Abuse je 2D strieľačka z pohľadu zboku, kde sa musíte prestrieľať cez všemožne silných mutantov a pasce, ktoré na vás pripravili autori. Hra má štýlovú a peknú grafiku aj napriek tomu, že ide o 12 rokov starú záležitosť.
Príbeh sa odohráva v roku 2009, kde ste ako Nick Vrenna uväznený vo futuristickom väzení. Jedného vedca menom Alan Blake napadne, že si vyskúša nový experiment na väzňoch. Tento experiment pomenoval ako abuse, no nečakane sa mu to vymkne spod kontroly a ujde veľa nakazených väzňov. Nick zistí, že je proti tejto látke imúnny a tak využije svoju šancu na útek. Ale nebude to také ľahké – nákaza sa rýchlo šíri a z ľudí robí doslova alienov! Budete sa musieť prestrieľať cez tisíce beštii len aby ste sa dostali von a zachránili si krk. No alieni nie sú celkom správny popis. V skutočnosti je to hybrid mravca a človeka a na votrelcov sa len podobajú (a hlavný hrdina sa neskutočne podobá na predátora z Aliena, takže inšpirácia filmom tam určite bude!). Budeme ich volať mutanti.
Tvorca Abuse Dave Taylor pôvodne pracoval v id Softu, pomáhal s programovaním na Doom 2 a Quake a chcel si po týchto hrách založiť vlastnú firmu. id Soft mu to samozrejme dovolil, no s podmienkou, že nemôže vyrábať 3D akčné hry. Tak vnikla 2D akcia, ktorá sa podobá na Doom. A bola to jediná hra tejto firmy, pretože neskôr skrachovala (z toho dôvodu, že Taylor si chcel ďalšiu hru financovať sám, aby mu do vývoja hry vydavateľ nekecal). Aj keď Abuse bola úspešná, firma nemala finančné prostriedky na to, aby ďalej pokračovala. Ich ďalšia hra sa mala volať Golgotha (mal to byť mix FPS a RTS v 3D), no nestihli ju dokončiť. Vďaka tomu, že Taylor z tejto hry uvoľnil zdrojové kódy, tak sa na vývoji začali podieľať aj hráči a hra sa stala vlastne open-source. Najnovšie si môžete zahrať Alien Classic na iPhone, čo je vlastne prekopírovaná originálna verzia pre smartfóny.
Keďže Taylor pracoval v id Softu a ich hry sa stali legendárnymi, zobral si z nich do Abuse pár príkladov – veľa akcie, hratelnosť založená na skille a množstvo tajných miestností. Zaujímavosťou je, že v hre ste si mohli vytvárať vlastné úrovne. Toto veľa ľudí využilo, pretože to použil už id Soft v Doomu a zistilo sa, že to ľudí baví. Zoberte si, koľko je fanúšikovských úrovní dnes. Ani sa ten počet nedá spočítať.
Grafika je na svoj vek (1995) stále pekná a neurazí oko žiadneho „viacgrafikyžiadajúceho“ človeka. Pekné efekty streľby a všade prítomné vybuchujúce veci počas adrenalínovej akcie, keď budete mať za sebou mutantov, vôbec nebudete vnímať. Autori použili málo farebnú škálu farieb, pretože chceli v hráčovi vzbudiť stiesnenosť, podobne ako to robili v id Softu. Zaujímavosťou je, že hra sa dala hrať už vtedy vo vysokom rozlíšení, no prakticky v ňom hrať nešla, pretože sa len oddialila obrazovka a videli ste celú mapu. Preto existujú dve verzie hry 1.2 a 2.0.
Hratelnosť: V Abuse si môžete nastaviť 4 stupne obtiažnosti, pričom 3. je nastavený vždy keď zapnete hru. Rýchla adrenalínová akcia vám nedá vydýchnuť a je veľmi málo miest kde si môžete načerpať sily. Hru ovládate klávesnicou (pohyb) a myšou (mierenie a streľba) a bola to vôbec prvá 2D strieľačka, ktorá sa ovládala aj s myšou… ok, nebola úplne prvá – Robotron 2084 (1982!) používal 2 joysticky, jedným ste chodili, druhým strieľali alebo Dark Castle, ktorý vyšiel na Macintosh v roku 1986, tam ste museli hádzať kamene v 360° uhle. Špecialitou sú rôzne vylepšenia ako napr. – rýchlejší pohyb, lietanie atď…ale iba na krátky čas. Najradšej som mal na hre temné lokácie, ktoré sú hlavne v začiatkoch a nikdy neviete, odkiaľ na vás vyskočí mutant alebo keď sa na vás ženie rotujúci podzemný vrták a vy nemáte kam ujsť. Aj tak je hra neskutočne ťažká a autori hráčom hádžu pod nohy rôzne pasce, keď to najviac nečakáte (čo je v tomto prípade výborné).
Zbrane sú futuristické ako napr.: laserová puška (budete ju používať najčastejšie), granátomet, raketomet, ručný napalm (fakt hustá zbraň, ktorá vyšle horúci oheň napalmu na nepriateľov, len škoda že ju nájdete tak málo krát), gaussova puška (poznáte z Fallouta), + ďalšie 3 lahôdky, ktoré by ste si mali užiť tak vám nejdem kaziť zábavu.
Level design: Prostredie je rozmanité: džungľa, lávové pole, jaskyňe, ale väčšinu času strávite vo futuristickej väznici, ktorá sa skladá z výťahov, tlačidiel, tajných chodieb, alebo pascí. Logické hádanky tu nie sú ťažké – iba nájdete gombík a otvoria sa vám dvere … tie náročnejšie môžu byť zistenie správneho poradia stlačenia troch tlačidiel na otvorenie dverí, keď máte za sebou stroj, ktorý kedysi používali na vykopanie dier a teraz ho používajú na vás.
Atmosféra tu tiež nie je zanedbaná. Menej adrenalínové časti hry striedajú časti kde sa budete báť, nebudete mať veľa nábojov a z ničoho nič na vás vyskočia mutanti. Vtedy radšej začnete zdrhať aby ste si proti ním našli lepšiu zbraň alebo bezpečnejší úkryt.
Hudba a zvuky: Bohužiaľ, hudba vám tu hrať nebude, takže nečakajte žiadny symfonický orchester ale len zvuky, ktoré na vtedajšiu dobu určite boli jedny z najlepších. Budete počuť škriekania mutantov v pozadí, ako sa za vami plížia. A keď túto hru budete hrať sami doma v noci a budete počuť tlkot srdca hlavného hrdinu, vôbec žiadnu hudbu potrebovať nebudete, pretože toto je pravá survival hra.
[su_spoiler title=“Ovládanie“ icon=“plus-circle“][Šípka doľava / doprava] – Beh doľava/doprava [Šípka hore] – Skok [Ľavé tlačítko myši] – Streľba [Pravé tlačítko myši] – použitie POWER UPu [Pohyb myšou] – Rozhliadanie, mierenie [Tlačítko 1-8] – premieňanie zbraní[/su_spoiler] [su_box title=“Zaujímavosti:“ style=“noise“ box_color=“#e36b00″ title_color=“#000000″ radius=“11″]- Autori hry Abuse – Crack dot Com boli veľkí fanúšikovia skupiny Nine Inch Nails (9-palcové klince) a ich bubeník sa volal Chris Vrenna, preto sa hlavný hrdina hry volá Nick Vrenna. Okrem toho Nine Inch Nails robilo hudbu pre id Software (v Quake ste mohli strieľať z Klincovačky, jej náboje mali nápis skupiny – NIN).
- Slovíčko abuse v preklade znamená utrpenie. Autori ho vybrali pre túto hru jednoducho preto, pretože sa v hre nachádza veľa tlačítok, ktoré keď stlačíte, začnú sa na vás sypať nepriatelia zo všetkých strán a vy zomierate a stále dookola sa snažíte prejsť ďalej. A niekedy je naozajstné utrpenie stále dookola sa snažiť prekonať ťažký úsek hry.
- Na fanúšikovskej strane boli určité pokusy o remake, no nikdy sa nedokončili. V roku 2011 vyšla verzia pre Linux, no je stále nedokončená.
[su_note note_color=“#011e95″ text_color=“#c3c3c3″ radius=“11″]Verdikt: Akčná adrenalinová hra, ktorá predovšetkým zaujme fanúšikov sci-fi a akcie. Tí, ktorí si nájdu trochu času a zahrajú si túto starú hru určite nebudú ľutovať!
[yasr_overall_rating size=“large“]
[/su_note]
[yasr_visitor_votes size=“medium“]
- Výrobca: Crack dot Com
- Rok vydania: 1995
- Platformy: DOS, Acorn 32-bit, Amiga, BeOS, GP2X, GP2X Wiz, iPhone, Linux, Macintosh
- Extra: