Dangerous Dave

Hellrampagearcade, DOS Leave a Comment

Nebezpečný Dejv hľadá poklady v desiatich ťažkých leveloch!

John Romero bol vo svojej dobe jedným z najpopulárnejších vývojárov a vyrobil prevratné a legendárne hry, ktoré posunuli hranice žánru a fantáziu hráčov na úplne nový level. Môžeme mu, rovnako ako Carmakovi a celému id Software, ďakovať za také skvosty ako Wolfenstein 3D, Doom, Quake a spolupracoval aj na Deus Ex, Half-Life či Red Faction. Jeho vlastnou najkontroverznejšou hrou bolo FPSko Daikatana z roku 2000, ktorá bola jednou stranou hráčskeho publika považovaná za kultovú hru, no druhá strana si to nemyslela a pokladala ju za jeho celoživotný prepadák. Dangerous Dave vôbec nebola Romerova prvá hra. Naopak, mal ich za sebou už peknú kôpku – jeho prvá hra Dodge ´Em na Apple II z roku 1982 je toho dôkazom. Dnes recenzovaný Dave má ešte 3 ďalšie pokračovania, ktoré hráči skôr budú poznať, pretože prvý diel vyšiel najskôr na Apple II v roku 1988 a až o dva roky sa dostal na DOS. Tak si poďme povedať niečo o tejto plošinkovej sérií.

Ako Romero napísal na svojej stránke: „Presne si nepamätám, kde som zobral nápad na Dangerous Dave, teda okrem Super Mario Bros., čo bola hra na NES.“ Názov pre hru vybral náhodne a jej vývoj trval mesiac. Dave vznikol v roku 1988 na Apple II – vtedy pracoval pre UpTime, čo bol mesačný počítačový magazín. V roku 1990 Romero začal pracovať pre Softdisk – bol to v podstate magazín, v ktorom boli každý mesiac zadarmo dve floppy disketky s hrami pre Apple II a počítače. A Romero v ňom mal vlastné herné oddelenie Gamer‘s Edge – preto mohol neskôr najať Johna Carmacka ako jeho partnera na programovanie. Potrebovali vyrobiť každé dva mesiace nejakú hru, no najhoršie bolo, že prvý mesiac museli na jednu disketu dať dve hry – a na to mali len jeden mesiac. Ako prvú hru sa Romero rozhodol urobiť port Dangerous Dave na PC, druhú hru mu priniesol Carmack – volala sa Catacomb. Boli to vlastne Catacomb 3D, len v 2D. O tejto sérií tiež plánujem video.

Ak si všimnete audiovizuálnu stránku a hru ešte nepoznáte, poviete si, že Dangerous Dave vyzerá ako dnešné podpriemerné freewarovky, ktorých je celá rada – no Romero svoju hru vydával ako freeware. Táto hra mala byť len demom; takou ukážkou, čoho je vlastne schopný. V hre si môžete vybrať grafické nastavenie na CGA, EGA alebo VGA – najväčší rozdiel je vidieť pri CGA a VGA. Jedna zaujímavosť – animáciu ohňa na začiatku si Romero požičal z piatej Ultimy – prišlo mu to cool. Zvukovo budete počuť otravný PC Speaker a pri chôdzi hlavnej postavičky vám bude za chvíľu hučať v hlave.

Úlohou hry je nájsť a získať v úrovni zlatý kalich a prejsť do exitu – drevených dverí. Popri tom môžete (ale nemusíte) zbierať diamanty a iné drahokamy a poklady, ktoré sú šikovne rozmiestnené pri rôznych pascách, takže budete dlho premýšľať, či zariskujete a pokúsite sa ich získať alebo pôjdete ďalej. Niektoré sa vôbec nedajú zobrať, jedine, ak ste ochotný stratiť život. Každých 20,000 bodov znamená extra život, takže sa oplatí zbierať hlavne tie bezpečne rozmiestnené drahokamy. No počítadlo je maximálne päťciferné, takže aj keď ste šikovnejší hráč, neprejdete cez skóre 100,000. Keby, na druhej strane, bolo možné nahrať viac než 99,999 bodov, bolo by to aj tak jedno, pretože tajné levely môžete opakovať stále dookola, keď ich prejdete a môžete tým pádom nahrať nekonečne veľa bodov.

Level design je vyvážený, takže nikde nie je príliš veľa pascí alebo nepriateľov. Levelov je desať, prvé tri sú tréningové, autor vám dá okúsiť pištoľ, zabíjanie potvor, preskakovanie nebezpečných rastlín alebo taký jetpack, s ktorým si zalietate. Od štvrtého levelu čakajte výrazné sťaženie hry, budete sa trápiť najmä s dotierajúcim nepriateľom, ktorý krúži stále okolo plošinky a vystreľuje oheň. A množstvo ľudí tu skončilo. Dá sa jednoducho preskákať správnym načasovaním. V piatom leveli je skrytý prechod do tajnej úrovne, ten ale neodporúčam, pretože Romero si na vás prichystal veľmi neférový most. Ďalšie tajné levely sú skryté v posledných troch leveloch. Inak sa piaty level nesie tiež v duchu strieľajúcich nepriateľov a jetpacku. Šiesty level je asi najnormálnejší, je tu nový nepriateľ, ktorý sa pohybuje našťastie len vertikálne, no tiež strieľa. V siedmom sú úplne idiótske malé lietajúce taniere, ktoré vôbec nejdú trafiť a keď sa trafíte, bude to skôr šťastie. V originálnej Apple II verzii bol aj v šiestej úrovni tajný level, tak som sa skúsil v DOSovej verzii dostať do warp zóny – ak nezoberiete kalich a pôjdete s jetpackom rovno cez dvere a doľava, warpne vás to do bonusového levelu, ktorý zasekne hru, pretože nie je dorobený.

A potom je to vychcanosť Romera – v treťom leveli vám na konci ukáže, že by tam ešte mohla byť skrytá cesta, no na to potrebujete použiť jetpack. Nakoniec tam je len jeden bonus, no musíte riadne šetriť palivom, aby vám vystačil jetpack na cestu naspäť. V ďalšom leveli musíte niekoľkokrát prejsť popri nebezpečnom nepriateľovi, aby ste mohli ísť do ďalšieho levelu, pritom nemáte zbraň. Je toho oveľa viac – v siedmom sú to plošinky, na ktorých sa nedá stáť – vlastne vo všetkých posledných leveloch neverte ani jednej plošine, pretože tá sa môže pod vami prepadnúť. A potom sú tu zámerné chyby v systéme, kedy sa môžete dostať „nad“ úroveň, ako to je napríklad u inštalatéra Mária a prejsť celú úroveň bez ujmy na zdraví. Niekedy budete musieť takúto „chybu“ použiť – v podstate v posledných troch leveloch – a uľahčíte si tak prechod hrou, vyhnete sa nepriateľom a plošinkám, na ktorých sa nedá stáť.

Ak by som mal odporučiť ďalšie a podstatne lepšie hry z tejto kategórie, odporúčam určite Crystal Caves alebo Duke Nukem.

[su_spoiler title=“Ovládanie“ icon=“arrow-circle-2″]

[Šípky] – pohyb
[Šípka hore] – skok
[Ctrl] – streľba
[Alt] – použitie Jatpacku

Ďalšie
[F1] – pomocná obrazovka
[F2] – nastavenia
[F3] – reštartuje hru
[F9] – pauza[/su_spoiler] [yasr_overall_rating size=“large“][/su_note] [yasr_visitor_votes size=“medium“]


  • download5523dangerous-dave-titleVýrobca: John Romero
  • Distribútor: Softdisk Publishing
  • Rok vydania: 1990 (1988, Apple II)
  • Platformy: DOS, Apple II
  • Extra: cheaty 2 icon gameplay icon wikipedia icon abandonia-icon1

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.