Hexen 2 je temná fantasy doomovka od Raven Software, ktorá nadväzuje na prvého Heretica a Hexena. Je to v podstate tretí diel z tejto série – Heretic vyšiel v roku 1994, Hexen o rok neskôr a Hexen 2 v roku 1997. Autori v týchto dvoch rokoch pracovali ešte na ďalších hrách – Necrodome, Megaslayer a Take No Prisoners, takže mali plné ruky práce. Pokračovanie Hexena malo mať názov Hecatomb, no nikdy nevzniklo, pretože v 1996 John Romero odišiel z id Software. A neskôr vznikol Heretic II, pretože im do toho kecal vydavateľ Activision a chcel, aby vývoj rozdelili a aby každá hra mala svoje pokračovanie, pretože im prišlo, že sú to dve rozdielne hry. Takže preto namiesto jednej poslednej hry Hecatomb, ktorá by uzatvorila celú trilógiu vznikli rovno dve hry – Hexen 2 a Heretic 2.
Príbeh v krátkosti zrekapitulujem, aby ste mali akú-takú predstavu, o čo v hre ide. Sú tu traja hadí jazdci – D´Sparil, Korax a Eidolon – to sú hlavní záporáci tejto série a bratia démoni, ktorí si chcú podmaniť nové svety. V Hereticovi ste museli poraziť najmladšieho D´Sparila, ktorý zotročil elfov a mal svet Parthoris pripraviť na apokalypsu. V Hexenovi ste zase museli zachrániť svet ľudí Kronos od druhého jazdca Koraxa a v Hexen II musíte zachrániť svet Thyrion od posledného hadieho jazdca a najsilnejšieho démona Eidolona. No ten je strážený štyrmi generálmi, ktorí sú odkazom na štyroch jazdcov apokalypsy – smrť, mor, hladomor a vojna. Takže musíte poraziť najskôr ich, aby ste mohli poraziť hlavného démona celej trilógie.
Hexen 2 používa modifikovaný Quake engine a je to vidieť – hlavne pri časticových efektoch a streľbe. Hra je komplet v 3D, to znamená aj nepriatelia a predmety. Môžete tu skákať, krčiť sa a keď strafujete, obrazovka sa jemne nakloní do strany, čo mi osobne vadilo. Jednoduchým príkazom do konzoli si môžete dať pohľad z tretej osoby, no už spomínané nakláňanie obrazu je tým pádom ešte horšie. Dá sa využívať aj rýchlejší beh, keď idete šikmo, čo sa hodí, hlavne keď sa potrebujete rýchlo niekam dostať. Soundtrack ma až tak nebavil, pretože väčšina skladieb je remixovaná z predchádzajúcich hier. Takže aj keď som poznal jednotlivé melódie, bol som z nich zmätený, pretože mi do prostredia nesedeli. Hexen 2 sa odohráva v novom svete, takže aj hudba by mala byť originálna a nová.
Keď hra vyšla, získala veľmi pozitívne ohlasy – vraj to bola jedna z najlepších strieľačiek, aké ste si v tom čase mohli na PC zahrať. V roku 1997 vyšli ešte ďalšie pecky ako Blood, Quake 2, Shadow Warrior či Outlaws, takže myslím, že sa svojím unikátnym level dizajnom môže postaviť po boku týchto hier. No nebol komerčne úspešný, pretože sa predalo len 30,000 kusov. Len o rok neskôr, v ´98, prišiel Half-Life a Unreal a zmenil tento žáner natrvalo.
Hexen 2 opäť používa otvorené levely, do ktorých sa môžete vracať a systém hubov, takže každá epizóda pôsobí celistvo. Celkovo je tu až 5 epizód, ktoré sú výborne tematický odlišné. Prvá epizóda Blackmarsh sa odohráva v stredovekej Európe, druhá Mazaera v Mezoamerickom prostredí, čo je v strednej Amerike v oblasti Mexika, Hondurasu a Guatemaly, čiže staré civilizácie ako Máyovia či Aztéci. Tretia epizóda Thysis sa zameriava na antický Egypt, štvrtá Septimus na Grécko-Rímsku mytológiu a v poslednej sa opäť vrátite do stredoveku. Celá hra mi trvala dohrať približne 9 hodín. Najlepšia mi prišla prvá, štvrtá a piata epizóda, druhá je veľmi krátka a naopak najviac času vám zaberie prvá a tretia. V apríli 1998 vyšlo aj rozšírenie, ktoré pridáva dve nové epizódy, novú hrateľnú postavu a nových nepriateľov. Hral som verziu na Steame kde nie je rozšírenie Portal of Praevus, takže som ho nemohol vyskúšať. A používal som mód Hammer of Thyrion, ktorý vylepšuje grafiku, opravuje množstvo chýb a celkovo sa lepšie hrá na nových systémoch.
Sú tu až 4 hrateľné postavy. V prvom diele ste si mohli vybrať z bojovníka, klerika a mága, v dvojke je na výber križiak, paladin, assassínka a necromancer. Paladin je v podstate bojovník, križiak je klerikom a necromancer podobný mágovi z jednotky aj keď postavy používajú úplne nové zbrane. Nová postava je assassínka, ktorá mi prišla veľmi silná a prechod s ňou je asi najľahší. Potom je jednoduché hrať s križiakom, pretože má veľmi silnú druhú a tretiu zbraň. Naopak najťažšie to má necromancer, pretože jeho kúzla veľmi rýchlo spotrebujú manu a pritom nie sú až tak silné a paladin – ten má všeobecne najhoršie zbrane zo všetkých postáv. Ja som si vyskúšal všetky postavy a každú epizódu som hral za inú – môžete si ich zmeniť jednoduchým príkazom do konzoly –impulse 171-174. Z obtiažnosti som hral na tretiu zo štyroch, aby to bola výzva, keďže to bol môj prvý prechod.
Na tejto hre ma najviac štvala jej zabugovanosť – respektíve chyby v puzzloch a používaní questových itemov. K ním sa dostanem pri jednotlivých epizódach – najhoršie to je v prvej a tretej. Hneď na začiatku si môžete všimnúť, že máte veľký inventár a štatistiky postavy, takže tu je RPG systém. Skúsenostné body dostávate za zabíjanie monštier – čím je silnejšie, tým viac bodov dostanete. Keď dostanete nový level, zvýši sa vám život a mana. U každej postavy sa život zvýši trochu inak a je to skôr o náhode či dostanete s paladinom o 8 alebo 13 hp viac. Paladin potrebuje na nový level najviac bodov, no za monštrá dostáva až o 40% viac expov oproti takej assassínke. Tá zase potrebuje bodov najmenej, takže na konci to je aj tak jedno, všetky postavy sa expia približne podobne a nemusíte sa s tým trápiť. Každá postava začína s inými štatistikami – paladin má najväčšiu silu, assassínka obratnosť, križiak múdrosť a necromancer inteligenciu, pričom obratnosť a inteligencia vôbec nie je v hre dôležitá a nedáva vám žiadny bonus. Sila zvyšuje alebo znižuje silu útokov na blízko v závislosti na tom, koľko bodov od základného čísla 11 máte. Múdrosť ovplyvňuje, koľko expov dostávate – znova sa zvyšuje alebo znižuje o 5% o každý jeden bod z čísla 11. Každá postava má aj trochu inú rýchlosť – najpomalší je necromancer – je o 10% pomalší a najrýchlejšia assassínka. A každá postava dostane na treťom a šiestom leveli jednu špeciálnu abilitku. O nich si povieme ďalej.
Teraz si rozoberieme jednotlivé postavy a ich zbrane – každá má 4, rovnako ako to bolo u prvého Hexena – a takisto si najskôr rozoberieme prvé tri a až na koniec sa dostanem k ultimátnym zbraniam. V prvej epizóde sa dostanete len k prvým dvom, v druhej už budete mať kompletný arzenál. A vrátila sa kniha sily z Heretica, takže každá zbraň má o jeden mód naviac, čo je super.
Križiak vyrastal ako sirota v kláštore na kontinente Blackmarsh, kde sa odohráva prvá epizóda – najskôr som hral za neho, keďže jeho zbrane mi prišli najzaujímavejšie. Základnou zbraňou je bojové kladivo – budete ho používať celú prvú epizódu, pretože druhá zbraň nie je až taká silná a inú mať nebudete. Kladivo samotné má slušné poškodenie – horizontálny úder dá 15-25 damage a vertikálny zvrchu 30-50. Útoky sú náhodné a je len o 5% menšia šanca, že zaútočíte zvrchu silnejším útokom. Inak to je 50-50. S použitím zväzku sily sa z kladivá stáva taký mjollnir – bleskové kladivo, ktoré môžete hádzať a dá až 40 poškodenia. Druhou zbraňou je ľadový palcát. Ten strieľa ľadové projektily, ktoré zmrazia cieľ – nepriateľ sa už nerozmrazí, takže do neho nemusíte búchať kladivom. Základný útok nie je moc silný, na druhú stranu zbraň je veľmi rýchla a jedna strela spotrebuje len jednu manu, čo je super. Vylepšená verzia s knihou je iná káva. Keď zasiahne cieľ, dá mu 100 poškodenia a okolo neho začne zúriť blizzard. Vytvorí 6 vertikálnych lúčov, ktoré sa náhodne pohybujú. Veľmi efektná a smrtiaca zbraň. Treťou zbraňou je štaffka ohnivých meteoritov. Už základný útok dáva 120 poškodenia + 100 damage naokolo, takže to je v podstate raketomet. S vylepšením si vyvoláte tornádo, ktoré menších nepriateľov zdvihne a rozdrví ich. Spoločne s druhou vylepšenou zbraňou je to smrtiace kombo, ktoré platí na všetkých nepriateľov aj bossov. Čo sa týka špeciálnych abilít, križiak na treťom leveli získa oživenie – keď nepriateľov zabijete, môže z nich spadnúť malé množstvo života. Na šiestom leveli budete mať svätú silu – z nepriateľov môže tiež po zabití spadnúť orb, ktorý vám pridá malé množstvo sily. Na krátky čas budete silnejší.
Paladin je druhá postava – je to svätý bojovník oddaný Kravnosovi, bohu vojny. Prišiel teda z grécko-rímskeho kontinentu, kde sa odohráva štvrtá epizóda. Paladina všetci vnímame aj ako healera, no tu je čisto ofenzívny charakter. Jeho prvé dve zbrane sú určené primárne na blízko, preto sa ťažko bojuje hlavne proti golemom a lukostrelcom – prvé päste som moc nepoužíval, aj keď majú podobné poškodenie ako križiakovo kladivo – 16-18 damage, pritom päste sú trochu pomalšie. S vylepšením sa toho moc nemení, len dávajú 30-50 poškodenia + pridávajú 13-23% zo sily do poškodenia. Druhou zbraňou je vorpalový meč. Ten je prevzatý z Dungeon and Dragons, respektíve básne Lewisa Carrolla, kde vorpal znamená, že so šťastím ste mohli nepriateľom odseknúť hlavu. Vorpal tiež znamená ostrý alebo smrteľný meč. Mne moc nesedel, pretože sa s ním veľmi ťažko triafali nepriatelia. Ak nemáte modrú manu, dáva 20-30 poškodenia, s manou 30-50 + sa k tomu opäť pripočítava bonus zo sily. Ak sú nepriatelia pri vás v rade, dáva poškodenie všetkým, len menšie. S vylepšením je veľmi smrteľný – strieľa elektrické vlny, ktoré dokážu na jednu ranu zabiť slabších nepriateľov. Treťou zbraňou je sekera – úplne obyčajná s dvojitým ostrím. Dá sa používať aj na blízko, no je slabšia, preto ju používajte ako vrhaciu zbraň. Vtedy dáva poškodenie 30-50 a ešte sa niekoľkokrát odrazí a môže zraniť ďalšie ciele. S vylepšením hádžete až tri sekery naraz a sekanie zblízka je oveľa silnejšie. Ja som ju používal tak, že som si nastackoval viacerých nepriateľov a hodil sekeru na zem. Vtedy sa odrazila a dala dvojité poškodenie. Z abilít získate na treťom leveli schopnosť lepšie plávať pod vodou a nepotrebujete kyslík. Druhá schopnosť na šiestom leveli je výborná – ak paladin zomrie v boji, má určitú šancu sa vrátiť späť a k tomu sa vám aktivuje zväzok sily a nesmrteľnosť, takže sa z vás stane mašina na zabíjanie. Má to len tú nevýhodu, že vás to portne na začiatok levelu.
Necromancer bol kedysi úplne obyčajným človekom z Egyptského kontinentu Thysis. Vo veľkých pyramídach objavil tajné umenie necromancie a to začal praktizovať – na obyvateľov dediny, z ktorej pochádzal. Aj mňa spočiatku necromancer zaujal, no neskôr som zistil, že to je najslabšia postava z hry, kvôli veľkej spotrebe many. A ani jeho zbrane nie sú až také silné, aby tú spotrebu ospravedlnili. Prvou je egyptský kosák, ktorý príležitostne vysaje život nepriateľovi, no to musíte mať abilitu na šiestom leveli a vo vylepšení dokáže odkopnúť nepriateľa. Druhou zbraňou je kúzlo magických striel. To by sa mi hodilo skôr na mága ale čo už. Jedna strela dá 20-25 poškodenia a vo vylepšení 30-40, pričom sa vystrelia až tri strely a sú navádzané. Treťou zbraňou je vyvolávanie ostrých kostí vo veľmi vysokej kadencii. Je to taký rotačný guľomet, ktorému sa rýchlo míňa munícia – najlepšie používať v dávkach na blízko a snažiť sa triafať hlavu, aj keď to veľký účinok asi nemá. S vylepšením sa mi táto tretia zbraň oveľa viac páčila – strieľa gule kostí, ktoré po dopade vybuchnú. Z abilít má na treťom leveli podobnú ako paladin – z nepriateľa vypadne orb, ktorý vám obnoví život a manu.
Posledná assassínka je z Khitaru, kontinentu Mazaery, ktorý je zväčša pokrytý džungľou a chrámami vybudovanými pri lávových jazerách. Život na tomto mieste je krutý, pretože ani pôda nie je najlepšia a ani drsné podnebie. Assassínka sa narodila do rodiny farmárov a kvôli chudobnému životu z domovu ušla. Na ulici sa sama naučila prežiť a začala loviť bohatých a silných, aby sama zbohatla. Prečo šla bojovať proti Eidolonovi? – pretože to bola pre ňu ďalšia výzva. Assassínka sa mi na prvý pohľad zdala nudná, no keď som si ju zahral, veľmi som si obľúbil jej štýl. Má výborné zbrane a môže dokonca využívať stealth a dávať nepriateľom poškodenie zozadu. Prvou zbraňou je dýka katar – používala sa v Indii. Dokonca sa vyrábal nožnicový katar – keď ste s ním niekoho bodli, mohli ste roztvoriť čepel, ktorá poškodila vnútorné orgány. Na vnútornú čepel používali jed, preto bola táto zbraň taká nebezpečná. V hre sa používa obojstranná čepel so zubami – poškodenie je 12-24 a keď sa vám podarí nepozorovaný zásah zozadu, nepriateľ dostane 75-140 damage. Ja som stealth a útoky zozadu nepoužíval, pretože hra ani dizajn na to nie sú stavané. Backstabbing dostanete až na leveli 6 a vtedy radšej budete používať iné zbrane, keďže many budete mať stále dosť. Druhou zbraňou je kuša. Celkom obyčajná strelná zbraň, no strieľa tri šípky a s vylepšením až 6 a k tomu výbušných. Treťou zbraňou sú granáty. Sú veľmi silné – až 100 poškodenia, no treba sa s nimi naučiť mieriť. S vylepšením sa z nich stávajú cluster granáty, ktoré zabijú väčšinu nepriateľov a majú pekný efekt.
Ultimátnu zbraň dostanete už v druhej epizóde a každá postava má vlastnú. Križiak má asi najslabšiu – lightbringera, čo je staffka, ktorá vyvolá veľmi silný svetelný lúč. Dáva 140 damage za sekundu a prejde cez všetky ciele a dokonca sa odrazí. S vylepšením sa pripravte na svetelnú šou, pretože staffka vystreľuje lúče z až troch smerov. Moc som ju nepoužíval, pretože žerie veľmi veľa many, no nepriatelia sa dajú veľmi rýchlo uškvariť. Paladin používa purifier – staffku, ktorá strieľa ohnivé projektily. Má veľmi dobrú rýchlosť a s vylepšením sa zo zbrane stáva v podstate raketomet – strieľa ohnivé navádzané gule. Necromancer ma originálnu zbraň a ešte som ju v žiadnej inej hre nevidel. V základnom stave táto staffka nie je vôbec ničím výnimočná – strieľa tri strely, ktoré uberú len 30 damage. No s knihou si vyvoláte vrany, ktoré rozsápajú každého nepriateľa v dosahu. Útok je podobný na ultimátnu zbraň klerika z prvého dielu, no tam ste si vyvolali naštvaných duchov. Tu sú to vrany a zbraň má názov Raven Staff, príznačné pre štúdio. Poslednou zbraňou je Setova staffka assassínky. Má tvar scarabeusa a už základný útok je OP. Môžete si ho nabiť a vystreliť na nepriateľa projektil, ktorý prejde cez všetko. Poškodenie má od 33-200 damage a spotreba je veľmi malá, keďže si môžete sami určiť, koľko many na ktorého nepriateľa miniete. Vylepšenie na tejto zbrani je úplne parádne – nepriateľa chytí do vzduchu niekoľko reťazí, ktoré ho roztrhajú.
Čo sa týka predmetov, tie sú podobné z predchádzajúcich hier, takže sa budete veľmi ľahko orientovať, na čo slúžia. Len asi polovička je nových + môžete zbierať brnenie, aby vám nepriatelia menej uberali alebo rôzne prstene, ktoré vám dovolia lietať, odrážať strely alebo dýchať pod vodou. Z predmetov tu je opäť urna, ktorá obnoví celý život, kalich naopak obnoví manu, takže tieto dva predmety je dobré mať na samostatných klávesách, aby ste počas boja nemuseli chaoticky listovať v inventári. Potom tu je disk odrážania ako bol v prvom diele, neviditeľnosť, nesmrteľnosť a premena nepriateľov na ovce. V Hereticovi to boli sliepky a v Hexenovi prasatá. Takisto si môžete vyvolať démona na pomoc – ale len jedného, pretože ten druhý potom odíde. Alebo lietajúcu kocku, ktorá mi pripomenula Destiny a útočí slabými ohnivými strelami na blízkych nepriateľov. Posledným predmetom sú granáty. Každá postava ich využíva inak – križiak je s nimi nepoužiteľný, pretože to sú slabé časované bomby, ktoré moc neuberú. Paladin ich používa ako granáty, ktoré vás dokážu inštantne zabiť, tak pozor, kde ich hádžete. Inak sú veľmi dobré na všetkých nepriateľov. Necromancer ich používa ako míny, ktoré sú vo vzduchu a začnú sa približovať, ak k ním nejaký nepriateľ príde. Assassínka si z nich urobí pasce, ktoré sa pripnú o stenu. Je trochu zložitejšie ich v súboji používať a nalákať na nich nepriateľov. Väčšinou sa na nich sami prizabijete a je ťažké ich dať preč. Dôležité je spomenúť, že predmety vám pri prechode do ďalšej epizódy nezmiznú ako to bolo predtým, takže ich pokojne môžete zbierať, aby ste ich mali na finálneho bossa dostatok – kalichy, urny a knihy moci sa hodia najviac.
Poďme konečne na jednotlivé epizódy. Rozoberieme si level dizajn, jednotlivé puzzle, čo sa mi páčilo a naopak nepáčilo. Prvá stredoveká epizódka je výborná a veľmi rozsiahla. Zaberie vám najviac času, pretože sa budete rozhliadať a zisťovať čo ako funguje. Začínate pri akejsi krypte – hneď na vás vyskočí niekoľko pavúkov a ďalšie budú vnútri. Menší má 75HP a väčší o 100 viac – dajte si pozor na ich skoky, pretože tie uberú oveľa viac než normálny útok na blízko. Ak hráte na vyššiu obtiažnosť, hneď na začiatku sa objaví temný čarodej, ktorý sa dokáže teleportovať a zozadu vás prekvapiť. Jeho útok na blízko nie je silný, skôr si dajte pozor na lietajúce lebky. Keď sa priblížite alebo zaútočite hneď po jeho objavení, väčšinou opäť zmizne, preto je dobré zaútočiť až keď začne jeho animačka s útokom na diaľku. Preto môže byť tento súboj na začiatku veľmi komplikovaný, keď ešte nemáte strelnú zbraň. V krypte môžete nájsť tajnú miestnosť, v ktorej si otvoríte dvere, ktoré budú neskôr dôležité. Potom sa konečne dostanete von, kde na vás zaútočia lukostrelci. Sú veľmi presní a vedia vystihnúť váš pohyb, ak ho nezmeníte. No ich animácia útoku je stále rovnaká, preto sa dá ich strelám ľahko uhýbať aj keď sú pekelne rýchle. Tesne predtým, než vystrelia, si môžete všimnúť sfarbenie šípu – zelený je najslabší, červený silnejší a modrý vám dá najväčšie poškodenie. Lukostrelci v tejto prvej oblasti strieľajú len zelené a červené a neskôr prídu oveľa silnejšie verzie, ktoré viac vydržia. Najlepšia stratégia je proti nim používať zbraň na diaľku a mať sa kde schovať – alebo ak si trúfate, dodgovať ich strelám. Niekedy lukostrelci vystrelia dva šípy za sebou, preto je ťažké s nimi bojovať taktikou „počkám si než vystrelia a kým odpočívajú, trepnem ich po hlave“.
Potom môžete ísť doprava do novej oblasti alebo pôjdete cez drevený most, kde je ďalší nepríjemný čarodej. Tu si prečítate knihu, kde sa píše, že na vytvorenie lektvaru mithrilovej transmutácie potrebujete prášok z kostí Lorica. Aj keď zo začiatku nebudete chápať, na čo to potrebujete, už si zapisujte, že musíte nájsť kosti Lorica. Aj keď Hexen je v prvom rade doomovka, dizajn epizód je stavaný tak, že musíte zbierať predmety a používať ich na iné alebo ich kombinovať – podobne ako v adventúrach. K tomu v tretej Egyptskej epizóde prídu náročné puzzle, takže si budete naozaj pripadať ako keby ste hrali adventúru a nie FPS. Späť k prvej epizóde. Loricove kosti nájdete v tajnej miestnosti – musíte skočiť do vody pod drevený most a aktivovať teleport. Dostanete sa medzi hŕstku nepriateľov, takže si hoďte knihu moci a vyčistite miestnosť. Potom môžete ísť do dvoch oblastí a je len na vás, kam pôjdete skôr. Je tu oblasť s mlynom, no najskôr musíte získať kľúč. Ďalšia je oblasť s hradom – tam vystrelíte najskôr ovcu katapultom a potom seba, aby ste sa dostali cez hradby. Ďalej sa musíte dostať do hradu a ako inak, než cez kanalizáciu. Nebudem vysvetľovať ako získať všetky predmety, no najskôr musíte nájsť kľúč od mlynu, aby ste si rozdrvili Loricove kosti, ktoré použijete na vyrobenie lektvaru a tým zmeníte mithrilové dvere na drevené, kde bude schovaný kľúč od hradu. To som popísal len prvé tri levely z prvej epizódy. Celkovo ich je 8 + bossfight a od štvrtého levelu, kedy sa dostanete do hradu, bude zháňanie a používanie predmetov oveľa komplikovanejšie.
Level dizajn je výborný – spočíva v prieskume a v prvotnom zložitejšom prechode, po ktorom si sprístupníte jednoduchší prechod. Pripomenul mi Dark Souls. Prieskum levelov je tu veľmi podstatný – všímajte si všetky texty, ktoré vám vyskočia a zapisujte si, kde čo je – buď v hlave alebo na papier. Prvá epizóda je špeciálna v tom, že takmer všetko tu ide rozbiť – prostredie je extra zničiteľné a môžete rozmlátiť po častiach kamenné steny alebo drevené dosky. V ďalších epizódach už je menej zničiteľné prostredie – autori asi na to nemali čas a nevyhrali sa s detailmi. Fakt vás bude baviť ničiť všetko, čo uvidíte. Hlavne vo štvrtom leveli, kedy sa dostanete konečne do hradu, budete môcť roztrepať kompletne celý obchod alebo dom, v ktorom niekto býval. V hrade nájdete mäsiara, kováča, stajne, žalár, je tu toho veľmi veľa, preto dôsledne preskúmajte každý kút, pretože pod schodmi v jednom dome môže byť dôležitý teleport.
Prvá epizóda je veľmi zabugovaná – hlavne od štvrtého levelu, kedy sa dostanete na hrad a nepomohol ani Hammer of Thyrion. Je to quest s lopatou, s ktorou musíte vykopať jeden kľúč. Ak túto úlohu pôjdete splniť neskôr, respektíve predtým splníte inú, lopata sa zabuguje a nič s ňou nevykopete. Pritom miesta, kde môžete kľúč nájsť, sú až tri. Kde presne sa objaví záleží na tom, akou cestou sa najskôr vydáte, keď začnete hrať štvrtý level. Indície potom môžete nájsť buď v stajniach, u mäsiara alebo v cele Antona. Ja som mal tretiu možnosť, ktorá je práve zabugovaná. Keď som našiel jeho hrob, ktorý som mal vykopať a nájsť kľúč, skript sa neaktivoval, pretože som urobil niečo skôr a hra si myslela, že už ho mám. Prešiel som všetky možné fóra a veľa iných ľudí s tým malo tiež problém. Vyriešil som to tak, že som si dal prechádzanie cez stenu a mreže jednoducho prešiel ako duch, pretože som nemal uloženú pozíciu presne zo začiatku štvrtého levelu a celú hru sa mi nechcelo hrať od znova. A kvôli tomuto jednému bugu som mal chuť seknúť s celou hrou, taký som bol vytočený.
Potom to ide všetko hladko – musíte zistiť, ako poraziť kryštálového golema, ktorý sa usídlil v žalári. Po ňom príde súboj s prvým jazdcom apokalypsy – hladomorom. Ten bude očividne jazdiť na koni a je veľmi jednoduchý. Má 2200 HPčok a používa len dva útoky – rakety, ktoré môžete odraziť späť a červený lúč, ktorým vám vyžiera život a sám si ho obnovuje. Dvakrát som použil knihu moci a bolo po ňom.
Druhá epizóda sa odohráva v Mazaere a prišla mi najkratšia – prešiel som ju za niečo cez hodinu. Budete v nej musieť nazbierať 4 elementy – oheň, vodu, vzduch a zem. Ak budete chcieť nejaký získať, musíte najskôr prejsť skúškou, ktorá otestuje váš skill. Pri ohnivom elemente musíte preskákať plošinky a stlačiť spínače, pritom môžete spadnúť do lávy. Pri vodnom musíte preplávať cez zaplavené bludisko a nájsť východ, zemný element bude schovaný za plošinami, ktoré vás môžu rozdrviť a element vzduchu nájdete pri jednom kňazovi, ktorý ho zobral. Level dizajn je opäť výborný, no akoby ho robil niekto iný a nie sú tu takmer žiadne veci na rozbíjanie.
Začínať budete na moste a okolo vás všade smrtiaca láva – keď do nej spadnete, môžete sa rozlúčiť so životom. Privítajú vás piesočné škorpióny – nemajú veľa života, no dávajte si pozor na ich útok chvostom. V chráme čakajte agilných humanoidných tigrov a panterov – majú širokú škálu skokov, útokov a môžu sa pred vašimi útokmi skrčiť či sa im vyhnúť. Pripomenuli mi rytierov z Quake, hlavne ich seky, ako vás poškodzujú. Môžu vás zraniť mečom, udrieť štítom, čo vás odhodí alebo sa na vás rozbehnúť. Každý útok je nebezpečný a keď začnú zavíjať, ocitnú sa v animačke a vtedy ich nezraníte, tak na nich zbytočne neútočte. Sú dve verzie – čierna, čiže jaguár, je nebezpečnejšia. V tejto epizóde mi viac začalo vadiť, že sa cez mŕtvoly nedá prechádzať a stále majú zapnutú kolíziu s vašou postavou. Chodby a prechody sú užšie, preto musíte ničiť aj zabitých nepriateľov, aby ste mohli prejsť. V druhej epizóde môžete nájsť tretiu a štvrtú zbraň, takže do konca hry už žiadnu novú nezískate. Kompenzoval som to tak, že som každú epizódu striedal postavu, preto som mal pre každú epizódu 4 nové zbrane, ktoré som mohol vyskúšať. Boss druhej epizódy je smrť – tiež jazdec apokalypsy. Rátal som si to a zabil som ho za necelých 25 sekúnd, pritom má o 500 HP viac než prvý boss. Dokáže lietať, no aj vy získate prsteň lietania, preto ho môžete jednoducho nasledovať. Nemal som moc času zistiť jeho útoky, pretože som ho rýchlo zabil, no opäť má strelu na diaľku, plamenný útok a trojitý červený lúč.
Tretia epizóda sa odohráva v Thysis a podobá sa na Egypt. Je to najzložitejšia epizóda, čo sa týka puzzlov. Nepriateľov je málo a sú jednoduchí a keď vyčistíte všetky levely, môžete sa v kľude sústrediť na hádanky. Začínate pred chrámom Horusa, pritom ako prvé uvidíte dve sochy Anubisa. Hieroglyfy a celkový dizajn tohto egyptského miesta je výborný. Vašimi nepriateľmi budú čierne škorpióny a egyptské múmie. Môžete im odstreliť končatiny až sa budú plaziť, čo je super. Vylepšené verzie, takzvaní lordi, na vás budú čarovať oheň. A oveľa viac si užijete boj proti golemom. Hlavnou úlohou v tomto treťom hube bude nazbierať štyri kanopické vázy, ktoré sa v Egypte používali ako pohrebné nádoby pre vnútornosti mŕtvych pri mumifikácií. Druhou úlohou je nájsť dve koruny Egypta – vyzerajú asi takto.
Level dizajn mi prišiel príliš zložitý. Všetky steny sú rovnaké, je tu veľa tajných miestností a prechodov a ťažko odlíšite jeden level od druhého. Aj predmety, ktoré zoberiete majú podobné mená, takže nebudete hneď vedieť, kde ich použiť. Je tu jeden zabugovaný puzzle, v ktorom musíte stlačiť tri kamene v správnom poradí. Riešenie nájdete v jednom menšom leveli na stene – zapíšte si ho alebo odfoťte a choďte skúšať. Ja som kamene stláčal v rôznom poradí a nikdy ma to nepustilo ďalej – ak vám to nenapíše nič a hodí vás to teleportom späť, ste na dobrej ceste. Ja som stále dookola skúšal jednotlivé poradie až ma to konečne pustilo. Potom tu je kruh súhvezdia, ktorý musíte správne nastaviť – teda sú tu až dva kruhy, pretože neskôr budete cestovať o 1000 rokov do minulosti, aby ste ho mohli prepnúť. V hre je zlá nápoveda, ktorou tento puzzle nevyriešite – musel som si odpoveď hľadať na internete. Boss tretej epizódy je konečne ťažší – má 3500 HP a má charakterizovať mor, preto jazdí na kancovi a používa jedovaté útoky. Jeho strely sú navádzané a nedá sa im tak ľahko vyhnúť. Snažil som sa proti nemu nájsť vhodnú zbraň, keďže som hral za assassínku a na koniec som ho zabil vylepšenými granátmi.
Štvrtý hub je grécko-rímsky. Pohybovať sa budete v pekných záhradách a kamenných budovách s mohutnými piliermi. V tejto epizóde vám hra konečne ukáže miesto, ktoré sa vám otvorí po stlačení spínača. Neviem, prečo to autori zapli až v predposlednej epizóde. Level dizajn je opäť výborný, všetky levely ma bavili, no tentoraz tu bude na vás útočiť viac pavúkov než obvykle. A v stenách nájdete oveľa viac prasklín, čo vám napovie, že si môžete pomocou výbušniny urobiť prechod. Sú tu zaujímavé miestnosti, v ktorých nájdete mŕtvoly a hra vám napovie, čo nemáte alebo máte robiť – napríklad v miestnosti so sochou Athény na ňu nemôžete zaútočiť, pretože to prebudí impov, ktorí sa na vás vrhnú. V ďalšej miestnosti je questový predmet, ktorý musíte zobrať a keď do nej vtrhnete ako valibuk, aktivujú sa pasce a objavia nepriatelia. Hra vám cez tabuľky vždy napovie, čo máte robiť – ak nechcete aktivovať pasce, musíte sa k predmetu preplížiť. Zaujímavé nové mechaniky, ktoré sa v hre doteraz neukázali. Potom tu sú tajné miestnosti, v ktorých nájdete len spínače a vždy, keď nejaký stlačíte, objaví sa predmet v miestnosti s pokladmi, do ktorej sa dostanete pri konci a vtedy si všetky predmety môžete vyzbierať. Pri konci sú dve hádanky – jedna je extrémne ľahká a pri druhej musíte trochu rozmýšľať – jedná sa o elementy, ktoré musíte stlačiť v správnom poradí – hra vám vôbec neporadí a musíte na to prísť sami.
Novým nepriateľom bude medúza. Nemôže vás premeniť na kameň, no strieľa rýchle zelené strely, ktoré sa dajú len odraziť. A je veľmi tuhá – má až 700 HP, no nebudete ju až tak často stretávať a bude vždy sama. Hral som za necromancera a keďže nepriateľov bolo veľa a boli tuhší než obvykle, mal som neustále málo many a zbytočne som si míňal kalichy na obnovu. Bossom je posledný jazdec apokalypsy – vojna. Má 4200 HP, takže je z jazdcov najsilnejší a má aj nebezpečné útoky. Hádže dvojité sekery, ktoré vás budú neustále prenasledovať. Aby som ho porazil, musel som si aktivovať nesmrteľnosť, čo je predmet veže. Skúšal som ho zabiť aj s inými postavami a najrýchlejšie padol s križiakom, keď som použil kombo druhej a tretej zbrane s vylepšením.
V záverečnej piatej epizóde sa vraciate späť do stredovekého Blackmarshu, kde sú len 4 levely + boss. Sú tu noví nepriatelia – padlí anjeli, ktorí sú skôr otravní. Dokážu sa brániť a odrážať vaše strely. Ak si nabíjate zbraň alebo sa pripravujete hodiť granát, anjel sa stále bude chrániť donekonečna až kým neprestanete byť hrozbou – používajte preto rýchle zbrane a trpezlivo si počkajte až sa prestane brániť. Inou taktikou je agresívne k nej prísť a zblízka do nej začať útočiť – prestane sa brániť a aj útočiť. Niekedy je ľahko neviditeľná, preto je ťažké ju vidieť, no môžete ju poškodiť. V prvej časti bola jedna zapamätateľná pasca, ktorá vás môže rozdrviť a v druhej polovici využijete svoje plošinkové schopnosti, pretože budete skákať a stláčať spínače.
Hlavný boss Eidolon je najtuhší boss v tejto sérii. Keď sa objaví, začne sa blýskať – blesky vás môžu náhodne trafiť a zabiť, tak pozor na to. Eidolon je najskôr veľmi malý a je to jeho prvá forma. Má len jeden bleskový útok, ktorému je ľahké sa vyhnúť. Keď mu uberiete dostatočné množstvo života, začne sa zväčšovať a naberie druhú formu. Takisto sa objaví v strede arény sféra chaosu, z ktorej si obnovuje život a pokiaľ ju nezničíte, nezabijete ani Eidolona. Môžete použiť aj balistu, no tá je úplne o ničom. Bossák je inak veľmi nebezpečný – vzhľadom na jeho veľkosť sa pohybuje rýchlo a ak ste pod ním, môže vás buď udupať alebo na vás vychŕli oheň. Útokom na diaľku je dávka ohnivých fireballov, ktoré som odrážal späť a bossovi dali pekný damage. Inak vám dá riadne zabrať, ak neviete, ako na neho a opäť som na neho skúšal zbrane a ultimátky všetkých postáv. A opäť bolo najsilnejšie križiakove kombo. Necromancerove vrany na neho moc veľký účinok nemali, rovnako ani paladinove svetlo či skarabeusova palica assassínky.
Hexen II je fajn doomovka, ktorá vás na nejaký čas zabaví, no sú tu dosť závažné bugy, ktoré znepríjemňujú celý zážitok. A zopár rozbitých hádaniek – inak je to solídne FPSko s výborným level dizajnom a zábavnými zbraňami.