Action SuperCross / Elastomania

Hellrampageracing Leave a Comment

Adrenalínové motorky, v ktorých musíte vyzbierať všetky jablká a dostať sa do cieľa za najkratší čas!

Dnes si povieme niečo o populárnej závodnej, doslova kultovej hre, respektíve o Action SuperCross, ktorá túto sériu začala a dostaneme sa aj na pokračovanie – ElastoManiu.

Skôr, než sa pozrieme do histórie, poďme si niečo povedať o hrateľnosti a o čom hra je. Pomocou motorkára musíte zozbierať všetky jablká v leveli a dotknúť sa exitu, ktorý reprezentuje kvet. Aj keď nie ste časovo obmedzovaný, celá hra sa hrá ako Time Trial a snažíte sa v leveloch nahrať čo najlepší čas. Hlavou sa nesmiete dotknúť zeme či ozubených kolies – vtedy zomierate a idete level odznova.  Ovládanie je v štýle eazy-to-learn, hard-to-master. Je jednoduché sa ho naučiť, pretože pozostáva len so šípok a medzery pre prepínanie pohľadu ale keď chcete byť v tejto hre naozaj dobrý, vyžaduje to hodiny či mesiace tréningu.

Action SuperCross, skrátene Across, vyšla vo februári roku 1997 zásluhou maďarského programátora Balazs Rózsa. Verzia 1.0 obsahovala 24 levelov a po roku vyšla verzia 1.2 so 42 levelmi. Tieto levely sa neskôr objavili aj v Elastomanií. Verzia 1.3 vyšla na začiatku roku 1999 a opravovala množstvo bugov. Pomaličky sa začala vytvárať komunita okolo tejto hry, schádzala sa na sieti IRCnet a od roku 1998 sa do dvoch rokov s príchodom Elastomanie rozrástla.

3. februára v roku 2000 vyšla nová verzia s názvom Elastomania alebo skrátene Elma, ktorú ste už mohli hrať na Windows. V jej shareware verzii bolo 18 levelov, plná hra ich potom mala 36. Novšia verzia obsahuje 42 levelov z Acrossu a 12 nových. Prevzaté levely nie sú úplne okopírované, sú zmenené kvôli inému fyzikálnemu modelu motorky.

Grafiku vytvoril Mate Magyar a Rózsa k hre pridal aj editor levelov. Prvé verzie boli strašne zabugované a na konci roku 2000 už vyšla verzia 1.11. Rózsa chcel vydať v roku 2001 aj pokračovanie Elastomanie ale nakoniec od projektu odišiel a celkovo opustil komunitu a predal ju do rúk Fínovi Peximu. Pexi sa, spoločne s Abulom, dodnes stará o web moposite.com, čo je vlastne fanúšikovský web pre Elastomaniu, kde nájdete všetky oficiálne map packy, ktoré hráči vytvorili. Od roku 2002 Elastomaniu vylepšovalo množstvo programátorov, hráčov a fanúšikov, a tak získala neoficiálny štatus. V roku 2006 vydal napríklad francúzsky jazdec a programátor Hibernatus neoficiálny patch 1.2, kde pridáva zmenu rozlíšenia, zoom a ďalšie vychytávky.

Iný patch vytvoril aj náš slovenský jazdec a programátor Lubor Ladický alias milagros – vďaka nemu sa dala hrať elma online na serveroch. Projekt sa najskôr nazýval Belma, čiže Battle Elasto Mania a teraz sa volá Elma Online a je považovaná za verziu 1.3. Dnes je Elma Online jediné oficiálne miesto, kde sa dajú jazdiť platné svetové rekordy, pretože veľa hráčov používalo cheaty alebo iné nelegálne pomôcky, aby najazdili lepší čas. V Elme Online môžete jazdiť aj s ďalšími hráčmi. Od roku 2016 si môžete vďaka fínskemu programátorovi zahrať Elmu aj v prehliadavačoch

Rozdiel medzi pôvodným Acrossom a Elmov nie je na prvý pohľad patrný. Ak ste obe hry nehrali, nepoznáte rozdiel – len grafický. Po hratelnostnej stránke sa hra líši jedine tým, že motorka v Elme je elastickejšia a ľahšie sa s ňou dajú robiť triky. Ak si myslíte, že popularitu získala až Elma, ste na omyle. Už Action Supercross bol obľúbený, respektíve prvá sharewarová verzia, ktorá sa predávala spolu s počítačovými časopismi.

V komunite sa vytvorili tri typy hráčov:

  • prvý bol internalista, to je jazdec, ktorý prekonáva svetové rekordy. Najväčšiu popularitu mali hráči, ktorý jazdili levely na total time, to znamená, že prešli všetkých 54 levelov a zo všetkých sa sčítal celkový čas. Naopak sa tu nachádzajú aj hráči, ktorí sa špecializujú len na jeden, dva alebo tri levely a ostatné ich nezaujímajú. Takýto hráč môže stráviť týždne alebo mesiace hraním jedného levelu, až pokým neprekoná svetový rekord.
  • druhým typom je externalista – hráč, ktorý jazdí mapy vytvorené inými hráčmi alebo svoje vlastné. Od internalistu sa líši tým, že hrá rôzne turnaje, v ktorých sa týždeň jazdí jedna mapa a  za tento týždeň ju musí prejsť čo najrýchlejšie. Battle je skrátený turnaj, v ktorom musí hráč čo najrýchlejšie prejsť novú trať za 10 až 20 minút jazdy.
  • Tretí typ je dizajnér levelov. V Elastomanii je editor tratí, takže si každý môže vytvoriť vlastnú jednoduchú trať. Preto po pár mesiacoch vzniklo neuveriteľné množstvo fanúšikovských levelov. Editor bol veľakrát upravovaný – napríklad Radimom Řehůřekom v roku 2002, aby sa v ňom dali vytvárať kvalitnejšie trate – vďaka jeho programu rad’s levmaker ste si mohli ľahko presunúť obrázky nakreslené z paintshopu priamo do hry. Dnes je populárny Advanced Level Editor od ruského programátora Nikolaja Žerebca, ktorý sa dá používať aj samostatne.

Rozsovi, autorovi Elastomanie bolo veľakrát vyčítané (s humorom), prečo namiesto jablka nepoužil papriku, ktorá je národnou zeleninou Maďarska.

Na konci roku 2014 Balazs Rozsa na svojom youtube účte nahral videá z novej Elastomanie. Na stránke elastomania.com si potom môžete stiahnuť shareware demo so 16 levelmi alebo kúpiť kompletnú hru. Elastomania 2 sa dá hrať ako na Windows, tak na iOS.

[su_spoiler title=“Ovládanie“ icon=“arrow-circle-2″]

[Šípky doprava / doľava] – otáčanie motorkou
[Šípka hore] – plyn
[Šípka dole] – brzda
[Medzera] – otočenie smeru pohľadu jazdca[/su_spoiler]

[yasr_overall_rating size=“large“]

[yasr_visitor_votes size=“medium“]


    • download5523Action SuperCross titleVýrobca: Balasz
    • Rok vydania: 1997/2000
    • Platformy: DOS/Windows

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.