Unreal

Hellrampageaction Leave a Comment

Epická nereálna legenda – začiatok kvalitnej série!

Unreal je ako alkohol. Je opojný, ľahko si na neho navyknete a dokážete s ním na chvíľu uniknúť z reality. Ťažko ho opustiť. 22.05.1998 vyšla hra, na ktorú všetci čakali. Prvé informácie sa o nej objavili už v novembri roku 1995. Viceprezident Epicu poznamenal, že hra vyjde už v roku 1996. Chceli vydať hru ešte pred Quakom, aby si id Software vyškriabal oči od závisti. No nestihli to. Quake ukradol prvenstvo a stal sa jednou z prvých FPSiek v kompletnej 3D grafike. Epic na Unrealu stále pracoval a stále odkladal dátum vydania. Chceli dokonca vydať hru skôr než druhý diel Quake vyjde na herné svetlo. Nestalo sa tak. Keby hru posrali a dali ľuďom nedorobenú hru, ľudia by na nich boli nahnevaný podobne ako na Romerovu Daikatanu. Našťastie, toto sa taktiež nestalo a Unreal mnohým ľuďom vyrazilo dych. Audiovizuálna stránka hry predčila očakávania všetkých ľudí s fungujúcimi zmyslami. Unreal bez podpory grafického akcelerátora vypadal vraj lepšie než Quake II s jeho podporou. Ak ste si chceli v tom čase užiť naozajstné grafické orgie, potrebovali ste riadne nadupaný počítač. Úroveň ohromenia bola oveľa väčšia než pri Far Cry alebo Crysis. A to nepreháňam.

Hneď ako ste vyšli na svetlo z vesmírnej lode, stáli ste v nemom úžase a sledovali svet, ktorý sa pred vami rozprestrel. Po tráve chodili zvieratá, vo vzduchu lietali vtáci, úrovne boli otvorené a nepriatelia rýchli a nebezpečne inteligentní. Dodnes sa čudujem, že umelá inteligencia je tu lepšia než v mnohých hrách dnes. V moderných strieľačkách je to samá naskriptovaná udalosť a animácia, tu nepriatelia využívajú dané úrovne a priestor, v ktorom sa pohybujú + reagujú na vás. Z akej zbrane strieľate alebo či uskakujete, snažia sa byť agresívni a prenasledujú vás a keď sú na pokraji smrti, utekajú.

Level dizajn je úplne úžasný. Hneď ako sa budete nudiť, hra zmení prostredie a vy môžete začať objavovať. Či už sa budete nachádzať v pohorí, jaskyniach, na cintoríne, zámku či vo vzdušnej pevnosti, nudiť sa nebudete. Z každej strany na vás budú útočiť nepriatelia a čo je hlavné, postupne budete nachádzať stále nové a nové zbrane, čo je korením každého FPSka. Hneď v prvých minútach nájdete samonabíjacú energetickú pištoľ, ktorú si môžete počas celej hry vylepšovať, no je ťažké nájsť upgrady. Väčšinou sú schované na tajných miestach, kde sa dostanete len za pomoci mimozemskej civilizácie Nali, ktorá je jediná mierumilovná. Majú limitované kinetické a teleportačné schopnosti a sú veľmi nábožensky založení. Ak ich budete ochraňovať a zachránite ich život, veľakrát sa vám odvďačia skrytou miestnosťou s užitočným vybavením a niekedy vám môžu nájsť aj vylepšenie pre energetickú pištoľ. Nali slúžia agresívnej rase Skaarj (väčšinou v baniach ťažia kryštály Tarydium – tieto kryštáli využijete v rotačnom minigune Stinger, ktorý ich strieľa), ktorá chce zničiť všetky ostatné rasy. Najviac sa podobajú na humanoidných jašterov, no ak si predstavíte predátora z Aliens versus Predator, dôjde vám, ako vypadá. Skaarjovia slúžia a chránia svoju kráľovnú a poslúchajú rozkazy War Lorda. Mladý skaarjovia sú veľmi malý ale rovnako nebezpečný, pretože vypadajú ako headcrab z Half-Life. Najsilnejšie normálne jednotky, s ktorými budete bojovať, sú titáni. Ak ich nemusíte zabíjať, jednoducho utečte. Sú pomalí a nemá cenu si na nich míňať náboje. Prvého titána poraziť musíte, inak vás hra nepustí von z arény. Dokážu po vás hádzať obrovské balvany, ktoré vás okamžite rozdrtia. Ďalej môžete naraziť aj na Gasbag, lietajúce balónové monštrum, taktiež rasa, ktorá žije na planéte Na Pali (teoretizuje sa, že by mohlo ísť o experimentálne vytvorené monštrum pomocou bio-inžinierstva od Skaarjov). Strieľa na vás výbušné gule, takže mi pripomína cacodémona z Dooma. Otravovať vás budú nepriatelia aj zo vzduchu (manty a obrie muchy) zo stropov chladných miest (Tentacles) alebo z hlbín jazier a vodných kanálov (Slith a rôzne mäsožravé potvory).

Zbrane boli vždy devízou Unrealu a v prvom diele túto tradíciu začali. Nie všetky sa premietli aj do Unreal Tournamentu a ďalších multiplayerových častí. Každá zbraň má dva útočné módy, takže bola lahôdka ich používať. Počas hrania som ich neustále menil a prispôsoboval okolnostiam, pretože každá jedna je špecifická pre určitý typ boja. Hneď na začiatku musím spomenúť Shock Rifle (tiež známy ako ASMD). Dá sa s ním vyrobiť krásne kombo, ak vystrelíte energetický orb, ktorý následne trafíte, vytvoríte tým „shock combo“, ktoré udeľuje masívne AOE poškodenie. Ďalšiu zbraň, ktorú budete hlavne zo začiatku používať je Enforcer (známy tiež ako Automag). Je to klasická automatická pištoľ na náboje, ktorá sa musí prebíjať. Veľakrát sa dostanete do situácii, kedy budete počuť, že vám zachvíľu dôjdu náboje a musíte vymeniť zásobník. Takéto situácie sú kritické hlavne ak útočíte na nepriateľa. Ničmenej, dobre sa s ňou rozbíjajú debničky a je pekelne presná na diaľku. Už spomínaný Stinger, čo je minigun strieľajúci kryštál, sa ukázal len v prvom Unreali, no v Unreal Tournament 3 ho autori prerobili na Stinger Minigun. Paradoxom je, že najviac munície vždy nájdete a budete mať na raketomet/granátomet (Eightball Launcher). Je síce veľmi ničivý, no môže zničiť aj vás, ak si nedáte pozor. Strieľa buď rakety alebo granáty – a to až šesť naraz! Najúčinnejší proti titánovi a iným bosom, takže šetriť muníciou! Flak Cannon je moja obľúbená brokovnica z budúcnosti. Strieľa šrapnely a v druhom móde vystrelí šrapnelovú bombu, ktorá keď trafí nepriateľa, je s ním ámen. S touto zbraňou musíte byť extrémne presní a byť veľmi blízko nepriateľa (platí pre prvý mód streľby). Ďalej tu máme bio-zbraň, tá sa mi jediná nepáčila, Ripper (alebo Razorjack) strieľajúci rýchlo sa pohybujúce čepele a dve klasické zbrane – minigun a sniperku.

Používaním predmetov sa ani v tomto FPS nevyhnete. Niektoré sú veľmi zaujímavé. Ako prvý nájdete univerzálny prekladač, ktorý preloží cudzí mimozemský jazyk do angličtiny. Po celom svete sú porozhadzované informácie, ktoré vám pomáhajú sa zorientovať, čo sa vlastne stalo. V temných miestnostiach budete používať hlavne svetlicu, ktorú neskôr vymeníte za baterku alebo väčšiu baterku. S ďalších predmetov použijete hlavne amplifier (zosilňovač), ktorý dramaticky zvýši silu energetickej pištole a ASMDčka. Najzaujímavejším predmetom sú zrniečka, ktoré keď vysadíte, po chvíli vám vyrastie malý plod, ktorý môžete použiť namiesto lekárničky. Musíte byť ale trpezlivý, pretože keď ho nenecháte vyrásť, vylieči vás menej. V multiplayeri môžete využiť zase tlmič alebo box s hlasom, ale len proti online protihráčom. Proti umelej inteligencii a botom to nemá žiaden efekt.

Teraz poviem niečo k príbehu ale ten nie je až tak podstatný. Budete hrať za väzňa s číslom 849 bez mena (je to mimochodom žena), ktorý stroskotá s loďou Vortex Rikers na planéte Na Pali. Budete sa musieť prebojovať cez polovicu planéty a zachrániť si holý život. Grafickú stránku som už vychválil, je krásna aj teraz – dnes si do gold verzie môžete dať HD textúry a podporu DirectX 10 alebo 11. A to je prosím pekne 18 rokov stará hra. Atmosféra hry sa dá krájať. Hlavne ešte na starých monitoroch v rozlíšení 640×480 na CRTčku to bol masaker. Keď si kúpim Oculus Rift, prvá hra, ktorú vyskúšam, bude Unreal.

Unreal predbehol aspoň jedného velikána. Half-Life vyšiel o pol roka neskôr. Na hudbe sa podieľal Alexander Brandon, Michiel van den Bos (obaja pracovali aj na hudbe ku Unreal Tournament a Deus Ex), Necros a Basehead. Hudba reaguje na to, čo robíte. Ak bojujete, je rytmická a niekedy neznie vôbec, aby ste si vychutnali prírodu okolo. Využívali pritom technológiu, pri ktorej sa im hudba zmenšila do veľkosti menšej než megabyte, čo využívali aj u Jazz Jackrabbit alebo One Must Fall: 2097, takže hudbu mohli rýchlo podľa nálady hry meniť. Taktiež vyšli mimo hernú scénu aj dve novely: Hard Crash a Prophet’s Power. Mizivé minimum ľudí tieto knihy pozná, riešilo sa to aj na stránkach prekladateľstva, takže preklad do češtiny určite nebude. V hre ide využívať aj editor máp. Autori ho pridali až neskôr, no netrvalo dlho a tohto šikovného nástroja sa chytila komunita. Nesmiem ešte zabudnúť na skvelý multiplayer, ktorý sa dal hrať aj proti botom. A ak ste ho hrali proti živým hráčom, onedlho ste si vypestovali závislosť. Ja si absolútne hodnotenie šetrím na Unreal Tournament, ktorý začal pravé multiplayerové šialenstvo. Ale o tom neskôr…

[yasr_overall_rating size=“large“]

[yasr_visitor_votes size=“medium“]


  • buy it1unreal-titleVýrobca: Epic MegaGames, Digital Extremes
  • Distribútor: GT Interactive Software
  • Rok vydania: 22.05.1998
  • Platformy: Windows, Macintosh
  • Extra: cheaty 2 icon navody icon Obaly icon gameplay icon Soundtracky icon manual icon cestina icon monitor-wallpaper icon steam1 icon wikipedia icon

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.