Dungeon Keeper je originálna stratégia, v ktorej sa stanete pánom jaskyne, kopete zlato, trénujete svoje monštrá a ničíte hrdinov, ktorí vás prišli zabiť a získať vaše bohatstvo. Dnes si povieme niečo o vývoji hry a rozoberieme si monštrá, miestnosti a levely.
Peter Molyneux je vo svete videohier jedným z najslávnejších ľudí. Medzi jeho úspešné tituly patrí napríklad Populous z roku 1989, kde ste sa stali bohom a snažili sa ovládnuť svet. Ďalšou hrou, na ktorej pracoval ako programátor a vedúci projektu bol Theme Park, v ktorom ste stavali zábavný park. Dungeon Keeper je posledná jeho hra, ktorú vytvoril pod štúdiom Bullfrog. Nápad na hru sa mu zrodil v momente, keď sedel v dopravnej zápche. Tak moc sa zahĺbil do tej myšlienky, že si vôbec nevšimol, že sa premávka pohla. Vtedy rozmýšľal nad filmom Jamesa Bonda – Žiješ len dvakrát, kde Bond veľmi ľahko porazil hlavného záporáka. Vtedy si Molyneux povedal, že by chcel vedieť, aké to je hrať za zlého hrdinu. Chcel vytvoriť príbeh alebo hru, v ktorej by ste hrali za zlú postavu. Podľa jeho slov by bolo skvelé vytvárať si svoj dungeon a ničiť dobrých a spravodlivých hrdinov. Prvýkrát v jeho hre tu bolo morálne dilema – hrali ste za zlého, takže ste museli mučiť ľudí, svoje alebo nepriateľské monštrá a väzniť ich. No hneď ako zapnete hru, tak na všetky tieto morálne otázky zabudnete a len sa bavíte. Podľa slov manažéra Lesa Edgara, Dungeon Keeper využíval tému Dungeons and Dragons, ktorú spojil s trochu divným humorom, aký Bullfrog využíval vo svojich hrách. Programátori a bratia Simon a Dene Carter tiež povedali, že Dungeon Keeper vnímajú ako paródiu.
Vývoj hry začal v novembri roku 1994 a trval dva a pol roka. Hlavným programátorom tu bol Simon Carter. Staral sa o path finding monštier, 3D svetlo a vraj napísal 800 tisíc riadkov kódu. Jeho brat Dene sa k vývoju pripojil až v septembri 1995. Staral sa o herný interface, engine a umelú inteligenciu impov. Naprogramoval takisto tiene monštier, čo ostatní pokladali za nemožné. Napísal aj denník z vývoja Dungeon Keeper, ktorý neskôr uverejnil a aj vy si ho môžete prečítať. Je tam spísaný deň za dňom od 26. februára 1996 a nasledujúce dva mesiace. Dene nahovoril Mentora, ktorý vám bude hovoriť informácie o vašom dungeone.
Autori z ich predchádzajúcej hry Magic Carpet použili engine – ten vytvorili Glenn Corpes. Magic Carpet bola 3D hra, taký mix stratégie a strieľačky a Molyneux vytvoril jeho 2D prototyp. Dungeon Keeper môžete vidieť zhora, kedy vidíte celý dungeon, môžete stavať miestnosti a manažovať svoje jednotky. Potom tu je 3D pohľad, v ktorom sa prevtelíte do tela jedného svojho monštra a ovládate ho. Ten autori vytvorili v septembri 1995. Chceli hru úplne bez herného interface, no nakoniec sa rozhodli, že hráč bude mať tabuľku na ľavej strane, kde bude celú hru ovládať. To sa Molyneuxovi nepáčilo, pretože to hráčovi stále pripomínalo, že hrá hru a kazilo to imerziu. Preto aj vo svojej ďalšej hre Black and White nemal žiadny interface. Navigáciu jednotiek bolo v tom čase ťažké vytvoriť, pretože počítače mali slabý výkon. Chceli, aby navigáciu a ďalšie aspekty riadila umelá inteligencia. Tak prišli na mechaniku, že môžete svoje jednotky vyfackať a oni začnú pracovať rýchlejšie. Hudbu skomponoval Russell Shaw.
Bullfrog chcel mať dokončenú hru už na Vianoce 1995, pretože vydavateľ Electronic Arts na nich tlačil. Už v máji im povedal, aby vydali hru do šiestich týždňov. Aj Molyneux si myslel, že hra bude do Vianoc hotová, no nakoniec nebola. Preto sa vo februári 1996 rozhodol, že sa jej bude naplno venovať. V septembri 1996 bola ukázaná hra na ECTS a vydanie bolo naplánované na december toho istého roka. No to sa znovu odložilo, pretože tím sa intenzívne venoval testovaniu. Nakoniec hra vyšla v Severnej Amerike 26. júna 1997 a v Európe a Austrálii až 3. júla. Vyšla na DOS a Windows 95. Vo vývoji boli aj verzie pre Sega Saturn a Playstation, no tie boli nakoniec zrušené. Kritika nešetrila chválou a hre udelila úžasných 92%. Padali osmičky, deviatky a absolútne čísla. Hra sa každému páčila a chválili každú jej vlastnosť – grafiku, umelú inteligenciu, humor, hrateľnosť, atmosféru, zvuky. Niektorým sa akurát nepáčila repetitívna hrateľnosť. V predajoch si hra viedla horšie než napríklad Theme Park. Do konca 1997 sa len v Amerike predalo viac než 113 tisíc kusov a do roku 2003 sa celosvetovo predalo 700 tisíc. Od Dungeon Keeper sa neskôr inšpirovali ďalšie hry – napríklad Startopia, Evil Genius a iné. Po vydaní hry v júli 1997 Molyneux z Bullfrogu odišiel a založil si štúdio Lionhead spoločne s niektorými vývojármi. Pridal sa k nemu Mark Webley (vedúci projektu Theme Hospital), Tim Rance a Steve Jackson. Molyneux chcel vytvoriť tú najviac cool hru na svete, preto začal vytvárať ďalšiu božskú hru Black and White. V roku 2017 ale povedal, že odchod z Bullfrogu ľutuje. O štyri mesiace po pôvodnej hre vyšiel datadisk Deeper Dungeons, ktorý priniesol 15 nových máp pre jedného hráča a 15 pre multiplayer, vylepšenú grafiku a umelú inteligenciu. Druhý diel vyšiel v lete roku 1999 a bol podobne úspešný ako prvý.
Monštrá vytvoril umelec Mark Healey a ďalší vývojári. Sú vytvorené skvelo. Ako po umeleckej stránke, tak po stránke dizajnu. Prvých impov ale dizajnoval Molyneux. Sú to malé potvorky s krompáčom, ktoré kopú dungeon, ťažia zlato, dokážu rozširovať vaše územie, opevňovať steny alebo prenášať mŕtvych či omráčených nepriateľov do vášho brlohu. Sú najužitočnejšie stvorenia, no najslabšie. Sú to neúnavní pracovníci, ktorí nepotrebujú spať, jesť a nikdy im neklesne ich šťastie. Môžete ich fackať koľko chcete, oni vás budú poslúchať na slovo. Keď ich vycvičíte v tréningovej miestnosti, na treťom leveli dostanú rýchlosť a na desiatom teleport. Rýchlosť sa hodí, no nikdy som ich netrénoval, pretože som ich potreboval na inú robotu. Proti iným silnejším monštrám aj tak nebojujú a vždy utečú z boja. Zaútočia len vtedy, ak sa jedná o nepriateľských impov alebo ak vám útočia na srdce. S vašim srdcom sú viazaní a ak vám ho zničia, zomriete ako vy tak aj impovia.
Ďalšou potvorou, ktorá sa k vám v prvých leveloch pridá, je mucha. Je to tiež slabá bojová jednotka, no slúži skôr na prieskum nových oblastí. Ak sa prekopete do otvorených častí, mucha do nich sama vletí a začne preskumávať terén. Ak potom narazí na nejakého nepriateľa, tak utečie. Chrobák je zo začiatku dobrá útočná jednotka, ktorú sa oplatí vycvičiť, ak nemáte žiadneho lepšieho bojovníka. Má 250 života a na siedmom leveli dokáže nepriateľa zmraziť. Pavúk je z tejto trojice najsilnejší. Už na druhom leveli má spomalenie a na štvrtom zmrazenie. Oproti chrobákovi má o 150 života viac. No je veľmi nákladné ho vycvičiť, pretože mu to dlho trvá a zožerie vám veľa peňazí. Warlock je skvelá a užitočná jednotka. Do svojho dungeonu ho pritiahnete postavením knižnice. Bude vám vyvíjať nové kúzla a miestnosti. Okrem toho sa oplatí aj vycvičiť, pretože má mocné ohnivé kúzla a je to silná strelecká jednotka. Už na druhom leveli má ohnivú guľu a na štvrtom meteorit. Má ale málo života – o 50 menej než pavúk, preto je ľahké ho zabiť. Malí démoni sú celkom dobré bojové jednotky, ktoré veľmi rýchlo levelujú. Sú imúnni na lávu, čo je veľká výhoda a keď dosiahnu desiaty level, tak sa transformujú do drakov na piatom leveli. Nemajú sa ale radi s pekelnými psami. Týchto dvojhlavých psov som mal rád, pretože majú tiež imunitu na oheň a na treťom leveli získajú rýchlosť. Takže slúžia na prieskum oblasti a rýchly útok na nepriateľské srdce. Okrem toho vidia neviditeľné bytosti a cítia nepriateľov za stenami. Takže vám svojim štekotom dajú vedieť, že niekto sa k vám dobýva.
Potom tu je troll, ktorý sa k vám pripojí po vybudovaní dielne. Tam exceluje a je najlepší na vytváranie pascí a predmetov. Na boj už tak dobrý nie je, pretože má slabú odolnosť proti ohňu. Podobným monštrom je ork. Má fialovú kožu, jednoručné kladivo a štít. Môžete ho použiť aj do dielne, no najlepšie až na piatom leveli, kedy dostane rýchlosť a je efektívny podobne ako troll. Hodí sa aj do boja, no lepšie je ho použiť na obranné stanoviská, kde bude strážiť dôležité úseky dungeonu. Ako ďalších môžete prilákať tučných červených žlčových démonov. Keďže sú tuční, budú potrebovať veľa jedla – zožerú až 6 kurčiat. Pritiahnete ich výstavbou veľkej liahne pre kury. Keď pre nich jedlo nebudete mať, tak sa naštvú, odídu spať a zobudia sa až pre nich budete mať žrádlo. Sú dobrí remeselníci, no ja som ich rád cvičil ako bojovníkov, pretože majú až 1200 života a rôzne plynové útoky, ktorými zasmradia celú chodbu. Keď máte takýchto démonov viac a všetci si naraz prdnú, ich prdy sa nastackujú a spôsobia tak oveľa väčšie poškodenie. Tieto plyny žiaľ zrania aj vaše blízke jednotky, preto je dobré ich spájať s jednotkami na diaľku. Potom tu je drak. Jeho nevýhodou je extrémna pomalosť – pohybuje sa po dvoch nohách a nemôže lietať a ani na vyššom leveli nemá rýchlosť. Nemá ani silný útok, no dobre tankuje v predných radách, pretože sa môže liečiť. Do svojho brlohu ho pritiahnete tým, že budete mať postavenú veľmi veľkú pokladničku na zlato. Ak draka nechcete používať na boj, hodí sa do knižnice na výskum.
Milenka je tiež zaujímavé monštrum a pre mňa bola najsilnejšou jednotkou na boj. Prilákate ju mučiarňou, kde sa sama bude oddávať mučeniu a bolesti, pretože jej bude zvyšovať radosť. Aj keď ju prefackáte, tak bude rada, vôbec sa nenaštve ako iné monštrá. Je skvelá v boji, pretože má silné bleskové kúzlo, rýchlosť a vyžieranie života, takže si od nepriateľských monštier za niekoľko sekúnd obnoví celý život. Na desiatom leveli má potom teleport – okamžite sa dostane hocikde na mape, no keď ju ovládate, tak sa portnete len do jej obydlia, kde spí. Netrénovaná milenka je veľmi slabá, preto sa ju oplatí hneď hodiť do trénovacej miestnosti. Rohatého démona dizajnoval Mark Healey – inšpiroval sa vraj svojou ex-priateľkou. Toto monštrum sa stalo maskotom celej série a môžete ho vidieť na obale hry. Jeho hlava je v podstate kurzorom myšky. Myslím, že som takýto kurzor kedysi na starých Windows používal. Démona ste mohli vidieť aj v intre stratégie Theme Hospital. Nedá sa prilákať do dungeonu normálnou cestou – len keď v chráme obetujete tri monštrá – trolla, žlčového démona a milenku. Démona je ťažké udržať šťastného, pretože je krvilačný. Potrebuje bojovať, nemôže nečinne sedieť a nič nerobiť. Ak mu nedáte boj, začne zúriť a zakrátko začne sekať na všetko naokolo. Keď ho vyfackáte, len ho to viac naštve a nepomôže ani tréningová miestnosť. Upokojíte ho jediným spôsobom – pošlete ho do chrámu, kde začne uctievať prastarých bohov. Zaujímavosťou je, že tento rohatý démon vidí v 360 stupňovom uhle. Ostatné monštrá vidia len v 180.
Umelá inteligencia je skvelá. Každé monštrum má svoj určitý rozvrh – niektoré pracuje, ide sa najesť a keď je unavené alebo zranené, tak spí. Z času na čas si ide do pokladnice zobrať svoju mzdu. To sa deje každých osem minút, ak hráte staršiu verziu, kde hra bežala v 20 fps. Ak svoje monštrá nevyplatíte, tak budú naštvané alebo odídu. Najviac zlata si zoberie rohatý démon, potom upír a drak. Zlato si môžete vykopať, ak nájdete zlatú žilu. Je tu aj fialová žila, ktorú môžete ťažiť neobmedzene, no ide to pomalšie. Potom sa dá zarábať tým, že zabijete nepriateľského keepera, obsadíte mu základňu a predáte všetky miestnosti. Alebo si postavíte veľkú dielňu, kde budete vyrábať pasce a tie následne predávať. Maximálny počet zlata, ktoré ste mohli nazbierať v pôvodnej verzii, boli 2 miliardy, 147 miliónov 483 tisíc 647. Maximálny počet úloh, ktoré môžete dať svojim impom je 300. Ak im chcete dať špecifickú úlohu, ktorú majú urobiť hneď, tak stačí, keď nejakého zoberiete do ruky a položíte ho na miesto, kde chcete mať urobenú prácu. Ja som si rád najskôr naplánoval svoje miestnosti, kde budú ťažiť zlato a následne svojim impom rozvrhol, kde budú ktorí pracovať. Vo svojom dungeone nemôžete mať pri sebe niektoré jednotky, pretože sa neznášajú. Keď sa stretnú zoči-voči, tak na seba zaútočia. Platí to napríklad pre muchy a pavúkov a potom pre warlockov a upírov. Preto som upírov nerád mal, pretože zabíjali mojich mágov a tí boli užitočnejší. Vyriešite to tak, že ich dáte do iných brlohov, kde spia.
Kúzla, ktoré môžete čarovať s vašim keeperom, sú celkom podarené. Môžete posadnúť nejakú príšeru – vďaka tomu vidíte jej očami a môžete ju ovládať. Každá príšera vidí inak – mucha dokáže lietať a vidí rozmazane v päťuholníkoch. Chrobák vidí ako keď sa pozriete cez kukátko dverí. Draci majú zahmlený pohľad a môžete sa prepnúť aj do kury, no nemôžete ju ovládať. Keď počujete v nepreskúmanom území niekoho chodiť, môžete si kúzlom odhaliť malú časť mapy. Ďalšie kúzla sú rýchlosť, neviditeľnosť, bleskový útok, obrana, môžete premeniť na krátky čas nepriateľa na kurča alebo ho zasiahnuť chorobou, alebo prinútiť vaše monštrum k poslušnosti. Kúzla choroby a premeny, ktoré zosielate na nepriateľov, môžete vyvolať len na vašom území. Najsilnejšie kúzlo, ktoré budete vyvíjať najdlhšie dokáže zbúrať steny. Nepriateľské obrnené steny zničíte len týmto kúzlom.
Miestnosti chcem tiež rozobrať. Ako prvú máte miestnosť so srdcom. To musíte chrániť – má 1300 života, je to teda život hráča. Nepriateľský keeper bude mať tiež takéto srdce a ak chcete vyhrať, musíte mu ho zničiť. Nemusíte zničiť jeho armádu alebo obsadiť miestnosti, stačí mu zničiť srdce a vyhráte. Druhou dôležitou základnou miestnosťou je pokladnica, kde si ukladáte získané zlato. Ja som si ho ukladal čo najbližšie k žilám a vždy som prefackal mojich impov, aby rýchlejšie pracovali. Svojim potvorám musíte postaviť aj brloh, takú ubytovňu, kde si dajú posteľ a kde sa po ťažkom dni idú vyspať. Niektorí pre seba potrebujú viac priestoru – tučnejší žlčoví démoni dve políčka a draci až štyri. Potom si postavíte liaheň, kde chováte kury. To bude jediná obživa vašich príšer. Je super, že sa o nich nemusíte viac starať a vyvárať im zložitejšie obedy. Ďalej je tu trénovacia miestnosť, kde levelujete monštrá. Poslednou základnou miestnosťou je knižnica. Bez nej nezískate nové miestnosti a ani nové kúzla.
Dielňu už som spomínal, môžete si v nej vyrábať pasce alebo dvere. Dvere sa dajú dať len na políčko s úzkou chodbou a dajú sa aj zamknúť, takže cez ne neprejdú ani vaše monštrá. Do zamknutých miestností si môžete dať napríklad večne naštvaného rohatého démona, aby vám nevyvraždil celý brloh. Keď si pred dvere dáte silnú pascu, je to skvelá obranná stratégia proti nepriateľským príšerám. Zo začiatku máte napríklad pascu s bleskom alebo jedom, neskôr využijete valiaci sa kameň či lávu. Je tu väzenie, kde môžete hodiť nepriateľské potvory či ľudí. Tých musíte najskôr omráčiť. Na to slúži také malé tlačidlo v informačnom okne. Omráčených ľudí či potvory musia vaši impovia rýchlo preniesť do väzenia, inak sa zobudia a znovu na vás zaútočia. Ak ich prenesiete do väzenia, majú málo života a ak ich nevyliečite, tak zomrú a povstanú ako kostlivci. Tí sú slušní bojovníci, rýchlo sa vytrénujú, nepotrebujú jesť ani spať a berú malý žold. Ak väzňov dáte do mučiarne a zomrú, tak povstanú ako duchovia. Tí sú naopak dobrí na prieskum kobiek, pretože dokážu lietať a prejdú cez zavreté dvere. Ak máte veľa duchov, môžu vám obsadiť chrám, kde sa budú zdržiavať. Ak väznené bytosti budete kŕmiť alebo liečiť kúzlami a pošlete ich do mučiarne, môžete ich presvedčiť, nech sa pridajú na vašu stranu. Mučiť môžete aj svoje jednotky – ostatným sa zvýši efektivita o 25 percent a budú brať o polovicu nižší plat. No ak svoje jednotky budete mučiť dlho, môže to viesť k nespokojnosti. Animácie mučenia u každej jednotky sú iné a unikátne, čo bola sranda pozerať.
Chrám je v neskorších leveloch veľmi dôležitá miestnosť. Môžete v ňom obetovať nejaké monštrá a vďaka tomu sa vám bohovia odvďačia. No musíte vedieť, aké monštrá obetovať. Ak zabijete dve muchy, dokončí to váš výskum. Ak obetujete jedného chrobáka a pavúka, dostanete milenku. Hmyz a pavúky sú pre obetovanie kľúčové jednotky, preto sa oplatí ich mať v brlohu. Obetovaním milenky, trolla a tučného démona dostanete rohatého démona. Keď pošlete svoje naštvané monštrá do chrámu modliť sa, tak ich to ukľudní. Ďalšou pokročilou miestnosťou je cintorín. Tam budú vaši impovia donášať buď vaše alebo cudzie mŕtve jednotky a pochovávať ich. Keď ich pochováte dostatočne veľa, tak to vyvolá upíra. Má 800 života a na treťom leveli sa stáva nesmrteľným. Keď mu klesne život na nulu, tak znovu ožije, no bude mať o jeden level menej. Každý level získa aj silné kúzla – už na druhom leveli môže lietať a na štvrtom sa teleportovať. Jeho nevýhodou je, že neznáša mágov a celkovo má zlú náladu a stojí veľa zlata. Ako posledná tu je miestnosť Scavengera. Keď do nej dáte svoje monštrum, začne tancovať a lákať iné nepriateľské monštrá rovnakého typu, nech prejdú k vám. Moc som túto miestnosť nevyužíval, pretože bola dosť drahá a aj lákanie príšer niečo stálo.
Hral som verziu Dungeon Keeper FX čo je v podstate open source fanúšikovský remake. Na jeho spustenie potrebujete vlastniť hru na GoGu alebo Steame a do adresára si len pretiahnete súbory z módu. Môžete dokonca použiť aj originálne staré CDčko, ak ho máte. Mód podporuje vyššie rozlíšenie, vylepšuje ovládanie, opravuje bugy, sú tu nové monštrá, textúry, sprity a nové mapy. Je tu už pridaná čeština a veľmi veľa kampaní, takže si hranie užijete dosýta. Ja som si najskôr zahral originálnu kampaň, ktorá má 20 misií. Pri písaní tejto recenzie som sa dostal do 18. levelu. Prvých 17 levelov mi trvalo dohrať približne 11 hodín a zostávajú mi dohrať posledné 3, ktoré sú z tejto kampane najťažšie. Obtiažnosť je kolísavá. Prvých 5 levelov je v podstate tutoriál, v ktorých sa učíte hru, potom vás potrápi hlavne ôsmy level a ďalšie budú už ľahšie až neprídete do osemnásteho levelu.
Prvá úroveň je v podstate tutoriál a je veľmi jednoduchá. Bola aj v demoverzii. Keď som hru hral ako malý fagan, nerozumel som anglicky a ani hre, tak som nevedel, čo robiť. Dnes mi prišla veľmi jednoduchá. Máte v nej len niekoľko múch a tucet chrobákov. Na minimape budete vidieť, ako sa k vám ľudia prekopávajú, tak si prichystajte chrobákov a keď sa k vám dostanú, hoďte im ich na hlavu. Ľudia budú chodiť len po dvoch, takže nič zložité. Potom príde ešte pán tohto kraja, ktorý vyzerá ako rytier. Toho musíte zabiť, aby ste získali zem. Je tu až 19 hrdinov, ktorí sú pomenovaní podľa vývojárov – vždy nesú ich meno ale priezvisko majú iné. V druhej úrovni vám pribudne trénovacia miestnosť a získate malých démonov. Tých si vycvičte a keď vás ľudia napadnú, tak ich na nich pošlite. V tretej misii si budete môcť postaviť knižnicu a prídu k vám warlockovia. V jednej odľahlej miestnosti na západe, do ktorej sa musíte prekopať, sa dajú nájsť dvaja kostlivci, ktorí vám proti ľuďom pomôžu. Aj po vyhratí levelu ešte môžete ďalej pokračovať a preskúmať si level. Alebo môžete ísť rovno na ďalšiu misiu stlačením medzery. Štvrtý level prinesie mosty, ktoré si budete stavať cez lávu a dielňu. Ľudia sú na severe, no vy sa k ním hneď nedostanete, pretože musíte prejsť cez lávu. Získate silných trollov, ktorí budú skvelí vynálezcovia a takisto kúzlo vlajky – vďaka nej môžete prikázať vašim bojovníkom, kam majú ísť. Ja som si vybudoval armádu zloženú z malých démonov a mágov. Na konci musíte zabiť vládcu zeme a zároveň zničiť nepriateľské srdce. Piaty level je posledný tutoriálový – musíte v ňom prvýkrát zničiť nepriateľského keepera a teda aj jeho srdce. Vašu a nepriateľskú základňu oddeľuje láva, no nepriateľ už stihol vybudovať most. Budete si môcť postaviť väzenie, do ktorého môžete unášať monštrá a získavať tak kostlivcov.
Šiesty level bude konečne prvý netutoriálový. Ste v severnej časti a musíte zničiť keepera na juhu. V zatopenom strede môžete získať mučiareň, ktorá je neutrálna. Už v tomto leveli som mal 3 milenky. Budete môcť vyrábať silné elektrické pasce a máte aj bleskové kúzlo. Nebolo ťažké oponenta poraziť. Siedmy level prinesie vojnu medzi nepriateľským modrým keeperom a ľuďmi. Bude to prvá dlhšia a náročnejšia misia. Na začiatku už máte vybudované 4 miestnosti, takže ich nemusíte kopať. Budete tu mať silných orkov, ktorých si trénujte. Ako prvých som napadol ľudí, ktorých som vyhladil. Potom som zaútočil na nepriateľského keepera, no nekládol veľký odpor. Osma misia bola najnáročnejšia, pretože nepriateľský keper mal veľa silných jednotiek a mne sa rýchlo míňalo zlato. Hneď na začiatku sa môžete prekopať k trom silným vílam na štvrtom leveli, ktoré vás zaspamujú bleskami. Ak budete mať slabé monštrá, tak vás zničia. Ak sa prekopete skoro k nepriateľskému keeperovi, on vás prevalcuje počtom svojich monštier. Musíte tu použiť zákernejšiu taktiku. Niekto používal neviditeľnosť na impov a zozadu ukradol keeprovi miestnosť plnú zlata. Ja som využil rýchlosť a silu pekelných psov a robil som nájazdy na nepriateľské srdce až som ho zničil. Nemusel som sa ani prebojovať cez jeho početnú armádu. Vy si budete môcť prvý krát postaviť chrám a v ňom si vytvoriť rohatých démonov, takže aj to je cesta, ako tento level vyhrať.
V deviatom leveli sa zmení trochu prostredie, pretože bude všetko zasnežené a ľadové. To bola príjemná zmena. V tomto leveli budete musieť nájsť a zabiť štyroch wizardov, ktorí sa schovávajú v knižnici a nakoniec aj pána zeme. Z minulého levelu som si preniesol psa na desiatej úrovni, takže som sa rovno prekopal k ľuďom a započal masaker. Popritom som si trénoval milenku a budoval svoj dungeon. Zlata tu je veľmi veľa, o to núdzu mať nebudete. Tento level je skôr o boji proti novým jednotkám ľudí – sú tu monkovia, obri, kňažky a silní samuraji. Psa som neskôr vymenil za vycvičenú milenku a súbojom s ľuďmi som ju dostal na maximálnu úroveň. Do ďalšieho levelu som si zobral milenku na desiatom leveli a prešiel som ho do troch minút, pretože som hneď napadol nepriateľské srdce a to zničil. V takmer každom leveli môžete nájsť skrytý špeciálny predmet, vďaka ktorému si môžete transportovať do ďalšieho levelu jednu príšeru. Zo špeciálnych predmetov môžete nájsť aj oživenie príšery, zvýšenie levelu alebo tajný level. Jedenásta misia bola úplne iná. Už v nej máte postavený fungujúci brloh a vašou úlohou je len brániť sa proti vlnám ľudí. Máte rôznorodé monštrá – žlčových démonov, drakov a mágov a môžete rýchlo stavať dvere a pasce.
V dvanástej úrovni bojujete proti dvom keeperom naraz a na juhu ešte nájdete ľudí. Nepriateľskí keeperi majú síce na začiatku 2x viac zlata než vy, no môžu mať maximálne 15 monštier a vy až 30. Ja som sa čo najrýchlejšie prekopal k prvému keeperovi a toho so svojimi monštrami zabil. Budete si tu môcť postaviť aj cintorín, takže tam môžete mŕtve monštrá prinášať a budovať si armádu drahých upírov. Využíval som tu viac drakov, ktorých som dostal na desiatu úroveň. Trinásta misia je tiež ťažká, pretože budete bojovať proti dvom spriateleným keeperom. Vy máte na začiatku postavenú veľkú základňu, čo je super a až 20 tisíc zlata. Štrnásty level bude náročný, pretože budete znovu proti dvom spolčeným keeperom a okrem toho môžete mať maximálne 20 monštier. Nepriatelia až 22. Ja som opäť rýchlo zaútočil na jedného keepera a toho zničil skôr než si vytrénoval monštrá. V jednej tajnej miestnosti môžete nájsť rohatého démona, ktorý vám pomôže v boji. No a na severe ešte musíte zabiť hŕstku ľudí. V pätnástom leveli prvýkrát môžete vyskúmať kúzlo armageddon. Vyvolanie stojí až 60 tisíc zlata, no chvíľu trvá, než sa aktivuje. Po aktivácií sa portnú všetky monštrá – vaše aj nepriateľské k vášmu srdcu a strhne sa masívna bitka. Ten, kto ju prežije, vyhrá level. Ja som armageddon vyvolal až po zabití všetkých nepriateľov, takže sa nič nestalo.
Posledné tri levely sú extrémne ťažké, už si nemôžete dovoliť stavať miestnosti ako chcete, musíte rozmýšľať, plánovať a niekedy ani to nestačí a levely budete často opakovať a meniť taktiku. V osemnástom leveli si napríklad nemôžete postaviť príliš veľkú pokladnicu, pretože tá priláka drakov, ktorí zaberú veľa miesta a budú vás stáť veľa peňazí. Namiesto nich potrebujete žlčových démonov, ktorí sú silní proti stále sa objavujúcim skupinám hrdinov. A musíte si rýchlo opevniť steny, pretože inak sa k vám ľudia prekopú a ak máte nízke nevytrénované jednotky, tak ste prehrali.
Dungeon Keeper je úžasná stratégia, ktorá sa aj dnes hrá výborne. Ak ste ju ešte nehrali, choďte to napraviť, pretože hrať za zlého je v tomto prípade veľká zábava.
- Dungeon Keeper FX Remake – https://keeperfx.net/downloads
- Interview Peter Molyneux o jeho hrách (ACMI Collection) – https://www.youtube.com/watch?v=NK4jjZHIyNA
- Dungeon Keeper Resurrection denník – https://dungeonkeeper.fandom.com/wiki/Dungeon_Keeper_Resurrection_Diary