Bzzzt – recenzia českej retro plošinovky

Hellrampage2023, arcade, czech, sci-fi, Windows Leave a Comment

Karel Matejka je tvorca a jediný vývojár tejto skvelo vypadajúcej futuristickej retro plošinovky. Ako hovorí, Bzzzt bol veľmi ovplyvnený starými arkádovými hrami z osemdesiatych rokov, ktorým vzdáva hold. Inšpiroval sa hrami ako Mega Man, Mario, Super Meat Boy alebo Celeste.

Prvá hra, ktorú si pán Matejka zahral, bol Manic Miner z roku 1983 na ZX Spectrum. Bzzzt najskôr koncipoval ako jeho klon, no potom sa rozhodol, že ho pojme ako poctu všetkým arkádovým hrám. Pán Matejka sa v hernom odvetví pohybuje už cez 30 rokov, preto má veľa skúseností. Pomáhal s vývojom na Mafii, Poldovi, Brány Skeldalu, Operaci Flashpoint a ďalších hier. Bzzzt bol oznámený pred tromi rokmi. Vytvoril ho kompletne sám, čiže nakreslil a rozanimoval postavy, dizajnoval svet a levely a všetko naprogramoval. Skvelú retro elektronickú hudbu potom zložil Martin Linda. Tento skladateľ a muzikant vytvoril hudbu aj pre Inkvizitora alebo Memento Mori 2.

Hra vyšla 13. novembra minulého roku. Vydával ju Cinemax. Zatiaľ nemá na Steame veľa hodnotení – len 221, no všetci hráči ju hodnotili kladne. Tam si ju môžete zakúpiť za necelých 12 eur, čo je skvelá cena. Na Gogu je tiež dostupná. Autor plánuje vydať hru aj na konzole, čo je ďalšia dobrá správa. Na českých weboch jej recenzenti dali deviatky a desiatky. Vortex a Indian jej dal absolútne hodnotenie a ostatní trochu nižšie. Slovenský Sector jej dal 8 bodov. Najnižšiu známku jej dal Zing – len 7/10. Aj zahraničné weby ju hodnotili veľmi kladne.

Bzzzt sa odohráva v roku 4096. V jednom prísne tajnom laboratóriu pracujú dvaja vedci na svojom projekte. Doktorka Ema a profesor Norbert zostrojili robota ZX8000, ktorý je síce veľmi malý, no za to vie veľa trikov a je agílny. Rozhodnú sa otestovať jeho schopnosti v niekoľkých testovacích miestnostiach, ktoré slúžia hráčovi ako tutoriál. Postupne po svojej ceste budete získavať ďalšie schopnosti ako dvojitý skok alebo fofrovač a prekonávať stále ťažšie a zložitejšie nástrahy sveta. Proti vám bude stáť šialený vedec Badbert, ktorý sa snaží využiť ZX8000 pre svoje diabolské plány.

Robotickí nepriatelia sú perfektne nakreslený a aj ich animácie sa mi páčili. Je ich takmer 40 – obľúbil som si malého lietajúceho Cacodémona alebo červeného strieľajúceho strážcu. Nepriatelia chodia pravidelne po svojej trase, takže sa dá pekne naplánovať, ako popri nich prejdete. Tvoria tak dynamický element k statickým pascám. Jediný nepriateľ, ktorý ma prenasledoval, boli malé rakety na konci hry. Laserový nepriateľ, ktorý zameriava, mi pripomenul skvelú skákačku Ninja. Je tu veľa iných odkazov – v jednej časti môžete vidieť Godzillu alebo Terminátora.

Ovládanie postavy je bezchybné. Odporúčam hrať na gamepade. Už od začiatku sa Bzzzt hrá veľmi dobre a keď v hre strávite prvú hodinu, úplne sa vžijete do malého robota a bezchybne sa budete vyhýbať všetkým pascám. Tie pritom nie sú zákerné a nehádžu hráčovi zbytočne polená pod nohy, ako to niektoré iné hry vedia. Naopak sú veľmi šikovne nastavené tak, aby ste sa postupne celú úroveň naučili prejsť bez jedinej chyby. Podobne ako v takom Super Meat Boy, aj tu sa oplatí ísť už od začiatku levelu v plnej rýchlosti bez toho, aby ste sa niekde zastavili. Levely sú dizajnované tak, aby vám celý prechod krásne vyšiel v jednom dlhom rune. Začiatočné levely sa dajú prejsť bez chyby na prvý krát – vyzbierate všetky šróby a zároveň budete mať dobrý čas. V neskorších leveloch som viac zomieral, no prekvapivo som nebol až taký frustrovaný – naopak, chcel som sa naučiť každú úroveň perfektne. Bzzzt je plošinkovou výzvou, no nie je až taký náročný, aby ste pri ňom rozbili ovládač. Levely sú krátke a aj na strednú obtiažnosť sa dajú natrénovať tak, že ich prejdete bez straty života. Jediná škoda je, že na GoGu nie sú trofeje, takže som nebol až tak motivovaný všetky levely – aj tie ťažšie – zvládnuť na 100%. Trofeje sú len na Steame.

Obtiažnosť si môžete vybrať z ľahkej, normálnej alebo šialenej. Ľahkú využijú nováčikovia žánru – v každom leveli budete mať 3 životy. Stredná je pre skúsených hráčov – tu máte v každom leveli len jeden život, takže vás nesmú zraniť. Šialenú obtiažnosť odporúčam až keď dohráte hru. V nej máte na celý prechod len 7 životov. Keď sa vám minú, idete celú hru odznova. Dohranie hry mi zabralo približne 3 hodiny. Snažil som sa vyzbierať v každom leveli všetky šróby a mať čo najlepší čas. Počas hry sa vám budú odomykať nové vlastnosti ako dvojitý skok alebo fofrovač, ktoré môžete opätovne využiť v predchádzajúcich levelov. Vďaka tomu ich prejdete oveľa rýchlejšie. A keď sa vám podarí splniť všetky ciele naraz v náročnejšom leveli, je to skvelý pocit. Autor hry povedal, že ak chcete prejsť všetky levely čo najlepšie, kľudne vám to zaberie aj desať hodín. Mne tie tri hodinky stačili, pritom som sa výborne bavil, no kľudne by som si dal aj dvojnásobnú nálož levelov.

Úrovní je 52 a sú rozdelené na štyri oblasti. Prechod do každej novej je rozdelený súbojom s menším bossom alebo špeciálnou úrovňou. Level dizajn je perfektný a nemám mu čo vytknúť. Úrovne idú od najľahšej a postupne sa zvyšuje ich obtiažnosť. Začínate v laboratóriu, kde dvaja vedci otestujú vaše schopnosti. Sú tu prvé ľahké nástrahy a pasce, takže nič, čo by ste nezvládli. Potom príde jeden špeciálny level, v ktorom musíte stláčať spínače a zničiť tak lietajúcich robotov. Zakrátko na to získate dvojskok, s ktorým všetky pasáže pôjdu ľahšie. Súboj s prvým menším bossom bude na konci laboratória. Ten nie je ťažký a len skáče a občas po vás vystrelí. Druhá oblasť je v podzemných stokách. Už tu bude oveľa viac nepriateľov, detailov a pohybujúcich sa vecí. Hneď prvý level bol fascinujúci. Sú tu rotujúce míny alebo miznúca laserová stena. V treťom leveli dostanete fofrovač, čo je v podstate dash. Budete sa môcť veľmi rýchlo presúvať po leveli. Fofrovač sa vám nenabíja, takže ho vo vzduchu môžete použiť ako často budete chcieť. Je tu časť so skákajúcimi robotmi, ktorá mi prišla humorná a celkovo je tento level vizuálne nádherný. Efekty pary, ohňa alebo plameňometu sú krásne. Jedna úroveň s pohybujúcim sa laserom, kedy musíte stále stúpať po plošinkách hore, mi pripomenula skvelú freeware Icy Tower. Potom tu je špeciálny level, v ktorom len zbierate padajúce šróby. Prechod do ďalšej oblasti je v štýle starej arkády R-Type. Bolo to milé osvieženie. V pozadí vidíte cyberpunkové mesto. Neskutočné, že to všetko autor dokázal sám vytvoriť.

Tretí svet je v džungli. Po technickom svete výborná zmena a opäť som bol očarený krásnou grafickou stránkou. Sú tu noví nepriatelia ako muchy alebo pirane a s vašim robotom môžete plávať aj pod vodou, len si dajte pozor na míny. V jednej úrovni získate opakovač skokov – na krátky čas môžete neobmedzene skákať vo vzduchu. Tu už začne byť hra fakt ťažká. Ak chcete vyzbierať všetky šróby a pritom prejsť level na čas, budete mať čo robiť. V jednom leveli vyjdú zo skúmaviek akýsi samovražední roboti a nekontrolovateľne sa rozbehnú na všetky strany. Ich smer ale našťastie nie je náhodný, preto sa dá po niekoľkých pokusoch pekne zapamätať. Budete tu ovládať plošinu s laserovým kanónom a opäť musíte ničiť robotov. Na konci je akýsi pavúk, ktorý energetickým lúčom začne všetko ničiť a vy musíte utekať. Skvelý level. Posledných trinásť levelov bude na Mesiaci. Prvý bude zložitý, pretože tu sú nové assety, nové pasce a nepriatelia, ktorí vás môžu zabiť. Získate novú vlastnosť – môžete sa prevteliť do malej energie zloženej z jednotiek a núl. Vďaka tomu sa môžete dostať cez nepriateľov do nových častí levelu. Tieto úrovne sú oveľa zložitejšie, dlhšie a zložené z niekoľkých náročných pasáží. Keď si myslíte, že už ste najhoršie prežili, ešte tu je druhá časť, ktorá vás potrápi. A áno, tiež ma dostali kryštáli na konci jedného slávneho levelu. Táto štvrtá oblasť má najviac logických hádaniek – presúvate tu krabice, otvárate zamknuté dvere a prevtelovaním musíte postupovať ďalej. Skvelá úroveň bola s vybuchovaním všetkého naokolo. Ak budete pomalý, tak vám vybuchnú pod nohami plošinky. Záverečný boss je výborný a potrápil ma. Má niekoľko fáz a keď si myslíte, že ste ho už porazili, ešte dá finálnu fázu.

90

Bzzzt je výborná plošinovka s očarujúcou audiovizuálnou stránkou a bezchybným level dizajnom. Jej prejdenie vám síce nezaberie veľa času, no zabavíte sa parádne.