Malcolmova pomsta je tretím dielom adventúrnej trilógie Legend of Kyrandia. Prvý diel vyšiel v roku 1992 a hrali ste v ňom za naivného Brandona. Druhý diel vyšiel o rok neskôr a už ste v ňom hrali za mladú alchymistku Zanthiiu. Posledný tretí diel vyšiel o ďalší rok, v roku 1994. Ovládali ste v ňom záporáka celej série – šaška Malcolma.
Ten sa snaží vysvetliť svoje chovanie a dokázať svoju nevinu, no nikto sa s ním nebaví. Všetci ho chcú preč z Kyrandie a keď ho uvidia, tak ho hneď uväznia a dajú ho na nútené práce. Na svojej ceste stretnete všetky hlavné postavy – alchymistku Zanthiiu, mága Kallaka alebo Brandona.
Producentom a riaditeľom projektu bol Rick „Coco“ Gush. Napísal aj príbeh. Programátori tu boli Michael Grayford a Michael Legg a o umeleckú zložku sa staralo jedenásť talentovaných ľudí. Hudbu pre Westwood vytváral Frank Klepacki a aj pre túto trilógiu ju skomponoval. Tretí diel vyšiel len ako CD verzia. Obsahovala dabing, renderované cutscény a animácie. Postavy nahovorili rovnakí herci ako minulé diely. Z nových mechaník si tu môžete vybrať, ako sa bude Malcolm chovať. Môžete mu nastaviť, aby hovoril pravdu, klamal alebo sa správal normálne. Podľa toho vyriešite hádanky rôznymi spôsobmi. Za akcie a rozosmiatie publika budete dostávať body. Autori sa inšpirovali adventúrami od Sierry, no podľa ich slov je nemožné získať všetky body. S Malcolmom budete mať šaškovskú palicu, ktorou každú bytosť rozosmejete. Zvýši vám to skóre a okrem toho smiech niekedy budete potrebovať, aby ste sa pohli ďalej. Striedanie osobností Malcolma mi neprišlo dobre urobené. Celý čas môžete byť zlý a trápiť ľudí ale na konci hry si aj tak budete môcť vybrať dobrý koniec.
Osobne rád hrám za antihrdinov, no hranie za záporáka Malcolma ma nijak netiahlo. Nebol mi sympatický už v prvom diele a nezískal si ma ani v tejto tretej časti. Možno to bolo kvôli tomu, že autori do hry nasilu tlačili humor. Za každú cenu, z každej jednej vety, sa snažili vytvoriť nejakú hlášku. A keby to ešte nestačilo, tak sa vám budú smiať v pozadí ľudia, ako v nejakom trápnom sitcome. Smiech ide vypnúť, čo som využil a hneď sa mi hralo lepšie. Niekomu sa ale hranie za Malcolma môže páčiť a aj hranie so zapnutým smiechom. To je pre každého individuálne. V čase vydania si hráči chceli zahrať za druhú stranu mince, za zlú postavu, pretože predchádzajúce dve hry hrali za dobrákov.
Graficky sa mi hra nepáčila. Ako bol prvý aj druhý diel nádherný, tretí je veľký krok späť. Prvý diel mal krásnu kreslenú grafiku. V každej jednej obrazovke ste sa mohli kochať. Druhý diel sa mi tiež páčil, bolo tu veľa pekných nových lokácii a aj animácie boli podarené. Tretí diel má odpornú grafiku a pri animácií Pegasa budete len krútiť hlavou. Autori mali pritom rovnaký čas ako medzi prvým a druhým dielom. Páčila sa mi akurát džungľa a časť s vodopádom. Máte malý inventár. Môžete zmestiť len 10 vecí, čo je málo. Znovu si tu budete môcť vyrobiť alebo získať nekonečne veľa nepotrebných vecí. Keď nejaké vyhodíte, tak sa vám nestratia ale zostanú na obrazovke, čo bolo dobré. No aj tak nebudete vedieť, aký predmet budete potrebovať, preto si predmety budete musieť nechávať na zemi. Hra vám nijak nenapovie, či je na obrazovke nejaký aktívny predmet, keď cez neho prejdete myškou, takže budete musieť na všetko klikať alebo skúšať predmety, či sa niečo stane. Veľa dôležitých predmetov je v sutinách alebo na smetisku, kde sa musíte opakovane vracať a čakať, že ich zbesilým klikaním myškou náhodne nájdete.
Ako sérii sa Kyrandii v predajoch darilo. Keď autori vydali nový diel, tak ho dali do bundlu a predávali so starším. Takže keď vyšiel tretí diel, urobili kompiláciu a vydali celú trilógiu spolu. Do augusta 1996 sa celkovo predalo 250 tisíc kusov. Ako vydavateľa mali Virgin. Rok po tomto treťom diele Westwood vyrobilo prvý diel zo série Command and Conquer a každý rok vydali nový diel. Čo sa týka recenzií, u nás a v Česku padali osmičky a deviatky. Páčila sa im grafika, hudba, humor a že tento diel predčil prvý a druhý diel. V zahraničí dostávala tiež vysoké čísla.
Hru som dohral za 5 a pol hodiny. Tretí diel je krátky podobne ako predchádzajúce dva. Odporúčam neustále ukladať hru, pretože môžete ľahko zomrieť alebo sa dostať do slepej uličky. Pred vašou smrťou vás upozorní vaše svedomie, že to asi neskončí dobre, takže je tu aspoň nejaká poistka. A je tu autosave, ktorý vás hodí o jednu obrazovku naspäť, čo som viackrát využil.
Intro je jedno z najhorších a najškaredších, aké som za posledné roky videl. V úvodnom videu vidíte Malcolma ako dieťa. Už v tomto mladom veku na neho hovorila jeho dobrá a zlá osobnosť. Malcolm sa samozrejme priklonil k tej zlej a svoju dobrú časť zatlačil do pozadia. Ako vyrastal, robil len problémy, no stal sa šašom na hrade. V prvom diele Malcolm zabil kráľa a kráľovnú a Brandon ho potom premenil na kameň. Malcolm sa po údere blesku z kamenného stavu oslobodil a konečne môžeme zistiť, či je naozaj taký zlý, ako sme si to o ňom celé dva diely mysleli.
Príbeh hry je taký nijaký. Viete, že sa musíte dostať do hradu a očistiť svoje meno, no to urobíte až na samom konci hry. V prvej časti musíte utiecť z Kyrandie, pretože vás nikto nemá rád a keď vás niekto uvidí, tak vás hodia do väzenia, kde budete stále dookola vyrábať obrúsky. Najhoršia časť v hre je práve prvá v Kyrandii, pretože tu je veľa nelogických puzzlov a kombinácii s predmetmi. Je fajn, že z Kyrandie môžete utiecť až šiestimi spôsobmi, takže zakaždým môžete hľadať iný postup. Hra je nelineárna, no nájsť tieto cesty je extrémne ťažké. Autori vás k ďalším cestám vôbec nevedú a bez návodu na ne neprídete. Čo sa týka vytvárania vecí a kombinovania ich, tak už len vyrobenie sendviča bola nočná mora. Aj v druhom diele ste ho museli vyrobiť, no tu si len s hľadania ingrediencií budete trhať vlasy. Potrebujete sezamové semienka, úhora a smotanu. So smotanou bude problém – musíte najskôr nalákať kravy do kravína, aby vám nadojili mlieko. No to si tiež normálne nenačapujete. A čo tak si vytvoriť malú loptu? To budete musieť nalákať veveričku na jedlo, zhypnotizovať ju orieškom na háčiku, hodiť ju do prístroja, ktorý správne prepnete a máte vyrobenú malú loptu. Jednoduché a logické, že? Lopty musíte získať tri, aby ste jedného cirkusanta presvedčili, aby vás zobral na loď.
Na druhom Ostrove mačiek máte už jasnejší cieľ. Táto druhá časť sa mi páčila. Psi si urobili z mačiek otrokov a ovládli celý ostrov. Vy musíte nájsť lídra mačacích rebelov a mačky oslobodiť. Budete tu mať mačetu, s ktorou sa presekáte cez hustú džungľu. Osekávaním listov vás môžu napadnúť hady, no to nie je na tom najhoršie. Najhoršie je, že keď pekne vyčistíte obrazovku, odídete z nej a zase sa vrátite, tak sa obrazovka kompletne zmení a listy znovu narastú. Takže tu máte dosť nepríjemné bludisko, v ktorom sa nedá orientovať – jedine, ak máte mapu alebo presné inštrukcie, koľko obrazoviek musíte prejsť. Inak je orientácia v džungli dosť náhodná a po čase frustrujúca a s radosťou ešte budete spomínať na jaskynný systém v prvom diele. Koniec sveta je tretia oblasť s obrovským vodopádom. Dole sa môžete dostať rôznymi cestami. V automate si môžete kúpiť za mince rôzne veci vrátane poistky, čo vám zaručí nesmrteľnosť. V jaskyniach sú bizarné videosekvencie a následne sa dostanete jednou takou do Limba – rybieho kráľovstva. Dostanete obojok a keď sa trochu vzdialite od kráľovnej, ona si vás zavolá späť a musíte s ňou hrať piškvorky. Bude si vás volať k sebe po príchode do každej novej obrazovky, čo bolo otravné.
Potom vás čaká krátka zastávka v Podsvetí a návrat do Kyrandie. V tejto poslednej časti sa vrátite do starých lokácii, to znamená, že si znovu prejdete Ostrov mačiek a budete blúdiť v džungli. V Kyrandii zmiznú niektoré predmety, ktorých ste mohli zbierať nekonečne veľa – napríklad semienka, preto si ich budete musieť vymeniť u starinára. On ale znovu bude predávať a kupovať od vás veci náhodne, takže budete musieť odchádzať a prichádzať do jeho obchodu, aby sa zmenil tovar. Neprišlo mi to ako šťastné riešenie. Keď prejdete hru, ako bonus dostanete krátke video autorov, ktorí na nej pracovali. Môžete vidieť aj Franka Klepackiho, ktorý skomponoval hudbu alebo Josepha Kucana, hlavného záporáka v stratégii Command and Conquer.
Tretí diel si zahrajte len ak chcete uzavrieť príbeh celej trilógie a zistiť, ako to bolo v skutočnosti s Malcolmom. Inak ho ako samostatnú hru neodporúčam. Grafika a hudba je zlá a hádanky ťažké a nelogické. Až na pár dobrých lokácii sa tretí diel jednoducho nepodaril.