Master of Orion II: Battle at Antares

Hellrampage1996, 4x, DOS, sci-fi, strategy, tahova Leave a Comment

Prvý Master of Orion vyšiel v roku 1993 na DOS a spopularizoval žáner vesmírnych ťahových stratégii s prívlastkom 4x. Už som ho pred niekoľkými rokmi rozobral v dlhom videu. Druhý diel vyšiel o tri roky neskôr, v roku 1996 tiež na DOS, priniesol veľa vylepšení a zdokonalil už tak skvelú hru. Od Master of Orion sa mnohé dnešné moderné stratégie učili. Dnes si rozoberieme aké vylepšenia druhý diel priniesol a pozrieme sa, ako sa po rokoch hrá.

Hlavnými dizajnérmi boli Steve Barcia a Ken Burd. Hudbu skomponovala Laura Barratt. Do hry sa skvelo hodí, pretože je tajomná ako sám vesmír, no je príliš krátka. Doslova v nej počujete, ako sa otáčajú obrovské planéty a putujú prázdnotou okolo hviezd. Pustil by som si ju k čítaniu nejakého skvelého sci-fička od Reynoldsa, Lema alebo Bradburyho. Každá rasa má svoju hudbu, no tú počujete len, keď s ňou vediete diplomatický rozhovor. Antarani majú tiež svoju vlastnú zlovestnú tému. Hru znovu vyrobila spoločnosť Simtex, ktorá vytvorila už prvý diel. Ten bol u recenzentov kritizovaný za zlú grafickú stránku, preto sa autori rozhodli, že ju v druhom diele vylepšia. Okrem toho pridali množstvo iných vylepšení. O nich si povieme ďalej. Druhý Orion vyšiel v Severnej Amerike 22. novembra a v Európe 16. decembra 1996. Do polovičky januára 1997 sa predalo viac než 200 tisíc kópii celosvetovo, takže hra mala úspech. U kritiky si viedla tiež veľmi dobre. Z deviatich recenzií dostala 84%. Hráči ju majú aj dnes veľmi radi a považujú ju za jednu z najlepších 4x vesmírnych ťahových stratégii.

V Master of Orion budete cestovať po galaxii, nachádzať nové systémy a planéty, kolonizovať ich, budovať na planétach infraštruktúru, starať sa o svoju rasu, vyvíjať nové technológie, stavať lode, ktoré si môžete sami nadizajnovať, stretávať vo vesmíre nové rasy, bojovať o systémy, zakladať aliancie a bojovať vo vesmíre v ťahových súbojoch. Master of Orion môžete hrať ako chcete. Máte tu toľko ciest, ktorými sa môžete vydať, že si nebudete zo začiatku vedieť vybrať. Môžete ísť cestou špiónov a kradnúť ostatným technológie. Môžete si vylepšovať pozemné vojsko a planéty obsadzovať silou. Môžete vyhrať mierovou cestou – keď budú v galaxii kolonizované všetky planéty, začne hlasovanie. Ak získate ¾ hlasov, stanete sa vládcom celej galaxie. Môžete sa sústrediť na vyvíjanie silných zbraní, rakiet a lodí a ísť zničiť strážcu planéty Orion a následne vtrhnúť k Antaranom do ich galaxie. Môžete tu vyvinúť svoju hviezdu smrti a ak sa vám nebudú páčiť činy nejakej rasy, s touto obriou konštrukciou mu môžete celú planétu zničiť. Možností ako hrať a vyhrať hru v Master of Orion je veľa a je len na vás, ako ju budete hrať.

V druhom diele je vesmír zasadený po dlhej vojne, v ktorej bojovali dve mocné rasy – Orioni a Antarani. Vyhrala rasa Orion, ktorá Antaranov namiesto vyhladenia uväznila do malého vreckového vesmíru. Orioni potom odišli preč z galaxie a pri ich domovskej planéte zanechali extrémne silného robotického strážcu, ktorý ich svet ochraňoval. Vy s ďalšími rasami začínate v dobe, kedy sa Antarani vyslobodili z väzenia a začali napádať galaxiu, z ktorej pochádzali Orioni. Nie je tu žiadna kampaň, len náhodne generovaná galaxia podľa toho, aké nastavenie si na začiatku vyberiete. Je tu päť stupňov obtiažností. Na najľahšej máte veľkú výhodu v diplomacii a boji, takže je najlepšia pre nováčikov. Strednú obtiažnosť odporúčam pre pokročilých hráčov. Na ťažkej a nemožnej obtiažnosti máte nevýhodu v diplomacii a súboji. Potom si vyberáte veľkosť galaxie – od najmenšej až po najväčšiu. Pre nových hráčov odporúčam dať najväčšiu alebo veľkú, pretože v nej máte najviac planét. AIčko nebude až také agresívne, pretože bude mať miesto kam expandovať. Ak budete ale čakať na útok dlho, iné rasy sa príliš rozšíria a budú mať nad vami výhodu. Najťažšie je hranie v najmenšej galaxii. Je tam najmenej systémov, ktoré s ďalšími rasami rýchlo kolonizujete a ak hráte proti agresívnejším rasám, tie na vás zaútočia. Ja som si skúsil ako najmenšiu galaxiu proti jednej rase, tak strednú proti trom ďalším a najväčšiu proti až siedmym ďalším rasám.

Celkovo je na výber až 13 rás, no nové sú len tri – eleriani skvelo ovládajú lode a už od začiatku majú preskúmaný celý vesmír. Gnolamsovia sú skvelí obchodníci, takže zarábajú veľa peňazí. Ich nevýhodou je, že sú zvyknutí žiť na planéte s nízkou gravitáciou. Treťou novou rasou sú trilariani. Je to vodná rasa, ktorá má výhodu na planétach s vodou. Tam má ohromný populačný boost, rovnako ako bonus na produkciu jedla. Tundru a bažiny má táto rasa tiež rada a rýchlejšie sa pohybuje po vesmíre vďaka svojej mysli. Ostatné rasy som rozobral pri prvom diele. Najťažšou rasou sú určite Silicoidi, pretože sa veľmi pomaly rozmnožujú a nie sú schopní nadviazať diplomatické vzťahy s inými rasami. Odporúčam začať prvú hru s ľuďmi alebo Psilonmi, ktorí sú najľahší. Ľudia majú bonus do diplomacie a Psiloni zase kreativitu, čo im dovoľuje vyvíjať viac technológii naraz. Alebo si vytvorte svoju vlastnú rasu a dajte jej výhody a nevýhody, ktoré chcete.

Druhý diel je oveľa ľahší na naučenie sa. Už nepotrebujete listovať manuálom, aby ste zistili, na čo slúžia aké ikonky. Všetko je v hre vysvetlené, keď na to kliknete pravým tlačidlom myšky. Ak sa chcete hru naučiť, je tu veľmi ľahká obtiažnosť a môžete si nastaviť najväčšiu galaxiu. Umelá inteligencia sa nebude chovať agresívne a aj keď bude s vami v aliancii, nebude vám kradnúť technológie. To ma pri vyšších obtiažnostiach štvalo. Že som bol s nejakou rasou v aliancii a ona mi napriek tomu stále kradla so svojimi špiónmi technológie. Keď som jej povedal, aby prestala, tak mi vyhlásila vojnu. Ja, keď som jej ukradol jednu technológiu, tak mi vyhlásila vojnu. Aby ste nejakej rase zabránili v kradnutí, musíte mať veľa špiónov a vyvinúť si technológie, ktoré vám zvýšia úspech v špiónskych akciách – napríklad telepatiu alebo neurálny skener. Ak chcete ešte väčší bonus, pri výbere rasy si môžete vytvoriť vlastnú a namaxovať jej všetky body do špionáže. Špióni sú veľmi silné a lacné jednotky, ktoré môžete proti iným rasám použiť hneď na začiatku. Stoja 100 produkčných bodov a jeden špión vás na udržanie vyjde na 1 miliardu kreditov za ťah. Aby ste ich mohli použiť, musíte samozrejme najskôr nejakú rasu v galaxii nájsť a kontaktovať. Potom jej môžete buď začať kradnúť technológie alebo ničiť budovy na planétach. To prirodzene bude viesť k vojne s danou rasou. Diplomacia tu je riešená dobre. S každou rasou si postupne budujete vzájomnú náklonnosť alebo nevraživosť a postupne môžete uzavrieť pakt o neútočení, obchodovaní alebo vede. Obchodovanie spočiatku bude nevýhodné, no po pár ťahoch začnete prosperovať. Vo vede vám naopak daná rasa výrazne pomôže a zrýchli tak vývoj technológii. Nakoniec môžete vytvoriť alianciu. Vďaka nej môžete obsadiť planéty v systéme, kde ich má váš parťák a nebude ho to štvať. Ak ale už raz porušíte mier alebo použijete špiónov, AIčko si to zapamätá a už vám nebude veriť. Tiež ho bude štvať, ak mu viackrát po sebe nevyhoviete alebo ho budete naopak príliš veľa otravovať. S rasami si inak môžete aj vymieňať technológie, dávať im peňažné dary či prenechať celú planétu, alebo naopak niečo od nich požadovať.

Okolo každej hviezdy tentoraz môže obiehať oveľa viac planét. Môžu tam byť len plynní obri alebo nemusí tam byť žiadna planéta. Bohatstvo planét zistíte jednoducho, keď nad ňou prejdete myšou. Sú rozdelené od veľmi zlých až po veľmi bohaté. Niektoré sú toxické, iné neúrodné alebo majú vysokú či nízku gravitáciu. Najlepšie je zo začiatku kolonizovať čo najbohatšie a najväčšie planéty, no postupne sa oplatí kolonizovať aj horšie planéty. Síce dlhšie trvá, než na nich postavíte budovy na obohacovanie pôdy, no keď budete mať správne technológie, aj takéto zlé planéty vám môžu priniesť veľa kreditov alebo bodov do výskumu. Keď získate pokročilé technológie ako teraformáciu alebo gaia transformáciu, môžete takéto planéty premeniť a získate oveľa viac jedla z fariem a miesta pre nových obyvateľov. Špeciálne na planétach môžete nájsť artefakty – to sú najlepšie planéty, pretože dostanete zadarmo technológie a zároveň boost do výskumu. Niekedy na planétach nájdete aj zlato či drahokamy, ktoré vám pridajú každý ťah niekoľko miliárd do banku. Alebo tam nájdete pôvodných obyvateľov. Tých nemôžete premiestňovať z planéty na planétu a ani ich premiestniť na výrobu či výskum. Budú vám pomáhať len na farmách.

V Master of Orion je najdôležitejšie mať lepšie technológie než ostatní. Technologický strom je zo začiatku veľmi zložitý a keď hru budete hrať prvýkrát, tak nebudete vedieť, do čoho skôr investovať. Je tu 8 častí ako chémia, počítače, fyzika, biológia, z ktorých si môžete vyberať. Ak máte nekreatívne impérium a je v jednom odvetví viac technológii, môžete vyskúmať len jednu. Vtedy treba dobre vyberať, čo chcete, pretože ďalšie technológie sa vám zavrú. Neskôr sa dajú získať špionážou alebo obchodovaním od iných rás. Ak máte kreatívne impérium, vyskúmate celý jeden blok daného odvetvia. Najhoršie sú na tom netvorivé rasy, ktoré nemajú možnosť výberu technológie a hra sama im ho vyberá. Netvorivá rasa sú Klackoni a z kreatívnych Psiloni. Pred spustením novej hry si môžete vybrať, v akej technologickej dobe budete začínať. Na výber sú bežné technológie súčasnosti, ktoré nedovoľovali let do vesmíru, takže začínate s jednou planétou a žiadnou loďou – musíte si vyskúmať základný pohon lodí vrátane pohonu medzi systémami. Potom tu je stredná technologická doba, v ktorej máte niekoľko technológii a zopár malých lodí, ktoré môžu hneď preskumávať okolité systémy. V treťom pokročilom veku už začínate s väčšou letkou a pokročilými technológiami. Ak si vyberiete netvorivú rasu ale začnete v pokročilej technologickej dobe, dostanete náhodné technológie, ktoré sa vám možno ani nebudú hodiť. Kreatívna rasa bude mať všetky technológie, takže bude mať najväčšiu výhodu. Čo sa týka technológii, môžete tu skúmať takmer všetky veci, ktoré vás napadnú. Sú tu vylepšené farmy, ktoré vám dovolia uživiť vaše milióny obyvateľov aj na nehostinných planétach. Môžete si vyskúmať automatizované továrne, kde vám s výrobou pomôžu roboti. Ak chcete rýchlejšie vyvíjať nové technológie, pomôže vám postavenie superpočítača. A neskôr sa dá premeniť plynný obor na obyvateľnú planétu.

Ďalším dôležitým novým aspektom sú hrdinovia. Z času na čas k vám nejaký príde a bude sa chcieť k vašej rase pripojiť. Stojí veľa kreditov a každý ťah vás bude stáť minimálne 1 miliardu, no môže vám dať veľký bonus do nejakého odvetvia. Niekedy môžete zachrániť na neznámej planéte významného vodcu, ktorý sa k vám pridá zadarmo. Inokedy môže prísť boháč, ktorý má toľko majetku, že vám každý ťah bude platiť miliardy kreditov. Ten sa veľmi oplatí, pretože je šanca, že iní hrdinovia budú chcieť menej platu. Každého hrdinu môžete pričleniť k nejakému vášmu systému alebo bojovým lodiam, ktorým bude dávať bonus. Hrdinom sa postupne zvyšujú levely, čo zvyšuje bonus, ktorý dávajú vášmu systému. Zaujímavou mechanikou sú náhodné udalosti. Zvyšujú síce obtiažnosť a dávajú do galaxie prvok chaosu, no prišli mi zábavné. Novú udalosť vždy ohlási robot v televízii a táto udalosť sa objaví v náhodnej časti galaxie. Buď zažijete nájazd pirátov, ktorých musíte zničiť alebo sa objaví vesmírne monštrum ako hydra či drak, ktorý zaútočí na vašu kolóniu. Je tu časopriestorový tok, ktorý zmrazí systém na mieste, takže nič nemôžete vyrábať. Hviezda vo vašom systéme môže explódovať do supernovy, takže stratíte celú sústavu. Je tu hrozba komét, môžete chytiť počítačový vírus alebo sa vašou kolóniou prevalí mor.

Ekonomika planét je spravená celkom dobre. V prvom diele ste mali posuvníky, ktorými ste mohli rýchlo meniť smerovanie vašej planéty. Všetko bolo prehľadné. V druhom diele si môžete otvoriť obrazovku s vašimi kolóniami, kde máte všetky planéty pekne pokope. Môžete pohodlne presúvať obyvateľov, aby sa venovali viac farmám, továrňam alebo vede a tiež sa rýchlo odtiaľto dostanete k výrobe budov alebo lodí. Ak sa vám nechce rozmýšľať, aké budovy najskôr postaviť, môžete si dať automatické stavanie na planéte. Na povrchu planéty sa objaví každá nová budova, čo je super. Zo začiatku ho máte pustý a na konci hry pekne zaplnený rôznymi budovami. Dizajn lodí je podobný ako u prvého dielu. Môžete si vybrať zo šiestich veľkostí lode – čím väčšia, tým toho viac pojme. Čím bude mať viac vecí, tým bude drahšia a bude vám dlhšie trvať, než ju vyrobíte. Ak si vyrobíte veľkú flotilu, tá bude každý ťah niečo stáť. Takže ak idete s niekým viesť vojnu, pripravte sa na to, že vás bude stáť každý ťah veľmi veľa kreditov.

Ťahové súboje sa opäť odohrávajú v štýle Heroesov, no tentoraz sa jednotky nestackujú do seba. Výhodu má útočiaca strana, pretože ide najskôr ona so všetkými loďami. Menšie šarvátky som odohral vlastnoručne, no pri obrovských vesmírnych bitkách som prepol na automatiku a nechal počítač, nech rieši celú bitku. Lodí je príliš veľa a celý súboj dlho trvá. V jednom obrovskom súboji som zaútočil so 18 titánmi a desiatimi hviezdami smrti na súpera, ktorý mal 20 titánov, 11 hviezd smrti a k tomu veľa menších plavidiel. Tipnite si, kto vyhral. Bitka trvala vyše 20 minút a mal som výhodu prvého útoku. Nepriateľ mal všetky lode príliš blízko seba, takže keď jedna vybuchla, zobrala zo sebou niekoľko menších. Systém poškodenia je tu riešený výborne – najskôr vám nepriateľské strely zasiahnu štíty. Tie máte na každej strane, takže sa môžete s loďou otáčať a nepriateľ vám bude zasahovať štíty na inej strane. Keď vám zničia štít, máte ešte brnenie. To absorbuje poškodenie až pokým vám ho nezničia. Až potom začnú strely prenikať do lode a poškodzovať ju. Nepriateľ vám môže poničiť napríklad motory, takže sa nebudete môcť pohnúť. Zbrane si môžete vylepšiť a dať im armor piercing, takže strely prejdú cez brnenie a hneď poškodia loď. Alebo shield piercing, s ktorým prejdú cez štít. Nepriateľské lode môžete ukradnúť. Keď sa k ním priblížite, tak sa môžete skúsiť nalodiť a posádku zabiť. To isté bude skúšať aj nepriateľ. Takto mi ukradol jedného titána a hviezdu smrti. Nakoniec som jeho flotilu porazil a nepriateľ ušiel so stiahnutým chvostom. Ak nechcete strácať čas bojom, môžete si ťahové súboje kompletne vypnúť pred začatím novej hry.

Svet Orion je strážený strážcom. Keď sa k tejto planéte priblížite, okamžite vás napadne. Spočiatku nemáte také silné lode a zbrane, aby ste ho zničili a obsadili domovský svet Orionov, no na druhej strane nemôžete ani váhať, pretože iné rasy sa ho budú snažiť rýchlo obsadiť. Táto planéta je najbohatšia v celom systéme a fakt sa ju oplatí kolonizovať. Antarani ma štvali asi najviac. Je to rasa, ktorá vás a ďalšie rasy bude náhodne napadať. Vždy sa zjavia nečakane, prídu portálom zo svojej galaxie a napadnú najbližšiu hviezdu. Ak nemáte postavenú dobrú obranu, tak vám ľahko vybombardujú planétu. Pred začatím novej hry si ich útoky môžete vypnúť, čo oceňujem, pretože niekedy som sa chcel sústrediť len na svoju galaxiu, v ktorej som bol a na rasy, proti ktorým som tam bojoval. Antarani do celej vašej taktiky prinášajú chaos. Niekedy vám môžu pomôcť tým, že vyhladia ostatné rasy, no s najväčšou pravdepodobnosťou vyhladia aj vás. Dajú sa vyvinúť technológie, s ktorými môžete cestovať do ich galaxie a tak ich zničiť, no je to veľmi ťažké.

100

Niekto nenechá dopustiť na prvý diel kvôli umeleckej stránke a atmosfére, iní preferujú druhý diel kvôli komplexnosti a vylepšeniam, ktoré priniesol. Je to podobné ako s druhým a tretím dielom Heroes of Might and Magic. Druhý Master of Orion je v mnohých veciach lepší, je tu ešte viac ciest, ako ho môžete hrať a pritom ostáva veľmi prehľadný a ľahko pochopiteľný. Čítal som recenzie niektorých mladých a nových hráčov na GoGu a tí sa v hre strácali, pretože tam nemali tutoriál. Na Steame ju 96% ľudí hodnotilo kladne. Mne možno pohľad na túto hru po rokoch skresľujú nostalgické okuliare a normálne by som dal nižšie hodnotenie, no na Master of Orion II nedám dopustiť podobne ako na tretí diel HoMaM. Aj napriek menším nedostatkom dávam absolútne číslo.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.