Realms of Arkania: Blade of Destiny

HellrampageRPG Leave a Comment

V tomto RPG si môžete vytvoriť svoj vlastný príbeh!

RPG s otvoreným svetom majú niečo do seba. Môžete ísť kam chcete, plniť questy aké chcete a preskumávať oblasti podľa svojej vôle a sebavedomia. Dnes vývojári tlačia open-world do každého žánru – dokonca ho nájdete aj v multiplayerovej strieľačke. Čo som hral v poslednom čase nejaké nové hry (Fallout 4, Witcher 3, Dying Lights, Mad Max, Far Cry 4), v každej bol obrovský otvorený svet s množstvom aktivít. Niekedy to množstvo hráča pohltí, pretože autori do každých desiatich metroch niečo dajú a ak ste puntičkár a chcete mať všetko zobraté a vyriešené, tak sa z toho zbláznite. Potom potrebuje človek oddych od open-world akcií, tak si zahrá nejakú lineárnu strieľačku alebo multiplayerový match v online hre.

Aj v minulosti sa autori zapodievali otázkou otvoreného sveta. Keď neboli počítačové hry, boli papierové hry na hrdinov. Keď prišla prvá jednoduchá grafika, autori začali skúšať možnosti a kapacity počítačov. A niekedy v deväťdesiatych rokoch sa prelomila akási hranica a začalo sa vydávať veľmi veľa RPGčiek s otvoreným svetom. Keďže boli populárne hry na hrdinov Dungeons and Dragons, väčšina hier išla podľa týchto pravidiel. Spomeniem pár open-world RPG z 90tych rokov: Dark Sun: Shattered Lands, Darklands, Moonstone: A Hard Days Knight, The Elder Scrolls: Arena, Betrayal at Krondor, Amberstar, Albion a mohol by som pokračovať. Dá sa povedať, že open-world RPG začali už od čias prvej Ultimy.

Blade of Destiny je prvá časť z trilógie série Realms of Arkania. Jednotlivé diely vychádzali v odstupe dvoch rokov a patrilo by sa povedať, že táto séria vychádza z nemeckej hry na hrdinov Das Schwarze Auge (Čierne oko) – niečo ako u nás Dračí doupě. Keďže vychádzala z nemeckej hry na hrdinov, aj firma, ktorá vyrobila Realms of Arkania (RoA) bola nemecká. attic Entertainment bol založený už v roku 1989 (v roku 2001 ju zavreli) a ich prvá hra vyšla v roku 1990. Bolo to najklasickejšie RPGčko, aké mohli vyrobiť – obsahovalo vlkodlakov, upírov, múmie a zombie. Čo viac si priať. Veľký úspech prišiel až vtedy, keď sa spojili s ďalším nemeckým štúdiom – Starbyte Software, ktoré vlastnilo licenciu na Das Schwarze Auge. A vďaka tomu vyrobili populárnu sériu RoA.

Príbehovo ide o klasické fantasy, o boji orkov proti ľuďom (Warcraaaaaft!). Orkovia boli v minulosti neorganizovaní a roztrúsení po krajine, no pod neznámym veliteľom sa zrazu všetci spojili a vytvorili nebezpečnú armádu, ktorá by mohla zničiť mesto Thorwal (ako keď Karsa zjednotí armádu teblorov!). Jedine meč známy ako Grimring alebo Čepeľ osudu (Blade of Destiny) môže zničiť šéfa orkov a jeho armádu. Ničmenej, poloha meča nie je známa, preto Herman Tronde Torbensson, vodca Thorwalu, najmä partičku dobrodruhov, aby našli stratené kúsky mapy a meč a zastavili inváziu orkov – do dvoch rokov. EAZY!

V tomto RPGčku (v Nemecku je táto hra známa ako Das Schwarze Auge: Die Schicksalsklinge). si môžete vytvoriť partiu až šiestich hrdinov. Niekto rád hrá za štyroch (ja) a videl som aj týpka, ktorý hrá s jednou postavou. Čím viac postav máte, tým máte na začiatku viac peňazí (podľa toho, aké povolanie si zvolíte). Výhoda jednotlivca je zase v tom, že bude mať pre seba viac skúseností a nemusíte kupovať vybavenie a jedlo pre celú družinu. Ďalšou výhodou je, že si môžete vybrať z množstva povolaní a pritom máte až šesť slotov, takže v konečnom dôsledku budete chrochtať blahom. Záplava štatistík niektorým dnešným hráčom zjednodušených hier asi zavarí mozog, ostrieľaní harcovníci si budú labužiť. Zo začiatku je treba si zvyknúť na ovládanie, no platí tu, čím viac hru hráte, tým sa vám zdá jednoduchšia a prídete na množstvo skratiek a vecí ako si hru uľahčiť. Neskôr zistíte, že si do svojej partie môžete prizvať ešte jedného človeka! V pravom dolnom rohu zvedavo vykúka jedno prázdne okienko, do ktorého si môžete naverbovať NPCčko

Riaditeľom projektu a programátorom bol Hans-Jürgen Brändle, vtedy veľmi zapálený hráč papierových hier na hrdinov, preto svoju vášeň pretavil do tejto hry a venoval jej svoje srdce. Dlhé-predlhé intro vytvoril Hartwig Nieder‑Gassel spolu s Ulrich Walther a hudbu mal na starosti Rudolf Stember. Dokumentáciu (a teda aj manuál k hre) vytvorili Werner Fuchs a Michael Johann, takže im môžete poďakovať, že do nej zabudli dať popisy ku kúzlam! Napravili to až u druhého dielu. O dva roky!

Vývoj prebiehal súbežne ako na PC, tak na Amigu. Mal byť port aj na Atari ST, no nakoniec bol zrušený. Verzia pre Amigu má menšiu farebnú paletu, no oproti PC má krajšiu hudbu. Ďalšou nevýhodou verzie pre Amigu bol veľký počet diskiet (až 8, zatiaľ čo PC 4-5), takže keď ste urobili nejakú akciu, museli ste vymeniť disketu. Keď ste cestovali, výmena disku. Začalo to byť otravné a veľa ľudí si hru dalo kompletne na hard disk (no vtedy neboli terabajtové disky ako teraz). Neskôr prišlo na PC CD-ROM, ktoré prinieslo množstvo vylepšení – hudba bola krajšia než na Amige a celková grafická stránka prešla vylepšením. Treba ale zmieniť, že prvé vydanie hry malo veľké množstvo chýb.

Keďže RoA je open-world, už hneď na začiatku môžete ísť, kam chcete. Osobne som sa vykašľal na hľadanie Čepele osudu a šiel som tam, kam ma nohy (a vývesné tabule) zaviedli. Tak zažijete oveľa viac zábavy a budete si sami vytvárať príbeh. Pri každom zahraní si vyberiete smer, ktorým pôjdete a hor sa do dobrodružstva. Pred cestou stačí nakúpiť jedlo a pitie, aby ste nemuseli každú chvíľu hľadať po lese korienky a rastlinky a môžete vyraziť. Hra sa delí na niekoľko častí. V mestách je hra v prvom pohľade a vyzerá ako hocijaký iný dungeon – môžete preskumávať mestečká, kecať s dedinčanmi, predávať, kupovať, štamgastiť v krčme alebo lúpiť zamknuté domy. Záporom je, že všetky mestá vyzerajú na vlas rovnako. Iné je len usporiadanie. Na druhej strane je výhodou, že nemusíte hľadať zdĺhavo obchody alebo krčmu – stačí sa postaviť na rázcestie a kliknúť na ikonku. Taktiež NPCčka v obchodoch sú rovnakí, ja som to bral skôr ako bonus – aspoň som vedel, v ktorom obchode som. Aj keď sa vám mapa bude automaticky plniť rôznymi farebnými štvorcami, budete z toho tupý ako jeleň – mapu som vôbec nepoužíval, pretože bola úplne na nič (dobrá je len na miesta, ktoré ste ešte nepreskúmali).

Keď vyjdete z mesta a budete sa presúvať z jedného mesta do druhého, ukáže sa vám mapa oblasti a najbližšie mesto, ku ktorému putujete. Družina sa po čase unaví, tak rozloží v divočine kemp a do rána bude oddychovať. Zaujímavosťou je, že môžete dať cez noc hliadku určitých hrdinom, takže keď si s niekým potrebujete obnoviť život alebo astrálne body (jednotka namiesto many), môžete ho z hliadky vynechať. Počas oddychu môžete hľadať v lese rastlinky a neskôr ako alchymista vytvárať potiony. Naozaj sa oplatí do alchymistu investovať čas, pretože v obchode majú potiony nehorázne predražené. No a aj obyčajné rastlinky sa dajú veľmi užitočne využiť – niektoré vyliečia nemoc, iné zvýšia štatistiky a ďalšie obnovia život alebo manu. Zaujímavosťou je, že horské pasáže cez zimu neprejdete a ak sa dôkladne neoblečiete (pretože na začiatku začínate bez topánok), môžete prechladnúť.

Treťou časťou hry sú súboje. Ak nebodaj nepostavíte hliadku v noci, napadnú vás monštrá a hra sa prepne do izometrického pohľadu. Výborné je, že súboje sú na ťahy, takže budete mať dostatok času na premyslenie stratégie. Zo začiatku samozrejme budete tápať, autori nič nevysvetľujú a hneď vás hodia do vody. Kúziel je veľa ale nenájdete ani v hre a ani v manuáli žiadny popis, čo ktoré robí. Hlavne nie vždy sa podaria vyčarovať a keď sa vám to podarí, môžete oslavovať. Poslednou časťou sú dungeony. Celkovo je v hre vyše 70 dedín, miest alebo rôznych dungeonov, ktoré môžete preskúmať. Nájsť dungeon je v tejto hre pekelne ťažké, zvyčajne na neho narazíte počas cestovania alebo pri hľadaní predmetov z hlavného questu. Ak ho chcete preskúmať, musíte mať so sebou zdroj svetla (pochodeň) alebo kúzlo na svetlo. Dungeony obsahujú známe pasce, páky a nepriateľov – autori ich urobili veľmi ťažké.

Veľkou nevýhodou je ukladanie pozícií v tejto hre. Ak si chcete uložiť hru, každá vaša postava stratí skúsenostné body. Nestratíte ich len vtedy, ak si ukladáte hru v chráme (v meste). Autori tento systém nastavili preto, aby ho hráči nemohli využívať vo svoj prospech a zabránili tak cheatovaniu a využívaniu častého save-load systému.

V roku 2013 vyšiel od štúdia Crafty nie príliš úspešný (no dobre, bol to prepadák) remake prvého dielu – hra bola vydaná v nedokončenom stave – množstvo bugov a chýb. Len cez prvý polrok autori vydali cez 30 patchov, no už sa situácia zachrániť nedala (rovnako ako to bolo u Total War: Rome II alebo PCčkárskej verzii Batman: Arkham Knight a iných… holt, dnes autori vypúšťajú samé nedorobené paškvily).

Zaujímavosti:

  • Článok – Interview Atticu o hre Realms of Arkania: Blade of Destiny
  • Orkovia v RoA sú čierni. Na začiatku intra sú ale zelení. Je to preto, pretože intro nakreslil externý grafik, ktorý nebol oboznámený so svetom DSA (Das Schwarze Auge), kde sú orkovia čierny. Zmena by v tom čase vyšla veľmi draho, tak túto „chybu“ nechali v intre tak.
[yasr_overall_rating size=“large“] [yasr_visitor_votes size=“medium“]
  • buy it1Realms of Arkania - Blade of Destiny titleVýrobca: attic Entertainment Software
  • Distribútor: Fantasy Productions Verlags- und Medienvertriebsgesellschaft
  • Rok vydania: 1992
  • Platformy: DOS, Amiga, Windows
  • ExtraObaly icon gameplay icon Soundtracky icon monitor-wallpaper icon mapa icon manual icon abandonia-icon1 amiga1icon wikipedia icon
  • Cluebook

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.