Prince of Persia

Hellrampage1990, arcade, DOS Leave a Comment

Princ z Perzie zachraňuje princeznu!

Túto recenziu by som začal slovami: „Najznámejšia klasická plošinovka.“ Princ z Perzie vyšiel na množstvo platforiem, dodnes sa vyrábajú pokračovania (samozrejme už v 3D), a tak sa hra stala známou na celom svete. Hra sa stala revolučná práve po animačnej stránke, keď sa pre animáciu postáv používal systém zvaný Rotoskop. Borci z Broderbund Software nám teda naservírovali pekelne ťažkých 12 levelov s veľmi príjemnou grafikou, ovládaním a ďalšími maličkosťami. Poďme sa o tom presvedčiť.

Príbeh Prince of Persia (ďalej už PoP) začína v jednom kráľovstve (rozprávkovosť je zrejmá už na prvý pohľad), kedy Sultán vycestuje z krajiny a tak sa jeho „oddaný“ vezír Jaffar vrhne na trón, obsadí celý palác aj s podzemím a prikáže princeznej, aby sa zaňho vydala. Princezná samozrejme odmietne, keďže jej srdce patrí princovi (vám). Kto by chcel za muža plesnivého deda, ktorý za pár rokov podľahne chorobám? Jaffar jej teda dal hodinu na rozhodnutie – buď sa zaňho vydá, alebo zomrie, princa hodil do žalára – a odišiel. Musíte sa tak vyškriabať, pretĺcť a preskákať cez 13 veľmi náročných levelov v časovom! limite. Pre neskúsených hráčov je to prechádzka peklom, pre ostrieľaných celkom výzva.

Vo vašej ceste k záchrane princeznej od slizkého Jaffara vám bude brániť množstvo prekážok. Od padajúcich podláh, priepastí a bodcov, cez rôzne silných prisluhovačov vezíra až po nemŕtvych kostlivcov alebo imaginárnych duchov. Ako vás hodia do žalára, budete musieť nájsť najskôr meč. Úrovne sú veľmi dobre navrhnuté, škoda, že do exitu vedie len jedna cesta, takže hra sa po niekoľkých razoch okúka.

Chcem vidieť šialenca, ktorý prejde PoP na prvý krát a splní časový limit. Ne-mož-né. To by zvládol jedine Ender (viz. Enderova hra). Súbojový systém je tu dobrý a veľmi jednoduchý. Máte tu klávesu na útok a na obranu, pritom môžete tento systém rýchlo obmieňať v závislosti na pohyboch súpera. Buď budete využívať push-up taktiku k zatlačeniu súpera do pasce alebo bránenie-výpad. Veľakrát sa ocitnete v situácii, kde budete musieť poriadne zatlačiť na súpera, aby vás on nevohnal do pasce. Inokedy si súboj vychutnáte v pokoji a zo súpera urobíte hlupáka. V hlave mi utkvelo viacero momentov – napríklad tuhý kostlivec v treťom leveli, ktorého ste museli dotlačiť do priepasti.

PoP bol nadčasový v roku vydania aj preto, pretože Jordan Mechner, tvorca Princa, použil vlastného brata, aby zachytil pohyby a ostatných nepriateľov, preto aj dnes hra vypadá skvele – rotoskopicky prevedený pohyb človeka (čo je vlastne animačná technika, ktorú vynašiel Max Fleischer v roku 1915). Túto techniku v hrách využíval aj Another World, Flashback a vo filmoch napríklad staré disneyovky alebo novšie s kombináciou motion capture v Pánovi Prsteňov (Glum), Star Wars alebo Forrest Gump. Na Amazone sa dá kúpiť buď elektronická alebo fyzická verzia knihy „The Making of Prince of Persia“, v ktorom Mechner popisuje na 330 stranách, ako sa hra vytvárala. Hra je založená na tom, aby ste sa ju snažili prejsť čo najrýchlejšie. Hneď v prvom leveli môžete šikovne obísť stráž a nemusíte s ním bojovať, pretože na jeho porazenie musíte nájsť meč. Zaujímavosťou je, že ak ho obídete a meč nezoberiete, v druhom leveli začínate s mečom. Autori s tým počítali, že niekto šikovný nájde túto skrytú cestu. V treťom leveli bol legendárny „skok do neznáma“, kedy ste museli skočiť cez obrazovku na plošinku, ktorá bola na vedľajšej obrazovke. Prvý nepriatelia boli ešte jednoduchí, neskôr prišiel nesmrteľní kostlivec alebo tlusťoch, ktorý sa nedal poraziť. A čo také zrkadlo, ktoré ste museli preskočiť! Množstvo hráčov sa práve na tomto mieste zaseklo a nevedelo ďalej. Vtedy nebol internet, nemohli ste sa pozrieť do návodu, čo máte robiť. Keď ste preskočili zrkadlo, vyšiel z neho váš odraz, niektorí ho považovali za vaše temné ja, ktoré vám bude znepríjemňovať život. Život vám pridajú aj veľké červené elixíry, malé červené vám ho len doplnia, modré vám ho znížia a zelené, tie budú mať na vás zvláštne efekty. Jeden zelený nápoj budete musieť vypiť na konci siedmeho levelu, aby ste mohli na krátku dobu levitovať. Princezna vám sama pomôže tým, že vyšle malú bielu myš, ktorá vám na konci ôsmeho levelu otvorí zavreté dvere, ktoré by ste bez jej pomoci neotvorili. V neskorších leveloch sa môžete dostať do slepého konca, v ktorom nemáte inú možnosť, než reštartovať level. Buď si zhodíte plošinku, takže nepreskočíte na ďalšiu stranu, alebo práve zabudnete zhodiť plošinku na spínač.

Atmosféra by sa tu dala doslova krájať. Prvé úrovne sa budete nachádzať v rozľahlých katakombách plných zradných ciest, strmých priepastí a kadejakých pascí. Ďalej sa dostanete aj do paláca, ktorý pôsobí rozprávkovo – orientálna architektúra je toho dôkazom. Ako budete pokračovať v úrovniach, obtiažnosť sa bude samozrejme stupňovať. Častejšie sa budú vyskytovať klamné spínače alebo časovače, ale aj tzn. „sekačky“. Keď som hral PoP ešte ako mladý špunt na starom šrote, zo zvukov pochádzajúcich z tohto hrôzostrašne vyzerajúceho automatického zabijaka, mi behal mráz po chrbte.

Aká by to bola hra bez prekvapení? Aj v PoP autori prichystali pre hráčov niekoľko neočakávajúcich situácií, kedy si poviete: „Hmm, a čo teraz?“ Osobne mám prekvapenia rád, takže mi urobili autori radosť. Grafika je na rok vydania úžasná – aj animácie. Hudba je správne orientálna (Midi), zvuky zase dotvárajú atmosféru strachu, smrti a beznádeje.

[su_spoiler title=“Ovládanie“ icon=“arrow-circle-2″]

[] – doľava
[] – doprava
[] – skok
[] – čupnutie
[Shift] – opatrné kroky/lezenie, pri skoku sa zachytí o stenu
[ESC] – pauza
[Ctrl] + [Q] – ukončí hru[/su_spoiler]

[yasr_overall_rating size=“large“]

[yasr_visitor_votes size=“medium“]


  • download5523Prince-of-Persia-title.gifVýrobca a distribútor: Brøderbund Software
  • Rok vydania: 1990
  • Platformy: DOS, Amiga, Amstrad CPC, Apple II, Atari ST, FM Towns, Game Boy, Game Boy Color, Game Gear, Genesis, iPad, iPhone, Macintosh, NES, Nintendo 3DS, PC-98, SAM Coupé, SEGA CD, SEGA Master System, Sharp X68000, SNES, TurboGrafx CD, Wii
  • Extra: cheaty 2 icon navody icon Obaly icon gameplay icon manual icon mapa icon abandonia-icon1 amiga1icon wikipedia icon

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.