Temný a menej známy mladší braček slávneho HoMaMa
Zase som po dlhšom čase dostal od nejakej starej hry nostalgický kopanec, ktorý bol taký silný, až ma na niekoľko hodín prikoval k hraniu tejto geniálnej stratégie. Či už to bolo kúzlami, pokrikmi jednotiek alebo celkovou audiovizuálnou stránkou, opätovné zahranie Disciplesa mi vrátilo všetky skvelé momenty, ktoré som pri tejto hre a predovšetkým u druhého dielu, zažil. Druhý diel Disciplesa osobne považujem za najlepšiu fantasy ťahovú stratégiu, spoločne s tretím HoMaMom.
Disciples je mladší brat HoMaMa (Heroes of Might and Magic), je vyspelejší, atmosférickejší a určený hlavne pre staršie publikum. HoMaM je naopak viac mainstreamovejší, rozprávkovejší a strata niekoľkých jednotiek či jedného hrdinu vás až tak trápiť nebude. Disciples je veľmi komorná hra, súboje nie sú taktické, skôr intímne. V HoMaM sú boje taktickejšie, máte oveľa väčší priestor, po ktorom sa môžete s jednotkami pohybovať a počas súboja môžete používať rôzne typy kúziel. V Disciples si kúzla vyčarujete len pred bojom – na mape a ich účinok je oveľa väčší a zásadnejší. No povedzme si to na rovinu – HoMaM zlízlo aj tak všetku smotanu.
Séria HoMaM tu už bola od roku 1990, kedy vyšiel King‘ s Bounty a na ňom si postavila základy. Až v roku 1995 vyšiel prvý diel, no sériu preslávil hlavne diel druhý (1996) a tretí. Ten vyšiel vo februári roku 1999 a množstvo hráčov na neho čakalo ako na spasenie. Zatiaľ čo druhý diel bol ručne kreslený, tretí už bol kompletne renderovaný. O pol roka po treťom HoMaMovi vyšiel Disciples, ktorého nikto nepoznal a nikto si ho nevšímal, pretože všetky strategické hlavy boli smerované k úspešnejšiemu a očakávanejšiemu tretiemu HoMaMovi. Z toho mála ľudí, ktorí Disciples hrali, si mnohí všimli, že to nie je obyčajná tuctová stratégia kopírujúca slávnu sériu HoMaM. Disciples mal v sebe osobité kúzlo, už od prvého dielu mal v sebe svoju vlastnú osobnosť, ktorá ho charakterizovala. Pri vyslovení slova Disciples sa vám v mysli rozvinuli slová ako „tá temná ťahová stratégia“. V roku 2002 vyšiel druhý diel a všetky herné média písali články typu „Je Disciples 2 lepší než HoMaM?. Podľa mňa sú obe hry rozdielne, nedá sa presne napísať, ktorá je lepšia. Každá, aj keď je ťahová stratégia, si šla svojím smerom, každá má určité vlastnosti, pre ktoré ju máme radi. Osobne mám rád obe tieto herné série a k obom sa rád vraciam, pre rozdielne veci. No som veľmi rád, že som bol jedným z mála ľudí, ktorý Disciples objavili, našli v nej tie dobré vlastnosti a zamilovali sa do nej.
Príbeh tu nie je vôbec podstatný, keďže väčšina z vás bude aj tak hrať jednotlivé mapy a na kampaň sa vykašle, pretože je veľmi dlhá a jej odohratie by vám zabralo pár stoviek hodín (nepreháňam). Keby ste sa náhodou rozhodli hrať kampaň, pripravte sa na strhujúci príbeh plný napätia, ktorý vás od hrania len tak nepustí. Musíte si ale zobrať dovolenku aspoň na mesiac nepretržitého hrania. Jedna väčšia mapa vám zaberie aj desať hodín ak ste perfekcionalista a chcete mať na mape vyzbieraný každý predmet, vybitého každého nepriateľa a objavený každý kúsok mapy. V Disciples ide o boj medzi štyrmi rasami. Máme tu klasický ľudí – The Empire, vedených bohom svetla – Highfatherom, nemŕtvych – Undead Hordes má na starosti Mortis, tvorca nákazy a moru. Nájdeme tu aj trpasličie horské klany (Mountain Clans) pod vedením boha Wotana, Strážcu posvätnej kovadliny a nakoniec démonickú Légiu zatratených (Legions of the Damned), ktorej vládne monarcha Bethrezen, princ temnoty. Každá rasa je unikátna, každá ma 3 špecifických hrdinov, ktorý sú rozdelený do troch skupín. Prvým je bojovník, druhým mág a tretím zlodej. Nechcem vás obťažovať štatistikami a ani špeciálnymi vlastnosťami – veľa z vás hru hralo a ak nie, bola by škoda vás o objavovanie mechaník pripravovať. K hre existuje čeština a k druhému dielu bol dokonca urobený aj dabing (mám originálnu krabicu a CD s dabingom z roku 2002).
Z rás sa mi najlepšie hralo za ľudí a najmenej za trpaslíkov. Ľudia môžu používať v parte healera, trpaslíci majú len akéhosi boostera – jednotku, ktorá inej jednotke zvýši na krátky čas damage. Ak ste nováčikovia v tejto sérii, vysvetlím vám základ, ako funguje skupina a boj. Na mape sa pohybujete ako v HoMaM, máte hrdinu, ktorý tvorí neoddeliteľný základ v skupine a účastní sa boja ako ostatné jednotky. Ak chcete v tejto hre uspieť, musíte si kúpiť ďalšie jednotky. Každý hrdina s prvým levelom pojme k sebe tri ďalšie jednotky (u trpaslíkov to je trochu iné). V hre sa dajú kúpiť aj jednotky, ktoré zaberajú dve políčka – drak, obor, démon. Ak si kúpite jednotky, máte do konca hry vystarané. Už nemusíte kupovať žiadne iné jednotky, len vylepšovať vaše domčeky, ktoré vaše jednotky vylepšia. Disciples nie je len stratégia, je to aj RPG – levelujete si hrdinu a aj svoje jednotky. Vždy po súboji získate skúsenostné body, ktoré sa do celej skupiny rozdelia. Keď dosiahnete ďalší level, jednotka automaticky zleveluje, ak máte kúpenú prístupnú budovu. A tu je krása celej hry. Možností, ako vylepšiť vašu jednotku máte viac, takže budete chcieť hrať ďalšiu mapu, na ktorej si vášho bojovníka alebo mága vylepšíte inou cestou. A ak hráte kampaň, môžete si do ďalšej misie zobrať jedného hrdinu a tri jeho predmety – či už artefakty, zvitky alebo nápoje.
Keďže je Disciples z časti RPG, jeho hlavnou zložkou je používanie inventára. Z času na čas budete nachádzať rôzne predmety, ktoré môžete na mape počas hry využiť. Blbé je, že tieto predmety – liečiace alebo oživovacie nápoje, kúzla – nemôžete používať v boji. Pred bojom sa pekne naboostujete, poprípade pošteklíte nepriateľa zničujúcimi kúzlami a môžete ísť do súboja. Pamätné momenty boli, keď som si za rasu nemŕtvych vyčaroval u nepriateľského hradu vyvolávacie kúzlo na piatej úrovni – Smrť. Keď išla útočiť, nič nepovedala, len za ňou bili zvony, že čoskoro bude potrebné niekoho pochovať.
Po každom ťahu na mape získavate časť územia pre svoju rasu. Ak sa vaše územie rozrastie a chytí baňu, budete dostávať každý ťah viac zlatých. Niektoré manové kryštály alebo bane sa nachádzajú na ostrovčekoch, kde váš vplyv nedosiahne. Tu môžete využiť „nosičov žeziel“, ktoré vám umožnia rozšíriť svoju moc mimo miest a dedín. Ďalšia jednotka je viac škodná pre nepriateľov – zlodej. Toho môžete používať na rôzne zákerné práce – môže sa pokúsiť otráviť družinu, dozvedieť sa informácie o jednotkách alebo vyzvať na duel nepriateľského generála. Diplomacia je s umelou inteligenciou dosť ošemetná. Občas vám vyhlásia mier, občas budú hneď zo začiatku nasratý, nikdy neviete. Ja som to neriešil a všetkých som pobil.
Ako moje ďalšie obľúbené rasy boli nemŕtvi a démoni. Obe majú veľmi silné jednotky, ktoré môžete ľubovolne kombinovať. Ak váš hrdina dosiahne určitej úrovne, môže nabrať viac jednotiek. Taktiež mu môžete vybrať skill na používanie bannerov, artefaktov, či magických kníh. Nemŕtvi majú špeciálnu jednotku vlkodlaka imúnnu na zbrane a medzi ich silné jednotky patrí drak alebo sukuba, či jednotka, ktorá môže nepriateľa paralyzovať. Taktiež majú licha, či vampíra, ktorý môže vyžierať jednotkám život (plus, môžu si vyčarovať temného enta, MUHEHE). Démoni – pri pohľade na ich jednotky mi behal mráz po chrbte, ešte keď som počul tú démonickú hudbu… u démonov je veľká výhoda tá, že všetci hrdinovia vedia lietať, takže nestrácajú pohyb na mape tým, že by sa naloďovali na loď, keď chcú ísť cez rieku. Zo začiatku majú veľmi slabé jednotky, ktoré sa pomaly expia, no keď sa nalevelujú, sú nezastaviteľné. Ich mág sa môže levelovať cestou sukuby, ktorá môže nepriateľské jednotky zahnať na útek. Okrem toho majú démonov. Škoda, že na portréte vyzerajú lepšie než v súboji.
Na hre mi vadila jej grafická stránka. Tú autori trochu odflákli. Každý portrét v hre – či už hrdinu alebo jednotky, je dokonalý. Je to umelecké dielo. No v boji je všetko inak. Animácie postáv v súbojoch sú toporné, akoby pohybovali plastovými panáčikmi a pri niektorých väčších monštrách s hrozivými názvami ako Pandamoneus, Incubus, Demon Lord alebo DoomDrake vyznejú až komicky. Zvuková stránka je výborná a hlavne ona mi vrátila veľa spomienok.
Okrem druhého dielu, ktorý vyšiel v roku 2002 vyšiel aj tretí diel. Ten vyšiel v roku 2009 vďaka ruskému štúdiu. Pamätám si, ako málo informácii kolovalo o treťom diele po internete. Škoda, že celý svet tretieho dielu sa odohráva v 3D, akosi mi to u tejto série nesedí. Rovnako ako mi to nesedelo a stále nesedí u nových HoMaM.
[yasr_overall_rating size=“large“]
[yasr_visitor_votes size=“medium“]
- Výrobca: Strategy First
- Distribútor: GT Interactive Software
- Rok vydania: 27.09.1999
- Platformy: Windows
- Extra: