Broken Sword: The Smoking Mirror

Hellrampage 1997, adventure, point-and-click, puzzle, Windows Leave a Comment

Broken Sword 2 je pokračovanie legendárnej point-and-click adventúry, ktoré vyšlo rok po prvom diele. Obe hry sú si podobné, majú totožnú grafiku aj animácie, pretože na nich pracovali rovnakí ľudia. Preto aj ja tieto prvé dve hry považujem akoby za jeden diel a aj dnes ich odporúčam zahrať, ak máte radi adventúry.

Druhý diel vyšiel 31. októbra 1997 a vývoj opäť viedol Charles Cecil. Hra vznikla presne za rok, teda veľmi rýchlo a potrebovala len polovičný budget oproti prvému dielu – čiže okolo pol milióna libier. Bolo to vďaka tomu, že používali rovnaký engine, na ktorom bežali ich predchádzajúce hry – boli rozbehnutí a vedeli, čo majú robiť. Najskôr ceruzkou nakreslili postavy, ktorým neskôr digitálne pridali farby. Pozadie sa vytváralo podobne – umelci ho najskôr nakreslili nahrubo tužkou. Grafická stránka je krásna – v hre je množstvo rozdielnych lokácii, ktoré sú veľmi pekne nakreslené. Animácie sú plynulé a pôsobia akoby ste sledovali starý animovaný film. Hudbu opäť skomponoval Barrington Pheloung, ktorý pracoval aj na prvom diele. Je výborná a vždy iná v závislosti od prostredia – rovnako postavy majú svoju tému a ak urobíte nejakú dôležitú akciu, hra vás pochváli motívom, podobne ako v Tomb Raider. Hudba nehrá stále počas hry – keď budete dlho v nejakej lokácii, tak sa vypne a keď sa zmení scéna, vždy sa prehrá len raz. Hlavnú mužskú postavu nahovoril opäť Rolf Saxon, no Nicole Collard nahovorila už iná herečka – Jenny Caron Hall. Po vydaní sa aj druhý diel stal úspešný. Do augusta roku 2000 sa predalo 750,000 kópií a hitom sa stala aj verzia na PlayStation. Do roku 2001 sa oboch dielov predalo takmer 2 milióny.

Ja som sa rozhodol hrať remástrovanú verziu, ktorá vyšla 16. decembra 2010. Prináša len drobnosti – vylepšenú grafiku a ovládanie, pribudli animované portréty, keď s niekým vediete dialóg a je tu nápoveda, ktorá vám poradí pri zákysových miestach. Druhý diel je ale oveľa jednoduchší, takže ju až tak často využívať nebudete. Je tu nový diár a komix od Dave Gibbonsa, ktorý osvetľuje začiatok hry a čo sa stalo pred ňou. Inak nepribudol žiadny extra obsah – v prvom remástrovanom diele pridali dve hodiny hrania za Nicole, tu nič také nie je, no vďaka aspoň za to, že v hre môžete zomrieť. Remáster prvého dielu všetky smrti zmazal a z hry sa stratila atmosféra. Preto hneď na rovinu odporúčam remáster druhého dielu, aj keď je to v podstate totožná hra a pridáva minimum nových vecí. A kúpte si radšej verziu na GoGu, pretože k nej dostanete ďalšie dobroty – pôvodnú hru, manuál, artworky a komix.

Príbeh nie je až taký zaujímavý ako v prvom diele – tam sa točil okolo rádu templárov a zlomeného meča. Tu žiadny meč nebude – presuniete sa k Aztékom, Mayskej civilizácii a bohu Tezcatlipoca, ktorého sa snažia jeho stúpenci vyvolať a priviesť do sveta smrteľníkov. Hneď na rovinu vám môžem povedať, že v Máyskych priestoroch strávite len poslednú pol hodinu, kde si vyriešite dva menšie puzzly, inak celú hru strávite rozprávaním s NPC a chodením z jedného miesta na druhé. Druhý diel mi trvalo dohrať približne 10 hodín, čo je slušné číslo, no hranie ma moc nebavilo a musel som sa do neho nútiť, pretože príbeh dopredu vôbec neťahal.

Druhý diel začína pol roka po udalostiach, ktoré sa stali v prvej časti. George Stobbart sa vracia do Paríža po pohrebe svojho otca, kde sa stretne so svojou kamarátkou Nicole Collard. Od nej zistí, že objavila gangsterskú organizáciu Karzac, ktorá dováža drogy do Paríža v mayských soškách. Nicole sa prezliekla za logistickú koordinátorku – táto kamufláž jej vyšla a získala od gangu balíček, ktorý sa ukázal byť dôležitý mayský rituálny kameň. Celý tento príbeh je načrtnutý v komixe, ktorý nájdete v remástri. Hra potom začína introm, kde George a Nicole idú navštíviť archeológa a profesora Oubiera, aby zistili viac o tajuplnom kameni. No dvere otvorí vám veľký indián, ktorý Georga omráči a druhý menší strelí jedovatú šipku na Nicole. Priviažu vás o stoličku, podpália dom a nechajú jedno chlpaté viacnohé prekvapenie pri vašich nohách. Vašou prvou úlohou bude dostať sa z nepríjemnej situácie. Rozviazanie a zabitie pavúka je veľmi jednoduché, horšie bude nájsť spôsob ako uhasiť oheň. Potom zavoláte Andrému a stretnete sa s ním v kaviarni a pokúsite sa zistiť, kde je Nicole a kto ju uniesol. Po vyšetrovaní zistíte, že vašim jediným vodítkom je Condor Transglobal v Marseilles, takže tam pôjdete. Prídete tam ale príliš skoro ráno a otrávený strážca variaci si fazuľu na piecke vás nechce pustiť cez bránu. Okrem toho vám povie, že je nedeľa a ďalším dňom začína štátny sviatok, takže mesiac bude všetko zavreté. Nicole musíte zachrániť hneď, nemáte času nazvyš, no bránu stráži aj pes, takže plot nemôžete ani preliezť. Táto lokácia v Marseilles je jedna z najlepších v hre – má výbornú atmosféru a keď si spomeniem na Broken Sword 2, vždy sa mi zjaví táto scénka so strážcom a psom.

V sklade Kondoru môžete prvýkrát zomrieť – stačí zaklopať a počkať si na indiána. Na vrchnom poschodí nájdete Nicole, ktorá vám musí pomôcť so sochou, aby ste mohli utiecť. Ďalšia časť hry sa odohráva v Quaramonte, čo je niekde v Strednej Amerike. Tam má Condor centrálu a odtiaľ pašuje do Paríža drogy. Quaramonte mi prišlo úplne zbytočné a nudné, chodíte stále sem a tam medzi NPCčkami a snažíte sa nájsť nové dialógy, ktoré sa vám otvoria. Je tu veľa postáv, ktoré len tak trepú a vôbec neposúvajú príbeh. Stretnete tu aj starý známy pár z jednotky, no celkovo je táto časť najslabšia. Chvíľu si zahráte aj za Nicole, ktorá sa nechcene ocitne v nepríjemnej konverzácii s generálom a šéfom miestnej polície Raoulom – z jeho matky, keď je v uniforme, sa stáva ešte väčší generál, pritom to je prezidentka a skôr diktátorka celého tohto malého zaprdeného mesta. Každopádne, George sa neopatrením dostane do väzenia, takže musíte utiecť.

Potom musíte získať pozornosť kňaza Huberta, ktorý žije v dome na strome a hrá na organ. To ale nebudete vedieť – počujete síce organovú hudbu, no ja som si myslel, že to bola hudba ten scény, takže som vôbec nevedel, že niekto na ňom hrá. A až spätne som si uvedomil, že mlyn napája organ, no vy musíte použiť sochu na vytvorenie ohňa, aby dym z lístia prešiel cez mech, ktorý ťahá vzduch do píšťal. Na toto divné puzzle som musel využil nápovedu. Od kňaza zistíte, že Nicole pohryzol had, preto potrebuje špeciálny koreň na protijed a ten má len miestny šaman. Ten hovorí plynule anglicky a okrem toho vám porozpráva príbeh o kameni. Je to jeden z troch kameňov, ktoré sa používajú na udržanie boha Tezcatlipoca v zrkadle – ten by zničil svet, keby sa dostal na slobodu. Je totiž bohom prírodných katastrof. Jeho meno v jazyku Nahuatlov znamená Smoking Mirror – dymiace zrkadlo. A takisto tento výraz znamená veľmi silnú trávu, ktorá rástla v záhradách aztéckych panovníkov a bola rezervovaná len pre kráľov. Takže vašou hlavnou úlohou bude nájsť ďalšie dva kamene, aby ste mohli zastaviť príchod temného boha.

Od tohto okamihu to začne byť trochu zaujímavejšie, pretože George pôjde hľadať jeden kameň do Karibiku a Nicole druhý do Londýna a oveľa viac za ňu budete hrať. No trochu celý príbeh zbrzdí jedna lokácia pred domom španielskeho piráta, ktorý kameň ukradol a ten budete zdĺhavo hľadať. Pred domom sa najskôr musíte zbaviť dvoch otravných tiet, potom zabaviť mačku, aby vám dala červenú loptu a nakoniec podviesť Bronsona, ktorý má s múzeom úplne iné plány. A zistíte, že teodolit môžete v pohode zmestiť do vrecka. Potom sa stratíte v džungli a budete hľadať cestu na kopec a pokecáte si so slávnymi hercami a režisérom, ktorý ide sfilmovať klasické dielo Ostrov pokladov od škótskeho spisovateľa Roberta Louisse Stevensona. Trochu to okorenia tým, že pridajú zombíkov, ale to nie je podstatné.

Časti s Nicole sú síce krátke, no oveľa lepšie a akčnejšie. V časti s loďou môžete zomrieť a neskôr si vyriešite neprehľadné puzzle s generátorom a výťahom. Aj keď viete, čo máte urobiť, musíte dané riešenie najskôr s postavou nájsť, aby sa aktivovala ďalšia možnosť rozhovoru. Prišlo mi to krkolomné a zle vyriešené. Záverečná pol hodina v mayských pyramídach je výborná a konečne prídu skutočné tematické puzzle. No tá s Nicole je skôr zdĺhavá, pretože musíte pomaly nájsť dva znaky, ktoré spojíte do jedného finálneho. A toto zopakujete ešte tri krát. Je to skôr hádanka, ktorá má natiahnuť čas. Puzzle s Georgom je bludiskového charakteru so stláčaním pák. Záverečné video mi prišlo síce dobre animované, no zvuky pôsobili divne a vôbec nesedeli ako hlasy, tak iné zvuky. A všetko skončilo akosi príliš rýchlo – je škoda, že záverečný klimax netrval dlhšie. A takisto je škoda, že autori viac nevykreslili mayskú kultúru, rôzne ich artefakty a hráč sa pohyboval v tejto pradávnej kultúre len veľmi krátky čas.

Druhý diel odporúčam, rovnako ako som odporúčal prvý. Tieto dve hry zo série Broken Sword sa určite oplatia zahrať aj dnes. Najnovšie chystá pán Cecil šiesty diel Broken Sword a možno sa už tento rok dozvieme viac informácií. Mal by sa odohrávať v Nemecku.

Hodnotenie návštevníkov
[Celkovo hlasov: 0 Priemerné skóre: 0]

Celé interview s Charlesom Cecilom o jeho nových hrách – https://www.youtube.com/watch?v=_x-Xrry1KeY

Hellrampage
Najnovšie články od Hellrampage (zobraziť všetky)
Návštevnosť: 63 (celkovo), 1 (dnes)

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *