Hitman: Codename 47

Hellrampage action, stealth, TPS, Windows Leave a Comment

Je čas si pripomenúť prvého Hitmana, známeho nájomného vraha, ktorý pred devätnástimi rokmi začal túto úspešnú sériu. Ja som do tohto vraždiaceho vlaku nasadol až s príchodom druhého dielu z roku 2002 a z prvého dielu som hral len demoverziu. Dodnes si pamätám, ako som hral ako malý fagan demo Hitmana a síce mi hra niečo písala po anglicky, vôbec som tomu nerozumel. Hra vám povie, že máte zabiť toho či toho človeka, ale už vám nepovie ako ho máte zabiť a ani vám neukáže možnosti a ani vás nenavedie šípkou k cieľu. Hodí vás do veľkého prostredia, dá vám prostriedky ako misiu dokončiť a navádza vás malými skrytými nápovedami ako sa môžete k svojmu cieľu dostať bližšie. 

Autori z Dánskeho štúdia IO Interactive sa sústredili v minulosti hlavne na demo scénu a potom si povedali, že by si radi vyrobili nejakú hru. Nechali sa inšpirovať čínskym režisérom Johnom Woo a jeho akčnými filmami. Na hlavnej postave síce pracovali ale nevedeli sa rozhodnúť, aký bude mať vzhľad. Potom k nim do štúdia prišiel dablér David Bateson, ktorý mal agenta 47 nadabovať a keď ho uvideli vývojári, urobili podľa neho postavu, pretože bol holohlavý a presne sedel pre ich víziu. Aj tak Agent 47 moc nerozpráva a za celú hru povie len zopár viet. David má síce parádny hlas, no prvý diel nadaboval ako robot. Dobrou správou je, že sa diel po diele zlepšoval. Hitman vyšiel v roku 2000 exkluzívne na Windows.

Hitman beží na enginu Glacier a vďaka nemu bol v roku 2000 prelomový –  autori použili techniku ragdoll, vďaka ktorej nepriatelia pôsobili ako hadroví panáci. Bola to jedna z prvých hier s touto technológiou – predtým ju využíval napríklad Jurský Park z roku 1998. Engine Glacier IO Interactive stále vylepšovali a použili pre ďalších troch Hitmenov. Tento engine využila aj známa strieľačka Freedom Fighters či Kane and Lynch. Zaujímavosťou je, že ho využíva aj nový Hitman z roku 2016. Najviac som bol aj tak fascinovaný, ako skvelo zvláda kolíziu hlavnej postavy s lianami v džungli či inou zeleňou. V ďalších dieloch to bolo najviac vidieť vďaka rôznym závesom, cez ktoré ste mohli prechádzať. Okrem toho sa agentovi 47 hýbe aj kravata, čo ma dostáva aj dnes. Fungujú tu zrkadlá a môže sa to zdať smiešne ale vo viacerých dnešných hrách nie sú funkčné – napríklad v takej tretej Mafii. Už v starom Dukenovi bol lepší odraz.

Likvidovať ciele budete v dvanástich misiách a piatich lokáciach. Tréningová misia sa odohráva v v Rumunskom sanatóriu a zaujímavosťou je, že sa odohrávajú aj posledné misie. Prvé štyri levely si odohráte v Honk Kongu, kde musíte rozpútať vojnu medzi dvoma zločineckými organizáciami, následne sa presuniete do Kolumbie, kde sa budete predierať cez džungľu a stretnete aj indiánov, pozriete sa aj do hotela v Budapešti a nakoniec skončíte v Rotterdamu. Niektoré misie sú inšpirované filmami – napríklad hneď tretia sa podobá na scénu z Krstného otca či v siedmej misii použili hlášku z kultového filmu Scarface. (Say hello to my little friend). Misie v Južnej Amerike vám môžu pripomenúť Ramba či Vietcong a už sú oveľa rozsiahlejšie a veľa času strávite medzi stromami. Pritom sa ani nemusíte plížiť a môžete strieľať guľometom do všetkého, čo sa hýbe – okrem priateľských indiánov, samozrejme.

V Hitmanovi máte za úlohu odstrániť štyroch bossov podsvetia – prvým je Lee Hong, líder triád Červeného draka, následne to bude Kolumbíjsky drogový lord Pablo Belisario Ochoa, rakúsky vodca teroristickej skupiny Frantz Fuchs a nakoniec kazachstánsky pašerák zbraní Arkadij Jegorov. Slušné zoskupenie. Príbeh pritom rozoberať nejdem, pretože ak ste túto sériu nehrali, každý kúsok informácií vám toho môže prezradiť veľa.

Už prvá misia odradila veľa ľudí, pretože hráči neboli zvyknutí hrať stealthovo. Samozrejme, v roku 1998 vyšiel Thief a ten priniesol prvé prvky stealh postupu. No Hitman bol zasadený do priestorov skutočného sveta – hráči tak očakávali, že budú strieľať na všetko čo sa pohne a nebudú za to penalizovaní. Hráči boli zvyknutí na rýchle tempo, ktoré vtedy udávali FPS tituly ako Quake 3 či Unreal Tournament. Rok pred Hitmanom síce vyšli taktické strieľačky ako Delta Force či Swat 3, no Hitman išiel úplne iným, novým smerom.

Autori v tréningovej misií vyskúšali použiť stealth a zistili, že je to zábavné, tak na tom postavili celú hru. Keď máte prevlek, umelá inteligencia vás nepodozrieva a pokojne si môžete prechádzať okolo nich. Až druhý diel priniesol revolúciu v tomto smere a nepriatelia vás mohli najskôr upodozrievať a následne odhaliť.

Aj keď je Hitman primárne stealth hrou, nájdete v nej veľa typov zbraní, s ktorými môžete hru odohrať prakticky ako strieľačku. Z pištolí tu je 9mm Beretta, Luger P08, ktorý sme minule používali s Cate v No One Lives Forever, môj obľúbený Desert Eagle, či ikonický Silverballer, známy hlavne z dvojky. Zo samopalov je to MP5 a UZI, z pušiek M16 a AK47, zo snajperiek R93 a Sieger 300, z brokovníc upilovaná, pumpovacia či opakovacia a nakoniec tu máme klasickú M60ku a dokonca aj minigun – ou yeah! Potom sú tu zbrane na blízko, ktoré využijete hlavne pri stealth postupe – rôzne nože, struna či injekcia s jedom. Struna je síce fajn, no je strašne pomalá. Radšej som používal nôž, ktorý nepriateľa inštantne zabil.

V Hitmanovi sa dajú používať prevleky, to znamená, že keď niekoho zabijete, môžete sa obliecť do jeho šiat. Až v druhom diele ste mohli obeť uspať či omráčiť a zobrať jej oblečenie – tu to bohužiaľ nejde. Musíte ju zabiť, pretože hra nepodporuje iný prístup.

Poďme si trochu rozobrať misie. Prvá je strašne krátka a v podstate stále pôsobí ako tutoriál. Prejdete ju do piatich minút. Druhá misia je trochu dlhšia a dá sa prejsť rôznymi spôsobmi – ja som umiestnil do auta nálož tým, že som sa prezliekol za šoféra a na diaľku som odpálil auto. Musíte v ňom zabiť všetkých modrých členov mafie. Ak stlačíte tlačidlo skôr, budete musieť zbytok vystrieľať. Odstraňovanie tiel je trochu chaotické, nepraktické a vďaka ragdollu veľakrát smiešne. Animácie pôsobia v niektorých cut-scénach až parodicky.

V tretej misií, ktorá bola inšpirovaná Godfatherom, musíte zabiť skorumpovaného policajného šéfa a ešte nejakých mafiánov v bare a umiestniť emblém opozitného klanu k telám. Riešil som to tak, že som si dal zbrane na záchod a že som ich mal, následne zabil červeného mafiána, zobral mu emblem, vrátil sa, vystrieľal polovicu ulice a odišiel ukončiť misiu. Eazy.

Štvrtý level konečne pôsobí kompaktne a konečne som mal pocit, že hrám Hitmana, ktorého poznám z neskorších hier – budete sa pohybovať vo veľkej budove – bodreli, v ktorom je jedna jediná prostitútka a musíte využívať prevleky, aby ste sa dostali do nových častí.

Levely v džungli sú určite najhoršie z celej hry, pretože v nich budete neustále strieľať, dohľad hry je malý a nepriateľskí vojaci vás uvidia skôr než vy. No aspoň si na nich môžete zobrať M60ku. Jediné pozitívne na leveli je voda. Fakt, ako keby vymenili level dizajnéra.

Najlepšie misie prídu po džungli. Keď prežijete tú, môžete čakať skvelú misiu v hoteli v ktorom ukradnúť univerzálny kľúč upratovačovi, následne zobrať ceduľky, privesiť ich na dvere, aby do izby nikto nevošiel a odniesť tam mŕtvolu. No a konečne využijete preskok na ďalší balkón, ako ste ho nacvičovali v tréningovej misií.

Umelá inteligencia sa občas chová divne. Ak budete mať v rukách zbraň alebo len v ľavej ruke odloženú väčšiu zbraň ako snajperku alebo guľomet, začnú vás považovať za nepriateľa. A to ste oblečený rovnako. Pritom oni nosia zbrane – v tom prípade (teda logike umelej inteligencie) by sa mali vystrieľať navzájom. Ďalej, pri prevlekoch si váš ksicht vôbec nepamätajú, aj keď ste popri nich prešli pred dvoma sekundami a následne ste v inom hábite.

Množstvo ľudí odradila nemožnosť ukladať hru počas hrania. Musíte celý level odohrať od začiatku do konca a ak vás zabijú, idete odznovu. V tom bolo ale najväčšie kúzlo – že sa v každej sekunde môže niečo pokaziť – buď nájdu telo alebo sa vám niekoho nepodarí ticho zabiť strunou. V niektorých misiách síce po smrti môžete pokračovať a respawnete sa na začiatku alebo na nejakom záchytnom bode, no ak ste na stráže strieľali a spustili alarm, budú o vás vedieť a niekedy pôjdu priamo na vašu pozíciu respawnu, preto je nemožné po znovuzrodení použiť stealth.

Ovládanie je defaultne nastavené na numerickej klávesnici ale dá sa zmeniť. Nevýhodou je, že klávesa na chôdzu a beh je iná – ja som si nastavil chôdzu dopredu na W a dvojkou nad Wčkom som bežal. Ovládanie celkovo vám bude robiť problém, pretože zmena rozlíšenia sa podpísala aj na zameriavaní objektov. Najviac ma štvalo, že som nemohol ovládať výťah – musel som sa nakloniť a prísť k tlačidlu z boku. To isté, ak chcete rýchlo pohnúť s telom, väčšinou sa mi Hitman niekoľkokrát prezliekol a zobral zbraň, čo ma stálo drahocenné sekundy a prechádzajúca hliadka ma našla. Ďalším problémom vo vyššom rozlíšení je veľmi malý text. Poriadne som nevidel, čo mi to vlastne hlási hra a musel som žmúriť na text. Briefing pred misiami je tiež veľakrát nečitateľný, no oplatí sa prečítať. Dozviete sa veľa užitočných informácií.

Hudbu skomponoval dánsky skladateľ Jesper Kyd a stal sa populárny hlavne pri druhom Hitmanovi. Prvý diel sa dá kúpiť buď na Steame za 8 eur alebo na GoGu za 5. Ja som mal verziu z GoGu a hra mi po nainštalovaní išla na nových Windows slušne. Len čakajte, že sa nedá vybrať širokouhlé rozlíšenie – to nájdete po krátkom hľadaní na nete, ale ja som ho hral bez neho.

Prvý diel Hitmana má dnes na metacritics slušné nadpriemerné hodnotenie 73% a od ľudí dostal ešte viac. V roku 2009 Square Enix ukázalo, že prvého Hitmana sa celosvetovo predalo pol milióna kópií. Na to, že hra vyšla len na Windows a bola to prvá hra štúdia IO, je to pekné číslo.

Io Interactive dodnes robí hry zo série Hitman – minulý rok vyšiel siedmy diel s číslovkou dva, čo môže pre niekoho byť mätúce. Ja sa na druhý, čiže siedmy diel netrpezlivo chystám. Vyšli aj dva filmy – v roku 2007 a v roku 2015 ale keď som si pustil ukážku z filmu, povedal som si: Toto fakt nie, toto nie je Hitman. Najnovší filmový diel by mal vyjsť v roku 2020 a radšej ani nejdem predpokladať, ako dopadne. Každopádne, ak si chcete zahrať staršie diely a ešte ste ich nehrali, odporúčam začať dvojkou, ktorá vyšla v roku 2002, pretože prvý diel je dnes veľmi náročný.

[yasr_overall_rating null size=“large“]

[yasr_visitor_votes null size=“medium“]

Autor

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *