Legend of Kyrandia: The Hand of Fate

Hellrampage1993, adventure, alchýmia, dinosaury, DOS, fantasy, humor, point-and-click, puzzle Leave a Comment

Legend of Kyrandia: The Hand of Fate je druhý diel zo série Kyrandia. Prvý diel vyrobil Westwood a vydal Virgin Interactive 1. augusta 1992 na DOS a druhý diel vyšiel v roku 1993. Vo svojej dobe sa vyznačoval jednoduchým point-and-click interfacom, zbieraním ingrediencií a vytváraním magických nápojov, ktoré vám pomohli dostať sa v hre ďalej.

Príbeh s prvým dielom vôbec nesúvisí a druhý diel je samostatná hra. Nehráte za Brandona a Kyrandiu nebude ohrozovať šialený šašo. Ovládať budete úplne inú postavu – alchymistku Zanthiu, ktorú ste v prvej hre stretli. Jej charakteristickým znakom je šatník plný rôznych outfitov, keďže sa každú chvíľu bude prezliekať.

Druhý diel je zasedený po udalostiach z jednotky, no tentokrát Kyrandia čelí novej hrozbe. Začne sa pomaly strácať – predmety, stavby, stromy, celá príroda kameň po kameni začína miznúť a vašou úlohou bude prísť na to, čo to spôsobuje. V intre sa budú radiť Mystici a hľadať odpoveď, no s ňou príde veľká chodiaca Ruka v rukavici. To je samo o sebe podozrivé, pretože ste ju v prvom diele nevideli. Navrhne, že sa musíte vydať do stredu sveta a získať magickú kamennú kotvu. Ruka vyberie najmladšiu členku Zanthiu, aby sa ujala tohto questu. Tá by si mohla pohodlne vytvoriť portál do stredu sveta, no niekto jej ukradol všetky veci a poničil dom, takže musí absolvovať veľmi dlhú cestu cez dva ostrovy, aby sa tam dostala.

Vývoj hry trval len 6 mesiacov. Vôbec ma to neprekvapuje, že hra vznikla tak rýchlo, pretože autori už mali engine hry z prvého dielu a na hre pracovalo veľa talentovaných umelcov a programátorov. Druhý diel sa ale nepredával dobre. Predalo sa o polovicu menej kusov než ako to bolo u prvého dielu. Vraj to bolo spôsobené vice prezidentkou marketingu vo Virgine, ktorá bola neuveriteľne arogantná. Krátko po vydaní hry bola prepustená. V roku 1994 vyšiel ešte tretí diel a v roku 1997 znovu vydali kompletnú trilógiu, ktorá im získala ďalších niekoľko desiatok tisíc predaných kusov. Celkovo sa všetkých troch hier dokopy predalo vyše 250 tisíc kusov. Ale ak sa pýtate, čo zabilo sériu Kyrandia a Lands of Lore, tak podľa slov scenáristu Ricka Gusha to bol Electronic Arts.

Graficky je druhý diel opäť nádherný – hlavne detailné pixelové pozadie sa autorom podarilo. Niektoré interaktívne predmety sú síce malé a keď cez nich prejdete kurzorom, tak neukáže sa či sú aktívne. No nehrozí tu pixelhunting a takmer každý predmet viete identifikovať. Po skladovaní do inventára sa vám ukáže aj jeho názov. Vizuálu teda nemám čo vytknúť. Animácii je oveľa viac než v prvom diele, no tam sa mi zdali plynulejšie. Páčila sa mi veľká interaktivita na obrazovke – Zanthia okomentuje všetko niekoľkými spôsobmi a veľmi inteligentne. Oproti Brandonovi je to výborná zmena.

Hudbu vytvoril dvorný skladateľ Westwoodu Frank Klepacki. Opäť sa mi páčila, akurát mi nesedela v jednej lokácii na konci hry. Pochváliť musím aj dabing, ktorý sa od prvého dielu výrazne zlepšil. Nájdete ho v CD verzii, ktorá je súčasťou GoGu. Hlavnú hrdinku Zanthiu nahovorila Bonnie Lynn Toups. Jej hlas sa mi páčil – má ho trochu zastrený. Rozprávača nadaboval známy herec Joseph Kucan, ktorý nahovoril hlavného hrdinu prvého dielu. Aj ostatné vedľajšie postavy sa snažili, takže dabingu nemám čo vytknúť.

Veľa predmetov tu nebudete potrebovať. Určite zbierajte všetky predmety, na ktoré cestou narazíte, pretože nebudete vedieť, či sa vám budú v nasledujúcej obrazovke hodiť alebo nie. Inventár máte oveľa väčší a posuvný a oproti prvému dielu je dostatočne veľký. Pri každej novej oblasti sa vám odstránia všetky predmety z inventára, takže žiadny predmet zo začiatku nebudete potrebovať na konci hry. Nemusíte sa báť toho, čo bolo v prvej hre. Autori miznutie predmetov vysvetľujú po svojom – Zanthia to vždy zahovorí nejakou hláškou a potom zmení šaty. Predmetov aj tak bude hrozne moc – zbierať budete rôzne bobule, pierka, látky, kamene, predmety… je toho veľa. To uvidíte pri konci hry, kde budete musieť namiešať 7 rôznych magických potionov, aby ste vytvorili dúhu. Predmety ako cibuľu, bobule, šalát či reďkovky môžete zobrať aj opakovane, pretože sa obnovujú a znovu sa dajú získať aj iné veci – môžete podojiť ovcu pre mlieko alebo ju ostrihať a získať vlnu. Rozplakaním nejakého plaza od neho získate jeho slzy – drakovi zoberiete jeho obľúbenú misku či aligátorovi dáte zjesť cibuľu. Na tom som sa zasmial. 

Hľadanie ingrediencií a miešanie magických lektvarov je hlavná náplň hry. Zanthia je totiž alchymistka a bude mať svoj kotlík, v ktorom bude miešať prísady a má aj knihu kúziel, kde nájdete recepty. Kniha je dosť potrhaná, takže zo začiatku v nej budete mať len niekoľko kúziel, no postupne vám budú pribúdať – na konci ich budete mať 10, no nie všetky počas hry využijete. Sú tu banálne ako vytvorenie snehuliaka alebo plyšového medveďa až po pokročilé ako vyčarovanie sendviča či premena na yetiho. Pre mňa osobne bolo náročné preložiť si názvy niektorých ingrediencií – napríklad windy woof a tiež ako niektoré získať – taký horúci vzduch, králičie stopy či slzy jaštera. Vytvorenie sladkokyslej omáčky bolo v hre veľmi náročné, rovnako ako vyčarovanie sendviča.

Podobne ako v prvej hre, aj tu môžete s postavou zomrieť. Je tu veľmi veľa smrtí, no hra vám niekedy dá dopredu aj upozornenie, že sa vaša akcia skončí zle. Zanthia je oproti hlúpemu Brandonovi veľmi inteligentná a odvážna žena a nebojí sa nikoho. Ako Brandona zožrala prerastená žaba, Zanthia si s ňou hravo poradí. — Počas hry sa mi oveľa menej stávalo, že by som sa niekde zasekol a nevedel pokračovať. Stále tu sú nejaké miesta – napríklad v úplne prvej lokácii v bažinách alebo na konci pri miešaní potionov, kedy som úplne nevedel ako pokračovať, no obtiažnosť v hádankách je oveľa menšia. A hra je jednoduchšia aj tým, že sú jednotlivé časti oddelené už spomínaným odstránením predmetov. Veľakrát vám aj vedľajšie postavy priamo povedia, čo máte robiť alebo vám to poradí Zanthia, takže keď sa niekedy stratíte, stačí kliknúť na hlavnú postavu alebo s niekým začať rozhovor. Trochu ma štvalo, že dialógy nie sú v celosti a plynulé – keď na niekoho kliknete, niečo mu poviete a on vám odpovie. Tým to končí. Pokračovať v rozhovore budete až po opätovnom kliknutí na postavu. Rozhovory tiež nie sú dobre načasované, preto vždy dlhšie čakáte, kým začne ďalšia postava hovoriť.

Legend of Kyrandia: Hand of Fate mi trvalo dohrať 4 a pol hodiny čo je približne herná doba prvého dielu. Dvojka sa dá pritom prejsť aj za polovičný čas, ak viete kam máte ísť a čo máte robiť. Herný čas je teda krátky, čo je jej zápor, no po celý čas ma hra bavila.

Prvá oblasť bude močiar, kde bývate. Príroda je nakreslená nádherne a pri mäsožravých rastlinách nájdete kúzelnú knihu. Kotol nájdete zase v jednom strome pri aligátorovi. Ľudia sú v tomto svete dosť nevrlí a nebudú vám chcieť pomôcť aj keď sa radíte ku kráľovským Mysticom. Hneď prví prežratí vílomuž Ferry bude chcieť za cestu loďou zlato. Vraj ste alchymistka, tak si ho môžete vyrobiť. Rybári zase nebudú mať čas, no nepohrdnú jedlom, keď im ho dáte. Jediní, kto vám bude chcieť pomôcť a zapôsobiť na vás, bude Marko. No Zanthia nebude mať záujem. Prvýkrát vás na vašej ceste zastaví veľká krysa, ktorá vás nebude chcieť pustiť ďalej. Musíte vymyslieť, ako sa jej zbaviť. V žabom obchode sa spýtate, ako sa zbaviť krysy a vedúci vám dá radu, že máte urobiť jeden zo svojich potionov. Takže si prečítate knihu a skúsite nájsť niečo, čo by sa dalo použiť. Swampsnake Potion je na vystrašenie medveďov v lese, takže musíte nájsť 5 ingrediencií. Prvé dve ingrediencie budú robiť problém –windy woof alebo zápach vajec. Zapamätateľný je tiež farebný hmyz, na ktorý musíte kliknúť v správnom poradí. Toto poradie si zapíšte, pretože ho budete neskôr potrebovať pri lebke, ktorá stráži truhličku.

V druhej časti ste v stredovekej dedinke. Je tu kamenný hrad, ktorý strážia otravné stráže a nájdete tu farmára, ktorý má ako mazlíčka mladého draka. Výroba sendviču bola náročná a trochu som sa u neho zasekol. Keď sa dostanete cez hradby, otvorí sa vám veľa nových obrazoviek. Prístup do krčmy si otvoríte zvukmi farebného hmyzu. Ak ste si ho nezapísali, tak máte smolu. Krčma je špecifická tým, že z nej nemôžete odísť až pokým nezarecitujete báseň pred miestnymi štamgastmi. Neskôr stretnete chobotnicu, ktorá má hlas ako talianský mafián a bude s vami chcieť hrať hru o zlato. Je tu jedna vtipná časť vo väzení. Zdala sa mi nepovinná a Marka zrejme nemusíte zachrániť. Budete musieť zobudiť predavača lístkov a získať informácie, ako sa dostanete na Volcaniu, ktorá vedie do stredu sveta. Lístok stojí tri zlaté, takže ich budete musieť nejako získať a vyrobiť.

Je tu jedna krátka medzičasť na lodi – keď počkáte a nič neurobíte, zastavia vám na ostrove, kde vás po malom prieskume môžu chytiť kanibali a dať do polievky. Ak ich kráľovi dáte sendvič, tak vás pustí. Túto časť môžete kompletne minúť. Tretia časť na ostrove Volcania je zvláštna. Sú tu úplne nové predmety – hromada lastúr, hviezdic a plochých kamienkov. Veľa ľudí vám tu za ne bude predávať nejaké veci alebo služby, ktoré vôbec nebudete potrebovať. Najviac otravní budú dvaja byrokrati, ktorí vám majú povedať, ako sa máte dostať do stredu sveta. Budú sa striedať a dlho si na nich počkáte. Nakoniec zistíte, že stačí, keď skočíte do teplovzdušného otvoru. Reakcia Zanthie bola úžasná.

V strede sveta bude horúco, preto Zanthia opäť zmení outfit a tentoraz tu bude veľa nebezpečných dinosaurov. — Dopracujete sa až k magickým kamenným kotvám, pri ktorých zistíte, že ste sa tu vôbec nepotrebovali dostať a celé vaše doterajšie snaženie bolo zbytočné. To naštve ale najviac naštvalo, že si Marko mohol vytvoriť portál do stredu sveta a ja som celú cestu musel ísť pešo. Je tu malý zvrat, ktorý nejdem prezrádzať, no teraz sa budete musieť dostať ku Kolesám osudu, ktoré sú niekde nad mrakmi.

Časť po Volcanii bola skvelá. Sú tu hovoriace stromy, ktoré sú vystrašené, pretože sa boja, že ste drevorubač. Je tu gentlemanský duch v rytierskom brnení, ktorý vám vždy pomôže s prechodom cez most. Potom stretnete partičku lenivých lovcov, ktorí čakajú na yetiho alebo matku, ktorá pre kúsok zlata stratí záujem o svoje decko. V záverečnej časti je jeden puzzle, kde musíte prehodiť všetky disky a následne si zabojujete bossfight. Poviem o koho ide, no je to menší spoiler. Takže ak ste hru ešte nehrali, túto časť preskočte.

SPOILER

Chodiacu ruku uvidíte veľakrát – rozhoduje o ceste do stredu sveta, je na úvodnej obrazovke a dokonca aj v názve hry, takže sa určite budete pýtate, čo je zač. Je to záporák celej hry. Je to ruka obrieho mága, ktorý sa volá Bal-Rom. Jeho plán je vymazať Kyrandiu z existencie, aby si mohol v nadobudnutej prázdnote znovu vytvoriť svoje zničené telo. Takže preto vám zničil celý dom, ukradol vybavenie a poslal vás do stredu sveta, kde ste išli zbytočne, pretože vás chcel zdržať.

80

Druhá kniha Kyrandie: Hand of Fate je skvelé pokračovanie a výborná point-and-click adventúra. Užijete si mixovanie ingrediencií, vytváranie magických potionov a zahráte si za úplne novú postavu alchymistky Zanthie. Stále je to krásna adventúra s výborným dabingom, no prejdete ju veľmi rýchlo. Druhý diel si môžete kúpiť na GoGu v digitálnej CD verzii za ani nie 6 eur.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.