozhadzované po zemi a zásobu vody si môžete doplniť pri studničke. Vyhodené predmety zostávajú po celý čas hrania na zemi tam, kde ste si ich nechali, či už na 1 alebo 12 úrovni. Ukladať hru si môžete nepretržite, nech ste kdekoľvek.

Inventár je veľmi prehľadný a ako celok sa v ňom budete výborne orientovať. Kto hral nejaký iný starý dungeon, tu bude ako doma. Oko znázorňuje identifikáciu predmetu alebo prečítanie zvitku, naopak ústa predstavujú jedenie alebo pitie. Trochu mi chýbalo väčšie info pri zbraniach alebo zbroji, ktoré by odlišovalo lepšie veci od tých horších.

Mágia je kapitola sama o sebe. Magické vzorce sú rozdelené do štyroch vrstiev. Prvá je sila kúzla, druhá element – voda, oheň, atď, tretia tvar alebo formula a posledná nasmerovanie. Na začiatku budete používať len prvé dva možno tri, neskôr sa dostanete aj k štvrtému. Prvé kúzla sú väčšinou neútočné – svetlo, neviditeľnosť, otváranie dverí alebo vytvorenie liečivej fľaše, v pokročilej hre sa dostaneme aj k zložitejším a ničivejším kúzlam ako ohnivá guľa, jedový mrak alebo blesk, ktorými zničíme niekoľko nepriateľov naraz. Pokročilé kúzla pre kňaza sú, okrem miešania nápojov, rôzne aury ochrany, buď proti ohňu alebo všeobecnú ochranu.

Boj prebieha v reálnom čase, niektorí nepriatelia sú pomalší, niektorí rýchlejší ale hlavne neskutočne graficky prevedený. Aj keď design miestností je väčšinou rovnaký, nepriatelia sú detailne nakreslený, chodia v skupinkách a keď vás podcenia budú od vás utekať k svojmu pánovi. Naopak, ak vy niektorého protivníka podceníte, môže sa vám to veľmi ľahko vypomstiť. Spôsob pascí je klasický – nájdenie spínača, kľúča alebo dosadenia kameňa na spínač. K tomu rôzne teleporty a iné miestnosti na zmätenie (Matrix). Boj prebieha kliknutím na zbraň v pravo a následné vybratie útoku. Pre každý typ zbrane je útok iný.

Hudbu v PC verzii budete počuť len na začiatku. Verzia na Atari, ktorá vyšla už v roku 1987, má kompletný soundtrack, ktorý hrá aj počas hry. Veľmi odporúčam už len pre tých, ktorí si radi vypočujú starú retro hudbu, ktorá sa používala v tej dobe v hrách. Zvuky budete počuť od chodenia a šušťania nepriateľov aj narážania do stien, keď sa budete ponáhľať, tak aj pitie, jedenie, čarovanie, otváranie dverí, bojovanie, atď. Je toho dosť. A Dungeon Master si to právom zaslúži.

Naše hodnotenie hry

Hodnotenie návštevníkov
[Celkovo hlasov: 0 Priemerné skóre: 0]

  • download5523Dungeon-Master-TitleVýrobca a distribútor: FTL Games
  • Rok vydania: 1992 (1987, Atari ST)
  • Platformy: DOS, Amiga, Apple IIgs, Atari ST, FM Towns, PC-98, Sharp X68000, SNES
  • Extra: cheaty 2 icon navody icon Obaly icon gameplay icon manual icon mapa icon abandonia-icon1 amiga1icon wikipedia icon
  • Príbeh
Hellrampage

Hellrampage

Admin stránok RetroGamer.biz, recenzent a pravidelný hráč starých a nových hier na PC a PlayStation. A profesionálny muzikant živiaci sa hudbou...
Hellrampage

Latest posts by Hellrampage (see all)

Návštevnosť: 63 (celkovo), 1 (dnes)

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *