LET THE WAR BEGIN!
Keď som sa prvýkrát stretol s touto sériou, bol to tretí diel a okamžite som si ho zamiloval. Stal sa pre mňa vrcholom ťahových stratégii, aj keď som pomimo hral aj ďalšie ťahovky – Disciples, Etherlords alebo HoMaM. Nikdy som sa však nestretol s predchádzajúcimi dvoma dielmi, ktoré odštartovali sériu Warlords a celé jeho universum, preto ma zaujímalo, ako sa tieto prvotiny hrali a hrajú dnes. A výsledok vás možno prekvapí.
Prvý Warlords by som označil ako „prototyp“ alebo ranú alfu, ktorá by potrebovala ešte veľa testovania a programovania, než by ju dnes nejaký vydavateľ chcel vydať. Chýba v nej tak neskutočne veľa vecí, ktoré sú v dnešných hrách už pochopiteľné. Keď si porovnáme prvý a tretí diel, je vidieť, ako ďaleko sa autori pohli so svojou víziou. Prvý diel by som označil len ako kostlivca alebo hrubú stavbu, ktorá nie je dokončená. Je graficky veľmi jednoduchá, animácie a aj stvárnenie jednotiek jednotlivých frakcii sú amatérske (prvá Ultima na Apple II vypadala oveľa lepšie), zvukovo je to bieda (až na to, keď bojujete) a k tomu všetkému nehrá žiadna hudba (keď si k tomu pustíte soundtrack z Dark Souls, je to iná káva 🙂 ). Ovládanie je pre nováčika zložitejšie ale keď sa do hry dostanete, príde vám stupídne jednoduché. Najväčší problém bolo pre mňa posúvanie mapy. Nedá sa posúvať šípkami, musíte kliknúť na veľkú mapu v pravo myšou, kam sa chcete pozrieť. Engine je trochu ťažkopádny a pomaly načíta nové časti obrazovky pri zbesilejšom pohybe na mape, keďže hra nebola náročná na počítač a vtedajšie počítače nemali až takú výpočetnú techniku ako NES, na ktorej už frčali rýchle plošinovky so side-scrollovacím efektom. Ďalším záporom je, že sa dá hrať len jedna mapa, ktorú prejdete za pár hodín.
Keď dáme všetky tieto negatíva stranou (bol predsa rok 1990 a ťahové stratégie boli v plienkach), Warlords sa hrá úžasne. Rozohral som si hru, že si ju na chvíľu zahrám, a tak ma pohltila, že prebehlo niekoľko hodín, než som sa spamätal. Aj keď hra vo všetkom ostatnom zaostáva, hrateľnosť je na vysokej úrovni. To, že mala ťahová stratégia takú pokročilú umelú inteligenciu už v roku 1990 (vďaka, Roger Keating), je neskutočné. Pravda, je trochu naivná a robí amatérske chyby, ale záleží od nastavenia obtiažnosti.
Hru vytvoril Steven Fawkner a pomáhali mu s ňou ďalší ľudia, ktorí sa venovali programovaniu, kresleniu alebo výrobe umelej inteligencie. Hru testovalo veľké množstvo ľudí (hlavne aby otestovali mechaniky a UI). Netreba zabúdať na to, že táto séria má podklad vo fantasy románe.
Úlohou hry je ovládnuť svet Illuria. So svojou rasou musíte obsadiť 80 miest a poraziť ďalších 7 rás. Okrem ľudí sú tu aj elfovia, orkovia, trpaslíci, obri, páni koní, či temný lord Bane. Než obsadíte len polovicu sveta, bude to dlho trvať. Každá rasa začína na inom mieste vo svete. Vždy začínate s jedným hradom a jedným hrdinom. Môžete si ho pomenovať, čo je pekné. Hrdina môže robiť špeciálne akcie, ktoré normálne jednotky vycvičené v hrade robiť nemôžu. Môže preskumávať hrobky a ruiny, v ktorých sa dajú nájsť užitočné predmety alebo monštrá, ktoré vám budú slúžiť (ja som našiel dvojicu duchov alebo draka), môžete prijímať questy z chrámu alebo si vylepšovať silu, či vašej skupine. Ak vám nebodaj hrdina zomrie, neprehrávate hru – ak máte dostatok zlata, stačí počkať než nejaký hrdina bude chcieť pod vami slúžiť. Mimo dobývanie hradov musíte hľadať stratené talizmany, ktoré sú ukryté po celom hernom svete.
Strašne mi tu chýbal Fog of War. Vidíte celú mapu, aj pohyby nepriateľských jednotiek a oni vidia váš pohyb. Ak hráte viacerí ľudia na jednom počítači proti sebe, vidíte akcie protivníka, takže nemá zmysel ho obchádzať alebo robiť iné strategické manévre. Samotný boj medzi vojskami prebieha jednoducho. Na novej obrazovke sa ocitnú vaše jednotky a nepriateľské. Bojovať začínajú vždy najslabšie – každá jednotka má určitú silu, s ktorou bojuje. Hrdinovia bojujú ako poslední.
Dnes vniklo niekoľko remake prvého Warlords. Za zmienku stojí Warlords Classic, vyšlo 26.10.2010 na iPhone od ALSEDI Group, novšia verzia vyšla o dva roky neskôr aj na iPad – má lepšiu UI, artefakty a ďalšie veci. FreeLords je remake od Michaela Bartla. Pracuje na ňom už od roku 2000 a dodnes je updatovaná a vydávaná. A je zadarmo.
[su_note note_color=“#011e95″ text_color=“#c3c3c3″ radius=“11″]Verdikt:
Ak si máte chuť zahrať nejakú vážne dobrú retro ťahovú stratégiu, zahrajte si Warlords. Ale tretí diel, nie prvý ani druhý. Prvé dva diely dnes slúžia skôr pre pamätníkov, ktorí si chcú oživiť spomienky na hru, ktorú hrali v dobe vydania. Alebo pre historikov ako som ja, ktorí sa radi hrabú v hernej histórií…
[yasr_overall_rating size=“large“][/su_note]
[yasr_visitor_votes size=“medium“]