Najlepšie herné soundtracky

Hellrampage články Leave a Comment

Pripravil som si pre vás článok, ktorý sa bude zaoberať hernými soundtrackami, čiže hudbou v hrách. Je to môj osobný rebríček a výčet hier je hlavne na Windows, keďže v DOSe nebola hudba ešte tak kvalitná – PC Speaker, Midi, maximálne SoundBlaster s jednoduchými zvučkami. Určite napíšem článok, ktorý sa bude venovať čiste hudbe z DOSových hier, ktoré ma zaujali, keďže som muzikant a hudbu študujem. Hry sú zoradené od „najhoršej“ po najlepšiu, čiže klasické TOP 10 + nakoniec spomeniem „nejaké“ čestné miesta. Poďme na to!

_______________________________________________________________________

10. miesto – Skyrim „Sons of Skyrim“ (Jeremy Soule)

Jeremy Soule je talentovaný americký skladateľ, ktorý sa venuje komponovaniu filmovej a hernej hudby. Z hier spomeniem sériu Elder Scrolls, Guild Wars, Neverwinter Nights, Dungeon Siege a novo komponuje pre Dotu 2. Hlavná téma Skyrimu, kedy hrdí severania kričia svojou rečou Dovahkiin, Dovahkiin, naal ok zin los vahriin (preklad: Dragonborn, Dragonborn, by his honor is sworn), je dychberúca a okamžite si vás podmaní. Celý soundtrack má vyše troch hodín, takže sa dá počúvať celú cestu rýchlikom zo Žiliny do Bratislavy :-). Osobne ma zaujala hlavná téma, hru som hral a prešiel a hudba hru krásne doplňovala a dávala jej život. Ak ste hrali predchádzajúce TES hry, v Skyrime budete ako doma.

_______________________________________________________________________

9. miesto – Duke Nukem 3D (Bobby Prince a Lee Jackson)

https://www.youtube.com/watch?v=_5mRBZz93ok

Joo, tak toto je nářez jak řemen. Už len moderná úprava hlavnej témy od Megadeth je legendárna. Keď mám zlú náladu, pustím si túto skladbičku na plné gule, predstavím si super cool Dukena a idem pozabíjať pár virtuálnych hláv v Battlefieldovi. Na Duka nemá nič. Spojenie tejto hudby s cool hláškami od Jon St. Johna sa stali legendou. Takmer tri hodiny rockovej hudby z 90tych rokov, nech sa páči!

 _______________________________________________________________________

8. miesto – Witcher 3: Wild Hunt (Marcin Przybyłowicz, Mikołaj Stroiński, Percival)

Svoj rebríček som MUSEL doplniť aj o najnovší kúsok z dielne poľského CD Projektu. Witcher 3 má jeden z najlepších soundtrackov poslednych rokov. Poľsko je v hudbe cítiť na hony ďaleko. Ženské vokály spolu s dynamickou hudbou v súbojoch úžasne sedia, rovnako ako pretvorenie hlavnej témy. Soundtrack je o čosi kratší, no o to výdatnejší!

_______________________________________________________________________

7. miesto: Max Payne (Kärtsy Hatakka a Kimmo Kajasto)

Hlavná, temná atmosférická téma so sólovým čelom nemá konkurenciu. Teraz, keď si ju púšťam ma mrazí z tej mrazivej dokonalosti. K hre sa neskutočne hodí. Neviem si predstaviť lepšiu hudbu k Max Paynovi. V jednotke tému hral klavír, no podľa mňa je lepšie čelo v dvojke. Vďaka hudbe a príbehu budete hre veriť a spoločne s Maxom sa vydáte po krvavej ceste pomsty.

Z recenzie: Príbehovo vás hra nepustí, pretože sa budete chcieť tým parchantom pomstiť rovnako ako Max, budete im chcieť vystrieľať zásobník uziny do ksichtu a následne pochcať ich mŕtvolu. Je to paradox, ale hlavná postava hry sa volá (ak neviete po anglicky) „maximálna bolesť“. Nie je žiadnym spoilerom, že Maxovi na začiatku zabijú manželku a čerstvo narodenú dcéru (!) a po prvej polhodine hry budete rovnako zúfalý a nasratý ako Max, keď vám zabijú aj posledných zostávajúcich priateľov. Max sa bude musieť v tom svete plnom lacných šľapiek, drog, chľastu a smradľavých bezďákov spoľahnúť jedine na seba. Polícia je v tom, mafia je v tom, všetky karty hrajú proti vám. Budete sa musieť v tom chladnom, zasneženom a temnom New Yorku prebojovať len s jednou pištoľou.

 _______________________________________________________________________

6. miesto – Bioshock (Garry Schyman)

Prvý diel si ma získal nádherou hlavnou témou, kde cítite zo sólových huslí beznádej ľudí, ktorí zomreli v Rupture. Máte pocit plakať, schovať sa do klbka. „Welcome to Rapture“ je legendárna skladba. Sólo hrajú znovu husle a v hre práve prechádzate prvou uvítacou scénou, kde je vám mestečko predstavované v jeho celej zašlej kráse a vy sa len dívate a žasnete, počúvate a takmer nedýchate. V súbojoch je naopak hudba veľmi rytmická a doslova cítite unikajúcu paru Veľkého tatka, ktorý vás naháňa so zúrivosťou tucta býkov.

 _______________________________________________________________________

5. miesto – Mafia (Vladimir Šimůnek)

https://www.youtube.com/watch?v=eA8C9SXISHQ

Rízo česká mafiánska hra, ktorá mi učarovala pred mnoho rokmi. Okrem hry mi zostala hlboko v pamäti aj hudba, ktorú si púšťam, pískam, spievam a niekedy aj hrám s kapelou. Vymenovávať známe perly ako La Verdine, Minor Swing, Belleville a chlapcov z Caravany by bolo ako nosenie dreva do lesa. Všetko sú to známe klasiky, ktoré netreba ani opisovať – stačí si ich vychutnať počúvaním! Pri jazde dobovými autami mestom mi vyčarovala úsmev na tvár práve Belleville alebo Minor Swing. Pri úteku pred strelbou naopak rytmické La Verdne. Nahrávky sú krásne autentické a je v nich vidieť umenie. Češi jednoduše umí!

 _______________________________________________________________________

4. miesto – Hitman 2: Silent Assassin  (Jesper Kyd)

Neskutočne nabitý soundtrack od Jespera Kyda. Už len hlavná téma „Silent Assasin“ v čele so zborom (milujem zbory v hudbe), ktorý začína sólo, rytmicky ho doprevádzajú najskôr spodné sláčiky (čelá, kontrabasy) a neskôr aj prvé a druhé husle. Neskôr výrazne zaznie aj trúbka, ale to by som zbytočne moc rozoberal skladbu. V skladbe „Waiting for action“ Jesper neustále používa v spodných sláčikoch dramatický motív, ako keby stále na niečo čakal a v tomto momente názov vystihuje naozaj aj hudbu. Autor nás napína a my sa pýtame: „Dočkáme sa vôbec?“. Dočkáme, ale až v nasledujúcej skladbe „Action Begins“, kde využíva rovnaký motív, no tentoraz v dychoch. 47čka najvýraznejšie zažiari podľa mňa v skladbe „47 Makes a Decision“, čo je lahoda počúvať. Majestátnosť skladby ako keby opisovala zabijáka, jeho rolu a skill, aký má.

„Bojte sa ma, prichádza zabiják všetkých zabijákov – Hitman, 47čka, Silent Assassin!“

 _______________________________________________________________________

3. miesto – Might and Magic VI Mandate of Heaven (Steve Baca, Robert King, Paul Romero a Jennifer Wang)

Na tretie miesto dávam môj obľúbený Might and Magic, respektíve jeho šiesty diel. Tu je hudba doslova relaxačná. Počujete švitorajúcich vtákov, hlavnú úlohu tu hraju dychové nástroje – flauta, hoboj, doprevádza ich čembalo – to bolo hneď prvé mesto Nový Sorpigal, no najkrajší „song“ je ako objavujete mestečko, kupujete si kúzla, zbrane, zbroje, čembalo hrá melódiu, gitara ho doprevádza prenádhernými akordami pri ktorých zabudnete na všetky svoje problémy a problémy ľudstva, kašlete na to, že ste nezaplatili účet za elektrinu, nemyslíte na nič, len na túto nádhernú hudbu. Hneď akonáhle vstúpite do dungeonov, viete, že je niečo zlé – povedia vám to aj samotné postavy. Každý dungeon má špecifickú hudbu, každé mesto, a tak len z prvých taktov viete, o aké mesto alebo dungeon sa jedná, kreslíte si mapu v hlave, viete podľa hudby, kde je aká miestnosť, kde je schovaná truhlička, kde na vás vybafne nepriateľ. Keď zaznejú prvé akordy, ktoré ako keby autori skopírovali od Bacha (tokáta a fúga d-mol) a Albinionového Adagia. V tomto prípade tu zaznie mužský zbor a naozaj to znie ako v chráme.

 _______________________________________________________________________

2. miesto – Fallout 2 (Mark Morgan a Rick Jackson)

Hudba mizérie. Beznádeje. Od prvej skladby „Maybe“, ktorá ako keby z oka vypadla šlágrom z 30tych rokov sa prejde k nemilosrdnej skutočnosti – je po atómovej vojne, ľudstvo je na kraji vyhynutia a celý svet sa podobá skôr na púšť s pár „oázami“ ako na kedysi žijúcu a prekvitajúcu planétu. Táto hudba univerzum Fallouta dokonale vystihuje. Rád si ju púšťam aj pretože v nej autori použili netradičné nástroje. Hudba ako keby znela ako ozveny ľudstva a hovorila: „Pozrite, čo ste urobili.“ Niekedy môže byť až desivá a vyvolávať vo vás beznádej, skľúčenosť. Niekedy v nej počujem iskru nádeje, začínajúci nový ľudský druh, ktorý buduje od píky. Inokedy otrokárov, šlapky, špinu, polorozpadlé budovy, choroby, hnus – jednoducho Fallout taký, aký je aj v hre. Veľká vďaka, Mark Morgan a Rick Jackson.

 _______________________________________________________________________

1. miesto – Warcraft

Jednoznačne je to pre mňa TOP séria s famóznou hudbou a príbehom. Ako Warcraft nemyslím len prvý diel, skôr diel druhý, tretí a World of Warcraft, kde bola hudba najvýraznejšia. Jason Hayes, Tracy W. Bush, Derek Duke a Glenn Stafford odviedli neskutočnú robotu, kedy využili maximálnosť klasického orchestra, hutného zboru a elektronickej hudby (aj keď tú viacmenej využili tiež v Matrixe). Ak chcete, aby som napísal jednotlivú hru, hovorím Warcraft 3. Stačí sa započúvať do „A Call to arms“, bravúrneho gradovania, ktoré spolu s trailerom tvorí špičku hudobno-herného žánru. Naozaj som nič lepšie nepočul-nevidel. Boj orkov s ľuďmi je tak epicky urobený, že vždy, keď sa na neho pozerám, vŕknu mi slzy do očí, zaleje ma pot a zježia sa mi vlasy a predstavím si príbeh sveta Warcraftu, Thralla, Hellscreama, zákerného Arthasa a mnoho ďalších postavičiek, s ktorými som toho veľa prežil – jednoducho ma tá hudba dojme.

E3 2001 Trailer z Warcraftu 3 spolu s hudbou „A Call to arms“

Text:

Gloria, Honorifice, Praelium Facio
Animus, Gradior Quo, Prodo
In Excelsis, Precedo, Bellator, Decerte, Adversa, Incurro, Invadoria

Desideratus Fatum
Desideratus Bellum
Glory, Honorably, Join battle

Preklad do angličtiny:
Courage, By marching to death, Bring forth

In the highest, Excellence, Warrior, Fight to the finish, Against enemies, Attack, Invade

Welcome fate
Welcome war

Hudba z World of Warcraftu je napísana krásne jednoducho, prehľadne, viete presne nástup nástrojov a aj bez partitúry sa v skladbách dokonale vyznáte a to ma na tejto hudbe fascinuje. Nie je prekombinovaná, v každej skladbe sa nájde množstvo výnimočných tém a okamihov a najpodstatnejšie je, že hre sadne ako zadok na šerbeľ. A ani po desiatich rokoch ma nezačala táto hudba nudiť.

 

Čestné miesta (zoradenie je čisto náhodné, možno budem dopĺňať):

  • Gothic 3: Aj keď si hudbu z tejto hry po dlhšom čase neviem presne vybaviť, hudba je to podarená. Využíva ako zbory, tak plný symfonický orchester a je to na nej počuť. Hlavná téma je velkolepá. (Kai Rosenkranz)
  • Doom II: Začína to jednoduchou rytmickou basovou linkou, pridajú sa bicie a nakoniec nastupuje akordická melódia. Prvý song sa stal legendárnym aj vďaka skvelému skladateľovi Bobby Prince. Tu je prvý Doom.
  • Braid: Keby nebola v Braid taká výnimočná hudba, asi ťažko by som si na ňu spomenul. Nie je to orchestrálna ale komorná skladba so sólovými husľami. Melódia je ľudovejšie pojatá a celý soundtrack je taký meditačný. Jedinou vadou na kráse môže byť to, že to nie je originálne vytvorený soundtrack pre hru, skladby existovali už predtým. (Jami Sieber a Shira Kammen)
  • Icewind Dale a pokračovanie: Milujem izometrické RPG a špeciálne, keď sú od Black Isle. Hra je oproti Baldurovi oveľa akčnejšia, no hudba je rovnako kvalitná a nezabudnuteľná. Hlavne druhý diel prináša krásne spomienky. (Jeremy Soule a Inon Zur)
  • Baldur’s Gate 2: Legendárne RPG od Black Isle s krásnou hudbou. (Michael Hoenig)
  • Grand Theft Auto: Vice City: Toto je jediné GTAčko, v ktorom sa mi piesne, ktoré hrali v rádiu, keď ste jazdili autom, páčili. Nie je to originálny soundtrack, v hre tohto rozmeru (open-world) sa hodia skôr reálne songy, ktoré existovali už predtým – hity z 80 rokov! Najšťastnejší som bol za volantom, keď začal hrať Michael Jackson – Billie Jean! OU YEAH!
  • Rayman Origins: Tento soundtrack vám pri hraní hry musí privodiť blažený úsmev na tvári. Keď som prvýkrát zobral veľkú svetlušku a začal hrať prvý song, skoro som umrel od smiechu :D.  (Christophe Heral a Billy Martin)
  • Diablo 2: Temná gitarová hudba. Na rozdiel od Raymana, tu sa žiadny smiech nekoná. A to je veľmi dobre. Hre to sadne. (Matt Uelmen)
  • Mass Effect trilógia: Skôr ako hudbu som vnímal Mass Effect ako jednoliate dielo kuté precízne majstermi z Bioware. Hudba tejto trilógii dodávala správny nádych, aký by mala mať každá space opera. Autorov je trochu viac, aj tak ich tu vypíšem. (Jack Wall, Sam Hulick, Richard Jacques, David Kates, Jimmy Hinson, Brian DiDomenic, Sascha Dikiciyan, Cris Velasco, Christopher Lennertz and Clint Mansell)
  • The Neverhood: Bože, toto je geniálne dielo šialenej hlavy. Túto hudbu môžem počúvať stále. Hudba je veľmi voľná, zložená z malej gitarky, malých bicích, smiechu, plaču, brblania, mumlania, kriku, dychových nástrojov a celkovo pôsobí ako z iného sveta ale k Neverhoodu sa strašne ale STRAŠNE hodí. Len keď ju budete počúvať nahlas doma alebo inde, tak sa nečudujte, že sa na vás budú dívať, ako keby vám šiblo :D. (Terry Scott Taylor)
  • Deus Ex: Vždy, keď začnem čítať knihu od Dicka, pustím si k tomu túto hudbu. Krásne dielo akoby z budúcnosti, nedotknuté dnešným svetom. V hudbe môžete počuť ako sa hrdinovi v žilách prevaluje nanotechnológia. (Alexander Brandon, Michiel van den Bos, Dan Gardopée)
  • Metal Gear Solid: Taktická špionážna akcia a jedna z najlepších hier na PlayStation. Teraz hovorím za celú sériu – Kojima do hry vniesol príbeh, no hudba mu vniesla život
  • Final Fantasy XIII: Keď už sme u tých japoncov… Japonci majú pre nás európanov špecifickú hudbu. Spojením Japonska a zvyšku sveta vznikne unikátna hudba, ktorá je mi nesmierne príjemná. Hlavne pri putovaní s Lighting, ktorú nadabovala moja obľúbená dablérka Ali Hillis (Liara z Mass Effect).
  • Wipeout HD Fury: Nebojím sa povedať, že to je najlepší soundtrack k závodnej hre. Keď hráte a v tej rýchlosti musíte zatáčať, vyhýbať sa nepriateľským raketám, brať boosty na rýchlosť, táto hudba vám dodá potrebnú energiu a zachvíľu vás zhipnotizuje natoľko, až budete jedno s hrou.
  • Planescape: Torment: Výborný soundtrack k najlepšiemu RPG zážitku hernej histórie. Čo viac dodať? Zahrajte si to. Vypočujte si to. Ako jeden pán povedal: „Planescape: Torment je jedna z najlepších kníh, ktorú budete čítať.“ (Mark Morgan a Richard Band)
  • Fallout 3: „I Don’t Want To Set The World On Fire“ od Ink Spots je nezabudnuteľný song, ktorý si budem vždy spájať s tretím Falloutom. (Inon Zur)
  • Medal of Honor: Allied Assault: Druhá svetová… vylodenie v Normandii… vypočujte si hlavnú tému. Tá povie všetko… (Michael Giacchino)
  • Unreal Tournament: Moja srdcová záležitosť. Najlepšia multiplayerová strieľačka pod slnkom. CoD sa môže ísť zahrabať, aj Battlefield, aj všetko ostatné… (dont hate me)
  • Battlefield 1942: Rovnako ako u Medal of Honor, vypočujte si hlavnú tému.. epické. V novších Battlefieldoch sa mi upravená téma už nepáčila (Joel Eriksson)
  • Kingpin: Life of Crime: rap plný nadávok v tejto gansterke môžem. A veľmi.

Autor

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *