Need for Speed III: Hot Pursuit

Hellrampage1998, arcade, Need for Speed, PlayStation, racing, splitscreen, Windows Leave a Comment

Tretí Need for Speed sa vracia opäť viac k simulácii ako v prvom diele aj keď to je stále arkáda ako remeň. Šialenú fyziku čakajte skôr v Playstation verzii. Nový diel znovu priniesol policajtov, ktorí vám môžu dať pokutu, no aj vy za nich môžete hrať a naháňať iných jazdcov v šialenej rýchlosti.

Videorecenzia

Need for Speed III vyšiel v roku 1998 na Windows a Playstation, rok po druhom diele. Playstation verzia vyšla skôr – v marci, respektíve v apríli v Európe a PC verzia až v septembri a vyrobil a vydal ju Electronic Arts. Na PS verzii pracovala Kanadská pobočka a na PC verzii Americká. Pri dvojke som vám odporúčal skôr PlayStation verziu a v trojke zase odporúčam PC verziu. A hneď poviem prečo – v prvom rade to je grafika – s moderným patchom hra vyzerá sto krát lepšie než PS verzia. Ovládanie vozidiel je lepšie a môžete si dať pohľad z kokpitu a vidíte aj vnútro vozidiel. V PS verzii je kokpit neviditeľný. Odporúčam hrať s ovládačom – či už PSkovým alebo XBoxovým, pretože sa dá páčkami oveľa citlivejšie bočiť než na klávesnici. Hral som z prvého pohľadu – ten mi prišiel najlepší. V PlayStation verzii sa dá vybrať, či chcete hrať simuláciu alebo arkádu. Ja som rád, že to v PC verzii nie je, pretože by som si nevedel vybrať ale skôr by som sa priklonil k arkáde. PC verzia naopak prvýkrát v sérii priniesla online multiplayer, no dá sa hrať aj splitscreen na dvoch hráčov. V recenziách si obe verzie viedli výborne – dostali nad 85% a aj v predajoch sa im darilo.

Na nových Windows som mal problém hru aj nainštalovať, nie to ešte spustiť a nikde sa digitálne kúpiť nedá. Stiahnuť si ju môžete na abandonware stránkach a potom použijete Modern Patch z Blogu VEGA. Linky a video ako nainštalovať hru nájdete pod článkom. S týmto patchom bežala hra bez problémov – podpora širokouhlého rozlíšenia bez roztiahnutia obrazu, vylepšená grafika a konečne hra vie využívať aj viac procesorov, nie len jeden.

Na výber je dostatočný počet módov – je tu klasický 8 traťový turnaj, v ktorom môžete vyhrať nové vozidlá – na začiatočníka to bude Jaguár XJR-15 a na experta Mercedes Benz CLK-GTR. Turnaj je veľmi dlhý a každá trať je na 4 kolá, čo je príliš veľa, pretože neskoršie trate sú dlhé a jeden okruh vám zaberie 3-4 minúty. Ak hráte na začiatočníka, po druhom kole budete zívať nudou – ja som si k tomu pustil nejakú hudbu, aby som nezaspal – pretože pred nepriateľmi budete mať náskok aj 20-30 sekúnd. Ak nechcete hrať zdĺhavo dva turnaje, môžete si dať cheat na všetky autá – allcars. A budete ich mať aj po reštarte hry.

Novým módom je Hot Pursuit, v ktorom hráte buď za jazdca alebo policajta. V prvom Need for Speed vás policajti len naháňali, no tu si môžete zahrať za obe strany. Každá sa podstatne líši – ako jazdec budete hrať duel s druhým jazdcom – trať je na dve, štyri alebo osem kôl a musíte byť samozrejme prvý. Má to ale háčik – naháňať vás bude po prekročení rýchlosti aj polícia. Ak vám dá pokutu, tak ste skončili – koľkokrát môžete dostať pokutu sa líši od počtu kôl. Poliši sa po mape náhodne spawnujú pred vami a ako ďaleko ste od nich a či vás zaznamenali môžete vidieť vo vrchnej časti obrazovky. Ale to indikuje aj to, či prekračujete rýchlosť. Ak vás chytia, dajú vám pokutu a prirodzene vás spomalia. V PC verzii to je ešte slabý odvar a sú na vás dobrý. V PlayStation verzii to je chaos a peklo v jednom. Tam vám nenechajú vydýchnuť a keď vám dajú pokutu, znovu sú u vás. A ešte na vás hulákajú cez vysielačku – celkovo PS verzia má v tomto móde lepšiu atmošku. Špecialitou policajtov je používanie zátarasou alebo bodcov. Zátaras sa dá v pohode preraziť, no ak vám prepichnú kolesá, automaticky strácate tiket. Policajné rádio počujete, takže budete dopredu vedieť, čo vás čaká. Ak hráte za policajta, musíte za určitý počet kôl chytiť šiestich jazdcov. Najlepšie si dať 8 kôl, aby ste mali dostatok času všetkých pochytať, no aj za 2 kolá sa to dá. Keď nejaký jazdec prekročí rýchlosť, čo prekročí takmer okamžite, môžete zapnúť húkačku, začnete ho zameriavať a vľavo sa objaví detailnejšia mapa. Ak nejakého chytíte, spawnete sa pri najbližšom nepriateľskom vozidle, čo je super. Je to sranda, no radšej polícii utekám než za ňu hrám. Ale aj tak to je najlepší mód z hry. Potom tu je knockout alebo si môžete zahrať samostatne nejakú trať.

Z nastavení hry musím spomenúť výbornú customizáciu HUDu. Môžete si nastaviť kilometre či míle alebo si dať tachometer. Môžete si vypnúť či zapnúť jednotlivo každé okno – preto, ak chcete mať čo najrealistickejší zážitok, môžete si vypnúť HUD úplne.

Vozidiel je veľmi veľa a sú tu známe značky ako Ferrari, Chevrolet, Ford, Jaguár, Lamborghini či Mercedes. Sú rozdelené do troch tried, pričom v Ačku sú tie najrýchlejšie. Najlepšie auto je Mercedes Benz, ktorý môžete získať po prejdení turnaja na experta. Ale aj s ostatnými vozidlami sa výborne jazdí a je to veľký rozdiel oproti predchádzajúcim dielom. Ovládanie je výborné, no v replayi sa zdá, že nepriateľské vozidlá strafujú a divne sa kĺžu, takže v podstate podvádzajú, pretože vy strafovať nemôžete. Každé vozidlo si inak môžete vytuniť podľa seba a hra vám aj poradí, čo jednotlivé nastavenia znamenajú. Pri každom vozidle sú detailné informácie, môžete si pozrieť fotky vnútra auta, jeho históriu a cenu. Len mi chýbali videá.

Tratí je osem + jedna bonusová. Sedem z nich sa odohráva v USA a 2 ďalšie v Kanade, keďže na hre pracovali vývojári z týchto dvoch krajín. Prvé dva diely sa snažili zakomponovať viac Európu a iné štáty ako Mexiko či Austráliu, no tu predstavili len Severnú Ameriku. V PC verzii máte všetkých osem tratí od začiatku, v PS verzii si ich odomknete po prejdení turnaja. Zaujímavosťou je, že v PlayStation verzii je ďalších 5 tajných tratí a dostať sa do nich môžete len s cheatom. Trate sú veľmi dlhé, cesty sú dosť široké a dizajnované na rýchlosť, takže si ju užijete plnými dúškami. Páčili sa mi oveľa viac než v dvojke. Je tu veľa skratiek, ktoré som moc nevyužíval, pretože sa do nich dostávalo veľmi zle a skôr som stratil sekundy, než nejaké získal. Ak ich chcete využívať, pomaly si prejdite mapy a vyskúšajte, kde sa dá a kde sa nedá ísť. Niekedy sa cesta rozdvojí či roztrojí a vy si môžete vybrať. Výborné je, že si môžete nastaviť, či chcete trať odjazdiť cez deň alebo v noci a či vám pri tom bude pršať. Ak sa vám obohrajú trate, môžete ich ísť naopak alebo zrkadlovo otočene.

Prvá trať Hometown je zasadená do Spojených štátov. V jednej časti vidíte tabuľu na Hometown, čo je fiktívne mesto a Crystal Lake, ktoré je v USA v desiatkach štátov, takže sa nedá presne identifikovať, kde sa prvá trať odohráva. Ale vraj to je West Virginia, podľa songu Johna Denvera, ktorý spieva o svojej domovine. Je to typický americký jesenný venkov. Prejdete si cez uzavreté drevené mosty a cesta tu je väčšinou rovná – až prídete do mesta, kde je jediná prudšia zákruta. Na túto trať si zoberte čo najrýchlejšie auto.

Druhá trať je púštna a opäť veľmi jednoduchá – len raz v nej šliapnete prudšie na brzdu, inak stále uháňate zbesilou rýchlosťou. Trochu adrenalínu vám môže priviesť pasáž s rozdvojenou cestou, pretože v strede stoja kamene. Inak jedno kolo trvá o minútu dlhšie než v prvej trati a keď som hral turnaj, trochu som sa začal nudiť. Tretia Atlantica sa kompletne odohráva vo futuristickom meste – prejdete si cez kanále a okolo vás síce budú moderné budovy, no stále budete vidieť nejakú zeleň či vodu. Ďalšia fajn takmer rovná trať, kde využijete skôr rýchlejšie vozidlo – pre začiatočníkov ideál. A v jednom momente môžete vidieť logo Electronic Arts.

V štvrtej trati sa prvýkrát pozriete do Kanady. Je to poznať z divokejšej zalesnenej prírody, výškových rozdielov na ceste a okolitých hôr v pozadí. Toto bude prvá ťažšia trať aj keď je stále určená pre nováčikov. Plusom je, že stále máte čo robiť a kde sa zlepšovať, pretože zákrut bude plno, takže aj keď jedno kolo trvá vyše troch minút, nebudete sa nudiť. V piatej trati sa presuniete späť do Hometownu a USA, no teraz bude celá trať zasnežená a oveľa zložitejšia a dlhšia. Záver a začiatok ostal rovnaký, zmenil sa len stred. V šiestej trati sa znovu pozriete do púštnej oblasti, ktorá bude takisto rozšírená a oveľa zložitejšia. Zaujímavé môžu byť kostry dinosaurov a potom prechod cez tunel s prastarou architektúrou.

Siedma Aquatica je rozšírenou variáciou na tretiu Atlanticu. Jazdiť budete večer pri západe slnka, je tu veľmi veľa tunelov a pôjdete aj v jednom podvodnom. V poslednej ôsmej trati sa vrátite do Kanady – je to v podstate piata trať, no zväčšená a budete jazdiť cez zimu. Je tu jedna nebezpečná horská cesta a potom prechod cez mestečko, ktoré som opakovane nedával, pretože cesta cez neho bola neprehľadná. Určite najťažšia trať a aj nepriatelia vám to budú dávať poznať. Bonusovou traťou je Empire City – je to typické industriálne undergroundové mesto. Potom sa dostanete do vysvietenej časti, takže vám môže pripomenúť cyberpunk a neskôr prídu gotické kostoly, takže dizajn trate je veľmi variabilný.

Soundtrack neočaril a ani nesklamal. Sú tu skladby od Matta Ragana, Roma Di Prisco, Saki Kaskasa či Alistaira Hirsta a iných. Najvýraznejšia téma je v menu, inak mi skladby počas hry vôbec neutkveli v pamäti. Album vyšiel samostatne 9. Apríla 1998.

Tajné špeciálne vozidlá, ktoré si odomknete len cheatom tu sú opäť – zajazdiť si môžete napríklad so školským autobusom, džípom, taxíkom či nákladiakom, no tieto vozidlá sú veľmi pomalé a nedá sa s nimi zatáčať. Potom si môžete pridať do hry nové vozidlá či trate. Ja som si vyskúšal Schumacherovu formulu a helikoptéru ako policajta. Vozidlá v hre ostanú a môžu s nimi jazdiť aj počítačom ovládaní protivníci.

70

Need for Speed III znovu odporúčam len z nostalgických dôvodov. Na rok 1998 to bola výborná hra, no pokračovania sú oveľa lepšie, tak si tento diel zahrajte len vtedy, keď si budete chcieť oživiť spomienky.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.