Tomb Raider III

Hellrampage1998, action, adventure, PlayStation, Tomb Raider, TPS, Windows Leave a Comment

Po prečítaní prvých dvoch komiksových archívov Tomb Raider som dostal chuť zahrať si ďalší diel. Tretiu časť som kedysi hral na prvom PlayStation a bola to jedna z prvých originálok, ktoré som na tejto konzoli vlastnil. Preto som si chcel pripomenúť túto hru a predstaviť vám, čo za rok stihli autori vylepšiť a kam sa od druhého dielu táto séria pohla. Tak poďme na to.

Vývoj Tomb Raider III začal v decembri 1997 a trval 11 mesiacov. Originálne mal byť tretí diel ten pravý next-gen, mal priniesť nový engine, nové animácie, jednoducho novú Laru, z ktorej by boli hráči hotoví. Autori chceli na vývoj viac času – aspoň dva roky, aby nový engine mohli vytvoriť a posunúť celú sériu dopredu. No producent hry bol proti a povedal, že majú len rok, pretože si hráči žiadajú nový diel čo najskôr. Hlavným programátorom tretieho dielu bol Martin Gibbins. Ten predtým pracoval na strieľačke Blam, ktorú som už recenzoval – bola to prvá videorecenzia na tomto kanále pred takmer piatimi rokmi. Ten čas letí, čo?

Pri vydaní hry autori viedli veľkú marketingovú kampaň. Britská modelka Nell McAndrew sa obliekla ako Lara Croft, cestovala so štábom po Európe, Amerike a Austrálii a ukazovala sa v rôznych televíznych reláciách, rádiu alebo herných obchodoch, aby prezentovala hru. Core Design zatiaľ vytvorilo značku a predávalo merch – s Larou ste si mohli kúpiť aj podložku pod myš, ponožky či spodné prádlo. Gameplay demo ukázali aj na E3 v roku 1998 niekoľko mesiacov pred vydaním, čo im tiež pomohlo. No levely, ktoré tam ukázali sa do finálnej hry nedostali.

Aj tretí diel bol po vydaní úspešný. Predalo sa celosvetovo okolo 6 miliónov kópii. Recenzentom sa nepáčilo, že autori neprišli s ničím úplne novým a je to v podstate stále tá istá hra len s novými levelmi. Viacerí kritizovali vysokú obtiažnosť – s týmto s nimi musím súhlasiť. Hra je nekompromisná, plošinkové pasáže sú hardcore a v každej miestnosti vás niečo zabije, takže si musíte často ukladať hru. Windowsová a PlayStation verzia vyšla v novembri 1998, presne rok po druhom diele. PlayStation bola uvedená ako hlavná platforma, takže sa hra musela upraviť pre možnosti hardware tejto konzoly. Na Windows vyšla s miernymi grafickými úpravami. Verzia pre Mac vyšla až o rok neskôr – v októbri 1999. V roku 2000 vyšlo malé samostatné rozšírenie s podtitulom The Lost Artefact exkluzívne na Windows a Mac. Hľadali ste v ňom piatu časť artefaktu a hra bola rozdelená do troch lokácii a šiestich levelov. Na tomto rozšírení pracoval iný tím Eidosu.

Tretí diel používa upravený engine z prvého dielu. Autori teda nemali moc času a ani práce a len ho upravili a vylepšili. Už v ňom vedeli pracovať, takže vývoj išiel rýchlo. Z noviniek tu bolo farebné osvetlenie alebo trojuholníkové polygóny, čo prinieslo oveľa zložitejšiu geometriu v leveloch. Predtým používali len kocky, takže architektúra bola veľmi jednoduchá. Nové trojuhoľníkové plošinky som začal nenávidieť hneď ako som ich prvýkrát uvidel. Autori tu využívajú aj rôzne strmé povrchy, pri ktorých nebudete vedieť, či sa na nich pošmyknete alebo zostanete stáť. Preto musíte skúšať a dúfať, že vás plošina udrží. Viditeľnosť a prehľadnosť levelov je o dosť horšia. Stávalo sa mi, že som fakt dlho hľadal, kam mám ďalej skočiť alebo kde sa mám dostať. Použité assety mi neprišli moc dobré a plošiny splývali s pozadím, takže ste niekedy nevideli vystrčenú plošinu, na ktorú by ste mohli vyskočiť. Strop alebo steny, po ktorých sa dá šplhať a liezť, niekedy nie sú vôbec vidieť a nebudete ich vedieť odlíšiť od normálneho povrchu. Takže opäť musíte využívať pokus-omyl taktiku.

Je tu menej strieľania a viac logických rébusov a hľadania predmetov. Niekedy som si pripadal ako v adventúre, pretože po celom leveli hľadáte predmety, ktoré musíte použiť. Tretí diel sa viac priblížil k prvému a odklonil od druhého, ktorý bol viac akčný. Tu síce máte veľa zbraní ale moc som ich nevyužil a úplne by mi stačili aj základné pištoľky, pretože nepriatelia nie sú až takí silní a nie je ich veľa. Väčšinou na vás pôjdu s nejakou palicou a budú sa vás snažiť zmlátiť, tak im ľahko utečiete. Sú tu aj rýchlejšie psy alebo rôzne iné monštrá, ktoré si pri prechádzaní levelov rozoberieme. Novou zbraňou je raketomet, ktorý nepriateľov, podobne ako granátomet, rozseká na viac menších kúskov. Výbuchy vás nezrania, takže tieto zbrane môžete používať aj na blízko. Väčšie potešenie bolo aj tak nepriateľov rozstrieľať strelnými zbraňami. Ďalšou novinkou je Desert Eagle, ktorý som si obľúbil, pretože ľudskí protivníci padli na dve rany, tiger a pes na jednu. Jeho náboje si ale šetrite na záverečného bossa. Zmizla automatická puška M16ka a namiesto nej pribudol samopal MP5. Zaujímavosťou je, že autori sa postojom a streľbou inšpirovali z filmu Desperado, ktorý vyšiel v roku 1995. V hre ste mali s Larou bojovať aj na blízko proti nepriateľom. Od tohto nápadu upustili, pretože by museli dať nové animácie nepriateľom. Graficky sa hra mierne zlepšila. Je tu dynamické svetlo, niekedy vám bude pršať či snežiť, je tu dym alebo hmla.

Umelá inteligencia sa dočkala tiež zlepšenia. Vývojári si do tímu prizvali Dr. Toma Scutta, špecialistu na AIčko. Nepriateľom mal dať oveľa väčšiu inteligenciu a mali sa chovať ako živé bytosti. Mali sa vedieť skrývať v tmavých miestach a keby boli zranení, tak sa stiahnuť preč a neskôr vás znovu napadnúť. Ja som nič také nestihol zaznamenať, pretože som ich príliš rýchlo zabil. Väčšinou po vás pôjde nepriateľ sám a bude vás naháňať. Nestalo sa mi, že by po mojej streľbe nejako spanikáril a ušiel. Choval sa podobne ako v predchádzajúcich dieloch. Vojaci so zbraňami na diaľku sú v treťom diele vzácnejší – tí na vás budú pokrikovať, no budú stáť a len na vás strieľať. V jednej časti v Londýne budete musieť využiť aj stealth, aby vás nepriatelia nevideli a nezapli alarm, pretože by vám to zavrelo jeden dôležitý secret. Inak stealth nevyužijete, len ten jeden raz. Súboje s bosákmi tiež prešli vylepšením. Už ich nepôjde tak ľahko ustrieľať ako predtým. Tentoraz musíte vymyslieť ako ich zneškodniť, pretože ich chráni artefakt, ktorým na vás aj útočia. Bossákov si tiež neskôr rozoberieme.

Z pohybových noviniek Lara dokáže ručkovať po strope, čo budete využívať stále, tak sa pozerajte aj hore, na čo som sám zabúdal. Je tu lezenie po štyroch – to znamená, že tu budú oveľa menšie diery, do ktorých sa Lara zmestí. V nich sú ukryté secrety s muníciou alebo slúžia na prechod medzi dvoma časťami levelov. Keď nájdete všetky secrety v hre, odomkne sa vám na konci ešte jeden tajný level. Hľadať skryté miestnosti ma ale vôbec nebavilo, pretože obsahovali len muníciu, lekárničky a málokedy novú zbraň. A keď sa do nich dostanete, potom musíte opakovať znovu tie isté dlhé úseky, ktoré ste už preskákali. Na konci vás teda nečaká žiadna odmena, len jeden tajný level, ktorý je celkom krátky. Príjemnou novinkou boli bažiny alebo pohyblivý piesok, kde sa môžete utopiť. Je tu beh – tlačítko sa ale nedá nastaviť na ovládač – je len na klávesnici. Beh potrebujete aj pre vozidlo, aby sa rozbehlo, dalo boost a vy tak mohli preskočiť väčšie priepasti. Inokedy ho budete potrebovať, aby ste sa včas dostali cez dvere, ktoré sa rýchlo zatvoria alebo sa schovali pred prichádzajúcim vlakom. Šprint našťastie nebudete potrebovať na plošinkové pasáže. Beh spoločne so skokom som použil len raz, keď som sa potreboval dostať v Larinom panstve do tajnej miestnosti.

Obtiažnosť je zatiaľ najvyššia – to uvidíte hneď v prvej oblasti v Indii. Každá miestnosť obsahuje pascu a ak hru hráte prvý krát, budete neustále umierať. Zomieral som viac než v Dark Souls, pretože vážne nebudete vedieť kde na vás čo spadne, vyskočí alebo vyletí. Druhýkrát to už budete čakať a už budete vedieť kam máte skočiť. Takže len prvé hranie je takou šokovou terapiou, kedy sa budete snažiť držať nervy na uzde a trpezlivo prechádzať miestnosť po miestnosti. Skvelé je, že v PC verzii si môžete ukladať hru kedy chcete. V PlayStation verzii boli zelené kryštály, kde sa dala ukladať hra, čo bolo dosť hardcore. Vraj toto ukladanie malo byť aj v PC verzii, no našťastie nie je a kryštály, ktoré tam sú, vám len obnovia život a slúžia namiesto malej lekárničky.

Hral som PC verziu na Steame a chýbali mi v nej niektoré cutscény. V Nevade medzi prvým a druhým levelom vás zavrú do väzenia ale neukážu ako ste sa tam dostali. Rovnako aj koniec Nevady je odseknutý a pri výbere ďalšej krajiny by mohla byť nejaká krátka cutscéna. Namiesto toho ste hodený rovno do hry. Ale možno to bola chyba hry, že sa cutscéna neprehrala. Ďalší level mi kvôli tomu blbli assety pri načítaní hry a tak sa vo väzení používali tie z predchádzajúceho levelu, čo vyzeralo divne.

Príbeh tretieho dielu sa točí okolo štyroch artefaktov. Sú to časti meteorita, ktorý spadol na Zem pred niekoľkými miliónmi rokov. Charles Darwin, spoločne so skupinou námorníkov, prišiel do Antarktídy v 19. storočí a tieto artefakty našiel. Následne ich rozptýlil do celého sveta. Dr. Willard našiel na Antarktíde mŕtvolu námorníka z expedície a spoločne so spoločnosťou RX Tech robili výskum v mieste, kde meteorit dopadol. Willard zistil, že Darwin preskúmal vnútro krátera, preto sa tam chce aj on dostať. Lara získa v Indii prvú časť artefaktu, no nevie o jej potenciálnej sile. Stretne tam aj Dr. Willarda, ktorý jej povie, že ďalšie časti sú v Londýne, Pacifiku a Nevade.

Tomb Raider III je oveľa dlhší než predchádzajúce dve hry. Je obrovský. Obsahuje 5 veľkých oblastí a každú prejdete približne za 4 až 5 hodín. Mne trvalo trojku dohrať za 23 hodín, čo sa z nej stáva zatiaľ najdlhšia hra v sérii. V každej krajine má Lara iné oblečenie – oproti dvojke boli tentoraz autori oveľa viac nápadití a Lara v tomto smere vyzerá lepšie. Je tu India, Nevada, Južný Pacifik, Londýn a Antarktída. Zaujímavosťou je, že autori vyberali lokácie tak, že otočili glóbusom a vybrali si tú krajinu, kde sa im zastavil prst. Keď prejdete prvú Indiu, budete si môcť vybrať z ďalších troch lokácii a je len na vás, ktorú prvú splníte. Na koniec pôjdete do ľadovej Antarktídy, kde celá hra vyvrcholí. Levely sa neodohrávajú stále v podzemí – napríklad celú jednu úroveň v Londýne strávite vonku. Veľká časť hry sa bude odohrávať aj pod vodou, takže sa budete ponárať a nájdete aj malý potápačský skúter. Je tu viac vozidiel – štvorkolka bude v Indii a Nevade, v Južnom Pacifiku si naopak splavíte kajakom vodopády. V Antarktíde tu je malý banícky vozík, čo mi pripomenulo Indiana Jonesa. Mali ste tu jazdiť aj na koni, no nakoniec tento nápad do hry autori nedali. Levely sú menej lineárne a niekedy si môžete vybrať z viacerých ciest. Veľakrát sa budete vracať späť až na začiatok, aby ste použili nejaký predmet.

Poďme si jednotlivé lokácie trochu rozobrať. Ako tutoriálový level slúži Panstvo Lary Croft, kde sa v kľude naučíte základné pohyby, skoky, môžete si zaplávať v bazéne alebo prejsť prekážkovú dráhu na čas. Ak nájdete skryté tlačidlo, môžete si otvoriť miestnosť s pokladmi. Sú tam trofeje z predchádzajúcich hier, dokonca aj vypchatá hlava tyranosaura rexa. V panstve je toho ukrytého oveľa viac. V knižnici pretočením knihy vypnete krb a cez neho sa dostanete až na povalu, kde je skrytý spínač. Ten vám otvorí pivnicu, kde nájdete obrovské akvárium. V ňom je schovaný kľúč od dráhy pre štvorkolku. Tá je celkom dlhá a môžete sa s vozidlom pekne vyblbnúť. Keď vás to už prestane baviť, môžete zatvoriť starého prdiaceho Winstona do mrazničky, aby ste od neho mali pokoj.

Prvá oblasť je India. Pripomenula mi predchádzajúce diely, pretože sa odvšadiaľ na vás budú valiť kamene. Budete sa nachádzať v upršanej džungli a hneď pri prvom sklze nájdete vľavo lekárničku a náboje do brokovnice. Pomalý prieskum levelu je ešte potrebnejší než u predchádzajúcich hier. Je tu veľa slepých uličiek kde nič nie je alebo naopak vás zabije pasca. Je tu krásne jazero, ktoré vás láka, aby ste do neho skočili, no silný prúd vás strhne do druhej oblasti. V takmer každej vode čakajte nebezpečné a hladné pirane – tie vám znepríjemnia podmorské radovánky. V prvej miestnosti s pákou sú nebezpečné pichliače. Prvými otravnými nepriateľmi budú opice, ktoré kradnú predmety. Ak ich nezabijete, oberú vás o lekárničky, ktoré sú na zemi. Prvými skutočne nebezpečnými nepriateľmi budú tigre. Tie boli tiež na začiatku v Číne a aj preto mi pripomenuli druhý diel. V tomto prvom leveli musíte hľadať kľúč boha Indra, ktorý vám otvorí ruiny chrámu. Pred chrámom sú bažiny, v ktorých sa utopíte, preto musíte nájsť inú cestu, ako sa tam dostať. Na konci bude krátka cutscéna – v tábore stretnete Tonyho, ktorý sa správa divne. Lara mu povie, že v chráme hľadá artefakt Infada. Tony jej na to odpovie, že jeho dvaja kolegovia Randy a Rory zostali v chráme a hľadali artefakt. Tony sa pobalí a pri odchode Lare povie, že by mala odísť ak nechce zomrieť.

V druhom leveli sa dostanete hlbšie do džungle, kde sa vo vysokej tráve budú skrývať kobry. Ich kusnutie je jedovaté a dá sa odstrániť len lekárničkou. Zvláštne bolo, že sa nedali trafiť, keď som stál – musel som sa neustále pohybovať. Budete skákať po vetvách obrovských stromov, liezť cez vodopády a v druhej časti sa skĺznete do chrámu. Tam čakajte veľké množstvo pascí – rôzne sekáče, otrávené šipky, padajúce kamene a je tu aj neviditeľná plošina, na ktorú musíte skočiť. Chrám strážia sochy Shiva, ktoré sú veľmi podarené. Majú 6 mečov, s ktorými sa môžu brániť, keď po nich strieľate, takže ich nezraníte. Dajú sa zabiť ale jednoducho keď sa priblížite. Na konci levelu si zabojujete ešte s ďalšími troma strážcami a zistíte aký osud postihol Randyho a Roryho. Musíte získať dva kľúče – oba sú v miestnostiach s pascami. Pri jednej vás môže rozdrviť strop a v druhej pod vodou strhnúť prúd a napichnúť vás na pichliače. Na konci prebehne ďalšia cutscéna, v ktorej vás napadne Tony. Lara uvidí na jeho krku artefakt, preto na neho zaútočí. Tony použije silu náhrdelníka a zhodí celý chrám. Tretí level nie je až taký dlhý a zaujímavé je, že na koniec sa môžete dostať niekoľkými cestami. Už na začiatku máte k dispozícií štvorkolku, s ktorou si preskáčete zopár priepastí. Dlhšie mi trvalo, než som našiel na klávesnici turbo – bez neho väčšie priepasti nepreskočíte. Inak tu je pekné prostredie okolo rieky Ganga. Posledný Indický level bude v Kaliyjských jaskyniach. Úvodom si prejdete krátkym bludiskom plným kobier a skvelý bude pád do tmavej priepasti. Tam na vás zo všetkých strán zaútočia kobry a keby to nestačilo, tak vás ešte privalí kameň. Na konci levelu si zabojujete bossfight proti Tonymu. Ten nie je ťažký – stačí preskakovať cez plošinky a vyhýbať sa jeho ohnivým strelám. Spadnúť do vody nemôžete, pretože je vriaca. Po súboji si nezabudnite zobrať granátomet a po artefakte hra pokračuje dlhšou cutscénou. V nej stretnete Dr. Willarda, ktorý si všimne, že máte artefakt a chce, aby ste pre neho získali ďalšie tri. Ukáže vám denník Charlesa Darwina, kde písal o expedícií na Antarktíde.

Po Indii si môžete vybrať, kam vaše kroky budú smerovať. Otvorí sa vám Nevada, Južný Pacifik a Londýn, kde sú ukryté tri časti artefaktov. Ja som išiel ako prvú Nevadu, pretože v druhom leveli sa dostanete do väznice a zoberú vám všetky veci – a nie všetky vrátia späť. Celý prvý level je oproti Indii vo veľkom kontraste. Trvalo mi ho dohrať takmer dve hodiny, pretože som mal problém zistiť, kam mám ďalej skočiť a postupoval som pomaly. Na začiatku vás napadnú supy a môžete sa utopiť v pohyblivom piesku. Je tu veľmi veľa skákania po malých plošinkách. Môžete tu nájsť Desert Eagle a Uzi. Ja som našiel len prvú zbraň. V druhej časti musíte nájsť detonátor a nemôžete spadnúť do vody, pretože vás silný prúd strhne rovno na začiatok. Pri konštrukcii strážia neozbrojení robotníci, ktorí vás napadnú. Zaujímavé je, že na zadnej strane bundy majú nakreslený Lost Soul z Dooma. V jednej budove robotníkov sú zavreté dvere na kartu. Normálne by ste si mysleli, že kartu nájdete u niektorého z pracovníkov alebo niekde v budove. No v Tomb Raider musíte zobrať štvorkolku a vyjsť s ňou na strechu budovy a tam nájdete prístupovú kartu. Po vypnutí prúdu zoberiete vozidlo a preskočíte plot. Zle dopadnete a ostanete v bezvedomí. Nájdu vás stráže a odvedú do väzenia. Ďalší level budete vo väznici. Táto úroveň je tiež obrovská. Musíte utiecť, no nemáte žiadne zbrane ani predmety – všetko vám zobrali stráže. S nimi nemôžete bojovať – budete pred nimi utekať a otvárať cely ostatným väzňom, ktorí vám ich pomôžu zneškodniť. V komplexe sú aj obranné veže, takže ak zapnete alarm, budú po vás strieľať. Až tesne na konci dostanete späť zbrane – no nie všetky. Nedostal som späť granátomet. Konečne som si na tuhších nepriateľov vyskúšal Desert Eagle. Schováte sa dozadu do nákladiaku medzi krabice a ten vás odvezie do prísne stráženej Oblasti 51. Tento tretí level je plný laserových pascí, automatických veží a ozbrojených stráži, takže budete mať čo robiť. Atmosféra je výborná, pretože hrá ambientná hudba, ktorá akoby symbolizovala dýchanie a tlkot srdca. V druhej časti si odpálite raketu, uvidíte mŕtvolu mimozemšťana a dostanete sa do UFO, kde je druhá časť artefaktu.

Ako tretiu lokáciu som si vybral Južný Pacifik. Začínate vo vode a okolo vás plávajú rybky. Našťastie to nie sú pirane, tak sa môžete pokochať a užiť si krásnu prírodu, pretože za pár minút už budete opäť v podzemí. Pod vodou nájdete kľúč od chatrče a dole vás môže zabiť pasca. V jaskyni vo vode sa pohybujú krokodíly a z výšky na vás budú miestni domorodí ľudožrúti fľusať otrávené šipky. Krokodílov je v trojke oveľa menej, no aj tak vás budú štvať. Viac ich bolo v prvom diele. Po tejto pasáži prejdete cez most, ktorý je krásne zaliaty hmlou. Pri vodopáde budete musieť nájsť tri červené kamene hada, aby sa vám odomkla cesta do dediny kanibalov. V jednej chatrči vás autori vytrollia, pretože tam dali veľkú lekárničku ku ktorej sa nedostanete – všade naokolo je hlboká bažina. Po dlhom skákaní po strechách chatrčí nájdete zraneného austrálskeho vojaka s amputovanou nohou. Povie vám, že mu niečo zožralo nohu ale neboli to kanibali – tým vraj kosti nechutia a v džungli bude niečo iné. Ich lietadlo tu spadlo a po čase sa začala strácať z ničoho nič aj posádka. Lara si vypýta smer, kde je lietadlo a vojak vám dá dôležitú mapu bažiny. V ďalšom leveli si ju preskáčete. Jednoducho si preštudujte mapu a skočte na tie zelené listy, ktoré sú označené. Pri zrútenom lietadle sa objavia vojaci, ktorí prežili pád a budú bojovať proti dinosaurom. Vojaci na vás nezaútočia a môžete využiť ich silu, aby vám pomohli proti prehistorickým zverom. Alebo ich môžete zabiť a získať skvelú muníciu. Z dinosaurou tu sú velociraptori a neskôr príde aj menší compsognathus, ktorý je považovaný za najmenšieho dinosaura. Zaútočia na vás vo väčšom počte, tak ich rýchlo zabite. Ako čerešničku na torte sa na vás rozbehne Tyranosaurus Rex. Dá sa zabiť, no má ohromné množstvo života. Ak mu utečiete, zaútočia na neho velociraptori, ktorí ho dorazia. Inak tu musíte hľadať dva veliteľské kľúče, aby ste nahodili elektrinu v lietadle. Jeden bude u T-Rexa a druhý v aréne s velociraptormi. Dostať sa do lietadla bude tiež dosť ťažké, pretože musíte nájsť podzemie, kde budete riadne ručkovať po strope. Na konci vás čaká invázia velociraptorov – našťastie budete mať kanón, vďaka ktorému opäť vyhubíte všetkých dinosaurov.

Tretí level v Pacifiku je obrovský. Je tu plno vodných vírov a vodopádov, takže do vody určite nelezte. Napadne vás zelený humanoídny jašter podobný na nagu. Nie je nebezpečný, no môže vás otráviť jedom. Celý level má šialený dizajn a je náročný na orientáciu. V druhej časti získate kajak. S ním je ovládanie zo začiatku oriešok, no po chvíli tréningu si na to zvyknete. Najväčší problém mi robilo z neho vystúpiť von. To sa dá len v pokojnej vode. Ak vás prúd stále ťahá, tak z kajaku nevyleziete. Posledný level je veľmi krátky. Budete sa nachádzať v chráme Puna. Je tu niekoľko miestností s pascami a obrími, fakt obrími kameňmi, pri ktorých musíte použiť šprint. Na konci pri artefakte si zabojujete proti bosákovi. Ten na vás bude zosielať blesky a z času na čas vyčaruje malého jaštera. Tento boss vládne kmeňu kanibalov, ktorých ste stretli v predchádzajúcich leveloch. Bossák nie je vôbec ťažký, no je zraniteľný len keď na vás útočí bleskom.

Predposledná lokácia pre mňa bola Londýn. Lara má opäť skvelý outfit, ktorý sa do tohto prostredia hodí. Prvý level začínate na strechách budov vedľa katedrály – je noc a prší, takže budete viac používať svetlice. Tento level je skôr vertikálny a má skvelý dizajn. Keď sa dostanete na koniec do katedrály, tak vidíte celú cestu, ako odkiaľ ste prišli. V pozadí počujete hluk mesta a prechádzajúce autá. Zo zvieracích nepriateľov tu budú doterné krysy, ktoré sa objavia vždy, keď budete liezť v potrubí a vrany. Z ľudí to budú žoldnieri – na konci levelu v cutscéne sa dozviete pre koho pracujú. Je to Sophia Leight, ktorá vďaka jednému artefaktu nestarne a žije stovky rokov. V druhej časti sa budete viac ponárať v industriálnej oblasti s tromi vodnými nádržami. Tie strážia londýnske stráže. Je tu jedno zábavné puzzle s automatickým robotom, ktorého musíte priviesť k rozvodom, aby ich zničil. Druhý level je tiež podarený – pozriete sa do londýnskeho metra Aldwych, kde sa budete uhýbať nebezpečným vlakom. Metro je dosť zdemolované a časť je zničená. Napadnú vás chuligáni, ktorí sa prezývajú Zatratenci. Sú ozbrojení horiacimi palicami pokrytými klincami, takže si ich držte od tela. Budete tu musieť nájsť oveľa viac predmetov – napríklad starú mincu, lístok na vlak alebo rôzne kľúče. Je tu bludisko so spínačmi, v ktorom prepínate steny a oni sa vám otvárajú. Je tu bizarný obrí vrták, pred ktorým musíte ujsť. Niekoľkokrát som zomrel pádom do hĺbky a potom sa mi nejako podarilo prežiť. Na konci levelu spadnete medzi Zatratencov a ich lídra. Dohodnete sa, že ak im prinesiete balzamovaciu tekutinu z múzea, oni vám pomôžu dostať sa k Sophii. Ak mám úprimne povedať, sám som jeho špecifickému anglickému prízvuku nerozumel, pretože to je škót alebo ír, preto som si tento rozhovor musel vyhľadať na internete. Ale Lara mu evidentne rozumela. Pripomenul mi Billyho Butchera zo seriálu The Boys.

Tretí level bude v múzeu. Prišiel mi z tohto mesta najslabší, pretože sa mi nepáčil dizajn. Ani obria expozícia so sfingou sa nevydarila – bola neprehľadná a poriadne ste nevedeli, kam máte skočiť. Druhá časť levelu bola lepšia – v nej ste sa museli preplížiť cez stráž a potápača, aby nezapli alarm a vy sa tak mohli dostať do tajnej podvodnej miestnosti plnej harpún a malého skútra. Podvodná pasáž je veľmi náročná. Nemôžete byť pod vodou moc dlho a musíte nájsť miesto, kde sa môžete vynoriť. Potom budete stláčať páky a orientovať sa podľa farebného osvetlenia. Bossfight v Londýne bude proti Sophii, ktorá má artefakt. Vďaka nemu na vás bude strieľať akési zelené strely, ktoré moc života neuberú. Zbraňami ju nezabijete – budete sa musieť k nej dostať a vymyslieť iný spôsob.

Posledná piata oblasť v Antarktíde je nádherná. Musíte v nej priniesť Dr. Willardovi všetky štyri artefakty, no vaša helikoptéra sa zrúti, tak musíte nájsť do základne inú cestu. Prvý level je skvelý čo sa týka dizajnu, nápadov aj grafiky. Všade je ľad a snehové vločky padajú na zem a po chvíli miznú.  Voda je ľadová a môžete byť ponorený maximálne 10 sekúnd, inak začnete mrznúť a zomriete. V diaľke vidíte ľadoborec RX Explorer a naľavo žltý motorový čln, ktorý by ste mohli využiť, preto sa musíte dostať na loď. Zaútočia na vás výskumníci a technici tejto lode. Neskôr v základni nájdete ďalších agresívnych ľudí a v jednej zničenej časti akéhosi nakazeného zmutovaného človeka. Takže začnete tušiť, že tu niečo nehrá. Lara sa na konci s doktorom o tomto nečakanom zážitku podelí, no ten nebude vôbec prekvapený a povie, že pod baňou je meteorit, ktorý má magické vlastnosti a urýchľuje evolúciu ľudí. Takže experimentoval na svojich vlastných ľuďoch a teraz to chce urobiť globálne, aby to ovplyvnilo celý svet. Lara mu bude oponovať, že sa zbláznil, no Willard utečie so všetkými artefaktmi do podzemia výťahom.

Druhý level je opäť skvelý a netradičný. Z hry sa stáva survive horor. Predstavuje niekoľko nových mechaník, ktoré doteraz v hre neboli. Je tu jazda vozíkom, ktorá je dosť komplexná – môžete sa schovávať, nakláňať, brzdiť alebo prehadzovať výhybky. Sú tu až tri okružné cesty, ktorými sa môžete vydať a môžete aj zomrieť – ak narazíte do slepej uličky alebo pôjdete do zatáčky príliš rýchlo. Tieto bane sú dosť hororové – je tu málo svetla a všade sa pohybujú doktorove experimenty. Stretnete aj vojakov s plameňometmi, no tí vám pomôžu a budú zabíjať mutantov. Asi nesúhlasia s doktorovou teóriou evolúcie. Tretím a predposledným levelom bude stratené mesto Tinnosu. Toto je asi najväčší level v hre. Na začiatku je puzzle so spínačmi nad ktorým si budete lámať hlavu a neskôr si zabijete prerastené svietiace osy, ktoré sa budú stále spawnovať a vyliezať zo steny. Prvá časť je jednoduchá, horšie to bude v druhej časti, kde musíte nájsť štyri masky. Viac toho prezrádzať nejdem, len poviem, že to bude ťažké. Strážiť toto miesto budú monštrá vystreľujúce energetické gule z chvostu. Finálny bosák je náročný, no ak máte dosť munície, tak sa dá rýchlo zabiť. Ak máte len pištoľky, pripravte sa na dlhú streľbu, pri ktorej sa musíte pohybovať. Keď sa k vám boss priblíži príliš blízko, vystrelí na vás energetickú guľu, ktorej sa nedá uhnúť a hneď vás zabije.

70

Aj tretí diel Tomb Raider je výborná hra. Hrá sa rovnako ako predchádzajúce dva diely, no všetky veci sú vylepšené, aj keď si ich možno na prvý pohľad nevšimnete. Hra je veľmi ťažká, nič vám nedaruje a po dohraní možno budete z toho neustáleho umierania unavený, no ak ste fanúšikovia série a prešli ste prvé dva diely, tretí diel odporúčam.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.