Colin McRae Rally

Hellrampage1998, PlayStation, racing, rally, simulation, Windows Leave a Comment

Túto závodnú sériu netreba vôbec predstavovať. Séria Colin McRae Rally žije v podstate dodnes aj keď sa už v názve nepoužíva meno slávneho jazdca McRae, pretože ten v roku 2007 zomrel pri páde helikoptéry. Poslednýkrát sa jeho meno ukázalo v Dirt2 z roku 2009, ktorý bol venovaný posledným momentom v kariére McRae. Pred rokom Codemasters vyrobilo a vydalo DiRT Rally 2.0, najnovší diel z tejto série. V dnešnom videu si predstavíme úplne prvý diel, povieme si niečo o jazdcovi McRaeovi a jeho živote a rozoberieme si postupne jednotlivé krajiny, v ktorých budete jazdiť. A berte toto video aj ako takú poctu človeku, ktorý sa stal legendou a už tu s nami dlhý čas nie je.

Videorecenzia

Prvý Colin vyšiel v januári roku 1998 na Windows a PlayStation pod vedením Codemasters. Najskôr vyšiel v Európe a do Ameriky sa dostal až o dva roky neskôr. Ja som si vybral verziu pre PlayStation, pretože na Windows som hru nedokázal spustiť. PC verziu nenájdete ani na Steame či GoGu, čo je škoda. Čo sa týka názvu, stále ho neviem správne vysloviť, pretože v minulosti sme tejto hre hovorili Colin Mc Rally a nie Colin McRae Rally. Ale tak všetci vieme, o ktorú hru sa jedná – budem jej teraz hovoriť skrátene Colin.

Colin je závodná rally hra na pomedzí simulácie a arkády, aby bola prístupná širšiemu okruhu ľudí – tak si ju mohli užiť ako nováčikovia, tak profesionáli. Preto sa stala po vydaní veľmi úspešnou a do roku 2002 sa predalo 4 milióny kópii. Vývoj hry trval rok a pol a autori sa nechali inšpirovať hrou Sega Rally z roku 1994 na automaty. Osobne som mal možnosť tieto automaty vyskúšať v Cibienovej herni v Prahe a bol to zážitok. V roku 1994, kedy tento automat vyšiel, to musela byť pecka. Z ďalších inšpirácii to bol Screamer Rally z 97 a závody na vodných skútroch Wave Race 64 na Nintendo 64. Prečo sa inšpirovali touto hrou, to vám povedať neviem – asi kvôli grafike a fyzike. Autori jednoducho chceli vytvoriť realistickú rally hru, ktorú by si mohli všetci hráči zahrať aj doma. V tom čase ich moc nebolo – v roku 1997 vyšlo V-Rally a v 98 práve Colin, preto tieto dve hry spopularizovali a naštartovali nový závodný žáner. Autori použili engine z ich predchádzajúcej závodnej hry Toca, samozrejme veľmi modifikovaný. Zaujímavosťou je, že sám McRae sa podieľal na vývoji Colina.

Rally jazdcov a ich spolujazdcov musí človek obdivovať. Rútia sa vo veľkej rýchlosti cez úzku cestu a strúhajú jednu zákrutu za druhou, akoby to bola hračka. Veľký rešpekt všetkým jazdcom, hlavne McRae. No rally nie je nikdy len o jazdcovi. V závodoch sú v jednom aute vždy dvaja ľudia – jazdec a spolujazdec. Tí si musia navzájom veriť, pretože spolujazdec je očami jazdca. Bez copilota by nedal jazdec ani jednu zákrutu. Verte mi – aj vy sa budete musieť naučiť veriť každému slovu vášho copilota, inak len ťažko prejdete trať. Ako povedal McRae – „bez svojho copilota by som bol strašne pomalý, preto mu verím na 100%“. Váš copilot vám bude hovoriť po anglicky aká náročná zákruta vás čaká a bez neho by ste boli fakt slepý, pretože mapu tu nemáte. 1, 2 a 3 sú ľahké zákruty a ani nemusíte spomaliť, štvorka a päťka sú oveľa prudšie, takže musíte spomaliť a potom tu sú 90 stupňové zákruty či serpentíny, alebo rôzne prevýšenia. Super je, že v hre sú perfektne urobené vizuálne šípky podľa farby. Zelená je najľahšia, červená najťažšia. Pri veľmi rýchlom slede za sebou idúcich zákrut sa šípky dávajú pod seba až nevidíte na cestu, takže niekedy zavadzajú. Ja som si ale neskôr zvykol už len počúvať hlas jazdca a jednotlivé čísla, aby som vedel, či mám spomaliť alebo ísť plnou rýchlosťou do zákruty. V reáli si musia copilot s jazdcom pomaly prejsť každú zákrutu a napísať poznámky o trati, aby ich mohol copilot v tej rýchlosti jazdcovi hovoriť. Takýto poznámkový blok mal až 80 strán. Skúste si predstaviť čítať takýto papier, keď sa rútite takou šialenou rýchlosťou – a v jednom videu Colin McRae jednej reportérke s kľudom Angličana vysvetľoval ako robí rôzne triky s autom.

Colin McRae sa narodil 5. Augusta 1968 a zomrel 15. Septembra 2007 – nedožil sa ani 40tky. Bol rodený škót – môžete si všimnúť jeho prízvuk v angličtine. Colin sa narodil do rodiny závodníka – jeho otec Jimmy, ktorý mimochodom stále žije, vyhral 5x britský rally šampionát, preto Colin mal od koho zdediť gény.  Jimmymu sa narodil, keď mal 24 rokov. Jimmy sa posledný krát stal šampiónom v roku 88 a svoju kariéru skončil v 89 roku. Colin McRae akoby po otcovi prevzal opraty a v rokoch 1991 a 1992 sa stal britským šampiónom. V 95 roku sa stal prvým Britom a najmladším jazdcom, ktorý vyhral svetový rally šampionát. Vtedy mal Colin 27 rokov. Zaujímavosťou je, že ešte pred tým, než začal jazdiť v štvorkolesových monštrách, súťažil v motošporte na motorkách.

V rokoch 93 až 98 jazdil na Subaru a legendárnej modrej 555. Preto aj na obale hry je subaru a aj CDčko bolo ladené do modrej farby. V hre potom Colin jazdí tiež na subaru a aj vy si ho ako svoje auto môžete vybrať. Tak som s ním jazdil. AIčko McRae je najlepší jazdec v hre, preto hlavne s ním budete súperiť o čas. Ako copilota budete počuť Nickyho Grista – ten robil Colinovi spolujazdca až do roku 2002, kedy sa pohádali, preto ho musel Colin vymeniť za Dereka Ringera, vďaka ktorému predtým vyhral v 95 šampionát. A budete počuť aj samotného McRae – v tutoriáli, kde vám bude vysvetľovať, ako máte jazdiť. Naopak vašimi oponentmi budú také mená ako Richard Burns, ktorý sa dočkal vlastnej rally hry v roku 2004 či fínsky Juha Kankkunen, Backlund a iní.

Autá sú licencované a je ich celkom dosť. Okrem Subaru nájdete aj Mitsubishi Lancer, Ford Escort, Toyotu Corolla, Renault Maxi, Seat Ibiza či VW Golf. A dokonca aj našu Škodu Felicia – tá je ale pomalá a ledva vyjde kopec. Potom tu sú tajné vozidlá, ktoré si môžete odomknúť na šampionáte v špeciálnych tratiach, keď budete mať najlepší čas zo všetkých jazdcov. Tam je napríklad pomalý Ford Escort, Ford RS200, Lancia Delta a Audi Quattro – Ford RS200 a Audi sú strašne rýchle autá a budete mať problém ich na vozovke ukontrolovať. Preto som mal radšej vyváženejšie auto ako Subaru, ktoré je rýchle a zároveň sa dobre ovláda.

Kamier, ktoré môžete použiť je veľmi veľa a určite si nájdete tú svoju. Mne sa najlepšie riadilo z prednej kapoty – tam som mal najlepšiu viditeľnosť a mohol najrýchlejšie reagovať. Z kokpitu, kedy vidíte volant, sa moc nedá hrať, pretože celá kabína sa divne natriasa. Keď som si dal pre zmenu tretí pohľad, síce som videl pekne auto, no odozva mi prišla oneskorená, preto som zostal pri pohľade z prednej kapoty. Z obtiažností sú na výber tri stupne, z toho sú na začiatku prvé dva otvorené. Tak som šiel strednou cestou a hra nebola vôbec ťažká – v zmysle, keď som na trati urobil veľa chýb a veľakrát som niekde narazil, stále som mal zo všetkých jazdcov najlepší čas. Inak je hra ťažká ako sviňa, pretože sa stále mení povrch, po ktorom s vozidlom idete a neustále sa musíte adaptovať na novú cestu. Trate si rozoberieme ďalej.

Výber módov nie je veľký – máte tu šampionát, klasické rally a časovku. Ešte tu je aj škola rally ako tréning, ktorou vás prevedie Colin McRae, no tú som preskočil. Odporúčam začať šampionát, pretože keď ho prejdete, otvoria sa vám nové trate, nové autá a obtiažnosť. Krajín v šampionáte je celkovo 8 a my si prejdeme každú jednu a niečo si o nich povieme. Každá krajina sa dá prejsť za 40 minút.

Ak by niekto nevedel, ako šampionát v rally funguje – v Novom Zélande máte 6 úsekov a v každom idete z bodu A do bodu B. Časy všetkých úsekov sa na konci sčítajú, preto nemusíte byť v každom prvý – v jednom môžete byť o 10 sekúnd lepší, v inom o 5 sekúnd horší a aj tak vyhráte. Následne získavate body za to, na ktorej priečke ste sa umiestnili. Na konci šampionátu sa vám sčítajú body za celých 8 krajín a podľa toho sa zistí, kto vlastne vyhral.

Prvou krajinou, do ktorej sa pozriete je Nový Zéland. Cesta je zložená len zo štrku a bahna, takže nič, čo by potrápilo. Vždy budete jazdíte buď jeden, dva alebo tri úseky za sebou a až potom si môžete opraviť auto, vymeniť kolesá či inak upraviť vozidlo. Na všetky mechanické veci máte len 60 minút, no oprava moc času nezaberie a ani výmena kolies. Nie je nad to, ako opravoval svoje auto McRae.

Niekedy pôjdete najskôr po suchom povrchu a následne sa dostanete do bahna, preto sa oplatí meniť kolesá a prispôsobovať si ich podľa povrchu, ktorý nasleduje. Vždy si môžete pozrieť etapy, ktoré vás čakajú – aké bude počasie a po akom povrchu pôjdete. Zaujímavé je, že hra vám už automaticky prednastaví najlepšie nastavenie, takže som až tak často meniť súčiastky nemusel. Zéland je pekne zelený, len v tretej etape vám bude pršať a užijete si prvýkrát šmykľavejší povrch. To je ale aj tak ešte slabý odvar toho, čo vás čaká a neminie.

Poďme na druhú krajinu – Grécko. Tu si užijete slnečné počasie bez dažďa a prašný štrk a asfalt. Inak sú trate veľmi jednoduché a zvládnete ich bez problémov. V Rakúsku začne pravá sranda – začínate v horách a budete sa brodiť v snehu. To bude pre vaše jazdecké zmysly zo začiatku šok – budete si musieť zvyknúť na extra šmykľavú trať a veľakrát budete prvý úsek opakovať. V štvrtom úseku prvýkrát zažijete nočnú jazdu a super aspoň je, že sa budete pohybovať na asfalte. Aj tak toho budete vidieť veľmi málo, preto musíte veriť svojmu copilotovi, ktorý vám hádže rýchlosťou blesku čísla, aká zákruta vás čaká.

Štvrtá krajina je Austrália – takže očakávajte poriadnu divočinu. Cesta je veľmi prašná, no aspoň dosť široká. Dostanete sa aj do otvorenejších priestorov a zajazdíte si aj v noci. Na konci si zasúťažíte o Ford RS200. Švédsko vás privíta svojou mrazivou atmosférou a budete sa doslova kĺzať na ľade. Tak odporúčam natiahnuť najostrejšie kolesá, aké máte. Potom vás čaká sneh a začne snežiť. V štvrtom úseku pôjdete v noci po úzkej šmykľavej ceste a okolo vás samé mantinely. Takže som sa cítil ako na boboch v zimných olympijskych športoch.

Po ľadovom švédskom kráľovstve vás čaká ďalšia divočina – tentoraz na úzkej horskej ceste na Korzike. Vďaka, že okolo cesty sú zvodidlá, pretože inak by som minimálne stokrát prepadol do rokliny. Na druhú stranu vás čaká nádherná príroda, plno divákov a skvelá cesta, po ktorej sa konečne nešmýka, takže si zase budete zvykať, že nemusíte ísť do zákruty v šmyku a v predstihu. Keď sa dostanete dole pod hory, čakajte plno rýchlych zákrut, ktoré vám nebude stíhať váš kolega ohlasovať. Predposlednou krajinou je Indonézia. Zo začiatku to bude v pohode, okolo vás samé palmy, no vašim nemesisom sa stane piesok, po ktorom sa nedá jazdiť. Nemôžete na ňom ísť rovno – musíte použiť štýl škandinávskeho švihu, ako ho v jednom videu krásne vysvetľoval sám McRae.

Tiež vás čaká nádherná príroda a v treťom úseku zažijete poriadnu tropickú búrku. Poslednou krajinou bude Spojené kráľovstvo – v informáciach o trati sa dozviete, že vás čaká totálny rally zážitok – sneh, dážď, bahno a štrk. Takže extrémne klzký povrch, k tomu úzke cesty a na kraji stromy a rôzne odložené polená. A v piatej etape prvýkrát hmla. Čo by to bolo za Anglicko, keby ste si nemohli zajazdiť v hmle, hmm?

Jediné, čo mi vadilo – v menu nehrala žiadna hudba. V hre mi až tak nechýbala, pretože sa človek sústredí na jazdu a len by mi prekážala. Ďalšie mínus – chýbajúce a doskakujúce textúry. Najviac som si ich všimol v posledných krajinách – to už bol extrém. Autori pritom mali problém hru optimalizovať pre PlayStation, kvôli obmedzenému výkonu. Na PC hra mohla vyzerať oveľa lepšie a v podstate bez obmedzení. Na PlayStation autori museli uberať – znižovať kvalitu textúr, dohľad, atď. A aj keď je hra v 3D, stromy a diváci sú 2D sprity. Preto kolízia so stromami je všelijaká a nedá sa predpovedať, čo sa s vami stane, keď do stromu narazíte. Buď sa odrazíte ako pinbalová loptička alebo vás to vyhodí do vzduchu. To isté platí pre kolíziu s plotmi alebo zábranami. Radšej sa ich nedotýkajte, pretože výsledný efekt je nepredvídateľný. Fyzika poškodenia tu nejaká je, no aj keď som auto niekoľkokrát prevrátil a plnou rýchlosťou nabúral do stromu, stále som mohol jazdiť a na rýchlosti či ovládaní sa to takmer vôbec neprejavilo. Ale Colin McRae jazdil podobne a do cieľa s autom veľakrát prišiel v dezolátnom stave. Fyzika aj tak bola v tom čase premakaná – čo sa týka chovania vozidla na ceste. V tom čase vyšiel arkádový Need for Speed 2 a 3, preto Colin bol výrazným osviežením v závodnom svete hier.

70

Prvý Colin ma veľmi bavil hrať – celkovo je pre mňa rally zábavnejšie než okruhové závody. Z alternatívnych rally hier môžem spomenúť V-Rally, ktoré vyšlo na PlayStation o rok skôr alebo hneď druhý diel Colin McRae Rally, ktorý pridáva veľa vylepšení a osobne ho odporúčam. A z novších si vyskúšajte nové Dirt Rally a Dirt 5 by mal vyjsť tento rok v októbri.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.