Carrier Command

Hellrampagesimulation, strategy Leave a Comment

Stratégia spojená so simulátorom – jednoduchá vo svojej komplexnosti…

Veru tak. Mňa osobne hra veľmi prekvapila. Do dnešného dňa som ju nepoznal, dokonca som o nej vôbec nepočul a keď som videl okolité obrázky, bláhovo som si myslel, že to bude jedna z ďalších starých hier, ktorú sa budem učiť ovládať dlhé týždne. Ako hlboko som sa mýlil! Základná forma, ktorú sa musíte naučiť je veľmi jednoduchá, ovládanie sa naučíte hneď, no ak chcete hru naozaj zvládnuť po všetkých stránkách dokonale, bude to už ťažší oriešok. Realtime Games Software je veľmi sympatická firmička, ktorá vyrobila za svojho pôsobenie len málo hier. Ich prvotinou bola 3D Starstrike na ZX Spectrum z roku 1984, kde sa snažili už vtedy robiť hry v trojrozmernej grafike. Jej snaženie sa vyplatilo, pretože v roku 1988 hráčom priniesli jednu z prvých stratégii v 3D vôbec (keby sme sa chceli do histórie ponoriť hlbšie a dosiahnuť jej dno, prvá 3D hra sa volala „3D Monster Maze“ z roku 1981 na domáce počítače) – dnes recenzovanú stratégiu s názvom Carrier Command (ďalej len CC). CC vyšla na DOS až rok po vydaní na oficiálne platformy, takže autori mali možnosť opraviť chyby, ktoré si nevšimli – hráči sa v tej dobe sťažovali hlavne na umelú inteligenciu a neustále padanie hry, takže ju bolo nemožné dohrať.

Príbeh ako taký neexistuje, dôležité sú fakty, ktoré hrajú kľúčovú úlohu v dosiahnutí víťazstva. Hra je zasadená do blízkej budúcnosti, v ktorej tím vedcov vytvorí dve robotické lode menom Epsilon a Omega, ktoré majú za úlohu obsadiť 64 ostrovov. Čo sa ale nestalo, jedného carriera získali teroristi, ktorí majú vlastný plán na ovládnutie všetkých ostrovov. Vy ovládate carriera (v preklade niečo ako „nosič“, no originál sa mi zdá krajší) s kódovým označením ACC Epsilon, veľkú bojovú loď, ktorá namiesto mocnej sily v lodných kanónoch nosí vo svojich útrobách menšie bojaschopné jednotky, pripravené ničiť nepriateľské základne na ostrovoch a následne ich aj obsadzovať. Takéhoto jedného carriera má aj váš sok-terorista, ktorý takisto obsadzuje vaše už získané ostrovčeky a má za úlohu vás zničiť a obsadiť všetky ostrovy. To isté máte za úlohu aj vy, no bude pekelne ťažké vyhrať.

Na začiatku hry si môžete vybrať z dvoch módov – stratégia alebo akcia. Mód stratégia je určená hlavne nováčikom, ktorý ešte nevedia s interfacem pracovať – hru vlastne začínate na svojom jedinom ostrove, z ktorého môžete expandovať do rôznych smerov, no ak vyberiete mód „akcia“, hra vás rovno hodí do stredu diania a hneď na vás budú útočiť nepriateľské manty a poškodzovať vášho carriera. Poškodenie je v tejto hre naozaj zásadné, pretože ak vám nepriateľ zničí napríklad výťah pre manty, nebudete môcť vyslať vaše manty do vzduchu. To isté platí napríklad pre motor, radar, hlavný kanón, rakety zem-zem, a iné. Opravárenské práce zaberú naozaj veľa času a budete musieť najskôr vyhrať súboj a až potom opravovať. Najlepšia vec na tom je, že sa dá jednotlivým sektorom dať  väčšia alebo menšia priorita, takže vaši opravári skôr opravia vždy to, kde ste im dali príkaz. Svojho carriéra môžete aj sami ovládať, no dá sa dať aj autopilot, to mu musíte ale najskôr dať nejaký bod na mape, kam má ísť a potom dať „time warp“, čo skráti čas, takže nemusíte čakať hodinu, kým príde loď z jedného ostrova na druhý. Každý zabratý ostrov, ak teda zničíte nepriateľské centrum, ktoré sa na ňom nachádza, si môžete premeniť podľa svojej vôle a stratégie – buď si na ňom postavíte obranné stavby, ktoré ho budú chrániť, priemyselné budovy alebo stroje na ťaženie zdrojov. Takéto ostrovy budú fungovať len v prípade, ak ich máte spojené s ostatnými ostrovami a hlavne s vaším prvým a hlavným ostrovom, kde sú uložené všetky vaše rezervy a zásoby. Nepriateľovi môžete tak obsadiť nejaký ostrov, ktorý spojuje všetky ostatné ostrovy a znemožníte mu tak zásobovanie hlavným ostrovom, čiže si na svojich odpojených ostrovoch nemôže doplniť palivo, zásoby a ani muníciu.

Naozaj by som bol zvedavý, ako to niekto mohol hrať v tej dobe na joysticku alebo klávesnici. Neexistujú tu žiadne skratky pre rýchle prepínanie medzi jednotlivými oknami, takže ste sa mohli spoľahnúť na 4 tlačítka – Q a A pre hore a dole a O a P pre doľava, doprava. Pritom senzitivita bola taká malá, ako keby ste od vojaka bez nôh chceli, aby prešprintoval 100 metrov za 10 sekúnd. Ešteže v DOSovej verzii sa dá nastaviť ovládanie na myš, pretože inak by som hre znížil hodnotenie nekompromisne dole. S myškou sa hra ovláda naozaj pohodlne a všade sa dostanete naozaj rýchlo, no v prvom rade sa musíte naučiť, kde je aká obrazovka, pretože ich je veľa a veľakrát budete zo začiatku blúdiť a hľadať obrazovku, ktorú chcete. Napríklad si chcete naložiť manty raketami, laserami alebo inými bombami, následne ich vypustiť, potom sa rozhodnete, že dvom dáte nejaký rozkaz „ísť niekam“ (takže musíte ísť do mapy, zadať kurz mantám a nezabudnúť zapnúť ich autopilota v kokpite) a následne budete chcieť jednu mantu sami ovládať. Toto by začiatočníkovi zožralo naozaj veľa času a nepriateľské rakety by za ten čas zničili jeho carrier, no profíkovi, ktorý sa už vyzná kde je aká obrazovka, zaberie celý postup len pár sekúnd a ešte stačí pri tom všetkom vystreliť svetlice proti raketám, vypustiť dronov v kosoštvorcovej formácii a manuálne zostreliť pomocou hlavného kanóna 2 nepriateľské manty.

Každé jedno tlačítko má nejaké opodstatnenie. V ľavom stĺpci od hora si môžete prepínať medzi ovládaním carriera, walrusa a manty. Carrier má dve ovládateľné systémy – v prvom ovládate jeho pohyb a máte kontrolu nad jeho poškodením a zásobami a v druhom ovládate jeho zbrane. Hlavný laser slúži hlavne na ničenie nepriateľských rakiet, no dá sa s ním pekne sledovať postup vašich jednotiek, keďže sa pohľad dá priblížiť až 8-krát. Ďalej môžete vystreliť svetlicu, ktorá taktiež zabraňuje raketám, aby poškodili vašu loď, vystreliť drona do vzduchu, ktorý strieľa rakety zem-zem, alebo si rozmiestniť dronov okolo lode, aby vás chránili – ich rozmiestnenie si taktiež môžete vlastnoručne upraviť.

Carrier pojme 4 obojživelné tanky walrus (Water And Land Roving Utility Shuttle) a 4 stíhače manty (Multirole Aircraft for Nautical Tactical Assault), ktoré sú ovládané z pohodlia carriera, takže ak ich aj zničia, nebude obätovaná žiadna živá posádka. Každej jednej jednotke môžete dať vybavenie podľa svojej chuti, no nesmiete ich preťažiť. Walrus pojme jednu hlavnú zbraň ako laser alebo rakety zem-zem a sekudnáne vybavenie, kde si môžete vybrať napríklad palivovú prepravku, ak sa nejakému vášmu tanku minie palivo, 200 kg bombu na odpálenie hlavného nepriateľského centra alebo automatický stavač centra, takže hlavne vďaka walrusom môžete obsadzovať ostrovy a so svojim laserom ničiť väčšinu budov na ostrove. Na inváziu vám stačí jeden vlastnoručne ovládaný walrus. Manta je rýchlejšia ako walrus ale taktiež slabšia. Pojme viac zbraní, ale nemôže obsadzovať ostrovy. Ako hlavnú zbraň si môžete vybrať bombu s krásnym názvom „Quaker Fragmentation Bomb“, no je len jedna a zaberie skoro celú nosnosť stíhača. Ďalej si môžete vybrať samozrejme laser a rakety „assassin“ vzduch-vzduch, ktoré sa hodia hlavne na nepriateľské manty. Na budovy je manta strašne slabá – používajte ju hlavne na obranu vášho carriera. Taktiež sa na mantu dá zavesiť komunikačný modul na veľké vzdialenosti, takže s mantou môžete preskumávať nepriateľské územia aj keď váš carrier nie je blízko manty. Veľkou zábavou je, ak zabudnete na ostrove jedného walrusa a s carrierom sa presuniete na ďalší ostrov. Walrusovi začne zrniť obraz až nakoniec stratíte s ním spojenie.

Nesmiem zabudnúť zmieniť grafickú stránku. Tá je vytvorená vo vektorovej grafike, ktorá má za úlohu vytvoriť jednoduchú 3D grafiku bez nejakého väčšieho tieňovania alebo textúr. Hra má úplne jednoduchú grafiku, v ktorej vám nič nebude chýbať. Dokonca som na niektorých ostrovoch našiel aktívne sopky, ktoré efektne vystreľovali do vzduchu nebezpečné kúsky žhavých kameňov, takže mohli zničiť aj vašu mantu, ktorá tým územím prelietavala. Hudba absentuje úplne, čo mi do absolútneho hodnotenie chýba a zvuky sú na svoju dobu klasické. Aj keď hra oplýva tlačítkom „pause“, v zapauzovanej hre nemôžete zadávať príkazy ani čokoľvek iné robiť, čo mi prišlo ako zlý vtip. Ak by ste chceli poraziť nepriateľa a obsadiť tak všetky ostrovy, pripravte si kopu voľného času. CC nie je hra na jedno daždivé popoludie, ale skôr na dva letné prázdninové mesiace. Ak si pozrieme rok vydania, CC ma jednoducho ohúrilo tým, čo mala vo svojej dobe len máloktorá hra – jednoduchú komplexnosť. A keď si pozrieme, že hra je zabalená do nemožných 160 kb, dnes už len nad tým krútime hlavou. 28.9.2012 vyšiel remake tohoto diela s názvom Carrier Command: Gaea Mission od českých vývojárov Bohemia Interactive (Operation Flashpoint), takže ak nie ste až takí zarytí retro hráči, môžete si vyskúšať starú hru v modernejšom kabáte.

[yasr_overall_rating size=“large“]

[yasr_visitor_votes size=“medium“]


  • carrier-command-titleVýrobca: Realtime Games Software
  • Distribútor: Microplay Software
  • Rok vydania: 1989 (1988, Amiga)
  • Platformy: DOS, Amiga, Amstrad CPC, Atari ST, Commodore 64, Macintosh, ZX Spectrum
  • ExtraObaly icon gameplay icon abandonia-icon1 amiga1icon wikipedia icon

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.