Heretic

Hellrampage1994, action, DOS, fantasy, FPS Leave a Comment

Výborný a známy klon Dooma v stredovekom prostredí!

Je zvláštne, že keď sa človek po rokoch vráti k nejakej hre, má z nej úplne iný pocit. Heretica som hral naposledy pred desiatimi rokmi a za ten čas vnímam celú hru trochu inak.

Ak ste hrali prvého alebo druhého Doom, po zahraní Heretica si poviete, že to je jeho klon, že to je fantasy Doom. Áno – je to klon Dooma v inom prostredí s inými zbraňami a nepriateľmi. Základná schéma zostáva – budete sa musieť v každom leveli prebojovať cez hordu monštier, nájsť kľúče v poradí žltý, zelený, modrý a nájsť exit do ďalšieho levelu. No Heretic pridáva množstvo inovácii a vylepšení. O nich si povieme ďalej. Hráči boli po prvom Doom hladní a chceli viac obsahu, nové strieľačky, ktoré by si mohli zahrať. Prvá verzia Heretica vyšla v roku 1994 na DOS – mala len 3 epizódy, no o dva roky neskôr vyšla rozšírená verzia s podnázvom „Shadow of the Serpent Riders“, ktorá pridala ďalšie dve epizódy. Túto verziu si dnes môžete kúpiť na Steame za 5 eur.

Heretic bol vyrobený firmou Raven Software. Prvá ich hra Black Crypt vyšla v roku 1992 na Amigu. Prekvapivo to bol dungeon, no všimnite si grafiku a zasadenie. Ravenov to už od začiatku tiahlo k temnej fantasy. Ďalšia ich hra ShadowCaster vyšla o rok neskôr na DOS a bežala na modifikovanom engine z Wolfenstein 3D, ktorý dostali od id Software. Bolo to akčné RPG, v ktorom ste sa mohli transformovať do iných foriem. Potom sa Raveni rozdelili do dvoch tímov – jeden pracoval na hre CyClones, ktorý bežal na engine ako ShadowCaster, no trochu vylepšenom a vyšiel v roku 1994 na DOS. Druhý tím pracoval na hre s pracovným názvom Mage, ktorá bežala na engine z Doom. id Software túto hru distribuoval a spolupracoval na nej aj John Romero, dizajnér Dooma, ktorý Ravenom radil ako používať počítače s operačným systémom NeXTSTEP. A z hry Mage sa nakoniec vykľul Heretic.

Príbeh Heretica je popísaný celkom detailne – nájdeme tu svet Parthoris, kde šťastne žilo sedem veľkých národov, až pokým neprišli traja Hadí jazdci z Pekla. Títo jazdci sú démoni a zároveň súrodenci a objavujú sa aj v ďalších hrách od Ravenov. Najmladšieho D´Sparila máme tu v Hereticovi ako hlavného bossa, v Hexenovi bojujete proti Koraxovi a v Hexenovi II proti Eidolonovi. Namiesto Hexena II mal vzniknúť Hecatomb, no nikdy nevznikol kvôli tomu, že Romero odišiel z id Software. Info o tomto zrušenom projekte sa dá nájsť buď na Romerovom Twitteri alebo v knihe Masters of Doom. Späť k príbehu. V Parthorisu sa jazdci ukazovali ľuďom ako veľkí mágovia, preto oblbli väčšinu ľudí, ktorí ich začali uctievať a postavili im chrámy. Keď bolo sedem národov v ich moci, dvaja jazdci odišli a nechali tu len D´Sparila, ktorý mal pripraviť svet na apokalypsu. Na mystickú silu jazdcov boli imúnni len prastarí elfovia – kedysi boli označovaní za posvätných ochrancov, no tým, že neuctievali jazdcov, stali sa z nich heretici. Preto boli lovení a upaľovaní armádov siedmych kráľov. Niekoľko posledných elfov sa skrylo, no Corvus sa chcel pomstiť. A vy budete za neho hrať, aj keď v prvej hre nemá meno, to dostal až v pokračovaní.

Heretic beží na modifikovanom engine Doomu – po prvý raz v histórii pridáva do hry inventár – môžete si listovať predmetmi, zbierať ich a používať. Môžete sa pozerať hore a dole, to bola veľká novinka, pretože v Doomovi to nešlo. Boli tu také vychýtávky, že v 2.5D hre ste mohli lietať. Graficky sa Heretic od Dooma v podstate nelíši. Ak hráte pôvodnú DOSovú verziu, najväčšie mínus môže byť rozmazanosť, kedy na slabom rozlíšení nevidíte vo väčšej vzdialenosti dosť dobre nepriateľov. Dnes si môžete hru zahrať s pomocou GZDoom – takže 4k rozlíšenie, podpora grafických kariet a vďaka tomu Heretic vyzerá dobre aj dnes. Veď sa pozrite na efekty vody… to je fyzika!

Nad level designom musím jednoducho len zatlieskať, pretože je prehľadný, v každom levely nájdete množstvo skrytých miestností, kde sa váľajú mocné predmety a zbrane, takže sa oplatí nájsť ich všetky. A ak hráte na vyššiu obtiažnosť, nachádzanie týchto tajných miest bude kľúčové. Dá sa nájsť aj mapa, ktorá vám vyznačí všetky miesta, kde ste ešte neboli a ukáže aj tajné miestnosti. Každá epizóda má 8 levelov + jeden tajný, do ktorého sa dostanete druhým skrytým exitom. Existuje aj šiesta epizóda s troma levelmi, no tie sú určené len pre deathmatch a dá sa do nich dostať len cez cheat.

Potešila existencia brnenia, ktoré znižuje získané zranenia. Ďalej ma potešil inventár, v ktorom som si mohol hromadiť získané predmety – po každom leveli sa predmety strácajú a vždy zostane len jeden, preto ich vždy použite, ak ich máte viac a nešetrite s nimi. Máte tu rúžové lektvary alebo urnu na obnovenie zdravia, pochodeň namiesto noktovizoru, časovanú bombu v tvare presýpacích hodín, vajce, ktoré premení nepriateľov na sliepky (stále ale môžu útočiť!, no už len zobákom), shadowsphere, ktorý vás premení na ducha alebo lietanie, ktoré si do ďalšieho kola neprenesiete.

Čo sa týka obtiažností, tie majú veľmi divné názvy – sú takou paródiou na ranú modernú angličtinu. Je ich päť typov a čím ťažšiu si vyberiete, tým bude po leveli viac monštier a menej power-upov. Pri najľahšej obtiažnosti vám monštrá uberú len polovicu poškodenia a keď budete mať málo života, automaticky sa použije lektvar na život. Naopak pri najťažšej obtiažnosti sú monštrá a ich strely o 300% rýchlejšie. Ja som hral na štvrtú obtiažnosť z piatich, ktorá mi vyhovovala najviac.

Teraz rozoberiem zbrane, nepriateľov a levely z troch epizód základnej hry. Štvrtú a piatu epizódu, ktorá prišla s rozšírením rozoberať nejdem, pretože nepriatelia a aj bossovia sa opakujú. Zbraní je celkovo 7 a takisto je tu veľká podobnosť s Doomom. V prvej epizóde, ktorá bola zadarmo, nájdete len prvé 4. Elfská wandka je prvá zbraň a máte ju hneď na začiatku. Okamžite zasiahne cieľ – z Doom sa podobá na pištoľ, a tak sa hodí skôr na odstreľovanie démonov na diaľku. V prvom leveli stretnete otravné gargoyly, ktoré majú 40 HP a tie čo strieľajú oheň majú 2x viac života. Wandka dáva 7-14 poškodenia, takže ich môžete zabiť na 3 rany, v najhoršom prípade na 6 rán. Ak sa vám minú náboje, vždy tu je obyčajná palica, s ktorou sa dajú nepriatelia utĺcť – dáva 5-20 damage a keď použijete knihu moci tak 20-80. Hneď na začiatku v prvom leveli ale nájdete rukavice nekromancera, ktoré sú oveľa silnejšie (a jej útok je podobný na motorovku z Dooma) – dávajú 4-32 damage a s knihou budete mať life steal, takže nevidím dôvod, prečo palicu používať. Ďalej stretnete golemov – monštrá, ktoré majú peknú animačku smrti. Majú 80 HP, no oveľa nebezpečnejšia je ich druhá varianta – Nitrogolem. Ten má 100 HP a strieľa na vás navádzané lebky, ktoré vám môžu ubrať až 32 života. V tomto prvom leveli nájdete aj éterickú kušu, čo je v podstate obdoba brokovnice z Doom. Strieľa jednu veľkú strelu a dve menšie – tá veľká dokáže dať až 80 poškodenia, tie malé maximálne 16.

V tajnej miestnosti prvého levelu môžete stretnúť nemŕtveho bojovníka, ktorý sa bude objavovať po celú prvú epizódu. Držte si od neho odstup, pretože jeho útok na blízko uberá oveľa viac než letiace sekery. Tým sa dá v pohode vyhnúť ale pozor na červenú sekeru, pretože tá môže dať až 56 poškodenia. Inak má 200 HPčok, takže je celkom tuhý. A nájdete tam aj užitočný batoh, ktorý zvýši nosnosť munície. V druhom leveli nájdete štvrtú zbraň – dračí pazúr. Je to veľmi rýchla zbraň ako rotačný guľomet z Dooma, takže je výborný proti každému typu nepriateľov – hlavne proti červeným gargoylám. Jedinou nevýhodou je, že sa rýchlo míňajú náboje. V piatom leveli stretnete prvýkrát temných učeníkov D´Sparila (16:47) – dokážu lietať a kúzliť nebezpečné fialové magické strely. Sú oveľa nebezpečnejšie než sekery nemŕtvych rytierov, pretože idú tri v rade a sú rýchlejšie. Títo učni inak stále kecajú niečo ako „My chceme rádio!“ – ale ak si to pustíte odzadu, hovoria niečo ako „Zničiť Heretica!“.

V šiestom leveli sa nachádzate v katedrále. Doceníte dizajn a celkovú atmosféru a dostanete sa aj na cintorín, kde bude plno golemov. Tento level je zaujímavý preto, pretože sa cez neho dostanete do tajného levelu prvej epizódy. Tam je tona nepriateľov, ak hráte na vyššiu obtiažnosť, až začnú prekážať. Finálny level prvej epizódy je veľmi priamočiari a na konci si zabijete železných lichov – lietajúce rohaté hlavy. Nie sú silní, pretože po leveli nájdete dostatok kníh moci a prsteňov nesmrteľnosti, takže ich zabijete veľmi rýchlo. Inak majú každý 700 HP a tri typy útokov – buď na vás pošlú ohnivý stĺp, ľadovú strelu alebo tornádo, ktoré síce moc neuberie, no hodí vás do všade prítomnej lávy. Títo lichovia sa v ďalších epizódach budú objavovať ako radoví enemáci.

To bol stručný rozbor prvej epizódy. Druhá sa odohráva na ostrove so sopkou, kde sa D´Sparilove armády zgrupujú. Začínate v kráteri a ste obklopený lávou a nepriateľmi – to bude v tejto epizóde časté, tak si zvyknite. Už v prvom leveli môžete nájsť v skrytých miestnostiach novú zbraň a predmet. Objaví sa nový nepriateľ – Weredragon – síce má veľa HP (až 220), no je veľmi jednoduchý. Na diaľku strieľa ohnivé gule. V prvom leveli ich stretnete veľmi veľa a máte málo zbraní, tak odporúčam sa im vyhnúť, zobrať kľúče, otvoriť si exit a ísť do ďalšieho levelu. Druhý level je dizajnovo excelentný, pretože sa väčšina tajných miestností otvorí až keď si otvoríte exit. Ďalší nový nepriateľ – Sabreclaw – má len útok na blízko a spôsobí vám problémy len vo väčšej skupine. Novú zbraň Hellstaff som našiel až v druhej úrovni, aj keď sa dá nájsť už v prvej. Strieľa veľmi rýchle strely a je podobná plazmovej puške z Doom. Jej vylepšeným útokom bude padať na nepriateľov magický dážď. Z nových predmetov tu je urna, ktorá obnoví celý život, preto ju používajte len keď ste na tom veľmi zle, potom môžete nájsť zariadenie chaosu, ktoré vás vráti na začiatok levelu a vylepšený štít – dáva až 200 bodov brnenia. Zaujímavé je, že už v tomto druhom leveli môžete stretnúť v tajnej miestnosti Železného licha – bossa prvej epizódy.

Ďalší skvelý level je hneď tretí. Pretože v ňom nájdete posledné dve zbrane – prvou je Phoenix Rod a je to svojim spôsobom raketomet. Najlepšie používať proti viacerým nepriateľom pri sebe – s knihou moci sa táto zbraň zmení na plameňomet. Druhou a finálnou zbraňou je Firemace a vôbec nechápem, čo je na nej také úžasné a prečo je poslednou zbraňou. Strieľa kovové gule a ak použijete knihu moci, tak vystrelí jednu veľkú kovovú guľu. Zle sa s ňou triafa, pretože gule ďaleko nedostrelia a lietajú si po levely ako chcú. Fakt divná zbraň. Štvrtý level je zaujímavý tým, že v ňom môžete nájsť prechod do tajného deviateho levelu. Ten je výborný a čaká vás v ňom veľa prekvapení. V poslednom ôsmom leveli vás čaká boss – a rovno traja tuhí Maulotauri. Každý má 3000 HPčok a štyri typy útokov. Buď na vás zaútočia kladivom alebo sa na vás rozbehnú a potom majú dva ohnivé útoky na diaľku. Na týchto cvalíkov budete musieť použiť všetko, čo máte – aktivovať si nesmrteľnosť a knihu moci a ísť na to.

V tretej epizóde je všetkého viac. Viac nepriateľov, viac tajných miestností a viac mini bossov. Bossov, ktorí boli v minulých dvoch epizódach na konci, tu stretnete skoro v každom jednom leveli ako normálneho nepriateľa. Na zabíjanie maulotaurov som nemal nervy, pretože zožrali veľa munície, tak som ich obchádzal. Novým nepriateľom je Ophidian, akýsi hadí mág strieľajúci malé orby. Nie je silný, len toho veľa vydrží. A to je z noviniek všetko – inak sú levely ladené do modrej kúpeľovej farby.

V prvom leveli budete bojovať o holý život, pretože zo začiatku budete mať len elfskú wandku a rukavice a pôjdete proti tuhým démonom. Lepšiu zbraň som získal až na konci levelu. Štvrtý level mi prišiel úplne geniálny a považujem ho za jeden z najlepších z celej hry. Autori ukázali skvelý level dizajn a toľko nápadov k tomu. Zaujímavé je, že najskôr si otvoríte prechod do deviateho levelu, takže ten až taký tajný nie je. Ak ho chcete ale preskočiť, musíte nájsť normálny prechod do piateho levelu. Deviaty tajný level inak nie je nič moc. Čo sa týka finálneho bossa D´Sparilla, súboj s ním je veľmi jednoduchý. Má dve fázy – najskôr musíte zničiť Hada chaosu, na ktorom jazdí D´Sparril. S touto kreatúrou neskôr budete húfne bojovať v Hexenovi, tam si ju užijete. V Hereticovi má 2000 HPčok a potom budete bojovať proti samotnému D´Sparillovi. Ten je mág, takže bude proti vám používať kúzla, vyvolávať si učňov a keď ho zraníte, tak sa teleportuje k jednému z podstavcov. Ja som používal fénixov raketomet a je dobrý aj pre rýchle zneškodnenie učňov. D´Sparill počas boja hovorí vety naopak, tak mu nie je rozumieť – preklad znamená niečo ako že „Vrany si pochutnajú na tvojom mäse“ alebo „Vzdaj sa D´Sparilovi“.

Hudba niekomu môže pripadať otravná až disharmonická (a občas aj tak pôsobí), no na mňa pôsobila správne stredoveko a temne. Heretic sa vo svojej dobe (podobne ako Doom, aj keď ten je aj dnes hraný) hral dosť aj multiplayerovo, kedy ste mohli kamaráta premeniť na kurča alebo ho schladiť magickou búrkou.

80

Všetkým priaznivcom starých Doomoviek, ktorý ešte Heretica nehrali, vrelo odporúčam. A na záver zaujímavosť, ktorú mnohí z vás poznajú – ak napíšete IDKFA, čo bol cheat z Doom na všetky zbrane, tak vám v Hereticovi všetky zbrane zmiznú… ďalší cheat IDDQD na nesmrteľnosť – nebudete nesmrteľný, ale…

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.