Raptor: Call of the Shadows

Hellrampageaction Leave a Comment

Obtiažna, legendárna, akčná bomba!

Cygnus Multimedia Productions alebo, ako sa už dnes nazývajú, Mountain King Studios vyrobilo naozaj len pár hier. Ich počet neprekročil dvojciferné číslo a dá sa povedať, že zostali len pri jednom žánri – pri top-down strieľačkách, akým je aj dnes recenzovaný Raptor – Call of the Shadows.

Raptor je klasická strieľačka, podobná rok mladšiemu Tyrianovi alebo staršiemu Xenon. Už pri pohľade na screeny hráč nabudne dojem, že sa bude jednať o kvalitne spracovanú hru. Graficky je na tom Raptor veľmi dobre. Staršia verzia beží na VGA grafike, no dnes už nová edícia s číslovkou 2010, ktorú znovu vydali Mountain King Studios sa dá hrať až v rozlíšení 1280×800. Po grafickej stránke jej teda nie je čo vyčítať.

Hratelnostne je na tom už trochu zložitejšie. Prvé levely v Bravo sektore sa vás budú snažiť naučiť ovládať hru, orientovať sa medzi vzdušnými a pozemnými cieľmi a ničiť nepriateľov. Ak postúpite do šiesteho levelu, ktorý je kritický a nie každému sa ho podarí prejsť, začne byť hra flustrujúca. Nedostatok peňazí a slabé zbrane z vás urobia ľahký terč so slabým arzenálom. Veľakrát som so zlosťou vypínal hru, pretože sa mi nechcelo po tretíkrát opakovať ten istý level. No ak prekonáte spomínaný šiesty level a kúpite si štít, prejdete pár bosov, kúpite si automatickú laserovú zbraň, hra začne byť nudná. Budete sa nudiť (obtiažnostne) až… no dlho. Vám sa len stačí uhýbať vzdušným nepriateľom a zameriavať sa na pozemných. Ak si už našetríte na poslednú, najsilnejšiu zbraň, máte vyhraté. Celú tretiu epizódu prejdete, ak hráte s myškou, opretý o stoličku s nudným výrazom na tvári. Posledný level v tretej, poslednej epizóde, ma ale prebudil. Konečne nejaký ťažký boss.

Bossovia a nepriatelia všeobecne sú ďalší zložitejší problém hry. Na jednej strane sú jednotvárni, jednofarební a autorom sa asi nechcelo sa s nimi nejako potrápiť, trošku ich vylepšiť – ako to bolo v Tyrianovi. Každý level je pekne naskriptovaný. Dodržuje určitý systém, podľa ktorého môžete ľahko odhadnúť, odkiaľ sa ďalší nepriateľ vynorí. Taktiež pomôže aj tieň, ktorý sa objaví krátko predtým, ako do obrazovky jednotka vstúpi. Naopak, príchod hlavného bossa levelu uvedie krátke dunenie, a tak sa na neho môžete trochu lepšie pripraviť. Bossovia sú tu na jednu vec. Zničiť vás, a tak vás olúpiť o niekoľko minút z vášho života. Esteticky zo začiatku budú pôsobiť veľkolepo, no skoro celé dve epizódy je každý boss skoro rovnaký (lietajúci) – zmení sa akurát niekedy zbraň. Naopak v tretej epizóde už prekvapia aj bossovia – základne, ktoré sa budú už výrazne ťažšie ničiť, no vo výsledku sa znova v priebehu hry nezmenia.

Zbraní je celkovo štrnásť. Delia sa na vždy používané, vyberatelné a špeciálne. Kúpiť si ich môžete v obchode pred každou misiou za kredity, ktoré nazbierate ničením doslova všetkého hmotného. Či už sú to budovy, nehybné autá na ceste, mosty, paneláky, lietadlá, bossovia a niekedy aj tajne ukryté bonusy, ktoré vezú pomalé a ťažko obrnené lietadlá. Prvú vec, ktorú budete kupovať je energický modul. Je to taký základný štít, ktorý budete potrebovať v prvých leveloch. Ďalej si môžete kúpiť skenner, ktorý odhaľuje život bossov, aby sa vám lepšie ničili. Do tretice základných pomôcok patrí megabomba, ktorá sa podobá na takú malú pumu. Po jej aktivovaní bude dopadať pár sekúnd, ktoré môžu byť kritické, no vyhladí celú obrazovku. Zo zbraní spomeniem, klasické rakety vzduch-vzduch ako aj vzduch zem, rôzne plazma kanóny, laserové vežičky, mikro rakety, samonavádzací guľomet alebo potom už drahšie a smrtiacejšie zbrane ako dvojitý modrý laser, elektrický kanón a iné. Najpotrebnejší predmet v hre je štít, ktorý na začiatku stojí nekresťanské kredity, no výrazne vám pomôže.

Po nákupe si vyberiete z troch sektorov, ktoré môžete počas hry meniť. Designovo sa pozadie dosť dynamicky mení. V prvom sektore budete na ostrovoch, s množstvom riek. V druhej epizóde sa dostanete do džungle, mesta alebo chemických oblastí. V treťom sektore (epizóde) sa dostáva hráč na mesiac a neskôr aj na mars (zvláštne, prečo nikto nedá hru na taký Neptún alebo Saturn). Hudba v hre celkom zanikne, ak sa dostanete do pokročilých levelov a začnete páliť o stošesť. Zvuky zbraní potešia, no po chvíli, ak máte sluchátka, vás z nich budú bolieť uši.

[su_spoiler title=“Ovládanie“ icon=“arrow-circle-2″]

[Šípky] – pohyb
[Ctrl] – streľba
[Alt] – premieňanie zbraní
[Medzera] – vypustí megabombu[/su_spoiler]

[yasr_overall_rating size=“large“]

[yasr_visitor_votes size=“medium“]


  • buy it1Raptor - Call of the Shadows titleVýrobca: Cygnus Multimedia Productions
  • Distribútor: Apogee Software
  • Rok vydania: 1994
  • Platformy: DOS, Linux, Macintosh, Windows
  • Extra: cheaty 2 icon Obaly icon gameplay icon Soundtracky icon manual icon abandonia-icon1 wikipedia icon gogcom icon

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.