Monster Bash je ďalším remakom od Apogee, podobne ako sme tu už mali Crystal Caves alebo Secret Agent. Vyšiel z ničoho nič a ja som si jeho existenciu všimol len nedávno, keď som si pozeral, či nejakú novú hru nevydalo. Tak som si ho chcel pripomenúť a predstaviť túto plošinovku aj hráčom, ktorí ju nehrali. Poďme na to.
Monster Bash je výborná plošinovka. Vyrobila ju spoločnosť Apogee v roku 1993 a vydala ju podobne ako svoje ďalšie hry – štýlom shareware, čiže prvú epizódu zadarmo a ďalšie dve ste si museli kúpiť. Túto hru vytvoril tím v počte 8 vývojárov a hlavná bola dvojica programátorov a dizajnérov – Frank Maddin a Gerald Lindsly. Grafickú stránku vytvorila Amanda Dee, animácie Jeff Dickens a hudbu Rob Wallace. Hra mala počas vývoja názov ‘Graveyard’, v preklade Cintorín, keďže autori chceli urobiť hru s halloweenskou tématikou. Po vydaní vyšla zadarmo kompletne celá epizóda, no tá bola pre mnohých ľudí príliš veľká na stiahnutie – mala až 1 MB. V tom čase to bolo ohromné množstvo dát a internet bol len v plienkach. Autori preto urobili novú shareware verziu Moster Bash Lite len s prvými troma levelmi, ktorá bola menšia a ľahko prístupnejšia všetkým hráčom. Ďalšou zaujímavosťou bolo, že cheaty ste mohli používať len v zakúpenej verzii so všetkými troma epizódami – v shareware to nešlo. V roku 2014 bola hra znovu vydaná na GoG a 21. Októbra minulého roku vyšiel remáster. Autori pridali parallax a enviromentálne efekty, plynulejšie ovládanie, vylepšenú vizuálnu stránku, archivementy, nové stupne obtiažnosti, online rebríček a editor levelov. Po prejdení epizódy si môžete pozrieť, čo ste v leveli nezobrali a na akú najvyššiu obtiažnosť ste ho prešli alebo s akým skóre či za aký čas. Keď som prešiel hru, pozrel som si, koľko ľudí ju tiež prešlo – len 4,6%. A prvú epizódu len 10%, čo je veľmi málo.
V Monster Bash budete hrať za 11 ročného chlapca Johny Dash, ktorému sa stratil jeho pes Tex. Po dvoch dňoch sa strhla nečakane silná búrka, ktorá priniesla okrem dažďa aj monštrá. Jedno také, ktoré sa schovávalo pod Johnyho posteľou, mu prezradilo, že jeho pes bol unesený. Vraj pán Podsvetia (upír) pripravuje armádu, aby prevzal vládu nad svetom (Day World – denný svet). Poslal svojich stúpencov, aby ukradli čo najviac psov a mačiek. Tieto zvieratá chcel neskôr zmeniť na monštrá, ktoré ho budú poslúchať. A jeho milovaného Texa ukryl vo svojom hniezde v Podzemí. Johnyho to tak naštvalo keď to počul, že sa zabudol obliecť a šiel nakopať zombíkom prdel len v pyžame a s prakom!
Hra začína v daždivom počasí plnom bleskov (a s upravenou Bachovou Toccatou a fugou). Vašou úlohou bude v každom leveli oslobodiť všetky zvieratá a nájsť exit. Zo začiatku treba hrať opatrne, pretože všetko vás môže zraniť. Autori šikovne po úrovniach ukryli rôzne pasce a skrytých nepriateľov, ktorí na vás budú číhať z pod zeme, z náhrobkov, či hrobiek. Niektoré pasce sa dajú zničiť – napríklad opotrebované oštepy alebo levitujúce lebky. Hra je ťažká hlavne z pohľadu nevedomosti. Keď level pár-krát dohráte, tak zistíte, že vôbec nie je ťažký, len si treba pamätať, odkiaľ na vás nepriatelia budú vyskakovať a všímať si detaily. V Monster Bash máte 9 HPčok na ľahkú obtiažnosť, 6 na strednú a 3 na ťažkú a Nightmare. Keď ich stratíte, respawnete sa buď na začiatku alebo v aktivovanom checkpointe. Nie je tu Game Over obrazovka – len na Nightmare nefungujú checkpointy a keď zomriete, musíte ísť celý level odznova. Ja som hral na strednú obtiažnosť a bolo to tak akurát.
Audiovizuálna stránka bola výborná aj v roku vydania a dnes ju autori skvelo upravili. Grafika mi pripomenula Dangerous Dave – na celú sériu tu tiež nájdete videorecenziu. Postava Johnyho aj nepriatelia sú krásne animovaní, zvuky a hlášky sú zdigitalizované a v pozadí sú vidieť nádherné detaily, s ktorými sa autori pohrali (desivé stromy či tajomné obrazy, ktoré na vás kukajú). Avšak postupom času akoby vývojárom dochádzali nápady. Prvá úroveň je dokonalá a využíva tématiku halloweenu naplno. Ako idete do ďalších levelov, začne byť prostredie čoraz viac prázdnejšie a niektoré levely sú zbytočne nudné a zdĺhavé. Žánrovo by som Monster Bash priradil aj k metrodvanii – v jednom podzemnom leveli musíte nájsť pri konci úrovne džbán, ten naplniť vodou z vodopádu a ísť poliať všetky malé rastliny, ktoré boli na začiatku úrovne, aby ste po nich vyliezli a mohli zachrániť zostávajúce zvieratá. Cítil som sa ako v Jack a fazuľka, aj keď Monster Bash (MB) nie je žiadna rozprávka, pretože grafická stránka je dosť morbídna. Neodporúčam ju hrať malým deťom. Je krvavá a keď zabijete zombíka, vylezú z neho vnútornosti a očné bulvy. Takže si to môže podať ruku s Doomom, ktorý vyšiel tiež v tom istom roku.
Používanie praku je v tejto hre veľmi zábavné. Veľmi dobre je urobená fyzika kameňov. Môžete strieľať niekoľkými smermi a kamene sa od prekážok odrážajú a niekedy tieto odrazy musíte využívať pri riešení hádaniek. Prak si vylepšujete muníciou, ktorá je obmedzená. Dá sa nájsť trojitá alebo silná strela, či navádzaná raketa, ktorá sa aktivuje len keď vidíte nepriateľa. Väčšina z nich sa dá zabiť len štandardnou muníciou. Sú tu aj minibosáci a niekoľkokrát si zabojujete sami proti sebe. To mi zase pripomenulo Princa z Perzie.
Autorom som bol vďačný za to, že Monster Bash nie je obyčajná plošinovka, ktorú ste mohli po tuctoch nájsť v deväťdetiatkách. V leveloch postupne nájdete hádanky, ktoré musíte vyriešiť. Spomínanú magickú vodu, ktorou polejete rastliny, potom si môžete z oživlého kameňožrúta vyrobiť plošinku a preskákať po ňom cez zatopené miestnosti alebo sa pomocou obrích topánok vystreliť do ďalšej časti levelu. Levely sú šikovne nadizajnované. Každý jeden toho ukrýva oveľa viac než sa na prvý pohľad zdá a vašou prirodzenou zvedavosťou ich môžete odhaliť. Nenúti vás preskúmať celý level – niekedy oslobodíte zavreté zvieratá hneď a môžete ísť do exitu. Ale mne to nedalo a tak som sa pýtal: Čo je na tom strome, dá sa tam ísť? Keď som chvíľu počkal, uvidel som lietajúcu metlu, ktorá ma dostala vyššie. A preskákaním cez oblaky som našiel ďalší kus levelu. Hra vás odmeňuje za vašu zvedavosť ďalšími časťami levelov, kde sa síce dostanete oveľa ťažšie, no čaká na vás slušná odmena. Bonusov, ktoré môžete v hre zbierať je viac. Zobratím všetkých maškŕt dostanete veľký bonus. Zničením všetkých lebiek dostávate ďalší. Bonus dostávate aj za to, ako rýchlo ste prešli hru alebo koľkokrát ste zomreli. Dajú sa tu nájsť aj tajné miestnosti, kde nájdete truhlice s pokladom či postavou Johnyho.
Celkovo je v hre 28 levelov. V pohode by stačila len prvá epizóda a vôbec by som sa nesťažoval. V každom leveli sa autori snažili priniesť niečo nové. V prvom sa budete vyhýbať krvavým kopijam a prechádzať po rozpadajúcom sa drevenom moste. V druhom sa môžete pozrieť do interiérov, sú tu nepríjemné kobry lezúce z chladných kamenných špár a hnusní kostlivci. V treťom sa dostanete do rozsiahleho podzemia a zveziete sa na oštepe s myšou. Celý ďalší level sa odohráva v podzemí – na začiatku stretnete draka, takže musíte ísť potichu, sú tu samohybné boty, ktoré vás môžu vystreliť alebo nebezpečné kryštálové bodce a občas budete musieť posunúť niekde kamenné bloky, aby mohol golem prejsť a vy ho mohli použiť ako plošinu. V ďalšom leveli je smrtiaca hmla, takže nemôžete spadnúť, napadnú vás lietajúce monštrá a autori predstavia vodu, v ktorej sa po čase utopíte, ak si nedáte pozor. Potom sa presuniete do prostredia s bodliakmi na drevenom povrchu. Tam sa ale moc nezdržíte a následne sa dostanete do strašidelného domu, v ktorom sa budú pohybovať neviditeľní nepriatelia s klobúkom. Pripomenuli mi Theme Hospital. Tento level ma štval, pretože je tu veľa skákania po malých lampách, ktoré musíte najskôr rozbiť. A rozbiť musíte aj ventilátory, aby ste na nich mohli preskákať. Poskáčete si po gauči a level dizajn bude oveľa zložitejší. Trochu lepšia časť je na streche domu – tá ale tiež pôsobí mätúco kvôli príliš zložitému level dizajnu. Nepomôže vám ani sledovanie dýky, ktorá slúži ako kompas. V poslednom desiatom leveli si zabojujete proti kyklopovi, čo je boss prvej epizódy.
Začiatok druhej kampane je srandovný, pretože vás zoberú impovia do pekla a jeden pekelný kuchár z vás bude chcieť urobiť polievku. Sú tu úplne nové assety, noví nepriatelia a obtiažnosť je oveľa väčšia. V treťom leveli vás čaká miniboss, ktorý je veľmi jednoduchý – stačí sa mu vyhýbať a strieľať do ruky. Niektoré levely sú fakt krátke a prejdete ich do dvoch minút. Je tu hmyz, ktorý vás nechá na pokoji, ak po ňom nestrieľate, potom zuby, ktoré sa na vás prilepia a nebudú chcieť pustiť – zbavíte sa ich podobne ako pavúkov v Duke Nukem 2. Sú tu prerastené zelené monštrá, ktoré vedia otriasť obrazovkou a jedno malé chlpaté, ktoré sa kameňmi nedá zabiť a zožerie ich. Predposledný level druhej kampane je veľmi nepríjemný, budete sa v ňom strácať a nebudete vedieť ako ďalej, pretože tu sú zeleno zafarbené plošiny, cez ktoré môžete prepadnúť a nie sú moc dobre viditeľné. Level dizajn mi neprišiel moc dobrý. Na konci vás čaká vedec, ktorý sa premenil na muchu. Bude po vás hádzať vajíčka, z ktorých sa vyliahnu muchy.
Tretia kampaň prináša opäť nové assety a vracia halloweensku tématiku. Je tu veľa tekvíc a aj noví nepriatelia s tekvicovou hlavou. Keď ho zabijete, stane sa z jeho hlavy bomba a môže vás zraniť. Sú tu vlkodlaci, ktorí skáču a v druhom leveli stretnete votrelcov. Tu si musíte dať pozor na jednu tekvicu, ktorú použijete ako plošinu. Ak si ju posuniete dole, nedostanete sa k mačke, a tak nemôžete dokončiť level a musíte ísť celý od znovu. Levely v močiari ma vytáčali, pretože sa autori snažili o akýsi 3D efekt skákania a je to len na škodu. Budete často umierať, pretože voda vás hneď zabije a je tu plno pavúkov. Zabojujete si proti medúze, ktorá vás premení na kameň a sú tu tuhé a otravné babizne s raketometom. Level v jaskyni je nepríjemný – musíte nájsť kameň a dotlačiť ho cez pol levelu. Je tu veľa pascí a niektoré sú neviditeľné a len svietia. Posledný krát si zabojujete proti svojmu klonu a v predposlednom leveli si zalietate na metle, čo bolo super oživenie. Hádzať bomby na vás budú tigrie lietadlá a musíte nájsť vchod do pevnosti. Budete sa musieť schovať do oblaku a ten vás tam donesie. Finálny boss je jednoduchý – horšie je nájsť k nemu cestu. Ale súboj to ani nie je – zničíte všetky netopiere a zhodíte ho spiaceho na bodáky.
Monster Bash je veľmi dobrý remáster. Apogee priviedlo na nové systémy ďalšiu svoju kvalitnú plošinovku, na ktorú by hráči nemali zabudnúť.
- Joe Siegler o Monster Bash na jeho blogu – https://joesiegler.blog/2018/04/happy-25th-to-monster-bash/
- Oficiálny launch trailer – https://www.youtube.com/watch?v=31kSutx5AjI