Pac-Man

HellrampageOstatné Leave a Comment

Kult menom Pac-Man

Pac-Man. Žltý žrút podobajúci sa na odkrojený koláč/pizzu, ktorého naháňajú štyria rôznofarební nízkopolygónoví duchovia, žerie/pohlcuje malé guličky, aby postúpil do ďalšieho, rovnakého levelu a nazbieral čo najviac bodov v neexistujúcej tabuľke víťazov. Touto jednou obriou vetou som opísal celý priebeh hry, čo máte robiť a kto je vôbec ten slávny Pac-Man. Teraz trošku histórie.

Ako sa hovorí: „Svet vznikol za 6 dní. Siedmy deň prišiel Pac-Man.

Pac-Man vznikol už 22. mája 1980 v Japonsku. Toru Iwatani navrhol hru v krátkom čase – za 18 mesiacov (dnes by jeden človek vyrábal kvalitnú hru asi celý svoj život). Iwatani čerpal inšpiráciu zo známej japonskej fráze „Paku-Paku Taberu“. Táto osobitne znejúca fráza má symbolizovať zvuk rýchleho otvárania a zatvárania úst. Po 18 mesiacoch bola hra kompletná a vypustená ako „Puck Man“. Zvláštne bolo, že to nebol veľmi úspešný štart. Namco a Iwatani vypustili „Puck Mana“ len v Japonsku, no bol to Midway, ktorý hru posunul aj do USA. Nikto doposiaľ v tej dobe nevidel hru, ako bola Puck Man. Hra bola v USA premenovaná na Pac-Man a okamžite sa stala hitom. Prekvapila dokonca aj rôznych expertov, ktorí recenzovali Pac-Mana. Neskôr prišiel Pac-Man aj na Atari. Bola to dlhá cesta a preto sa od toho aj veľa očakávalo. Bolo predaných sedem miliónov kópii hry, no Atari vyrobilo až dvanásť miliónov, takže mali stratu. No cez to všetko mal Pac-Man obrovský úspech. V amerických televíziach išli dokonca reklamy Pac-Mana pre Atari. Pac-Manov úspech prirodzene rozbehol ďalšie kolieska biznisu – začali sa vyrábať rôzne tričká, hračky, jedlá a ďalšie všemožné veci. Ďalej sa Pac-Man rozšíril na ďalšie platformy a podľa Pac-Mana sa inšpirovalo ďalšie množstvo hier, čo malo za vznik aj množstvo klonov, či už lepších alebo horších.

Úlohou hry je vyzbierať pomocou Pac-Mana všetky guličky v leveli. Keď ich zožeriete, postupujete do ďalšieho levelu, ktorý ale je úplne totožný. Počíta sa ďalej len vaše skóre. V bludisku sa okrem vás pohybujú aj štyria rôznofarební duchovia, ktorí budú postupne vypúšťaní. Úloha týchto duchov je Pac-Mana dobehnúť a zničiť. A tak začína adrenalínový beh na dlhú trať. Máte 3 životy, po ktorých hra končí. Na obranu proti duchom tu nemáte žiadne zbrane, ale len jednu extra guličku v každom rohu. Po zobratí sa duchovia na krátky čas premenia na zraniteľné telá a vy ich môžete zničiť (nie doslovne). Zničení duchovia sa vracajú znova do klietky a postupne znova vychádzajú.

Pac-Man nie je len o jednej úrovní a o tupom braní guličiek. Je predovšetkým o stratégii, ktorá je pečlivo skrytá pod povrchom hry. Kto prepadol závislosti a pozoroval chvíľu, čo robia duchovia, ten vie. Dnes existujú už podrobné niekoľkostranové návody, kam sa aký duch pohne, ktorý je pomalý, ktorý rýchly a ktorý tupý. Dokonca každý duch má aj svoj názov. Jeden vás bude zbesilo prenasledovať, iný bude hľadať cestičky, ktorým smerom by ste sa mohli vydať, tretí sa stiahne na niekoľko sekúnd, aby vás hneď znovu začal naháňať a štvrtý pred vami bude utekať. Ak nepoznáte nepriateľa, možno si na prvý pohľad poviete – dokonalý zmätok. Skúsený hráč (fanatik, blázon, šialenec), ktoré si už svoje odohral, vie popri týchto duchoch kľučkovať a dokonale ovláda každý ich pohyb. Ten, ktorý prejde všetkých 256 levelov, ten nemôže byť duševne zdravý.

Hodnotiť kult, akým Pac-Man je, je veľmi ťažké. Teraz sa svojej zodpovednosti, akú má recenzent, samozrejme, zbaviť nechcem, no skúste zrecenzovať 30 ročnú starú hru, ktorú pozná takmer každý. Koľko by ste dali hre vy? Podeľte sa s nami o tom v komentároch.

Zaujímavosti:

  • V období vzniku Pac-Mana bola väčšina hier strieľačky. Tvorca Pac-Mana, Toru Iwatani, chcel vytvoriť nenásilnú hru, ktorá by bola prijateľná aj pre ženské pohlavie.
  • Pac-Man je najlepšie predávaná mašina (hrací automat) v histórii. Nechal za sebou Street Fighter 2 a Tetris – na celom svete sa predalo cez 100,000 takýchto hracích automatov.
  • Pac-Man bol inšpirovaný pizzou, kedy jeden kúsok chýbal.
    V roku 1982 sa na ABC kanáli vysielal animák, s názvom „The Pac-Man Show“. V priebehu dvoch rokov sa Pac-Man snažil zachrániť svojho priateľa Pac-Landa zo zlého Mezmaronu.
  • Pac-Man bol licencovaný pre viac než 250 spoločností pre približne 400 produktov. Nachádzali sa tu veci s Pac-Manovskou tématikov ako napríklad osviežovač vzduchu, cereálne lupienky, kostýmy, knižky, a iné.
  • V júli roku 1999 vo Floride, jeden šialený fanúšik Billy Mitchell nazbieral prvé perfektné skóre v Pac-Man (3,333,360). Hral hru 6 hodín. Prešiel všetkých 256 obrazoviek, jedením každého ovocia a ducha, ktoré sa v leveli nachádzali. Nestratil ani jeden život…
[yasr_overall_rating size=“large“] [yasr_visitor_votes size=“medium“]
  • download5523Pac-Man-titleVýrobca: Namco
  • Distribútor: Atarisoft
  • Rok vydania: 1983 (22.5.1980, Arcade)
  • Platformy: DOS, Android, Apple II, Arcade, Atari 2600, Atari 5200, Atari 8-bit, BlackBerry, Channel F, Commodore 64, FM-7, Game Boy, Game Boy Advance, Game Gear, Intellivision, iPhone, MSX, Neo Geo Pocket Color, NES, Nintendo 3DS, Palm OS, PC-6001, PC-88, PC-98, Sharp X1, TI-99/4A, VIC-20, Wii, Wii U, Windows, Windows Phone, Xbox 360, ZX Spectrum
  • ExtraObaly icon gameplay icon monitor-wallpaper icon abandonia-icon1 wikipedia icon

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.