Monster Bash

Hellrampage arcade Leave a Comment

Halloweenske zachraňovanie zvierat!

Aj keď sú Dušičky už dávno za nami, nedalo mi nepridať do nášho narastajúceho zoznamu hier na DOS jednu klasiku medzi arkádami. Túto hru si pamätajú len praví pamätníci. Vyrobila a vydala ju spoločnosť Apogee, známa predovšetkým pre distribúciu všemožných arkádových hier. Túto hru má na svedomí hlavne dvojica dizajnérov – Frank Maddin a Gerald Lindsly.

Johny Dash! Meno legendárnych proporcií. Meno, ktoré zasialo strach do sŕdc všetkých príšer. Johny je desaťročný chlapec, ktorému sa stratil pes Tex. Po dvoch dňoch sa strhla nečakane silná búrka, ktorá priniesla okrem dažďa aj monštrá. Jedno také, ktoré sa schovávalo pod jeho posteľou, mu prezradilo, že jeho pes bol unesený. Vraj pán Podsvetia (čo si budeme nahovárať, je to upír!) pripravuje armádu, aby prevzal vládu nad svetom (Day World – denný svet). Poslal svojich stúpencov, aby ukradli čo najviac psov a mačiek. Tieto zvieratá chcel neskôr zmeniť na monštrá, ktoré ho budú poslúchať. A jeho milovaného Texa ukryl vo svojom hniezde v Podzemí. Johnyho to tak nasralo, keď to počul, že sa zabudol obliecť a šiel nakopať zombíkom prdel len v pyžame!

A v daždivom počasí plnom bleskov hra začína (a s upravenou Bachovou Toccatou a fugou). Našou úlohou bude v každom leveli oslobodiť všetky zvieratá a ísť do exitu. Zo začiatku treba hrať opatrne, pretože všetko vás môže zraniť. Autori šikovne po úrovniach ukryli rôzne pasce a skrytých nepriateľov, ktorí na vás budú číhať z pod zeme, z náhrobkov, či hrobiek. Niektoré pasce sa dajú zničiť – opotrebované oštepy alebo levitujúce lebky. Hra je obtiažna hlavne z pohľadu nevedomosti. Keď level pár-krát dohráte, zistíte, že vôbec nie je ťažký, len si treba pamätať, odkiaľ na vás nepriatelia budú vyskakovať.

Po audiovizuálnej stránke nemám čo dodať – 16-farebná EGA a IMF AdLib zvuk. Stačí si zahrať prvý level v prvej epizóde a máte odpoveď. Grafická stránka mi pripomenula novšie hry s Dangerous Dave. Postava aj nepriatelia sú krásne animovaní, zvuky a hlášky Johnyho sú zdigitalizované a v pozadí sú vidieť nádherné detaily, s ktorými sa autori pohrali (desivé stromy či tajomné obrazy). Avšak postupom času akoby vývojárom už dochádzali nápady. Prvá úroveň je dokonalá. Geniálna. Ako idete do ďalších levelov, začne byť prostredie prázdne a niektoré levely sú zbytočne nudné a zdĺhavé – v jednom musíte nájsť pri konci úrovne džbán, ten naplniť vodou z vodopádu a ísť poliať všetky malé rastliny, ktoré boli na začiatku úrovne, aby ste po nich vyliezli a mohli zachrániť zostávajúce zvieratá. Cítil som sa ako v Jack a fazuľka, aj keď Monster Bash (MB) nie je žiadna rozprávka, pretože grafická stránka je dosť morbídna. Neodporúčam ju hrať malým deťom.

Veľkou devízou hry je quicksave. Ten som v takto starej arkáde ešte nevidel. Možno to bola prvá hra s touto funkciou, ničmenej je úplne zbytočná. Aj keď si rýchlo uložíte hru (F9), po jej načítaní budete hrať od začiatku levelu, nie tam, kde ste skončili. A to ma riadne naštvalo. Ďalej ma hnevala veľká obtiažnosť druhej a tretej epizódy. Prvá bola z nich najviac vyrovnaná. Bolo to zapríčinené aj tým, že väčšina ľudí hrala len prvú epizódu, ktorú Apogee dávalo zadarmo ako „shareware“. Ostatné ste si museli kúpiť. Celkovo je v hre 28 levelov. IMHO by stačila len prvá epizóda a bol by som na výsosť spokojný.

Hey you, don’t you EVER call me cute!

Autorom som bol vďačný hlavne za to, že MB nie je obyčajná plošinovka, ktorú ste mohli po tuctoch nájsť v deväťdesiatych rokoch. Postupom času vývojári do hry pridali hádanky, ktoré musíte riešiť. Napríklad si z oživlého kameňožrúta vyrobiť plošinku, nájsť nádobu na magickú vodu, či sa dostať pomocou obrích topánok do ďalšej časti levelu, ktorá je zaplavená ohňom.

Používanie praku je v tejto hre veľmi zábavné. Veľmi dobre je urobená fyzika kameňov pred a po dopade. Môžete strieľať niekoľkými smermi a kamene sa od prekážok odrážajú a niekedy tieto odrazy musíte využívať pri riešení hádaniek. Prak si vylepšujete muníciou, ktorá je veľmi obmedzená. Dá sa nájsť trojitá alebo silná strela, či navádzaná raketa.

Prvý súboj s bossom odohráte doslova proti sebe. Strašne mi tento súboj pripomenul prvého Princa. Umelá inteligencia klonu je výborná, veľmi dobre sa uhýba strelám, ktoré proti nemu pošlete. Pán neviditeľný v leveli pripomínajúci Castlevaniu mi zase pripomenul krásne zážitky u Theme Hospital.

Aj keď som písal, že autorom postupne dochádzali nápady, nie je to úplne pravda. Snažili sa vždy priniesť zmenu v level dizajne, pridať novú funkciu, ktorá by hráča mohla zabiť a niekedy tieto funkcie kombinujú, takže máte problém neskapať.

[su_box title=“Zaujímavosti:“ style=“noise“ box_color=“#e36b00″ title_color=“#000000″ radius=“11″]
  • Počas vývoja mala hra názov „Graveyard“.
  • V júli roku 1993 vyšla nová verzia shareware verzie s názvom Monster Bash „Lite“ 2.1. Obsahovala z prvej epizódy len 3 levely (z celkových 10), pretože pre veľa ľudí bolo príliš náročné stiahnuť 1 MB .zip súbor cez internet. Dnes sa na tom dá len zasmiať 🙂
  • V neregistrovanej verzii (shareware) ste nemohli používať cheaty. Ak ste si hru kúpili, túto funkciu to vyplo.
[/su_box] [su_spoiler title=“Cheaty“ icon=“arrow-circle-2″] [Z]+[F10] – dostaneš 5 extra životov
Funguje len v registrovanej verzii.[/su_spoiler] [su_spoiler title=“Ovládanie“ icon=“arrow-circle-2″]

Šípky – pohyb
Ctrl – skok
Alt – streľba[/su_spoiler] [yasr_overall_rating size=“large“] [yasr_visitor_votes size=“medium“]


  • Výrobca a Distribútor: Apogee
  • Rok vydania: 1993
  • Platformy: DOS (shareware verzia), Windows
  • Extra

 

Autor

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *