The Elder Scrolls: Arena

Prvý diel Bethesďáckeho sanboxového RPGčka!

Kto nehral Skyrim nech zdvihne ruku! (vy majnkrafťáci vzadu sa nehláste všetci…) Minimálne Skyrim hral každý hráč. Pred ním vyšiel zo sveta Elder Scrolls Oblivion a Morrowind, ktorý by si mohli pamätať starší hráči a pred nimi ešte Daggerfall. Zaujímavé je, že každý diel sa odohrával v inej časti sveta Tamriel (a s novšou hrou bol svet menší a menší): Daggerfall (High Rock a Hammerfall), Morrowind, Skyrim a Oblivion (v Cyrodiile), no v prvom dieli Arena môžete cestovať po celom svete.

Bethesda pred Arenou vydala 11 ďalších hier. Prvú hru vytvorila už v roku 1986 pre Atari ST – bola to športová simulácia Gridiron. Sranda je, že Bethesda vytvárala na svojom počiatku športové hry (Wayne Gretzky Hockey, NCAA Basketball: Road to the Final Four), no dnes je známa predovšetkým pre svoje RPGčka s otvoreným svetom. Medzi známejšie prvé hry Bethesdy patria dva diely Terminatora a Home Alone na NES (Sám doma). Potom autori videli hry v roku 1992 Ultimu Underworld, čo bol veľký technologický miľník, pretože sa dungeon crawlery premiestnili do skutočného 3D priestoru. Najviac ich však inšpiroval Legends of Valour, ktorý využíval podobný systém ako Ultima Underworld.

Arena mala byť skôr gladiátorská hra, kde ste mali bojovať s tímom bojovníkov proti oponentskému tímu v aréne, cestovať po svete do ďalších arén, víťazstvami získavať slávu a nakoniec sa stať najväčším arénovým slayerom (grand champiónom). Autori ale neskôr do hry pridali vedľajšie questy, ktoré začali byť oveľa dôležitejšie než samotný turnaj. Bethesda dala gladiátorské bitky preč a z arénovej mlátičky sa pomaly začalo rodiť plnohodnotné otvorené RPGčko.

Keď šla hra do predaja, autori nemohli zmeniť ani názov hry, pretože obaly pre hru už boli vytlačené a tak sa prvý diel musel volať “Arena”, aj keď s arénou už nemal nič spoločné. Bethesda chcela vydanie svojho prvého RPGčka stihnúť na Vianoce 1993, no hra vyšla až v marci roku 1994, čo bolo pre vtedy ešte malú spoločnosť ako Bethesda kritické (pritom na dobovom obale hry je rok vydania 1993). Zo začiatku sa hra nepredávala najlepšie a bola strašne zabugovaná. Nešiel dohrať ani hlavný príbehový quest, a tak musela Bethesda vydať niekoľko patchov a fixov, aby hra šla aspoň stabilne hrať a aby mohli hráči dohrať hru. Hra bola vydaná v dvoch verziách – 8 x 3.5″ disketovke a na CDčku, kde bola vylepšená zvuková stránka, pridaný dabing a CGI video sekvencie. No aj tak sa predalo spočiatku len 3000 kópii. Neskôr vyšla aj Deluxe edícia, ktorá obsahovala podložku pod myšku s mapou Tamriel a manuál.

Príbeh v Arene moc nehľadajte (musíte nájsť 8 kúskov z palice chaosu “Staff of Chaos” v dungeonoch). Autori ho rýchlo napísali, aby aspoň nejaký bol a ani moc nedáva zmysel (pretože hra mala byť najskôr tupá arénová hra). Ja som ho úplne ignoroval a užíval si skôr otvorený svet a náhodne generované dungeony a exteriéry. V hre si vyberáte na začiatku s množstva rás (človek, elf, mačka a jašterica – orkovia tu nie sú)  a povolaní a budete začínať v tej časti sveta, z ktorej pochádza vaša rasa. Nech si vyberiete akúkoľvek možnosť, začnete zavretý v cele so zbraňou (??) a kľúčom, aby ste mohli utiecť (???!). Vašimi prvými nepriateľmi budú prerastené krysy a goblini. Tí sú veľmi jednoduchí, pretože sa môžete kedykoľvek vyspať a doplniť si život (pokiaľ nie sú nablízku nepriatelia), pritom nemusíte riešiť jedlo a pitie ako v Dungeon Master. To hru neskutočne uľahčuje! Keď sa dostanete cez prvý dungeon (pôjdete stále na juhozápad), hra vás vyzve, aby ste naťukali protipirátsky kód, ktorý zistíte z manuálu (našťastie je v adresári hry textový dokument s kódmi). Hra vás potom vypľuje do malého mestečka krajiny, z ktorej pochádzate. Vaše kroky potom môžu smerovať tam, kam len chcete. Celý svet je otvorený a vy môžete cestovať do hociktorej krajiny. Hra generuje až 6 miliónov kilometrov štvorcových, no mestečká (ktorých je vyše 100) sú urobené ručne autormi. Dungeony sú tiež generované až na 17 nadizajnovaných, ktoré museli byť urobené ručne kvôli hlavnému questu.

V hre budete medzi mestami cestovať fast-travelom, ktorý je v dnešných hrách veľmi populárny. Dnes by ani nebol problém cestovať od jedného bodu k druhému, no ak chcete v Arene cestovať z jedného mesta do druhého, môže vám to trvať až 10 hodín!!! reálneho času, tak ďaleko sú od seba jednotlivé mestečká. Ak by ste chceli cestovať pešo z jednej provincie do druhej, pripravte sa, že vám to bude trvať dni! To je na hre naozaj fascinujúce. Aj keď je generovaná.

Ďalšou fascinujúcou vecou je mágia. Ani nie tak čarovanie samotné ako vytváranie kúziel. Môžete si vybrať efekt, dĺžku účinku a ďalšie veci a na koniec si svoje kúzlo aj pomenovať. Takáto voľnosť v novších hrách chýba. Za zlodeja v obchodoch môžete pri predaji alebo nákupe vyjednávať s cenou, v meste môžete okrádať ľudí alebo v noci sa vplížiť do obchodu a ukradnúť pár vecí. A ak sa vám nechce platiť v krčme za ubytovanie, môžete sa skúsiť vkradnúť do izby. Arena bola jedna z prvých hier, v ktorej sa striedal denný a nočný cyklus: obchody večer zatvárali, ľudia mizli z ulíc a do miest sa začali vkrádať monštrá.

Používanie myšky bolo v Arene veľmi podstatné. S ňou robíte okrem chodenia všetko – zbierate predmety, používate kúzla, bojujete,…, takže bola v roku 1994 povinnosť. Bojovanie myškou je úplne jednoduché až tupé. Bethesde to vydržalo až do Oblivionu, ktorý priniesol nejakú zmenu. Interface hry je vyriešený celkom dobre, no musíte prísť na to, čo aká ikonka znamená a ako si otvoriť mapu sveta, cez ktorú potom cestujete.

Mimo hlavného questu si v hre môžete zarobiť plnením vedľajších úloh. Tie získate tak, že sa pýtate na drby a potom zájdete do krčmy za krčmárom. Všetky vedľajšie questy sú náhodne generované a vôbec neovplyvňujú hlavný quest. Buď budete musieť niečo zabiť, nájsť alebo zachrániť (NPC) v dungeone. Potom sú tu eskortovacie misie, kedy dostanete na krk jedno NPCčko a máte ho niekde dopraviť alebo doručiť nejaký predmet. Díky moc, ja radšej ostanem pri boji a budem čistiť dungeony od hávede.

Verdikt:

Ťažko povedať, či vám mám odporúčiť Arenu. Je to prvý diel, je tam veľa chýb a nový hráč v tom obrovskom generovanom svete bude stratený. Pre oživenie spomienok a navodenie atmosféry minulého storočia DOSových RPGčiek je to skvelá hra. Dnes sa hrá ťažko, pretože sme navyknutí z nových hier na tutoriály, ako sa hra ovláda, kde máme ísť, na waypointy na mape a kadejaké ďalšie ukazatele. Ak hľadáte RPGčko, u ktorého si po ťažkom dni v práci oddýchnete, radšej si zahrajte Skyrim alebo počkajte na remástrovanú verziu na PS4.

Naše hodnotenie hry
Hodnotenie návštevníkov
[Celkovo hlasov: 0 Priemerné skóre: 0]

  • The Elder Scrolls - Arena titledownload5523Výrobca a distribútor: Bethesda Softworks
  • Rok vydania: 1994
  • Platformy: DOS
  • ExtraObaly icon gameplay icon Soundtracky icon mapa icon manual icon monitor-wallpaper icon abandonia-icon1 wikipedia icon

 

Hellrampage

Hellrampage

Admin stránok RetroGamer.biz, recenzent a pravidelný hráč starých a nových hier na PC a PlayStation. A profesionálny muzikant živiaci sa hudbou...
Hellrampage

Latest posts by Hellrampage (see all)

Návštevnosť: 148 (celkovo), 1 (dnes)

Comments 5

  1. “Arena bola prvá hra, v ktorej sa striedal denný a nočný cyklus:” a čo tak Ishar 1 (1992) a Ishar 2 (1993) 😉

    1. Hellrampage Post
      Author
  2. To je preklad? Som bol v tom ze vlastna tvorba. Z coho to je preklad? Nic to ale nemeni na tam, ze je to skvely web. Dobra praca 🙂

    1. Hellrampage Post
      Author

      Zle som sa vyjadril. Je to vlastná tvorba, ale informácie o hre (rôzne zaujímavosti) som čerpal aj z iných webov (wikipédia, mobygames, atď.) / dobových zahraničných recenzií, nielen z vlastného hrania a skúseností a toho, čo sa mi páčilo / nepáčilo.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *